Předmět pedagogická komunikace by se podle mého názoru měl co jekonkrétněji dotýkat témat, která s komunikací a školou přímo souvisí. Především tedy komunikace učitelů se žáky, komunikace mezi žáky navzájem, mezi učiteli. Takže by tento předmět mohl být i o komunikaci obecně a o různých typech pedagogických situací, potížích a hledání jejich příčin a možných řešení..

Z mnoha témat, která s komunikací ve škole velmi úzce souvisí, mě napadají např.:ORGANIZACE, ČAS, TIME MANAGEMENT, VEDENÍ, CÍLE výuky,KÁZEŇ, PRAVIDLA, PROSTOR a jeho uspořádání ve vztahu ke komunikaci, DIDAKTIKA, SPOLUPRÁCE, MOTIVACE, HODNOCENÍ, PODPORA, MEZILIDSKÉ VZTAHY ve škole, ZPĚ TNÁ VAZBA, HODNOCENÍ, ROZVOJ, ODLIŠNOST, PSYCHSOCIÁLNÍ KLIMA VE TŘÍDĚ...Jistě jich vymyslíte mnohem víc. A převážně o tom by měly být naše společné semináře.

Vzhledem k opravdu malému počtu seminárních setkání (5-6) a času, který na to tedy máme, není možné čekat hned zázraky.

Bude velmi záležet především na vaší vlastní aktivitě a způsobu, jakým přistoupíte k účasti v seminářích a na plnění 'domácích úkolů' - psaní reflexí na každé seminární setkání a přemýšlením o nich. Množství energie, které do toho sami vložíte, je přímo úměrné užitku, který si z toho můžete odnést.

 

Při všem, co učitel ve třídě dělá, nějak komunikuje, i když třeba zrovna nedělá zdánlivě nic. Ať už mlčí a poslouchá, píše na tabuli, mluví, hodnotí nebo se jen dívá..Myslete na to během své účasti a projevů v seminářích.

Ráda bych, aby se výuka tohoto předmětu neomezovala na výčet teorií, ale byla orientována spíše prakticky. Aby studenti byli sami aktivní, prezentovali vhodným způsobem svoje dovednosti a znalosti a dávali si navzájem vyváženou zpětnou vazbu, sdíleli svoje názory, odkrývaly obavy, přicházeli s vlastními nápady, zkušenostmi, které by mohly být užitečné i ostatním, otevírali a vedli diskusi, kultivovaně se spolu přeli a prokazovali přitom, že komunikaci přisuzují patřičný význam. Takto zaměřená výuka je ale realizovatelná pouze při omezeném počtu studentů.

 

 

 Na rozvoj kterých dovednosti a schopnosti se zaměříme? Co by si studenti ze semináře měli odnést?

-          posílení sebedůvěry ve vystupování před skupinou lidí

-         připravovat si výstupy tak, aby při nich byli zapojeni i ostatní.

-         trénovat odhad času

-          poskytovat si navzájem vyváženou zpětnou vazbu (hodnotit své působení)

-          poskytovat si navzájem konstruktivní kritiku

-          být konkrétní v hodnocení a používat popisný a nepatologizující jazyk

-          umět o zpětnou vazbu požádat

-          rozvíjet svoji schopnost reflexe a sebereflexe – uvědomovat si své silné     a slabší str. v komunikaci, uvědomovat si souvislosti, tříbit si myšlenky, co komu v komunikaci (zejména při vlastním výstupu)pomáhalo, co bylo obtížné, atd.

-          klást si samostatně konkrétní reálné cíle a reflektovat své úsilí při jejich dosahování

-          znalost základních principů pozitivní komunikace a jejich praktický nácvik

-          plně přijímat odpovědnost za vlastní podíl na komunikaci a interakci s druhými a být si vědom(a) konkrétních možností, jak vlastní komunikaci a interakci s druhými zlepšovat v případě konfliktních situací a zároveň jim předcházet .