MIME-Version: 1.0 Content-Location: file:///C:/27581F5A/3.10.2008posl.zneniproTU.htm Content-Transfer-Encoding: quoted-printable Content-Type: text/html; charset="us-ascii" ČÁST DRUHÁ

Podkladový materiál

k návrhu zákona, který= m se mění zákony č. 62/1988 Sb. a 44/1988 Sb.=

 

Č&Aacu= te;ST I.

Změna zákona o geologických pracích

č. 62/= 1988 Sb.

 =

Čl. 1<= /p>

 =

 =

 Ú= prava znění § 20 a, odst. 2 a 4

 

Původní znění zákona=

Zákon č. 62/1988 Sb. v platném znění § 20a neobsahuje.

 

Nově navržen&ea= cute; znění zákona

(2) Právnická a podnikající fyzická osoba se dopustí správního deliktu dále tím, &= 2;e nezajistí v zákonem stanovené lhůtě podklady pro zpracování návrhu na odpis zásob p= odle Horního zákona.

(4) Za správní delikt podle odstavce 2 se uloží pokuta do 20 000 000 Kč. Nezjedná-li právnická a podnikající fyzická osoba, které byla ulož= ena pokuta za správní delikt podle odstavce 2, ve stanovené lhůtě nápravu, může jí být uložena další pokuta až do výše dvojnásobku uložené pokuty.

 

Zásadn= í nesouhlas

 

Zdůvo= dnění:

Návrh znění tohoto paragrafu je pro těžební organizace diskriminační a pro mnoho těžebních společností v podstatě likvidační. Těžební organizace je tímto zněním v podstatě donucena pod hrozbou vysoké pokuty zpracovat pro orgán státní správy na úseku životní prostředí podklady pro „vynucený“ odpis zásob ložiska, na kter&eacu= te;m provádí svoji podnikatelskou činnost a tím v podstatě podklady pro svojí faktickou likvidaci z důvodu velmi pochybného obecného zájmu och= rany životního prostředí, které převyšu= je zájem na vydobytí zásob ložiska.

 

Navíc odpis zásob stávající geologický zákon vůbec neřeší. Pokud by sankce za nedodání podkladů pro odpis zásob m= 3;la být řešena, tak pak pouze v rámci horní= ho zákona § 14a, 14b nebo 14c , a to do částky max. 500 000 Kč.

 

 

 

 

 

ČÁST = II

Změna horního zákona

č. 44/= 1988/Sb.

 

Čl. 2.

 

 

1. Úprava znění §11, odst. 3

 

Původní znění zákona=

(3) Organizace je oprávněna nakládat s nerosty získanými při vyhledávání a průzkumu výhradních ložisek v rozsahu a za podmínek stanovených v povolení vydaném podle zvláštních předpisů.

 

Nově navržené znění zákona<= /p>

Organizace je oprávněná nakládat s nerosty získanými při vyhledávání a průzkumu výhradních ložisek v rozsahu a za podmínek uvedených v rozhodnutí, kterým by= lo stanoveno průzkumné území.

 

Bez připomínek

 

 

2. Úprava znění § 14a, odst. 2 písem. c

 

Původní znění zákona=

Zásoby výhradního ložiska je možno odepsat:

c) jde-li o zásoby, jejichž dobývání by ohrozilo zákonem chráněné obecné zájmy, zejména ochr= anu životního prostředí a význam ochrany převyšuje zájem na vydobytí těchto záso= b.

 

Nově navržené znění zákona<= /p>

Zásoby výhradního ložiska je možno odepsat, jde-li o zásoby, jejichž dobývání by prokazateln= ě ohrozilo zákonem chráněné obecné zá= jmy, zejména ochranu životního prostředí a význam ochrany převyšuje zájem na vydobytí těchto zásob.

 

Pozměňovací návrh

Zásoby výhradního ložiska je možno odepsat, jde-li o zásoby, jejichž dobývání by prokazateln= 83; ohrozilo zákonem chráněné obecné zá= jmy, zejména ochranu životního prostředí a význam ochrany převyšuje zájem na vydobytí těchto zásob.

O posouzení, zda by dobývání zásob prokazatelně ohrozilo zákonem chráněné obecné zájmy, zejména ochranu životního prostředí a zda v&= yacute;znam ochrany převyšuje zájem na vydobytí těchto z&a= acute;sob, rozhodne příslušný orgán státní báňské správy na základě zpracovaných nezávislých znaleckých posudků= ;. Zpracování znaleckých posudků hradí navrhovatel.

