PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA Kapitoly z ETOPEDIE PORUCHY CHOVÁNÍ l jsou to projevy chování, kterými se žák odlišuje od ostatních, vybočuje z normy l tyto projevy mohou být různé a proto je dále dělíme na jednotlivé druhy (viz. níže) l poruchami chování se zabývá speciálně pedagogická disciplína zvaná etopedie PROČ SE JIMI ZABÝVAT? l učitel je s žákem v pravidelném kontaktu, proto může dobře sledovat změny v jeho chování l mnohdy je jako jediný schopen objektivního pohledu na žáka l mimo to má odborné vzdělání, proto hraje významnou roli při diagnostikování těchto poruch JAK POZNÁME P.CH.? l každý z nás má určitou povahu (je jedinečnou osobností), ta se odráží v jeho chování – proto odlišné chování nemusí hned být považováno za projev poruchy l mezi chováním dítěte s poruchou a chováním ostatních dětí neexistuje pevná hranice, jeho projevy jsou závažnější, trvalejší (min. půl roku) a společensky více obtěžující KLASIFIKACE P.CH. • Poruchy související se sociálními vztahy a komunikací • Poruchy související s hyperaktivitou a neschopností se soustředit • Problémy vyvolané úzkostí a stresem • Psychické poruchy • Problémy s učením a koordinací 1. PORUCHY SOUVISEJÍCÍ SE SOCIÁLNÍMI VZTAHY A KOMUNIKACÍ Ø AUTISMUS Ø PORUCHY CHOVÁNÍ DISOCIÁLNÍHO RÁZU Ø ASOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ § Porucha chování (v užším slova smyslu) § Porucha opozičního vzdoru (negativismus) § Závislostní chování • Poruchy vyvolané účinkem návykových látek 2. POR. SOUVISEJÍCÍ S HYPERAKTIVITOU A NESCHOPNOSTÍ SE SOUSTŘEDIT Ø ADHD (Attention deficit hyperactivity disorder) – Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou • 3 podskupiny ADHD: - kombinovaná - s převahou nepozornosti - s převahou hyperaktivity 3. PROBLÉMY VYVOLANÉ ÚZKOSTÍ A STRESEM Ø GENERALIZOVANÁ ÚZKOSTNÁ PORUCHA Ø SEPARAČNÍ ÚZKOSTNÁ PORUCHA Ø SPECIFICKÁ (IZOLOVANÁ) FOBIE Ø SOCIÁLNÍ FOBIE Ø POSTTRAUMATICKÁ STRESOVÁ PORUCHA Ø OBSEDANTNĚ – KOMPUZIVNÍ PORUCHA l Obsese l Kompulze 4. PSYCHICKÉ PORUCHY Ø NEURÓZY l Tikové poruchy l Poruchy příjmu potravy l Mentální anorexie l Mentální bulímie l Poruchy spánku l Enuréza (pomočování) Ø PORUCHY NÁLAD Ø SCHIZOFRENIE 5. PROBLÉMY S UČENÍM A KOORDINACÍ Ø DYSLEXIE (specifická porucha čtení) Ø DYSPRAXIE (vývojová porucha koordinace) Ø DYSGRAFIE (specifická porucha psaní) Ø DYSORTOGRAFIE (specifická porucha pravopisu) Ø DYSKALKULIE (s. p. matematických schopností) Ø DYSPINXIE (specifická porucha kreslení) Ø DYSMÚZIE (s. p. vnímání a reprodukce hudby) Ø DYSPRAXIE (specifická porucha obratnosti) NEJEN V ETOPEDII SE MŮŽEME SETKAT S PORUCHAMI CHOVÁNÍ, ALE I V JINÝCH OBORECH SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY: l LOGOPEDIE l SURDOPEDIE l SOMATOPEDIE l PSYCHOPEDIE