Speciální pedagogika Cil speciální pedagogiky • maximální rozvoj osobnosti postiženého nebo znevýhodněného jedince a dosažení maximálního stupně socializace. Komplexní pece • Zdravotnická zařízení • Speciální pedagogická péče • Vzdělávací systém • Rodinná péče Vzdělávání • Škola má dvě funkce: * vzdělávací * sociální. • Škola tedy slouží nejen k předávání vědomostí a klíčových kompetencí, ale i k získávání sociálních zkušeností se svými vrstevníky, k rozvíjení sociální inteligence. • Na základě Zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání má každý právo na odpovídající vzdělávání. • Vzdělávání žáků s postižením či znevýhodněním rovněž upravuje vyhláška 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. a • vyhláška č. 72/2005, o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami • žáci se zdravotním postižením • žáci se zdravotním znevýhodněním • žáci se sociálním znevýhodněním • žáci nadaní a mimořádně nadaní Žáci se zdravotním postižením Mají právo bezplatně užívat při vzdělávání speciální učebnice a speciální didaktické a kompenzační učební pomůcky poskytované školou • Dětem, žákům a studentům, kteří nemohou vnímat řeč sluchem, se zajišťuje právo na bezplatné vzdělávání prostřednictvím znakové řeči • Dětem, žákům a studentům, kteří nemohou číst běžné písmo zrakem, se zajišťuje právo na vzdělávání s použitím Braillova hmatového písma • Dětem, žákům a studentům, kteří se nemohou dorozumívat mluvenou řečí, se zajišťuje právo na bezplatné vzdělávání pomocí nebo prostřednictvím náhradních způsobů dorozumívání Pro žáky a studenty se zdravotním postižením lze zřídit školy, event, v rámci školy jednotlivé třídy, oddělení nebo studijní skupiny s upravenými vzdělávacími programy • Žáci s těžkým mentálním postižením, žáci s více vadami a žáci s autismem mají právo vzdělávat se v základní škole speciální • Ředitel má právo zřídit funkci asistenta pedagoga ve třídě, kde se vzdělává žák se speciálními vzdělávacími potřebami • V případě dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a znevýhodněním je nezbytné vyjádření školského poradenského zařízení Podmínky vzdelávam • Odstraňovat architektonické bariéry • Uplatňovat princip diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu • Používat kompenzační pomůcky, vhodné učebnice a učební pomůcky • Uplatňovat alternativní formy komunikace - znakový jazyk, Braillovo písmo, AAK • Využívat působení druhého pedagoga • Spolupracovat s rodiči • Spolupracovat s poradenskými pracovníky Kriteria pro integraci (Janotová, Svobodová, 1998) • Dítě (školní zralost, připravenost, užívání pomůcek, postoj k sobě). • Rodina (aktivní spolupráce, reálná očekávání, pozitivní vztah). • Škola (ředitel/ka, učitelé, žáci). • SPC (poradenství). • Prostředky speciálně-pedagogické podpory (asistent, kompenzační a rehabilitační pomůcky, úprava podmínek). • Forma integrace (individuální, skupinová). Další faktory (sociálně-psychologické mechanismy). Příprava školy na přijeti žáka • Materiální a finanční zabezpečení • Podmínky běžného fungování žáka ve škole • IVP • Organizace a forma výuky • Hodnocení • Mimoškolní aktivity organizované školou • Existence integračního týmu a koordinátora integrace na škole • Role a postavení asistenta • Odborné zajištění integrace • Vztah spolužáků k integrovanému žákovi Komunikace rodičů žáka se školou Učitel Učitel je ústřední postavou dlouhodobého integračního procesu. (Sobotková, 2003) Kompetence učitele v přístupu k postiženým žákům • používat reedukační metody a postupy, kompenzační pomůcky • vytvářet příznivé klima třídy • rozpoznat dovednosti, vědomosti - s.p. dg • motivovat žáka k činnosti tam, kde zažívá úspěch • vnímat reakce dítěte • vytvořit konstruktivní spolupráci s rodinou • spolupracovat s poradenským pracovištěm Učitel musí mít zájem o další vzdělávání a získávání informací o specifické problematice postižení • musí pomoci žákovi překonat počáteční obtíže • musí vytvořit motivující atmosféru ve třídě • musí pomoci spolužákům naučit se žáka s postižením přijmout, komunikovat s ním, pomáhat mu • měl by se seznámit a spolupracovat s rodinou • měl by spolupracovat a konzultovat se speciálním