^ Logopedie______ vývoj řeči, symptomatické poruchy řeči, principy terapie PhDr. Pavla Pitnerova 9. 11.2009 Symptomatické poruchy řeči NKS provázející jiné, dominantní postižení ■ řeč osob s DMO ■ řeč mentálně postižených ■ řeč nevidomých - řeč sluchově postižených ■ recautistu Stádia vývoje řeči ■ Předřečové období ■ Období vlastního vývoje řeči > Klerikova, 1996 Předřečové období ■ osvojování návyků, zručnosti, které se později podílejí na budování vlastní řeči: ■ sání, žvýkání, polykání a křik ■ úsměv, citově zabarvený křik, broukání ■ období pudového žvatlání ■ období napodobujícího žvatlání ■ napodobují hlásky mateřského jazyka, melodii a rytmus řeči ■ stadium rozumění řeči ■ reakce na určité výzvy, „pad, pad", ukazují, „JakJsou veliké\ i když nechápou obsah všech slov a samy je neumí říct ■ rozvoj pasivní slovní zásoby Končí přípravné stadium řeči. Období vlastního vývoje řeči Kolem 1. roku života ■ první slova = jednoslovné věty Kolem 2. roku ■ kvalitativní a kvantitativní zdokonalování řeči, ■ dvouslovné věty ■ „první věk otázek Kolem 3. roku ■ posun myšlení od konkrétních označení k abstraktním pojmům Mezi 3. a 4. rokem ■ vyjadřování většinou obsahově i formálně správné, ■ používání jednotného a množného čísla, souvětí, ■ „druhý věk otázek Po 4.roce ■ gramaticky správný projev, ■ užívání všech slovních druhů Mezi 5. a 6. rokem ■ řeč dítěte se začíná podobat řeči dospělých ■ souvisle vypráví, ■ správně vyslovuje. Končí vývoj řeči z formální (zvukové) stránky. principy logo te všeobecné principy: motivace podmiňování - odměny zpětná vazba opakování automatizace osvojených dovedností pedagogické principy: ■ uvedomelosti ■ aktivity ■ náklonnosti ■ soustavnosti ■ trvalosti ■ posloupnosti ■ individuálního přístupu principy logo terapie specifické logopedické principy: ■ minimální akce - jakékoli cvičení by nemělo působit námahu ■ relaxace -zklidnění při navazování kontaktu ■ komplexnost - týmový přístup ■ symetričnost terapeutického vztahu -v doprovodu rodičů, terapeut je rodičům partnerem ne nadřazený principy logo terapie ■ multisenzoriální přístup nebo monosenzionární - dle potřeby, zaměřen na konkrétní postižení ■ včasná stimulace ■ imitace přirozeného, normálního vývoje řeči ■ překonávání komunikační bariéry - nechuť komunikovat ■ konkrétnější principy při terapii jednotlivých druhů NKS - např. při dyslalii - princip užívání pomocných hlásek - každá z poruch má ještě konkrétnější ped. přístupy Logopedická péče motorika... hrubá, jemná, orofaciální dechová cvičení hmatová cvičení sluchová cvičení cvičení pozornosti poznávání barev gymnastika m I uvidel rytmická a hlasová cvičení rozvoj pasivní slovní zásoby rozvoj aktivní slovní zásoby nácvik jednoduché denní frazeológie (pozdrav, prosby,...) vyprávění podle předlohy nácvik artikulace. prírodní zvuky a onomatopoa ■ zkoušíme při různých hrách, ■ dítě si přirozeně trénuje artikulaci hlásek ■ např. had syčí sss.., vítr dělá ff iL, mašina jede ššš... Dítě musí: ■ porozumět slyšenému slovu v přítomnosti objektu ■ porozumět slyšenému slovu za nepřítomnosti objektu ■ říci slovo za přítomnosti objektu ■ říci slovo za nepřítomnosti objektu (Vybíral, 2000)