Oftalmopedie Reedukace a kompenzace zraku, vzdělávání žáků a studentů se zrakovým postižením Speciálně pedagogické metody o Reedukace o Edukace o Kompenzace o Rehabilitace Reedukace zraku o Pozorování, jak dítě používá zrak (reakce na světlo, mrkání apod.)- • Zda se dítě obrací za světlem (lampa, slunce, okno) • Co a na jakou vzdálenost vidí (přiblížení, oddálení) • Lokomoce (naráží do předmětů, sbírá hračky) • Od jaké velikosti předmět registruje (malé a velké kostky, hračky) • Jakou preferuje barvu (většinou červená a žlutá) Záleží na denní době, únavě, emocích, zdravotním stavu dítěte apod. Sledované aktivity od nejjednodušších k obtížnějším o Pozornost světelnému zdroji - vnímání světelné lesklé plochy, barevné plochy, kontrastní (šachovnice, soustředěné kruhy) o Pozorování předmětu - ve vodorovném směru, pak ve svislém, nakonec přibližování x oddalování předmětu o Senzomotorická koordinace - oka x ruka o Práce na ploše -geometrické tvary... o Vnímání jednoduchého obrázku, pak obrázku s vnitřním členěním, diferenciace písmenek, základní barvy, Zraková stimulace Metodika rozvoje těžce postiženého zraku dítěte v raném věku a využívání zbylého vidění. o Cílem je dosažení maximálního rozvoje zbylých funkcí a jejich možné využití v běžném životě. o Velký význam pro dítě je rozlišit světlo a tmu, směr, odkud světlo přichází, kde se projevuje stín. o Volíme hračky a předměty luminiscenčních barev, které jsou zvýrazněny ultrafialovým světlem. o Stimulace se provádí v psychické pohodě formou hry, přiměřenost podnětu. o Začínáme co nejdříve. Tři etapy zrakové stimulace o Etapa motivační - zaujetí dítěte, lze provádět světlem nebo nasvícením předmětu. Také sluchovým či hmatovým podnětem o Zaměření pozornosti - z hlediska vývoje psychiky dítěte je doporučováno cvičení přenášení pozornosti z předmětu na předmět. o Senzomotorická koordinace - oko x ruka; sahání na předmět nejprve v klidové poloze, pak v pohybu, orientace na ploše, rozlišování tvarů aj. Je nutné respektovat kritéria při výběru zrakově stimulačních předmětu - jejich velikost, kontury, kontrastní barevnost. Cílem všech postupů a pomůcek je posílení zrakových funkcí. Kompenzace zraku Rozvoj náhradních smyslů - sluch, hmat, čich, chuť. o sluch - souvisí s řeq, na základě aktivnějšího používání je citlivější a diferencovanější - důsledek učení a používání. ozvučné hračky, zpěv, hra na hudební nástroje, rádio, magnetofon aj. akustické přístroje, vhodné melodie a intenzitu zvuku, nutno nabízet lidskou řeč, kompenzační význam řeči a jazyka - nahrazuje chybějící zrakové funkce, pomáhá rozvoji poznávacích procesů, verbalismus -osvojí si i pojmy, jejichž obsah iim není zcela jasný ani dostupný (např. popis krajiny, barvy, noční obloha aj.), o hmat - kontaktní a kinesteticke vnímání. Je nutné hmat systematicky cvičit a zdokonalovat, spontánně se tak neděje. Ohmatávání předmětů rukou, ústy - zjišťuje tvar, šířku, výšku, hloubku, povrch, tvrdost, teplotu apod. o čich, chuť- u dětí málo rozvinuté, pozvolna se zdokonalují. Kompenzační pomůcky o pomůcky usnadňující orientaci a samostatný pohyb (bílé hole, akustické systémy pro snadnou orientaci) o časomerné pomůcky, indikátory a měřící přístroje s hlasovým výstupem o pomůcky umožňující zápis nebo záznam informací (Pichtovy psací stroje, magnetofony a diktafony, ...) Počítače se speciální úpravou pro těžce zrakově postižené uživatele □ digitální čtecí zařízení s hlasovým výstupem pro