Antropologie občanské společnosti podzim 2009 • Změny po roce 1989: organizace občanské společnosti. Nadační investiční fond (NIF), RV NNO, dotační politika státu a EU, organizace občanské společnosti. Mgr. Alena Řiháková alkari@centrum.cz Změna po roce 1989 • V komunistické éře značná organizovanost: „Každý byl v nějaké organizaci“, nicméně zájmové aktivity politizovány. • Po roce 1989 atomizace organizací a nechuť „se organizovat“, veřejná angažovanost chápána jako omezení svobody. • „Například lobbyismus v ČR vnímán jako „negativní“, proto snaha zakrývat vztah ke státu a následně snížena transparentnost a čitelnost politického systému v demokracii.“ Změna po roce 1989 • Práce především s termínem „občanský sektor“. Po roce 1989… • 1990-1993 ideály, NIF (část financí privatizace do OS), poradní orgán vlády Rada pro nadace • 1993-1996 rezervovanější přístup, zneužívání finančních prostředků, NIF nepřerozděluje, finance z USA • 1997-2001 zpřesnění vztahů, nový zákon o nadacích (pokles), Rada vlády pro NNO, rozdělení peněz NIF • 2002 reforma veřejné správy (kompetence a působnost krajů), vstup do EU, cíl: partnerství subjektů Nadační investiční fond (NIF) • Vznik 1991 jako akciová společnost • Na jeho účet převedeno 1% z každé privatizace • Přerozdělení mezi 73 nadací v roce 1999 a 2001 • Dar státu do nadačního jmění (nikoli spotřeba, tedy strategické zaměření a rozvoj neziskového sektoru) • Až 3 mld. Kč • 2 etapy: • 1. 1999, cca 484 mil. Kč, 38 nadací • Výběrového řízení v NIF I. se mohly zúčastnit ty nadace, které splnily následující kritéria: • 1. Doložená nejméně dvouletá existence nadace. • 2. Doložené použití nejméně 500 000 Kč každoročně na obecně prospěšnou činnost v období 1996-1997. • 3. Předložení výkazu příjmů a výdajů potvrzeného auditorskou zprávou, grantových pravidel, statutu nadace a výpisu z nadačního registru. • 4. Nadace působící celostátně a grantující se musí přihlásit do jedné z 6 oblastí, v níž chtějí výnosy z NIF rozdělovat: sociální a humanitární, zdravotní, kulturní, ochrana lidských práv, ochrana životního prostředí, vzdělávání. • 5. Nadace, které nemají celostátní působnost nebo negrantují, avšak rovněž plní důležité společenské potřeby, se mohou přihlásit do sedmé oblasti. (Viz Müller Jiří, Kapitalizace českých nadací, Fórum dárců 2002, Praha) • 2. etapa, 2002, 64 nadací (nyní jedna v likvidaci a dvě vrátily), cca 849,3 mil. Kč • Příjemci NIF byli povinni zvolit si jednu z celkem 11 programových oblastí, ve které budou výnosy z příspěvku z NIF rozdělovat. Kategorie byly následující: • 1. kulturní • 2. sociální a humanitární • 3. zdravotní • 4. ochrana lidských práv • 5. ochrana životního prostředí • 6. vzdělávání • 7. rozvoj regionálního a komunitního života • 8. děti, mládež, rodina • 9. ochrana nemovitých kulturních památek • 10. rozvoj neziskového sektoru • 11. jiné • http://www.tretipatro.cz/index.php?cmd=page&id=60 • Z výnosů z NIF může použít nadace 20% na vlastní správu či navýšení nadačního jmění a 80% na granty třetím osobám • V rámci RV NNO působil Výbor pro NIF, nyní jeho funkci převzal Výbor pro legislativu a financování • FNM ČR vlastnil neprodané akcie patřící do portfolia NIF: v roce 2003 rozděleno cca 285 mil. Kč. • Přelom 2003/2004 rozdělena částka cca 215 mil. Kč (ČEZ, který akcie koupil je splatil předčasně). • 2004 zůstatek peněžních prostředků NIF cca 500 mil. Kč, které byly rozdělovány…a dalších 105 mil. Kč na cestě… • NIF pod FNM ČR/ od 2006 pod MF ČR. • V roce 2006 rozděleno cca 109,6 mil. Kč. RV NNO 1992 Rada pro nadace 1998 Kompetence na celou problematiku NNO, RV NNO Zastupuje 3 partnerské skupiny: zástupci NNO (50%), kraje, ústředí ministerstev Spolupráce regionů, EU, NIF Výbory: • pro EU • pro regiony • pro legislativu a financování "Koncepce podpory rozvoje neziskového sektoru", resp. projekt "Vytvořit maximálně svobodný prostor pro aktivity občanů, spolků a neziskového sektoru„ Vize Koncepce podpory rozvoje neziskového sektoru RV NNO • Rok 2013: • Transparentní nestátní neziskový sektor je rovnocenným a vítaným partnerem veřejné správy na místní, regionální i národní úrovni. • Nestátní neziskový sektor má pevnou oporu v zákonech a nové právní úpravy neomezují aktivity občanů a činnost neziskových organizací. • Nestátní neziskové organizace mají dlouhodobě stabilní finanční zdroje různých typů a kvalitní personální a technické kapacity pro rozvoj činnosti a veřejné prospěšnosti. • http://www.vlada.cz/cz/pracovni-a-poradni-organy-vlady/rnno/zakladni-informace-767/ Stav OS: zaměstnanost Členství v NNO (STEM pro NROS v roce 2004) • 22% sportovní organizace, 20% odbory Názory na OS Zdroje: • Dohnalová, M., Malina, J., Müller, J. (2003): Občanská společnost: Minulost – současnost – budoucnost. Panoráma biologické a sociokulturní antropologie. Modulové učební texty pro studenty antropologie a “příbuzných oborů”. Brno: NADACE UNIVERSITAS V BRNĚ – AKADEMICKÉ NAKLADATELSTVÍ CERM V BRNĚ – MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ - NAKLADATELSTVÍ A VYDAVATELSTVÍ NAUMA V BRNĚ. ISBN 80-7204-278-5. • Prouzová, Zuzana (sine dato): Podíl a význam neziskových organizací na pracovním trhu s veřejnými službami a trhu poskytovatelů veřejných služeb. Dostupné online: www.e-cvns.cz/soubory/Prouzova_Zuzana_Contribution_VSE_070907.pdf • Kalousová, Pavlína (2003): Co je Nadační investiční fond? Dostupné online: http://www.tretipatro.cz/index.php?cmd=page&id=60 • Rakušanová, Petra (2005): Civil Society and Civic Participation in the Czech Republic. Sociologický ústav Akademie věd ČR. ISBN 80–7330–079–6. Dostupné online: http://studie.soc.cas.cz/index.php3?lang=cze&shw=260. • Vajdová, T. (2005): Česká občanská společnost 2004: Po patnácti letech rozvoje Zpráva projektu CIVICUS Civil Society Index pro Českou republiku. Praha: AKADEMICKÉ NAKLADATELSTVÍ CERM, s. r. o., Brno. ISBN 80-7204-379-X. • http://www.e-cvns.cz/?stranka=projekty&id_projektu=15