Předmět pedagogická komunikace by se podle mého názoru měl dotýkat témat, která se komunikace ve škole přímo týkají. Především tedy komunikace učitelů se žáky, mezi žáky navzájem, mezi učiteli. Takže by tento předmět mohl být i o komunikaci obecně a o různých typech pedagogických situací, potížích a hledání jejich příčin a možných řešení..
Z mnoha témat, která s komunikací úzce souvisí mě napadají např.:ORGANIZACE, ČAS, TIME MANAGEMENT, VEDENÍ, KÁZEŇ, PRAVIDLA, PROSTOR, DIDAKTIKA, SPOLUPRÁCE, MOTIVACE, HODNOCENÍ, PODPORA, MEZILIDSKÝ VZTAH, ZPĚ TNÁ VAZBA, HODNOCENÍ, ROZVOJ, ODLIŠNOST, PSYCHSOCIÁLNÍ KLIMA VE TŘÍDĚ...Jistě jich vymyslíte mnohem víc. A převážně o tom budou naše společné semináře.
Při všem, co učitel ve třídě dělá, nějak komunikuje, i když třeba zrovna nedělá zdánlivě nic. Ať už mlčí a poslouchá, píše na tabuli, mluví, hodnotí nebo se jen dívá..Myslete na to během své účasti v seminářích.
Ráda bych, aby se výuka tohoto předmětu neomezovala na výčet teorií, ale byla orientována spíše prakticky. Aby studenti byli sami aktivní, prezentovali vhodným způsobem svoje dovednosti a znalosti a dávali si navzájem vyváženou zpětnou vazbu, sdíleli svoje názory, odkrývaly obavy, přicházeli s vlastními nápady, zkušenostmi, které by mohly být užitečné i ostatním, otevírali a vedli diskusi, kultivovaně se spolu přeli a prokazovali přitom, že komunikaci přisuzují patříčný význam.
POŽADAVKY k udělení zápočtu:
1) Aktivní účast v seminářích, povolená maximálně 1 absence. (Nejlépe, když to nebude zrovna poslední lekce, abychom si mohli na závěr dát navzájem zpětnou vazbu.)
2) Každý student si bude v průběhu semestru pravidelně vést své poznámky k seminářům, které budou umístěny v této interaktivní osnově. Přesné pokyny jsou uvedeny v podosnově 'Reflexe studentů' .
3) Každý student si v domluveném termínu připraví buď a) svůj samostatný výstup v roli cvičného učitele na 10 minut, na který dostne od ostatních zpětnou vazbu (soustředěnou na jeho komunikaci se 'žáky' nebo b) si studenti ve dvojicích připraví a odprezentují výstup společně ke zvolenému tématu v rozsahu 10 - 15 min (1 téma, které s pedagogickou komunikací souvisí, o kterém přemýšleli a probrali nejdříve ve dvojici spolu, něco k němu četli z doporučené literatury ( najdete v interaktivní osnově) a připraví nějakou aktivitu k tématu pro ostatní za účelem otevření diskuse v semináři, kterou její 'autoři' rovnoměrně povedou.. Celková doba věnovaná 1 tématu asi 30 minut.
4) Písemnou přípravu svého (samostatného nebo společného) výstupu studenti předem uloží do podosnovy 'Přípravy studentů k výstupu', podrobnější pokyny najdete tamtéž.