Příklady na druhé cvičení v počítačové učebně, SMI, PS 2009 Definice stacionárního vektoru stochastické matice: Nechť a je stochastický vektor a P stochastická matice odpovídající dimenze. Jestliže platí a = aP, pak vektor a se nazývá stacionární vektor matice P. Definice stacionárního rozložení HMŘ: Nechť je homogenní markovský řetězec s maticí přechodu P. Stochastický vektor a, který je stacionárním vektorem matice P, se nazývá stacionární rozložení daného řetězce. Definice limitního rozložení HMŘ: Nechť je homogenní markovský řetězec s vektorem počátečních pravděpodobností p(0). Jestliže existuje , pak vektor se nazývá limitní rozložení daného řetězce. Jestliže vektor nezávisí na vektoru počátečních pravděpodobností p(0), pak řekneme, že daný řetězec je ergodický (regulární). Věta o vztahu mezi stacionárním a limitním rozložením HMŘ: Jestliže je ergodický homogenní markovský řetězec a existuje jeho stacionární rozložení a, pak limitní rozložení je rovno stacionárnímu rozložení a. Markovova věta: Nechť je homogenní markovský řetězec s maticí přechodu P. Jestliže existuje takové číslo , že matice P^n má všechny prvky kladné, pak a) existuje stacionární rozložení daného řetězce a je jediné, b) řetězec je ergodický, c) posloupnost matic P^n konverguje k limitní matici A, jejíž řádky jsou stejné a jsou rovny stacionárnímu vektoru a. Návod na hledání stacionárního vektoru stochastické matice pomocí MATLABu a) Zadáme matici přechodu P. Její řád zjistíme příkazem n = size(P,1). b) Vytvoříme jednotkovou matici I = eye(n). c) Získáme matici soustavy A = [[I-P]’;ones(1,n)]. d) Vytvoříme vektor pravých stran f = [zeros(n,1);1]. e) Vypočteme stacionární vektor a = (A\f)’. Příklad 1.: Předpokládejme, že v nějaké oblasti může být počasí pouze ve třech stavech, a to déšť, jasno, sníh. Dlouhodobým pozorováním bylo zjištěno, že nikdy nebývají dva jasné dny za sebou. Jestliže je v jistém dni jasno, pak další den bude buď déšť nebo sníh, a to se stejnou pravděpodobností. Jestliže je v jistém dni sníh nebo déšť, pak následující den se počasí buď nezmění, a to s pravděpodobností 0,5 nebo se změní, a pak v polovině případů bude jasno. Popište stav počasí homogenním markovským řetězcem a vypočtěte jeho stacionární rozložení. Řešení: Homogenní markovský řetězec má množinu stavů , kde stav 1 znamená déšť, stav 2 jasno a stav 3 sníh. Matice přechodu P má tvar: . Vektor stacionárních pravděpodobností a = (a[1], a[2], a[3]), kde a[1] + a[2] + a[3 ]= 1 vyhovuje rovnici a = aP, tedy a[1] = 0,5a[1] + 0,5a[2] + 0,25a[3], a[2] = 0,25a[1] + 0a[2] + 0,25a[3], a[3] = 0,25a[1] + 0,5a[2] + 0,5a[3], a[1] + a[2] + a[3 ]= 1. Po úpravě: 0,5a[1] – 0,5a[2] - 0,25a[3] = 0, -0,25a[1] + a[2] - 0,25a[3] = 0, -0,25a[1] – 0,5a[2] + 0,5a[3] = 0, a[1] + a[2] + a[3 ]= 1 Řešením tohoto systému je vektor a = (0,4 0,2 0,4) Matice soustavy: A , vektor pravých stran: f . Řešení soustavy Ax = f dostaneme ve tvaru x = A\f, tedy v našem případě x . Vektor stacionárních pravděpodobností je roven transponovanému řešení x, tj. a = (0,4 0,2, 0,4). Příklad 2.: Letka má při zahájení akcí tři letadla. Při akci je letadlo zničeno s pravděpodobností 0,2. Letka se do akce vydá v případě, že má aspoň jedno letadlo. Pokud jsou všechna letadla zničena, pak