V dobré( pozitivní, smysluplné, úspěšné) interakci a komunikaci můžeme vysledovat určité základní  vzorce, ve kterých lidská komunikace a interakce probíhá.  Vzorce můžeme popsat jako něco, co je pro nás obvyklé, co při komunikaci s jinými děláme často.  Komunikační vzorce jsou tvořeny z jednotlivých prvků. (Rozděleno do IV. klastrů - úrovní)

(Pozor! samostatná přítomnost jednotlivých prvků ještě neznamená, že komunikační vzorec je úplný. - Např. :Skutečnost, že se na někoho dívám, ještě nemusí znamenat, že ho vnímám a věnuji mu svou plnou pozornost. atd.

 

·        Jak budeme s nahrávkami při rozborech pracovat? Co sledovat a hledat? :

Podrobně si všímat vzájemných interakcí a určovat jednotlivé prvky a celé vzorce, jaké můžeme na nahrávce najít – podle následující zjednodušené tabulky.

 

PRINCIPY POZITIVNÍ - ÚSPĚŠNÉ KOMUNIKACE – přepracováno podle VTI, SPIN – vzorce a základní prvky –( zkráceno)

 

                    I. klastr :  Základem komunikace je  -  INICIATIVA a PŘÍJEM

1)     Aby někdo mohl přijmout iniciativu druhého člověka, potřebuje si  jí nejdřív vůbec všimnout, věnovat tomu pozornost.

       Základní otázka: Jsou iniciativy druhých přijímány? Jak konkrétně?

2)      POZOR: příjem neznamená souhlas, ale reakci na iniciativu. Znamená to dát najevo, že jsem zaregistroval(a) iniciativu někoho jiného ke mně.    (základní vzorec=)  VĚNOVÁNÍ POZORNOSTI 

      člověku/lidem, se kterými komunikuji.  (Čím je jich víc, tím je to samozřejmě  náročnější.)

      Tvoří ho prvky :   oční kontakt ,  obracení se k druhému člověku,   naslouchání

                výraz tváře, rozdělování pozornosti,  výrazné signály,  projevení zájmu atd.     

 

3)      Samozřejmě jde taky o to, jaká ta naše pozornost je, jestli vůbec jsme na komunikaci  s druhým/i  NALADĚNÍ  a oni na nás.

Pozná se to z prvků jako - příjemná hlasová intonace

-          příjemný výraz ve tváři

-          přátelská pozice těla

-          účast na tom, co druhý dělá (např. to, že ČEKÁ na odpověď.)

-          souhlasné přitakávání

-          opětování očního kontaktu

-          otočení se jako odpověď na pozici těla druhého

-          POJMENOVÁNÍ : toho, co vidím, že dělá druhý

                                   toho, co dělám já

                                                       toho, co cítím, co si myslím

                                                       toho, co cítí nebo si myslí druhý člověk

-          pojmenování se souhlasem, - „ano“ , OTÁZKY 

 

                   II. klastr:    VZÁJEMNÉ INTERAKCE

 vzorce :  UTVÁŘENÍ SKUPINY  a STŘÍDÁNÍ SE                             KOOPERACE

(prvky: )   - zapojení do skupiny      - předání a vzetí si slova          -  dávání a braní si věcí

             - rozhlížení se                  - pravidelné střídání se            -  společné jednání

             -  potvrzení příjmu                                                            - vzájemná pomoc

                                                                                                      -  rozdělení rolí

 

Aby vůbec mohl probíhat smysluplný dialog nebo diskuse, musí si účastníci interakce nejdřív věnovat pozornost a být na sebe naladěni. Rovněž tak bez vzorců utváření skupiny a střídání se, dialog natož diskuse nebudou možné.

 

III. klastr:  VZÁJEMNÉ DOMLOUVÁNÍ SE -  DIALOG , DISKUSE

 vzorec : UTVÁŘENÍ NÁZORŮ                                      vzorec : ROZVÍJENÍ OBSAHU

              - předávání názorů                                             -  zmínka o tématu

              - přijímání názorů                                               -  rozvíjení tématu  

              - vzájemná výměna názorů                                - doptávání se 

       -  povzbuzování k vyjádření rozdílných názorů         -  hluboká diskuse o tématu

       - prozkoumávání názorů                                           -  hledání významů

       -  vyjasňování/ ověřování názorů

 

 vzorec :  PŘIJIMÁNÍ ZÁVĚRŮ

               -  navrhování

               -  poopravení, pozměnění dohod, stanovisek, plánů

               - přijímání dohod, stanovisek, plánů

               - shrnování  

 

IV. klastr:   ŘEŠENÍ ROZPORU – ZVLÁDÁNÍ KONFLIKTU

 vzorec: POJMENOVÁNÍ ROZPORŮ                        OBNOVENÍ KONTAKTU

    - potvrzení, že slyším názor, vidím jednání            - udržení očního kontaktu

    - pojmenování emocí                                             -  pojmenování

    - prozkoumávání jednotlivých záměrů                   -  návrat ke  klastrům I nebo II nebo III

    - propojení pocitů a pozorovaného chování

    - vyjasňování pozic aktérů konfliktu  

 

Vzorec:   VYTVÁŘENÍ DOHOD, PRAVIDEL

-          zaujímání stanovisek nebo akceptování stanovisek druhého

-          domlouvání možné dohody

-          stanovení pravidel nebo přizpůsobení se stávajícím pravidlům

-          vyjádření obecných principů a hodnot

 

* Teprve, jsou-li splněny tyto podmínky, jedná se o naladěné VEDENÍ.