 

Zdůvo= dnění

Navržené znění vůbec neřeší, kdo rozhodne o tom, že zákonem chráněné obecné zájmy, zejména ochr= anu životního prostředí převažuje nad obecným zájmem = na vydobytí zásob ložiska. Toto rozhodnutí nelze v žádném případě ponechat na subjektivním pohledu úředníka orgánu státní správy na úseku životního prostředí. Řešením je postup, kdy příslušný orgán státní spr&aac= ute;vy na úseku životního prostředí sděl&iacut= e; organizaci ustanovení zákona chránící obecné zájmy, které by dobývání zásob ohrozilo, a na jehož základě navrhuje odpis zásob a předloží správní rozhodnutí příslušného orgánu státní báňské správy o veřejn&= eacute;m zájmu, prokazující, že význam ochrany převyšuje zájem na vydobytí ložiska. Znalecké posudky nemohou zatěžovat těžaře. =

 

 

 

3. . Úprava = znění § 14b, odst. 2

 

Původní znění zákona=

(2) Návrh na odpis zásob výhradního ložiska podávají rovněž příslušné orgány státní správy na úseku životního prostředí. Úplnost návrhu na odpis zásob výhradního ložiska zajistí organizace.

 

Nově navržené znění zákona<= /p>

(2)Návrh na odpis zásob výhradního ložiska podávají rovněž příslušné orgány státní správy na úseku životního prostředí. Příslušn&yacu= te; orgán státní správy na úseku životního prostředí v žádosti o ty= to podklady sdělí organizaci konkrétní důvod od= pisu zásob podle § 14a odst. 2 písm. c. Údaje o množství bilančních a nebilančních zásob navržených k odpisu podle bloků zá= ;sob a kategorií a jejich kvalitativní charakteristiky, mapy a řezy s přehledně vyznačenými čá= stmi ložiska, v nichž se navrhuje odpis zásob, a další grafické a písemné doklady o ložisku a zásobách navržených k odpisu = je povinna ve čtyřech vyhotoveních zajistit organizace, a to nejpozději do 1 roku od jejich vyžádání příslušným orgánem státní správy na úseku životního prostředí. Organizace a příslušný orgán státní správy na úseku životního prostředí si náklady na pořízení těchto podkladů, jejichž výše může být ověřená znaleckým posudkem, rozdělí mezi sebe rovným dílem, pokud se nedohodn= ou jinak.  Ostatní náležitosti návrhu na odpis zásob, uvedený= ch v odstavci 3, zajišťuje příslušný orgán státní správy na úseku životního prostředí.

 

 

Zásadn= í nesouhlas.

 

Pozměňovací návrh

 

(2) Návrh na odpis zásob výhradního ložiska podávají rovněž příslušné orgány státní správy na úseku životního prostředí. Příslušn&yacu= te; orgán státní správy na úseku životního prostředí v žádosti o ty= to podklady sdělí organiz= aci ustanovení zákona chránícího obecn&eacut= e; zájmy, které by dobývání zásob ohrozilo a na jehož základě navrhuje odpis zásob a předloží správní rozhodnutí příslušného orgánu státní báňské správy o veřejném zájmu prokazující, že význam ochrany převyšuje zájem na vydobytí ložiska podle § 14a odst. 2 písm. c) tohoto zákona. Údaje o množství bilančních a nebilančních zásob navržených k odpisu podle bloků zásob a kategorií a jejich kvalitativní charakteristiky, mapy a ř= ;ezy s přehledně vyznačenými částmi ložiska, v nichž se navrhuje odpis zásob ve čtyřech vyhotoveních a další grafické a písemné doklady o ložisku a zásobách navržených k odpisu je povinna zajistit organizace nejpozdě= ;ji do 2 let od jejich vyžádání příslušným orgánem státní správy na úseku životního prostředí. Náklady na pořízení těchto podkladů, jejichž výše může být ověřena znalecký= ;m posudkem, nese navrhovatel. Ostatní náležitosti návrhu na odpis zásob uvedené v odstavci 3 zajišťuje příslušný orgán státní správy na úseku životního prostředí.&= #8220;

 

