éče o děti se sluchovým postižením PhDr. Pavla Pitnerová 19. 10.2009 Rehabilitační péče Mezi předpoklady úspěšné rehabilitační péče o sluchově postižené dítě patří: ■ včasná diagnostika, ■ včasné přidělení sluchadel, ■ včasná a správná reedukace sluchu a řeči, ■ rodinné zázemí, ■ spolupráce níže uvedených složek komplexní péče. Komplexní péče ■ Zdravotnická zařízení ■ Speciální pedagogická péče ■ Vzdělávací systém ■ Rodinná péče Zdravotnická zařízení Foniatrie Otorinolaryngologie ORL Logopedie Pediatrie Psychologie Neurologie Možnosti korekce sluchu: ■ slúchadlo ■ implantovatelne slúchadlo, středoušní implantát ■ kochleární implantát, kmenový implantát Speciální pedagogická péče ■ Střediska rané péče ■ Speciálních pedagogická centra o pomáhají s výchovou a vzděláváním dětí se sluchovými vadami, o pomáhají rodinám nacházet odpovědi na nejrůznější otázky, které v souvislosti s poruchou sluchu vyvstávají, o radí, jak se s dítětem naučit komunikovat, co všechno je třeba jej naučit před nástupem do školy. Hlavní úkoly SPC ■ poradenská a konzultační činnost, ■ speciálně pedagogická a psychologická diagnostika v rámci pedagogicko-psychologického poradenství, ■ depistáž (vyhledávání) klientů, ■ terapie, ■ pomoc při řešení sociálních otázek, ■ péče o integrované děti. ■ reedukace sluchu ■ logopedická péče (navozování mluvené řeči, náprava výslovnosti) ■ výuka znakového jazyka ■ řešení výchovných problémů ■ příprava na implantaci kochleárního implantátu a následná logopedická péče. Vzdělávací systém ■ Cíl - poskytnutí stejné šance na odpovídajícího vzdělání. ■ Vzdělávání zdravotně postižených přestává být doménou pouze speciálního školství a postupně se dostává do hlavního vzdělávacího proudu. ■ Škola má dvě funkce: o vzdělávací o sociální. ■ Škola tedy slouží nejen k předávání vědomostí a klíčových kompetencí, ale i k získávání sociálních zkušeností se svými vrstevníky, k rozvíjení sociální inteligence. ■ Na základě Zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání má každý právo na odpovídající vzdělávání. ■ Současný vzdělávací systém umožňuje získat vzdělání v běžné mateřské, základní či střední škole, nebo v mateřské, základní či střední škole pro sluchově postižené. ■ Vzdělávání žáků se sluchovým postižením rovněž upravuje vyhláška 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. ■ U dětí s lehkými a středně těžkými sluchovými vadami se většinou odborníci spolu s rodiči shodnou na integraci do běžné školy.