P 14 Klinická mikrobiologie II Ke studiu: Infekce různých orgánů a orgánových systémů (z učebnic, WWW atd.) Z jarního semestru: Mikroskopie, kultivace, biochemická identifikace Úkol 1: Vyhledávání respiračních patogenů v klinické mikrobiologii S pomocí učitele a prezentace popište následující obrázek. Poznatky z něj pak využijte v úkolech 2 a 3. Běžnou flóru ve faryngu tvoří hlavně a) _____________ vzhled: ________________________ b) _____________ vzhled: ________________________ Úkol 2: Případ A Pro tuto kasuistiku, dokumentovanou průvodkou, se pokuste vyšetřit odpovídající vzorek (sputum), nalézt patogena, učinit závěr a interpretovat jej. Postupně vyplňte jednotlivá políčka v „obrazovce laboratorního informačního systému“. a) Mikroskopie sputa Prohlédněte si nátěr připravený z vašeho vzorku. Pokuste se identifikovat jednotlivé objekty (bakterie, hostitelské buňky). Vyplňte políčko „Mikroskopie“ takto: +++ = více než 10 objektů v zorném poli ++ = méně než 10 objektů v zorném poli + = jen řídce (jeden či méně objektů na zorném pole) 0 = nepřítomno b) Popis bakterií Na krevním agaru popište velikost, barvu a hemolytické vlastnosti daných bakterií. Jiné vlastnosti nepopisujte. Vezměte v úvahu, že na Endově půdě žádné bakterie nerostly. Bakterie A a B by měly být takové, které lze považovat za součást běžné flóry. Bakterie C bude patogen, který bude blíže testován v části c) a d). c) Další testy Vyplňte výsledek katalázového testu, růst na krevním agaru s 10 % a hyaluronidázový test d) Citlivost na antibiotika Vyplňte test antibiotické citlivosti u bakterie C. Napište vždy název antibiotika a „C“ nebo „R“ (citlivé či rezistentní). Hraniční zóny máte na stole. e) Končený závěr. Pokuse se formulovat závěr pro obvodního lékaře. Zvláště se s pomocí svého učitele pokuste vybrat to nejvhodnější antibiotikum léčby. Úkol 3: Případ B Také u této kasuistiky, dokumentované průvodkou, se pokuste vyšetřit příslušný vzorek (výtěr z krku), najít patogena a učinit závěr a interpretovat jej. Postupně vyplňte jednotlivá políčka v „obrazovce laboratorního informačního systému“. Způsob vyplnění viz u předchozího úkolu. . Úkol 4: Případ C V případě výtěru z rány není žádná „běžná flóra“. To je hlavní rozdíl mezi tímto úkolem a předchozími: není potřeba vyhledávat patogena mezi běžnou flórou. Na druhé straně zpravidla bakterie pěstujeme na větším počtu půd, abychom odhalili všechny možné patogeny i v případě směsi. Zpravidla používáme krevní agar s 10 % NaCl, ale také krevní agar s amikacinem pro vyhledávání streptokoků a enterokoků (v našem úkolu však tyto půdy nemáme). Opět vyplňte formulář. Úkol 5: Případ D V případu cystitidy je jeden rozdíl: moč se vyšetřuje (semi)kvantitativně. Před vyřešením případu vyplňte následující tabulku (pro nález pouze jednoho druhu). Počet kolonií na agaru Počet bakterií v mikrolitru (µl) Počet bakterií v mililitru (µl) Interpretace <10 10–100 >100 Tabulka pro zapsání výsledku Enterotestu 16: ONPG 1H 1G 1F 1E 1D 1C 1B 1A 2H 2G 2F 2E 2D 2C 2B 2A + černá modrá červená modrá červená zelená černá modrá modrá žlutá žlutá žlutá žlutá žlutá žlutá žlutá – bezbarvá zelená žlutá zelená žlutá žlutá bezbarvá žlutá žlutá zelená zelená zelená zelená zelená zelená zelená ? 1 2 4 1 2 4 1 2 4 1 2 4 1 2 4 1 2 Kód: Identifikace % pravd. T index Kontrolní otázky: 1. Proč se některé vzorky (třeba sputum) mikroskopují, a jiné ne? 2. Proč se pro každý typ vzorku používá jiná sestava kultivačních půd? 3. Patogeny bývají zpravidla citlivé na více než jedno antibiotikum. Zkuste uvést několik faktorů, podle kterých je potřeba z účinných antibiotik vybrat to, které v praxi zvolíme. 4. Jak by ovlivnilo výsledky semikvantitativního vyšetření moče, pokud by nebyla správně odebrána a transportována?