Zdůvodnění

Návrh nového znění tohoto paragrafu je na= prosto tendenční a měl by za následek hromadný nárůst žádostí o odpis zásob lož= isek nerostných surovin nebo jejich částí, proti v$= 7;li těžebních organizací jako vlastníků dobývacích prostorů podle představ různý= ;ch ekologických aktivistů a skupin, kterým orgány státní správy , na úseku životního prostředí velmi rády podléhají. Realizací odpisů těchto zásob by došlo ke zmaření podnikatelských plánů společností bez možnosti jejich obrany, a de facto by tím byl zahájen nedobrovolný útlum části ložisek, který by sebou nesl nejen ztrá= ;tu potencionálního zisku, ale i náklady na jeho realizaci. Tyto náklady by samozřejmě musel nést báňský podnikatel, aniž by tyto náklady svou činností vyvolal. Pokud by takto mohl stát rozhodnout, měl by uhradit těžební společnosti vešker&e= acute; vynaložené náklady, včetně nákladů= na likvidaci a příslušný ušlý zisk. <= /o:p>

 = ;            &n= bsp;            = ;            &n= bsp;            = ;            &n= bsp;            = ;            &n= bsp;            = ;            &n= bsp;            = ;          <= /b>

U privátních těžebních společností se navíc jedná o nepřípus= tnou snahu státu donutit tyto společnosti zákonem ke zveřejnění důvěrných  informací o zásobách ložiska, na kterém hospodaří= a od kterých je odvozena hodnota této privátní těžební společnosti. V tomto případě již může jít o nekalou soutěž ze strany konkurence se souhlasem státu získ= at podrobné údaje o té které těžebn&iacu= te; společnosti a její de facto následnou likvidaci.

Při přijetí navrženého zněn&iacut= e; zákona bez úhrady veškerých nákladů a ušlého zisku těžebním společnostem ze str= any státu hrozí reálné riziko arbitráží a soudů těžařů se státem, kdy požadované finanční náhra= dy mohou dosahovat i desítky mld. Kč.

 

Úplně absurdní je ustanovení o úhradě podkladů pro odpis zásob, kdy se má těžební organizace podílet 50 % na úhrad= 3; podkladů, které musí sama zpracovat pro tuto svojí= ; de facto likvidaci, přičemž nemá vůbec žádnou možnost ochrany a navíc jí hroz&iacut= e; likvidační sankce 20 mil. Kč s možností zvýšení na dvojnásobek.

 

 

4.Úprava znění § 17, kde se za odstavec 7 vkládá no= vý odstavec 8, který zní:=

 

Nově navržené znění zákona<= /p>

V § 17 se za odstavec 7 vkládá nový odstavec 8, kter&yacut= e; zní:

„(8) Rozhodnutí o stanovení, změně nebo zrušen&iacu= te; chráněného ložiskového území p= odle odstavců 1 a 7 zasílá Ministerstvo životního prostřed&iac= ute; příslušnému katastrálnímu úřadu k zápisu změny způsobu ochrany nemovitosti do katastru nemovitostí.“

Dosavadní odstavec 8 se označuje jako odstavec 9.

 

Pozměňovací návrh

 

  „(8) Rozhodnutí o stanovení, změně nebo zrušení chráněného ložiskového území podle odstavců 1 a 7 zasílá Ministerstvo životního prostředí příslušn&eacut= e;mu katastrálnímu úřadu k zápisu, který provede zápis změny způsobu ochrany nemovitosti do katastru nemovitost&iacu= te;.“.

Dosavadní odstavec= 8 se označuje jako odstavec 9.

 

 

5.  Úprava znění  § 20 – Nakládání s pozemky

 

 Původní zněn&ia= cute; zákona

(1) Subjektu, které= ;mu byl stanoven dobývací prostor, který se nacház&iacu= te; na pozemku ve vlastnictví státu, vzniká právo, = aby s ním správní úřad, právnická osoba nebo její organizační složka, která s takovým pozemkem hospodař&iacu= te; nebo jej má ve správě, uzavřela dohodu o pronájmu pozemku na dobu předpokládaného dobývání ložiska nebo kupní smlouvu o prod= eji pozemku. Žádost obsahující specifikaci pozemku údaji podle katastru nemovitostí adresována správnímu úřadu, právnické osob= 3; nebo její organizační složce, která s pozemk= em hospodaří nebo jej spravuje a  doložená potvrzen&iacut= e;m Českého báňského úřadu, že žadateli byl stanoven dobývací prostor, musí být podána nejpozději do 60 dnů od účinnosti rozhodnutí o stanovení dobývacího prostoru. Český báňsk&yacu= te; úřad potvrzení nevydá k pozemku v dobývacím prostoru, kde proběhne pouze hlubinná těžba, jestliže požadovaný pozem= ek nemůže být hornickou činností ohrožen. Dále musí být žádost doložena souhlasným stanoviskem obce, na jejímž katastrálním území se pozemek nachází.

