Specifické poruchy učeni přednáška PhDr. Pavla Pitnerová SPU - charakteristika ■ Různorodá skupina poruch, která se projevuje obtížemi při nabývání základních vzdělávacích dovedností - mluvení, čtení, psaní a počítání. ■ způsobují selhávání žáka ve školních výkonech a prolínají se do celého edukačního procesu ■ U žáků se SPU je patrný velký nepoměr mezi ústním a písemným projevem. Definice SPU Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. SPU - klasifikace ■ Dyslexie ■ Dysgrafie ■ Dysortografie ■ Dyskalkulie ■ Dysmúzie ■ Dyspinxie ■ Dyspraxie Oblast pracovních a studijních dovedností žáka ■ problémy s organizací pracovních činnosti i organizací volného času ■ neschopnost bez kontroly dodržovat studijní režim ■ neschopnost samostatně dělat zápisky z výkladu učitele ■ unavitelnost a nesoustředěnost ■ značné výkyvy ve školní práci ■ neschopnost samostatné přípravy na zkoušení Dyslexie = specifická porucha čtení, projevující se neschopností naučit se číst běžnými výukovými metodami. Porucha může postihnout: ■ rychlost čtení, správnost čtení, porozumění čtenému textu!!! Dysgrafie specifická porucha psaní, která postihuje grafickou stránku písemného projevu, tedy čitelnost a úpravu." (Zelinková, 2003, s. 42) Dysortografie „specifická porucha pravopisu, vyskytující se velice často ve spojení s dyslexií. (Bartoňová, 2006, s. 147) r íí Dyskalkulie specifická porucha matematických schopností, porucha se týká zvládání základních početních výkonů. Dyskalkulie ■ Typy: d praktognosticka (narušení mat. manipulace s předměty, nakreslenými symboly - přidávání, rozklad) d verbální (problémy při označování množství, počtu předmětů, operačních znaků, mat. úkolů), d lexická (neschop, číst číslice, čísla, operační symboly), d grafická (neschop, psát matematické znaky), d operační (porucha schop, provádět mat.operace), d ideognostická (porucha v chápání mat. pojmů a vztahu mezi nimi). Dysmúzie specifická porucha postihující schopnost vnímání a reprodukce hudby. Dyspinxie = specifická porucha kreslení, která je charakteristická nízkou úrovní kresby. = specifická schopnosti úkony. »praxie jorucha obratnosti, vykonávat složité Legislativa ■ Školský zákon 561/2004 Sb., § 16 ■ Vyhlášky 72/2005 Sb. a 73/2005 Sb. ■ ŠVP ■ IVP (učivo, metody a formy práce, hodnocení, kompenzační pomůcky) SPU - formy vzdělávání D individuální péče prováděná v rámci vyučování učitelem kmenové třídy, d individuální péče prováděná učitelem, který je absolventem speciálního kurzu, d třídy individuální péče při ZŠ, d cestující učitel, d speciální třídy pro děti s poruchami učení a chování, d speciální školy pro děti s poruchami učení (ZŠ pro žáky s SPU, ZŠ pro žáky se SPCH), d třídy při dětských psychiatrických léčebnách, d individuální a skupinová péče v PPP, SPC. Obsah vzdělávání: ■ obsah v zásadě stejný od vzdělávání ostatních žáků, ■ obtíže při získávání kompetencí k učení, ■ podpora schopnosti koncentrace, potlačování hyperaktivity, ■ obtíže v oblasti písemné komunikace (čtení, psaní, pravopis). Podmínky vzdělávání: ■ individuální péče, respektování pracovního tempa, časté opakování učiva, ■ individuální přístup pedagoga, ■ přihlédnutí k charakteru vady při klasifikaci a hodnocení, ■ použití metod nápravy SPU, ■ snížený počet žáků ve třídě, ■ pravidelný režim dne, ■ relaxace, ■ spolupráce s rodiči.