nevidomé □ digitální zvětšovací lupu pro slabozraké □ elektronický zápisník pro nevidomé □ braillský řádek (hmatový displej) □ tiskárna (běžná, braillská) □ OCR programy Poradenství dle věkových skupin o Ve věku od narození po nástup do MS nebo stacionáře se rodiče na základě informace očního lékaře mohou kontaktovat se střediskem rané péče, kde speciální pedagogové -poradci pomáhají rodině s vedením dítěte. podpora vychází ze speciálně pedagogické diagnostiky, která zahrnuje i vyšetření funkčního vidění. U dítěte, kde se předpokládá alespoň částečná zraková percepce, je důležité co nejdříve započít se zrakovou stimulací. Nevidomé děti jsou rozvíjeny především cestou sluchového a hmatového vnímání. o Dítě je ve speciální mateřské škole, v běžné mateřské škole, či ve speciální třídě běžné mateřské školy. Odbornou pomoc přebírá SPC. Dítě lze ponechat i v domácím prostředí, SPC navštěvuje rodiny či rodiče s dítětem dochází ambulantně do centra. Poradenství dle věkových skupin o Školní docházka: na speciální škole pro zrakově postižené formou integrace na běžných základních školách, či ve speciálních třídách základní školy. o Obsah výuky na speciální škole je shodný s obsahem výuky na základní škole - redukce jen např. u tělocviku, výtvarne výchovy. Odbornou pomoc lidem do 15 let věku nabízí střediska tyfloservisů. poskytují pomůcky, (lupy, televizní lupy, drobné pomůcky v domácnosti, k prostorové orientaci, technické vybavení aj), Drovádí zaškolení uživatele těchto pomůcek, včetně výuky 3raillova písma, nácvik sebeobsluhy a prostorové orientace Poradenství dle věkových skupin o Speciálně pedagogická pomoc je zajišťována i v období po ukončení základní školy, tedy od 15 let výše. o Předprofesní a profesní příprava se realizuje formou středoškolského studia, např. speciální střední školy, jako je gymnázium pro ZP, konzervatoř a dále střední školy s maturitními i nematuritními obory. o Možnost absolvovat i na škole běžného typu. o Pro zrakově postižené dospělé, resp. osleplé, existuje rekvalifikační centrum v Praze - Dědině, kde po několikaměsíčním pobytu vybaví klienta psychickým posílením, dovednostmi prostorové orientace, sebeobsluny. psaním a čtením, ale především kvalifikací. Skutečností je nedostatek pracovních míst a také neochota přijímat do pracovního poměru tyto lidi. o Pro dospělé a staršj spoluobčany existují v ČR ÚSP Praha - Palata a Brno - Chrlice. Různé terapeutické činnosti - ergoterapie, arteterapie, muzikoterapie, logopedická péče, fyzioterapie aj. Edukace o speciální školy pro zrakově postižené o integrace v běžných školách Typy speciálních škol pro zrakově postižené o Mateřská škola pro zrakově postižené o Základní škola pro zrakově postižené o Střední škola pro zrakově postižené o (střední odborné učiliště, odborné učiliště, praktická škola, gymnázium, střední odborná škola) o Konzervatoř pro zrakově postižené SPC pro žáky se zrakovým postižením o výcvik specifických činností, nácvik používání kompenzačních pomůcek o smyslová výchova, rozvoj zrakových funkcí, zraková stimulace o propedeutika čtení a psaní bodového písma, zvětšeného černotisku o tyflografika, nácvik podpisu o nácvik orientace a samostatného pohybu zrakově postiženého žáka, nácvik sebeobsluhy o práce se speciálními pomůckami o sociálně rehabilitační program o koordinace setkání rodičů a pedagogických pracovníků o metodické vedení asistentů pedagogů Doporučené zdroje: o http://www.sons.cz/rady.php