pedagogem speciálního pedagogického centra, případně i s dalšími odborníky • mohl by navázat na dosavadní zkušenosti z mateřské školy. Standardní činnosti společné vyhledávání žáků se zdravotním postižením komplexní diagnostika žáka tvorba plánu péče o žáka přímá práce se žákem, raná intervence, krizová intervence kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením podpora psychomotorického a sociálního vývoje žáka se zdravotním postižením v duchu ucelené rehabilitace (využívání prostředků pedagogicko-psychologických, léčebných, sociálních a pracovních) koordinace činností s poradenskými pracovníky škol, PPP, SVP zpracování návrhů k zařazení do režimu vzdělávání žáků se spec. vzdělávacími potřebami zpracování návrhů individuálních vzdělávacích plánů Centrum pro žáky s tělesným postižením budování a rozvoj komunikativních, lokomočních, manipulačních dovedností žáků • vývojový screening, diagnostika zrání CNS, včasná diagnostika organického poškození CNS, využití metodiky Walter Strassmeier, Portage • metodika nácviku čtení a psaní (grafomotorika, alternativní metody čtení) • speciální nácvik práce s počítačem jako prostředek komunikace a získávání informací • logopedická péče (AAK, makaton, znak do řeči, sociální čtení) využití specifických forem terapie (arteterapie, muzikoterapie) Centrum pro zaky se zrakovým postižením výcvik specifických činností, nácvik používání kompenzačních pomůcek smyslová výchova, rozvoj zrakových funkcí, zraková stimulace propedeutika čtení a psaní bodového písma, zvětšeného černotisku tyflografika, nácvik podpisu nácvik orientace a samostatného pohybu zrakově postiženého žáka, nácvik sebeobsluhy práce se speciálními pomůckami sociálně rehabilitační program koordinace setkání rodičů a pedagogických pracovníků metodické vedení asistentů pedagogů Centrum pro zaky se sluchovým postižením • budování a rozvoj komunikačních dovedností klienta • orální komunikace (logopedické techniky: výstavba mluvené řeči od hlásek po věty, náprava výslovnosti, posazení hlasu, rozvoj slovní zásoby, sluchová výchova, rytmizace, dechová cvičení...) • vizuálně motorická komunikace (znakový jazyk, oční kontakt, jemná a hrubá motorika, mimika obličeje, polohy a postavení rukou, umístění v prostoru, pojmová a slovní zásoba ve znacích, stavba věty) • výcvik čtení s porozuměním • výcvik odezírání • kurzy znakového jazyka pro rodiče nácvik činností pro vyšetrení audiometrem • speciální príprava na operaci kochleárního implantátu a pooperační rehabilitační péče • cvičení na posilování nepostižených smyslových funkcí • nácvik používání kompenzačních pomůcek • individuální a skupinové terapie pro rodiče vedené psychologem • rodinná terapie, krizová terapie, terapie pro neslyšící rodiče...... instruktáže pro rodiče Centrum pro zaky s mentálním postižením • metodika cvičení pro děti raného věku • smyslová výchova, rozvoj hrubé a jemné motoriky, nácvik sebeobsluhy a sociálních vztahů • rozvoj estetického vnímání, hudební, výtvarné a pohybové činnosti • rozvoj grafomotoriky, systematický rozvoj slovní zásoby, systematický rozvoj dílčích funkcí • logopedická péče (AAK, piktogramy, znak do řeči, komunikační tabulky, sociální čtení a počty) • nácvik prvního čtení a čtení hůlkového písma, hůlková písanka, využití počítače, alternativní formy čtení využití arteterapie a muzikoterapie Centrum pro zaky s poruchami autistickeho spektra • domáci program - rozvoj funkční komunikace, sociálních dovedností, pracovních návyků, sebeobsluhy, volnočasových aktivit, eliminace problémového chování, práce s rodinou • metodika strukturovaného učení, aplikované behaviorální analýzy • spolupráce se školskými zařízeními a ostatními účastníky péče, semináře, konzultace • rodičovské skupiny • instruktáž, podpůrná skupina, řešení výchovných problémů, sourozenecké vztahy • nácvik funkční komunikace, sociálního chování a zvládání náročného chování Centrum pro zaky hluchoslepe a s více vadami • Centrum pro žáky hluchoslepe • použijí se standardní činnosti speciální podle typu zdravotního postižení žáka • Centrum pro žáky s více vadami • použijí se standardní činnosti speciální podle typu zdravotního postižení žáka