P 13 Klinická mikrobiologie I K nastudování: Odběr a transport vzorku (z učebnic, WWW atd.) Z jarního semestru: Mikroskopie Úkol 1: Indikace mikrobiologického vyšetření Pro následující kasuistiky, vyplňte tabulku. Œ Vždy vyplňte popis případu (levý sloupec) � Pak se pokuste nalézt řešení. Pokuste se strukturovat odpověď následujícím způsobem: Mikrobiologické vyšetření: ano/ne v pokud ano, který typ vzorku(-ů) v pokud ne, jaký další postup (přímá léčba – které antibiotikum, atd.) Ž Po tříminutovém limitu, napište opravu podle výkladu učitele. Popis případu Vaše řešení ( 3 minuty) Oprava podle výkladu učitele a b c d Úkol 2: Odběrovky a nádobky Prohlédněte si odběrovky (odběrové soupravy) v tabulce a vyplňte jejich „průkazy totožnosti“. Název: Suchá odběrovka Tyčinka může být vyrobena z plastu, dřeva či hliníku Tampon je vyroben z umělé bavlny Praktické použití: Název: Odběrovka s Amiesovou transportní půdou Tyčinka je vyrobena z plastu či hliníku Tampon je vyroben z umělé bavlny Půda Amies (Stuart, Cary Blair) Poznámka: Půda může obsahovat aktivní uhlí (pak je černá); bez něj by byla bezbarvá. Praktické použití: Varianta s hliníkovou tyčinkou se používá pro Název: Odběrovka Fungi-Quick Tyčinka je vyrobena z plastu Barva transportní půdy bezbarvá Praktické použití: Název: Odběrovka C. A. T. Tyčinka je vyrobena z plastu Barva transportní půdy bezbarvá Praktické použití: Název: Běžná zkumavka Sterilní? (ano či ne) Popis Vyrobena z polystyrénu, 16 × 100 mm, 10 ml Praktické použití: Název: Sputovka Sterilní? (ano či ne) Popis Vyrobena z polystyrénu či polypropylénu, 26 × 92 mm, 30 ml Praktické použití: Název: Nádobka na stolici Sterilní? (ano či ne) Popis Vyrobena z polypropylénu, 26 × 82 mm, 30 ml Praktické použití: Název: Odběrová nádobka na moč Sterilní? (ano či ne) Popis Vyrobena z polypropylénu, 45 × 70 mm, 120 ml Praktické použití: Úkol 3: Jiné odběrové metody než odběrovky a nádobky a) Otisková metoda Vyzkoušejte si po dvojicích otiskovou metodu. Umístěte na předloktí spolužáka sterilní čtvereček. Pomocí pinzety jej opatrně přeneste na Petriho misku s agarem. Po deseti sekundách jej odstraňte a vyhoďte. b) Nátěry Gram – Giemsa ________________________________ ________________________________ U některých případů se doporučuje zaslat do laboratoře přímo nátěry na sklíčku (aktinomykóza, kapavka, ale i jiné infekce genitálií). U gynekologických obtíží se často zasílají do laboratoře dvě sklíčka. Po příchodu do laboratoře se jedno barví Giemsovým a druhé Gramovým barvením. Prohlédněte si výsledek vaginálního výtěru a zakreslete do svého protokolu. Napište, zda je Vaše sklíčko obarvené Gramem či Giemsou. Úkol 4: Odběry u specifických typů vzorků a) Hemokultury Popište využití tří typů hemokultivačních nádobek modrá zelená červená Vyplňte, které údaje nesmějí chybět na průvodce při zasílání hemokultury (jde pouze o pole typ materiálu/vyšetření) Vysvětlete: Proč je úplná sterilita u hemokultur ještě důležitější než u jiných typů odběru krve (např. na biochemické vyšetření)? Kolik hemokultur se zasílá k vyšetření a proč? Vyplňte chybějící políčka v popisu procesu hemokultivačního vyšetření dle videoklipu a výkladu učitele. Hemokultivační nádobky přicházejí do laboratoře. Zde jsou vloženy do ________________________________. Pozitivitu automat ohlásí _____________________ a ______________________________. Když je kultivace pozitivní, je zhotoven nátěr a vzorek je ____________________ na krevní a Endův agar. Rovněž se připraví předběžný test _____________________________ vzhledem k tomu, že inokulum není standardní, lze jeho výsledky považovat pouze za _________________________. b) Moč Podle výkladu učitele zaškrtněte, které věty o odběru a zasílání moče jsou správně/špatně. Vyšetření moče je vhodné u nekomplikované a nezbytné u komplikované cystitidy r správně r špatně Mikrobiologové doporučují použití katetrizované moč jako rutinní způsob odběru moče na bakteriologické vyšetření r správně r špatně Při bakteriologickém vyšetření moče není podstatné, zda se při odběru proud moče dotýká při odběru předkožky (u mužů) či malých stydkých pysků (u žen) r správně r špatně Zevní ústí uretry je třeba před odběrem na bakteriologické vyšetření pečlivě omýt, případně i lehce desinfikovat r správně r špatně Nádobka, do které pacient močí, musí být sterilní r správně r špatně Zkumavka, ve které se posílá moč, musí mít žlutý uzávěr r správně r špatně Žádanka o vyšetření musí obsahovat informaci, zda jde o moč běžně odebranou, katetrizovanou, punktovanou, nebo zda jde o vzorek z permanentního močového katetru r správně r špatně Moč z permanentního katetru má v bakteriologické diagnostice stejný význam jako moč katetrizovaná přímo za účelem vyšetření r správně r špatně Vzorek moče musí být dodán do laboratoře do dvou hodin po odběru. Pokud to není možné, je nutno jej uchovat v ledničce r správně r špatně Vzorek moče je při diagnostice kapavky lepší než výtěr z močové trubice r správně r špatně c) Odběr stolice na vyšetření různých patogenů a toxinů Pro některé účely lze zasílat výtěry z řiti (či konečníku). V jiných případech je nutno zaslat skutečný vzorek stolice, někdy dokonce při chladničkové teplotě. Vyplňte následující tabulku. Stolice zaslána na Typ vzorku Stolice zaslána na Typ vzorku bakteriologii virologii – izolace viru mykologii parazitologii virologii – průkaz antigenu detekce toxinu Clostridium difficile Úkol 5: Žádanka a) Vyplnění žádanky Vyplňte do následující žádanky jméno a údaje pacienta a požadované vyšetření dle kartičky, kterou vám dal učitel (každý má svou vlastní kartičku) b) Nejčastější chyby v žádance Pro následující žádanky napište, co je na nich špatně. V některých případech jde o chybnou žádanku, ale všímejte si také nevhodně požadovaných vyšetření. Kontrolní otázky: 1. Které mikrobiologické vyšetření byste navrhli u pacienta s měsíc trvajícím suchým kašlem s negativním nálezem při fyzikálním vyšetření? 2. Pokuste se definovat význam žádanky a) z právního hlediska b) z ekonomického hlediska c) z medicínského hlediska 3. Vysvětlete význam mikrobiologického vyšetření pro cílenou antimikrobiální léčbu 4. Uveďte alespoň dva případy, kdy lze doporučit empirickou léčbu navzdory obecnému doporučení léčby cílené