 

(2) Subjekt, které= mu bylo vydáno oprávnění k hornické činnosti, má přednost před ostatními zájemci o pronájem nebo prodej pozemku ve vlastnictví státu, který se nachází ve stanoveném chráněném ložiskovém území. Žádost obsahující specifikaci pozemku údaji podle katastru nemovitostí adresována správnímu úřadu, právnické osobě nebo její organizační složce, která s takovým pozemkem hospodaří nebo jej spravuje a doložená potvrzením Ministerstva životního prostředí,= ve kterém musí být uvedeno, že žadateli bylo stanoveno chráněné ložiskové územ&iac= ute;, musí být podána nejpozději do doby podání návrhu na stanovení dobývac&iacut= e;ho prostoru. Dále musí být žádost dolože= na souhlasným stanoviskem obce, na jejímž katastrálním území se pozemek nachází.

 

(3) V případě prodeje podle odstavců 1 a 2 se pozemek převádí za cenu, která je v daném místě a čase obvyklá.

 

Nově navržené znění zákona<= /p>

§ 20 se zrušuje

 

Zásadní nesouhlas.

 

Pozměňovací návrh

 

V § 20 se v prv= ním a druhém odstavci poslední věta zrušuje.

 

 

Zdůvodnění

St&a= acute;t, jako vlastník nerostného bohatství, výhradních ložisek, si ustanovením § 20 vytvořil jednu z podmínek zmenšení střetu zájmů při procesu povolování hornické činnosti tím, že nabídl svůj majetek, pozemky v jeho vlastnictví, přednostně těm, kteří se budou na dobývání podílet. Jeho rušení je nesmyslné, nepochopitelné a je důkazem, že návrh zákona skutečně směřuje k ukončení dobývání ložisek nerostů v Čechách a ovládnut&iacu= te; podnikání v hornictví různými aktivis= ty zastřešovanými orgány ochrany životního prostředí.

 

Sou&= #269;asně navrhujeme zrušení poslední věty druhého a třetího odstavce, která je nesystémová. Žádný zákon nezmocňuje obecní úřad vydávat souhlasné stanovisko k pře= vodu pozemků třetích osob z jednoho vlastníka na druhého, tak proč má být v horním zákoně takový právnický exces při převodu nebo nájmu pozemku ve vlastnictví státu. Proč stát své právo nakládat se svým vlastnictvím podmiňuje souhlasným stanoviskem kohokoli. Vytvořilo se tak nerovné postavení státu vůči třetím osobám.

 

Těžební organizaci musí zůstat přednostní právo na prodeji pozemků ve vlastnictví státu v dobývacím prostoru, jehož je nositelem. Je to jeden z mála nástrojů= ;, které těžební organizace mají, a které alespoň v minimálním rozsahu nezpůsobí výrazný nárůst účastníků řízení o povolení hornické činnosti a případných nesouhlasů těchto účastníků s těžbou na ložisku j= ako v případě, že by bylo ze zákona umožněno prodat tyto státní pozemky v dobývacím prostoru komukoliv a to i v případě, že by šlo o spekulativní nákupy s cílem zastavit hornickou činnost na ložisku jako účastník řízení o povolení hornické činnosti.

 

 

6.Úprava znění § 24 odst. 11,

 

Původní znění zákona

(11) Pokud organizace, které vzniklo oprávnění k dobývání výhradního ložiska podle odstavce 1, nepožádá do tří let od doby vzniku tohoto oprávnění obvodní báňský úřad o povolení hornické činnosti, může obvodní báňský úřad rozhodnout, že se organizaci oprávněn&iac= ute; odnímá

 

Nově navržené znění zákona<= /p>

Obvodní báňský úřad zahájí řízení o odnětí oprávnění, pokud:

a)      organizace, kter&e= acute; vzniklo oprávnění k odbývání výhradního ložiska podle odst. 1, nezíská = povolení k hornické činnosti podle zvláštního právního předpisu do 15 let ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o stanovení dobývacího prostoru, nebo

b)      organizace, na kte= rou bylo oprávnění k dobývání výhradního ložiska smluvně převedeno podle &se= ct; 27 odst. 7  nepožá= dá o povolení hornické činnosti podle zvláštního právního předpisu do 3 let= ode dne oznámení tohoto převodu obvodnímu báňskému úřadu.