s akcemi končí. Určete vektor absolutních pravděpodobností pro počty letadel v letce po třetí akci a vektor stacionárních pravděpodobností. Řešení: Homogenní markovský řetězec má množinu stavů , kde stav j znamená, že po n-té akci má letka právě j letadel. Vektor počátečních pravděpodobností: p(0) = (0,0,0,1). Pro stanovení pravděpodobností přechodu použijeme binomické rozložení. Pravděpodobnostní funkce náhodné veličuny X ~ Bi(n, ) je pro x = 0, 1, …, n. V našem případě n = 3, = 0,2. Matice přechodu: Vektor absolutních pravděpodobností po třech akcích: p(3) = p(0)P^3 = (0,1162 0,3658 0,3838 0,1342) Vektor stacionárních pravděpodobností: (a[0],a[1],a[2],a[3]) = (a[0],a[1],a[2],a[3])P, přičemž a[0 ]+ a[1] + a[2] + a[3] = 1. Odtud dostaneme a = (1,0,0,0). Znamená to, že po dostatečně velkém počtu akcí s pravděpodobností jedna nezbude letce žádné letadlo. Příklad 3.: Na malém městě jsou dva obchody, označme je A a B. Zajímáme se o nákupy zákazníků v těchto obchodech. Uvažujeme přitom týdenní období a sledujeme, kde zákazníci v jednotlivých týdnech nakupovali a jak tyto obchody střídali. Pro jednoduchost předpokládejme, že v průběhu jednoho týdne navštěvovali buď pouze obchod A nebo obchod B. Jako součást marketingového výzkumu byla shromážděna data od 1000 zákazníku v časovém horizontu 10 týdnů. Na základě tohoto výzkumu bylo zjištěno, že 90% zákazníků nakupujících v obchodě A tam bude nakupovat i v následujícím týdnu a 10% přejde do obchodu B. Dále 80% zákazníků nakupujících v obchodě B tam bude nakupovat i v následujícím týdnu a 20% přejde do obchodu A. Pro modelování této situace zavedeme homogenní markovský řetězec s množinou stavů J = {1, 2}, přičemž X[n] = 1, když zákazník v n-tém týdnu nakupuje v obchodě A a X[n] = 2, když zákazník v n-tém týdnu nakupuje v obchodě B. a) Jestliže na začátku nakupovalo 1000 zákazníků v obchodě A, kolik jich bude po šesti týdnech? (706 zákazníků) b) Jestliže na začátku nakupovalo 1000 zákazníků v obchodě B, kolik jich bude po šesti týdnech? (412 zákazníků) c) Jak velký je tržní podíl těchto dvou obchodů za předpokladu dostatečně velkého počtu období? (Tržní podíl obchodu A činí 66,7%, obchodu B 33,3%.) d) Obchod B provede reklamní kampaň, aby přilákal zákazníky nakupující v obchodě A. Došlo k určitému přesunu zájmu nakupovat v obchodě B. Dle nového průzkumu byla stanovena matice přechodu . Jak se nyní změnil tržní podíl obchodů A a B za předpokladu dostatečně velkého počtu období? (Tržní podíl obchodu A činí 57,1%, obchodu B 42,9%.) Příklad 4.: Obchodník prodává tři druhy pracích prášků, které označíme A, B, C. Aby zjistil, jak se vyvíjí poptávka po těchto prášcích, provedl v 1. měsíci prodeje průzkum, v němž se zjišťovalo, který druh prášku zákazníci kupují. Při tomto průzkumu bylo zjištěno, že prášek A kupuje 50% zákazníků, prášek B 20% a prášek C 30% zákazníků. Za měsíc byl proveden další průzkum, který zjišťoval, ke kterému druhu prášků zákazníci přešli. Výsledky průzkumu zachycuje matice přechodu: . a) Určete absolutní pravděpodobnosti po dvou měsících a interpretujte je. (Po dvou měsících bude prášek A nakupovat 80,6% zákazníků, prášek B 12,8% a C 6,6% zákazníků. b) Najděte vektor limitních pravděpodobností a limitní matici přechodu. ( , )