V dobré( pozitivní, smysluplné, úspěšné) interakci a komunikaci můžeme vysledovat určité základní vzorce, ve kterých lidská komunikace a interakce probíhá. Vzorce můžeme popsat jako něco, co je pro nás obvyklé, co při komunikaci s jinými děláme často. Komunikační vzorce jsou tvořeny z jednotlivých prvků. (Rozděleno do IV. klastrů - úrovní) (Pozor! samostatná přítomnost jednotlivých prvků ještě neznamená, že komunikační vzorec je úplný. - Např. :Skutečnost, že se na někoho dívám, ještě nemusí znamenat, že ho opravdu vidím, tedy vnímám a věnuji mu svou plnou pozornost. atd. · Jak budeme s nahrávkami při rozborech pracovat? Co sledovat a hledat? : Podrobně si všímat vzájemných interakcí a určovat jednotlivé prvky a celé vzorce, jaké můžeme na nahrávce najít – podle následující zjednodušené tabulky. PRINCIPY POZITIVNÍ - ÚSPĚŠNÉ KOMUNIKACE – přepracováno podle VTI, SPIN – vzorce a základní prvky –( zkráceno) I. klastr : Základem komunikace je - INICIATIVA a PŘÍJEM 1) Aby někdo mohl přijmout iniciativu druhého člověka, potřebuje si jí nejdřív vůbec všimnout, věnovat tomu pozornost. Základní otázka: Jsou iniciativy druhých přijímány? Jak konkrétně? 2) POZOR: příjem neznamená souhlas, ale reakci na iniciativu. Znamená to dát najevo, že jsem zaregistroval(a) iniciativu někoho jiného ke mně. (základní vzorec=) VĚNOVÁNÍ POZORNOSTI člověku/lidem, se kterými komunikuji. (Čím je jich víc, tím je to samozřejmě náročnější.) Tvoří ho prvky : oční kontakt , obracení se k druhému člověku, naslouchání výraz tváře, rozdělování pozornosti, výrazné signály, projevení zájmu atd. 3) Samozřejmě jde taky o to, jaká ta naše pozornost je, jestli vůbec jsme na komunikaci s druhým/i NALADĚNÍ a oni na nás. Pozná se to z prvků jako - příjemná hlasová intonace - příjemný výraz ve tváři - přátelská pozice těla - účast na tom, co druhý dělá (např. to, že ČEKÁ na odpověď.) - souhlasné přitakávání - opětování očního kontaktu - otočení se jako odpověď na pozici těla druhého - POJMENOVÁNÍ : toho, co vidím, že dělá druhý toho, co dělám já toho, co cítím, co si myslím toho, co cítí nebo si myslí druhý člověk - pojmenování se souhlasem, - „ano“ , OTÁZKY II. klastr: VZÁJEMNÉ INTERAKCE vzorce : UTVÁŘENÍ SKUPINY a STŘÍDÁNÍ SE KOOPERACE (prvky: ) - zapojení do skupiny - předání a vzetí si slova - dávání a braní si věcí - rozhlížení se - pravidelné střídání se - společné jednání - potvrzení příjmu - vzájemná pomoc - rozdělení rolí Aby vůbec mohl probíhat smysluplný dialog nebo diskuse, musí si účastníci interakce nejdřív věnovat pozornost a být na sebe naladěni. Rovněž tak bez vzorců utváření skupiny a střídání se, dialog natož diskuse nebudou možné. III. klastr: VZÁJEMNÉ DOMLOUVÁNÍ SE - DIALOG , DISKUSE vzorec : UTVÁŘENÍ NÁZORŮ vzorec : ROZVÍJENÍ OBSAHU - předávání názorů - zmínka o tématu - přijímání názorů - rozvíjení tématu - vzájemná výměna názorů - doptávání se - povzbuzování k vyjádření rozdílných názorů - hluboká diskuse o tématu - prozkoumávání názorů - hledání významů - vyjasňování/ ověřování názorů vzorec : PŘIJIMÁNÍ ZÁVĚRŮ - navrhování - poopravení, pozměnění dohod, stanovisek, plánů - přijímání dohod, stanovisek, plánů - shrnování IV. klastr: ŘEŠENÍ ROZPORU – ZVLÁDÁNÍ KONFLIKTU vzorec: POJMENOVÁNÍ ROZPORŮ OBNOVENÍ KONTAKTU - potvrzení, že slyším názor, vidím jednání - udržení očního kontaktu - pojmenování emocí - pojmenování - prozkoumávání jednotlivých záměrů - návrat ke klastrům I nebo II nebo III - propojení pocitů a pozorovaného chování - vyjasňování pozic aktérů konfliktu Vzorec: VYTVÁŘENÍ DOHOD, PRAVIDEL - zaujímání stanovisek nebo akceptování stanovisek druhého - domlouvání možné dohody - stanovení pravidel nebo přizpůsobení se stávajícím pravidlům - vyjádření obecných principů a hodnot * Teprve, jsou-li splněny tyto podmínky, jedná se o naladěné VEDENÍ.