 

Zásadní nesouhlas<= /o:p>

 

 

Pozměňovací návrh

 

§ 24 odst. 11, včetně poznámky pod čarou č. 12d), zní:

        „(11) Pokud organizace, které vzniklo oprávnění k dobývání výhradního ložiska podle odstavce 1, nebo organizace, na kterou bylo toto oprávnění smluvně převedeno p= odle § 27 odst. 7 tohoto zákona, nezíská pro svoji nečinnost do 15 le= t ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o stanovení dobývacího prostoru nebo ode dne práv= ní moci předchozího souhlasu k převodu dobývacího prostoru a účinnosti smlouvy o převodu dobývacího prostoru povolení hornick&eacu= te; činnosti podle zvláštního předpisu12d), obvodní báňský úřad zaháj&iacu= te; řízení o odnětí oprávnění. Tuto lhůtu lze prodloužit nejvýše o 3 roky.“

 

Poznámka pod čarou č. 12d) zní:

„12d) § 2 zákona č. 61/1988 Sb., ve znění zák= ona č. 542/1991 Sb., zákona č. 315/2001 Sb.
a zákona č. 206/2002 Sb.“

 

Zdůvodnění

Současná právní úprava báňských předpisů neumožňuje těžební organizaci provádět jakékoliv průzkumné a těžební práce na ložis= ku v případě, že místně pří= slušné municipality nebo občanská sdružení s těm= ito záměry nesouhlasí, a to i bez jakéhokoliv racionálního důvodu. Tímto postupem mohou jako &u= acute;častníci řízení o povolení hornické činnost, n= ebo účastníci v procesu E.I.A. blokovat provádění podnikatelských záměrů těžebních organizací po celou řadu let.

 

V případě, že by byla zákonem ustanovena možnost zrušení těžebních oprávnění organizace, která vlastní DP, po= kud do 15ti let od stanovení DP nezahájí hornickou činnost, není pro místní municipality, spojen&eac= ute; s ekologickými iniciativami, žádný problém po toto období veškeré podnikatelsk&eacut= e; záměry těžebních organizací na svěřeném ložisku úspěšně vetova= t a docílit tak po 15ti letech zrušení stanoveného DP= .

 

Akceptací navrženého znění tohoto &s= ect; by došlo k fatálnímu dopadu do těžebního podnikatelského prostředí vč. zmaření již vložených značných finančních prostředků těžebních organizací do projekce a příp= ravy jim svěřených ložisek před vlastní těžbou bez možnosti náhrady. Jednalo by se o ohrožení vlastní existence řady těžebních organizací.

 

   § 24, odst. 12

Nově navržené znění zákona<= /p>

 

Lhůty podle odstavce 11 může Obvodní báňský úřad na žádost organizace prodloužit, a to nejvýše o 3 roky, jestliže na základě nově zjištěných skutečností nejsou lhůty podle odstavce 11 dostatečné k vydání rozhodnutí o povolení hornické činnosti, a organi= zace postupuje v souladu s rozhodnutím o stanovení dobývacího prostoru.

 

Bez připomínek.

 

7. Úprava znění § 27, odst. 7

 

Původní znění zákona

(7) Organizace mů= 82;e smluvně převést dobývací prostor na jinou organizaci po předchozím souhlasu obvodního báňského úřadu; ustanovení § 24 odst. 11 o tříleté lhůtě pro požádání o povolení hornické činnosti zde platí obdobně. Převedení dobývacího prostoru, doložené stejnopisem smlouvy, oznámí převádějící organizace obvodnímu báňskému úřadu.

 

Nově navržené znění zákona<= /p>

Organizace může smluvně převést dobývací pros= tor na jinou organizaci po předchozím souhlasu obvodního báňského úřadu. Převedení dobývacího prostoru, doložené stejnopisem smlouvy, oznámí převádějící organizace obvodnímu báňskému úřadu.<= /span>

 

Bez připomínek.

