1 UŽIVATELÉ MAP NA WEBU Proč se zajímat o uživatele map na Webu Laboratoř geoinformatiky a kartografie * potřebujeme znát, kdo je uživatelem * uživatel je hlavní součást návrhu aplikace * úspěšnost mapových aplikací je důsledkem pokroku práce s uživateli, ne pokroku technologií * v 2. pol. 90. let byl ,,typický" uživatel webových map znám: relativně mladý (15-40), většinou muž, z EU/USA/Japonska/Austrálie, vysoce vzdělaný, se zájmem o vědu/technologie a/nebo počítače * dnes je skupina uživatelů map na Webu značně heterogenní * většina současných uživatelů by si nikdy nekoupila GIS software * mapy potřebují jen jako nástroj obsahující (určitou) GIS funkcionalitu Počet uživatelů Webu Laboratoř geoinformatiky a kartografie Region světa 2000 2008 % populace (2008) Nárůst 2000- 2008 Afrika 4 514 400 51 022 400 5,3 1 030% Asie 114 304 000 530 153 451 14,0 363% Evropa 105 096 093 384 332 394 48,0 265% Střední Východ 3 284 800 41 939 200 21,3 1 176% SeverníAmerika 108 096 800 247 637 606 73,4 129% Latinská Amerika 18 068 919 137 200 309 23,8 659% Austrálie a Oceánie 7 620 480 20 204 292 59,5 165% CELKEM 360 985 492 1 412 489 652 21,2 291% ČR 824 000 3 605 000 35,0 437% Počet uživatelů Webu Laboratoř geoinformatiky a kartografie ABSOLUTNÍ POČET OBYVATEL SVĚTA S PŘIPOJENÍM K INTERNETU 0 100 200 300 400 500 600 700 800 900 1000 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 Roky Početobyvatel[vmilionech] Střední východ Jižní a Střední Amerika Asie, Austrálie, Oceánie Východní Evropa Západní Evropa a Skandinávie Severní Amerika Jazyky užívané na Webu Laboratoř geoinformatiky a kartografie angličtina 32,1% ostatní 22,0% čeština 0,4% portugalština 2,9% čínština 11,3% španělština 7,9% japonština 7,8% francouzština 3,4% němčina 5,9% korejština 3,3% italština 2,9% Ekonomické aspekty uživatele Laboratoř geoinformatiky a kartografie * šetření University of Texas' Center for research in Electronic Commerce (2005) * 12 000 000 pracovních příležitostí na Webu * obrat 2 160 mld. (pro srovnání HDP USA v r. 2005 276 mld. ) * neexistují obdobná čísla pro mapové aplikace * původně bylo www jen reklamou pro tištěné mapy * později výrazný posun - komerční tvorba webových map * ekonomické aspekty webové kartografie - zdarma či za poplatek - soukromí a bezpečnost - autorská práva 2 Limity poskytování web. map uživatelům Laboratoř geoinformatiky a kartografie * spojené s prostředím www - nalezení webových map - mobilita s mapou - velikost zobrazení - nečitelnost bez počítače, PDA, mobilu - přenosová rychlost * znalost technologie, ale nedostatečné kartografické znalosti * chybějící zpětná kontrola (nevíme, jak se mapa zobrazí na koncovém zařízení) * naopak za výhody se považují především dostupnost a aktuálnost Jak se uživatel dívá při vyhledávání * při testech snímán pohyb očí uživatele * 100% uživatelů vidí první 3 odkazy * 85% viditelnost pro 4. odkaz * 60% viditelnost pro 5. odkaz * 30% lidí klikne pouze na první pozici * silně záleží na jazyce vyhledávání Při nenalezení výsledku: * 50% zkusí jiný vyhledávač Laboratoř geoinformatiky a kartografie Jak se uživatel dívá na stránku Laboratoř geoinformatiky a kartografie * při testech snímán pohyb očí uživatele * tvar písmene F * první vrchol v záhlaví (většinou zvýrazněném) * druhý vrchol v těle stránky * mezera mezi nimi = uživatel předpokládá úvod do problematiky; přeskakuje jej Návštěvnost českých webů Unikátní návštěvy měsíčně v roce 2008 (I. + II. Q): * seznam.cz 4,4 mil. * novinky.cz 3,1 mil. * idnes.cz 3,0 mil. * centrum.cz 2,8 mil. * blog.cz 2,4 mil. * mapy.cz 2,3 mil. * firmy.cz 2,2 mil. * super.cz 2,2 mil. Laboratoř geoinformatiky a kartografie Měsíčně hledá v ČR slovo mapy více než 5 mil. unikátních