V dobré( pozitivní, smysluplné, úspěšné) interakci a komunikaci můžeme vysledovat určité základní vzorce, ve kterých lidská komunikace a interakce probíhá. Vzorce můžeme popsat jako něco, co je pro nás obvyklé, co při komunikaci s jinými děláme často. Komunikační vzorce jsou tvořeny z jednotlivých prvků. (Rozděleno do IV. klastrů - úrovní)
(Pozor! samostatná přítomnost jednotlivých prvků ještě neznamená, že komunikační vzorec je úplný. - Např. :Skutečnost, že se na někoho dívám, ještě nemusí znamenat, že ho vnímám a věnuji mu svou plnou pozornost. atd.
· Jak budeme s nahrávkami při rozborech pracovat? Co sledovat a hledat? :
Podrobně si všímat vzájemných interakcí a určovat jednotlivé prvky a celé vzorce, jaké můžeme na nahrávce najít – podle následující zjednodušené tabulky.
PRINCIPY POZITIVNÍ - ÚSPĚŠNÉ KOMUNIKACE – přepracováno podle VTI, SPIN – vzorce a základní prvky –( zkráceno)
I. klastr : Základem komunikace je - INICIATIVA a PŘÍJEM
1) Aby někdo mohl přijmout iniciativu druhého člověka, potřebuje si jí nejdřív vůbec všimnout, věnovat tomu pozornost.
Základní otázka: Jsou iniciativy druhých přijímány? Jak konkrétně?
2) POZOR: příjem neznamená souhlas, ale reakci na iniciativu. Znamená to dát najevo, že jsem zaregistroval(a) iniciativu někoho jiného ke mně. (základní vzorec=) VĚNOVÁNÍ POZORNOSTI
člověku/lidem, se kterými komunikuji. (Čím je jich víc, tím je to samozřejmě náročnější.)
Tvoří ho prvky : oční kontakt , obracení se k druhému člověku, naslouchání
výraz tváře, rozdělování pozornosti, výrazné signály, projevení zájmu atd.
3) Samozřejmě jde taky o to, jaká ta naše pozornost je, jestli vůbec jsme na komunikaci s druhým/i NALADĚNÍ a oni na nás.
Pozná se to z prvků jako - příjemná hlasová intonace
- příjemný výraz ve tváři
- přátelská pozice těla
- účast na tom, co druhý dělá (např. to, že ČEKÁ na odpověď.)
- souhlasné přitakávání
- opětování očního kontaktu
- otočení se jako odpověď na pozici těla druhého
- POJMENOVÁNÍ : toho, co vidím, že dělá druhý
toho, co dělám já
toho, co cítím, co si myslím
toho, co cítí nebo si myslí druhý člověk
- pojmenování se souhlasem, - „ano“ , OTÁZKY
II. klastr: VZÁJEMNÉ INTERAKCE
vzorce : UTVÁŘENÍ SKUPINY a STŘÍDÁNÍ SE KOOPERACE
(prvky: ) - zapojení do skupiny - předání a vzetí si slova - dávání a braní si věcí
- rozhlížení se - pravidelné střídání se - společné jednání
- potvrzení příjmu - vzájemná pomoc
- rozdělení rolí
Aby vůbec mohl probíhat smysluplný dialog nebo diskuse, musí si účastníci interakce nejdřív věnovat pozornost a být na sebe naladěni. Rovněž tak bez vzorců utváření skupiny a střídání se, dialog natož diskuse nebudou možné.
III. klastr: VZÁJEMNÉ DOMLOUVÁNÍ SE - DIALOG , DISKUSE
vzorec : UTVÁŘENÍ NÁZORŮ vzorec : ROZVÍJENÍ OBSAHU
- předávání názorů - zmínka o tématu
- přijímání názorů - rozvíjení tématu
- vzájemná výměna názorů - doptávání se
- povzbuzování k vyjádření rozdílných názorů - hluboká diskuse o tématu
- prozkoumávání názorů - hledání významů
- vyjasňování/ ověřování názorů
vzorec : PŘIJIMÁNÍ ZÁVĚRŮ
- navrhování
- poopravení, pozměnění dohod, stanovisek, plánů
- přijímání dohod, stanovisek, plánů
- shrnování
IV. klastr: ŘEŠENÍ ROZPORU – ZVLÁDÁNÍ KONFLIKTU
vzorec: POJMENOVÁNÍ ROZPORŮ OBNOVENÍ KONTAKTU
- potvrzení, že slyším názor, vidím jednání - udržení očního kontaktu
- pojmenování emocí - pojmenování
- prozkoumávání jednotlivých záměrů - návrat ke klastrům I nebo II nebo III
- propojení pocitů a pozorovaného chování
- vyjasňování pozic aktérů konfliktu
Vzorec: VYTVÁŘENÍ DOHOD, PRAVIDEL
- zaujímání stanovisek nebo akceptování stanovisek druhého
- domlouvání možné dohody
- stanovení pravidel nebo přizpůsobení se stávajícím pravidlům
- vyjádření obecných principů a hodnot
* Teprve, jsou-li splněny tyto podmínky, jedná se o naladěné VEDENÍ.