 

 

8. Úprava znění § 28, doplnění odstavce 8

 

Pů= ;vodní znění zákona

(8) V rozhodnutí o stanovení dobývacího prosto= ru vymezí obvodní báňský úřad dobývací prostor a stanoví podmínky, kter&yacut= e;mi se zabezpečí zákonem chráněné obecné zájmy v území, a rozhodne o námitkách účastníků řízení.

&nbs= p;

Nově navržené znění zákona

V § 28 se na konci odstavce 8 doplňuje vě= ;ta, Rozhodnutí o stanovení, změně a zrušení dobývacího prostoru zasílá obvodní báňský úřad příslušné= ;mu katastrálnímu úřadu k zápisu změ= ny způsobu využití a způsobu ochrany nemovitosti do kata= stru nemovitostí.

 

Pozměňovací návrh

V § 28 se na konci odstavce 8 doplňuje věta, Rozhodnutí o stanovení, změně a zrušení dobývacího prostoru zasílá obvodní báňský úřad přísl= ušnému katastrálnímu úřadu k zápisu, který provede zápis změny způsobu využití a způsobu ochrany nemovitosti do katastru nemovitostí.

 

Zdůvodnění

Navrhované znění ukládá povinnost = katastrálnímu úřadu k  zápisu.

 

9. Úprava znění § 28, odst. 10

 

Původní znění zákona

Platné zněn&i= acute; horního zákona č. 44/1988 Sb. - § 28 odst. 10 neobsahuje.

 

Nově navržené znění zákona<= /p>

V § 28 se doplňuje odst. 10, který zní:

Zrušení dobývacího prostoru v řízení zahájeném podle § 24 odst. 11 je možné pouze= za náhradu. Výše této náhrady musí též zohledňovat náklady, které subjekt, kterému byl stanoven dobývací prostor, již vynaložil.

 

 

Bez připomínek.

 

Podpůrné zdůvodnění pro nově navřené znění

V souvislosti se stanovením DP vzniknou organizaci značné náklady, a to zejména na geologický průzkum, řešení střetů zájmů, proces E.I.A,  přípravné práce související s dobýváním ložiska, např. povrchov&aac= ute; výstavba, inženýrské sítě, otví= ;rka a příprava ložiska, aj.&n= bsp; Pokud se jedná o DP nebo části DP, na který dosud nebyla zahájená hornická činnost, je nezbytné si uvědomit, že vytěžitelné zásoby ložiska jsou významnou složkou, od kter&eacu= te; se odvíjí hodnota akcií nebo hodnota společnosti. Případný pokles ceny akcií nebo hodnoty společnosti z titulu zrušení DP nebo části DP, a tím i odepsání zásob v tomto DP je nezbytné chápat stejně, jako zohlednění nákladů na stanovení DP nebo přípravu hornické činnosti a dobývání ve stanoveném DP.

 

 

 

10. Úprava znění §32a, odst. 1

 

Původní znění zákona

(1) Organizace je povinna zaplatit na účet příslušného obvodního báňského úřadu8) roční úhradu z dobývacího prostoru za každý i započatý hektar plochy dobývac&iacut= e;ho prostoru ve vymezení na povrchu. Výši úhrady z dobývacího prostoru v rozmezí 100 Kč až 1 000 Kč na hektar, odstupňovanou s přihlédnutím ke stupni ochrany životní= ;ho prostředí dotčeného území, charakteru činnosti prováděné v dobývacím prostoru a jejímu dopadu na životní prostředí= ;, stanoví vláda nařízením. Tuto úhradu převede obvodní báňský úřad obci= , na jejímž území se dobývací prostor nachází. Je-li dobývací prostor umíst= 83;n na území více obcí, rozdělí obvodní báňský úřad příjem podle poměru částí dobývacího prostor= u na území jednotlivých obcí.

 

 

 

Nově navržené znění zákona<= /p>

… Výši úhrady z dobývacího prostoru v rozmezí 100 Kč až 1 000 Kč za hektar a způsob jejího výpočtu, odstupňovanou s přihlédnutím ke stupni ochrany životní= ;ho prostředí dotčeného území, charakteru činností prováděné v dobývac&iac= ute;m prostoru, a jejím dopadu na životní prostředí stanoví vláda nařízením.=

 

Bez připomínek.

 

11. Úprava znění § 32a, odst. 4

Původní znění zákona

(4) Z výnosu = úhrady podle odstavce 2 převede obvodní báňský úřad 25% do státního rozpočtu Česk&eacu= te; republiky, ze kterého budou tyto prostředky účelově použity k nápravě škod = na životním prostředí způsobených dobýváním výhradních i nevyhrazený= ;ch ložisek, a zbývajících 75 % převede obvodní báňský úřad do rozpočtu obce.