uživatelů Pro srozumitelnou webovou mapu * zjednodušte webovou prezentaci na to, co chcete skutečně sdělit * snažte se, aby uživatelé mohli pracovat rychleji * snažte se, aby uživatelé mohli dělat méně chyb * držte se osvědčených kartografických pravidel Laboratoř geoinformatiky a kartografie VYUŽITÍ MAP NA WEBU 3 Aspekty při využití map na Webu * i webová mapa ­ její obsah a náplň ­ jsou podřízeny účelu * webové mapy slouží také aktuálně vybranému účelu uživatele * uživatel často nehledá mapu * hledá odpověď na otázky typu ,,Kde najdu pizza restauraci?" * kromě textové odpovědi se může dostat i odpověď ve formě mapy * mapa zároveň může sloužit jako prostředek pro vyhledávání * prostředí internetu je grafické, tzn. i kartografické, nicméně stále dosti primitivní * ovládání webových map je přitom mnohdy složité * A. Pucher (TU Wien) uvádí, že až 50% uživatelů zavírá mapu do 2 s. * důvodem je přílišná komplikovanost Laboratoř geoinformatiky a kartografie Co webové mapy nabízí * to, co zde bylo už s příchodem GIS - vyhledat místa na mapě - posunout / zmenšit / zvětšit mapu - vybrat si mapové vrstvy - odkazy a multimédia * a nové výhody - přístupnost - aktuálnost - volnost Laboratoř geoinformatiky a kartografie Způsoby využití webových map Laboratoř geoinformatiky a kartografie Způsoby využití webových map 1 Casweb of MIDAS http://www.census.ac.uk/casweb/ 2 CIESIN Demographic Data Viewer http://www.plue.sedac.ciesin.org/plue/ddviewer 3 Exploriting Leicester Census Data with Descartes http://lenny.mcc.ac.uk/kindsdb6/ http://www.kandinsky.mcc.ac.uk/VisGat/Descartes/testDestcartes.asp 4 Limited interaktivity http://www.lonelyplanet.com.au/dest/dest.htm 5 Make your own map http://www.aquarius.geomar.de/omc/mape_map.html 6 Lycos World Atlas http://versaware.atlaszone.lycos.com/ 7 Clicable mapsDutch High-Speed Line Project http://www.britannica.com/bcom/eb/article/single_image/0,5716,367+bin%5Fid,00.html 8 Dutch High-Speed Line Project http://www.hslzuid.nl/hsl/uk/intro-uk.html 9 PCL Map Collection http://www.lib.utexas.edu/Libs/PCL/Map_collection 10 Death from cholera in London, 19th July to 2nd October 1866 http://www.geog.qmw.ac.uk/gbhgis/gisruk98/index.html#cholera Laboratoř geoinformatiky a kartografie Komerční využití map * velmi silná konkurence ­ rychlá ztráta potenciálního zákazníka * rychlé a snadné nalezení toho, co klient očekává * způsoby komerčního využití map: * přímý prodej produktů - současná platba a získání produktů; vhodné mít katalog - příkladem je Obchodní modul ČÚZK * poplatek za stránku - funguje jen u služeb, kde se opakovaně vrací klienti - poplatek za nějakou dobu (obvykle měsíc) - vhodně lze využít i na WPS ˇ Laboratoř geoinformatiky a kartografie Obchodní modul ČÚZK Laboratoř geoinformatiky a kartografie http://geoportal.cuzk.cz/ 4 Komerční využití map * nepřímý prodej - webová mapa není objektem koupě - slouží jako nástroj pro nakupujícího - objektem je cokoli s prostorovým aspektem: nemovitosti, ubytování, restaurace - na tomto principu pracují u nás např. mapy.cz, sreality.cz, ... * základním principem prodeje na Webu je zdarma ukázat klientovi, co vše může získat a download (tisk, lepší kvalitu,...) pak zpoplatnit * získáme tak relativně širokou platformu neplatících zákazníků * určité % z nich ale chce lepší produkt/službu platící zákazníci Laboratoř geoinformatiky a kartografie Nepřímý prodej webových map Laboratoř geoinformatiky a kartografie Laboratoř geoinformatiky a kartografie klient poskytovatel getCapabilities Seznam všech dostupných dat a služeb getPrice Vypočítá cenu dle zadaných kritérií orderProduct Objedná produkt getPriceModel Zobrazí obchodní podmínky a ceník Schéma OGC obchodních služeb