 

Nově navržené znění zákona<= /p>

V § 32a, odst. 4 se slova „výhradních i nevyhrazených“ zrušují a za slovo „ložisek“ se doplňuje slovo „nerostů“= ;.

 

Bez připomínek.

 

 

Čl. 3

Přechodná ustanovení=

 

Přechodná ustanovení

 

Nově navržené znění zákona<= /p>

 

odst. 1 (1) V případě rozhodnutí o stanovení dobývacích prostorů, která nabyla právní moci přede dnem nabytí účinnos= ti tohoto zákona, a u kterých nebude zahájena hornick&aac= ute; činnost do 15 let ode dne nabytí účinnosti tohoto z= ákona, obvodní báňský úřad zaháj&iacu= te; řízení o odnětí oprávnění k dobývání výhradního ložiska.=

 

Zásadní nesouhlas.

 

Pozměňovací návrh

V případě rozhodnutí o stanovení dobývacích prostorů= nebo právní moci předchozího souhlasu k přev= odu dobývacího prostoru a účinnosti smlouvy o převodu dobývacího prostoru, které nabyly právn&iacu= te; moci přede dnem nabytí účinnosti tohoto záko= na, a u kterých nebude pro nečinnost organiza= ce zahájená hornická činnost do 15 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, obvodní báňský úřad zahájí ř&iacu= te;zení o odnětí oprávnění k dobývání výhradního ložiska.=

Zrušení dobývac&iacut= e;ho prostoru v řízení podle tohoto ustanovení je možné pouze za náhradu. Výše této náhrady musí též zohledňovat náklady, které subjekt, kterému byl stanoven dobývací pr= ostor, již vynaložil.

 

Zdůvodnění

Pro tento bod platí stanovisko, uvedené vý#= 3;e v plném rozsahu.

 

 =

Návrh znění zákona=

odst. 2 (2) Dohody o pronájmu pozemku nebo kupní smlouvy o prodeji pozemku sjednané podle § 20 toho= to zákona před nabytím účinnosti tohoto zákona zůstávají v platnosti.

 

Vypustit, vzhledem k ponechání § 20 v zákoně.

 

 

 

Z&a= acute;věr

Je zarážející, že tak významná no= vela zákona č. 44/1988 Sb., která bude mít velmi negativní vliv na všechny těžební organizace v ČR byla připravována naprosto nekoncepčně, tendenčně a bez jakýchkoliv konzultací se zástupci těžařů (Zaměstnavatelský svaz důlního a naftového průmyslu, Těžebn&iacu= te; unie, Těžařská komora), přičemž v&n= bsp;seznamu konzultovaných subjektů dle Závěrečn&eacut= e; zprávy „Analýza dopadů novely…“, zpracované MŽP a přiložené k materiálům pro vládu ČR jsou uvedeny obce Doubrava, Trojanovice, občanská sdružení působící v oblasti ochrany = 81;P např. hnutí Naše Beskydy, Ekologický právní servis, hnutí GREENPEACE,  Správa CHKO Beskydy, atd.

&= nbsp;

Jedná se tedy o novelu z&aacut= e;kona zpracovanou výhradně z pohledu ekologických organizací a na jejich objednávku, bez ohledu na dopady, které tato novela bude mít na těžební organizace, zaměstnanost, ekonomiku státu a regionů a státní rozpočet.

&= nbsp;

Tento návrh zákona ovlivňuje podnikatelské prostředí negativním a zásadním způso= bem, a to nad rámec běžný v EU a demokratické= ;m světě tím, že významně omezuje nebo likviduje práva těžebním organizacím již udělaná. Umožněn&iacu= te;m administrativního omezení nebo odejmutí oprávnění bude = ohrožen i průběh zahlazování následků hornické činnosti.

&= nbsp;

Na vynuceně ukončený= ch provozech bude stát následně financovat sanace a rekultivace, dále hrozí státu žaloby na ochranu práv podnikatelů, včetně mezinárodních arbitráží a žalob na ochranu zahraniční= ch investic.

 

Je nepochopitelné, že přes všechny tyto negativní jevy, které tato novela těžebním společnostem způsobí se stát snaží o její schv&aac= ute;lení a realizaci.

&= nbsp;