1 NÁVRH WEBOVÝCH MAP V PRAXI Proč dělat mapy na Webu? * Modernější * Levnější * Rychlejší * Lepší aktualizace * Interakce * Dynamika Laboratoř geoinformatiky a kartografie Proč nedělat mapy na Webu? * Omezený počet uživatelů * Cena pro uživatele * Nepřehlednost * Rozlišení monitoru uživatele * Nedostatečná kontrola nad správou barev Laboratoř geoinformatiky a kartografie RASTROVÉ NEINTERAKTIVNÍ INTERAKTIVNÍ VEKTOROVÉ DYNAMICKÉ STATICKÉ Laboratoř geoinformatiky a kartografie Mapy na Webu * systémové konfigurace * fonty * barvy * symbolika * velikost webové prezentace * webový prohlížeč * ,,odvozené" grafické proměnné (stínování, průhlednost) * webové objekty (hotspots, roll-on menu,...) * uživatelé ­ ne všichni hledají odpověď formou mapy Co a komu mapou nejefektivněji sdělím? Laboratoř geoinformatiky a kartografie Faktory ovlivňující návrh webové mapy * statický lineární * statický krokový * dynamický zoom Laboratoř geoinformatiky a kartografie Zoom u webových map 2 * výchozí měřítko mapy * rozsah měřítek * vztah k velikosti mapy * požadovaná přesnost: - poziční - sémantická (jak jsou data prezentována): odpovídající použití opticko-vizuálních proměnných (kratší doba vnímání webových map než analogových) jednoduché, snadno rozeznatelné, konvenční asociace Laboratoř geoinformatiky a kartografie Měřítko webových map * vždy nutná, ale ne ve všech aplikacích vytvořená * neinteraktivní legendy (při zvětšení mapy mohou zmizet) * neinteraktivní legendy uložené v jiném souboru (možnost přemístit ji na jakékoli místo webové stránky) * ,,rozevírací" seznam * kontrolní panel (jinou variantou jsou časové osy) Laboratoř geoinformatiky a kartografie Legenda webových map * Primární úroveň ­ hlavní tematika mapy; odpovídá tematické nadstavbě (vč. hotspots, mouse-over,...) * Sekundární úroveň ­ obvykle topografický podklad nebo geografický základ (ale také např. pop-up menu, tabulky, videa, fotografie, zvuky) * Podpůrná úroveň ­ legenda, grid, ilustrace, ostatní informace přímo nesouvisející s tematikou webové mapy Laboratoř geoinformatiky a kartografie Obsah webových map * účel mapy * velikost mapy (obvykle menší než u analogových) * měřítko (resp. rozsah měřítek) mapy * existence mapových asociací a konvencí * estetika vs. čas vs. vynaložené náklady * u neinteraktivních map obdobná symbolika jako u analogových * u interaktivních map záleží na míře interaktivity * figurální, liniové, areálové syntagmy * všechny mohou být interaktivní Laboratoř geoinformatiky a kartografie Mapová symbolika * neznámá konfigurace klienta ­ a tím i barev * žádná přímá kontrola * schopnost zobrazit 8-bitové (256 barev), 16-bitové (65 000 barev), 24bitové (16 milionů barev) či 32-bitové barvy (4 miliardy barev) * ani 8-mi bitová grafika není bezpečná (Windows vs. Mac) * 216 bezpečných barev na Webu * ale i tak se nezobrazí správně ­ LCD vs. CRT plus kalibrace * v praxi proto vybíráme z více barev a doufáme, že se uživateli korektně zobrazí * 99,9% uživatelů má více než 256 barev Laboratoř geoinformatiky a kartografie Barva na webových mapách Laboratoř geoinformatiky a kartografie Barva na webových mapách 3 * Robinson, et al. (1995): ,,Text na mapách je nutné zlo" * ještě významnější vliv na webových, zvláště interaktivních mapách * typografické proměnné v mapové typografii * text aplikovaný mimo mapové pole (zacházet s ním lze stejně jako s jakýmkoli jiným textem na webové stránce ­ vyhýbáme se kontrole směru textu a mezer mezi písmeny) Laboratoř geoinformatiky a kartografie Text na webových mapách * text aplikovaný v mapovém poli - změny při převodu do rastru nesmí způsobit žádné kolize - mnohdy snaha poslat text samostatně (font definován jako vektor) - využíváme obvykle používané fonty - neobvyklý font: GIF/PNG pro každý text nebo pošleme popisný soubor fontu (vyžaduje licenci) - obecně platí, že font by neměl být menší než 10 bodů - využití anti-aliasingu * text aplikovaný mimo mapové pole - můžeme s ním zacházet jako s textem webové stránky Laboratoř geoinformatiky a kartografie Text na webových mapách * Pokud není deklarována, vykresluje se velikost 16px výchozí velikost odpovídající Internet Exploreru * Možnost zadání celé řady jednotek * Zvětšování v IE lze nastavit Zobrazit > Velikost písma (5 stupňů) nebo také CTRL + kolečko myši Laboratoř geoinformatiky a kartografie, Masarykova univerzita Velikost písem Jednotka Význam Příklad Zvětšovací v Exploreru px pixel 12px ne pt typografický bod 9pt ne mm milimetr 5mm ne in palec .5in ne em výška písmene M 1.5em ano, poskakuje % procento 80% ano Laboratoř geoinformatiky a kartografie Anti-aliasing * růst výkonu grafických karet nepřinášel uspokojivé výsledky (především ve 3D) * složení obrazu z pixelů a polygonů * zlepšení obrazu pomocí zvětšení jejich počtu; navíc značně zpomaluje * nepomáhá okrajům (ostrý přechod pixelů) ­ ty jsou i tak zubaté * anti-aliasing je vysokofrekvenční filtr Laboratoř geoinformatiky a kartografie Anti-aliasing Laboratoř geoinformatiky a kartografie ,,Odvozené" grafické proměnné * průhlednost - redukce jasu a sytosti (tj. redukce kontrastu) - barvy se pak ,,přibližují" ke světle šedé - utlumení méně významných prvků a vyzdvižení významných - s velkou průhledností na mapě nic nerozlišíme * stínování (resp. i vržení stínu) -zvýšení kontrastu mezi pozadím a popředím - konvenční ,,osvětlení" ze severozápadu opticky vytváří vyvýšeniny - z jihozápadu sníženiny - často využito pro 3D klikatelné objekty 4 Kroky návrhu webové mapy Laboratoř geoinformatiky a kartografie * Základní zásady - srozumitelná - logicky strukturovatelná - integrovaná odpovídajícím způsobem - konzistentně označená - snadná pro navigaci a užití - konkrétní Kroky návrhu webové mapy Laboratoř geoinformatiky a kartografie WEBOVÉ ATLASY Webové atlasy Laboratoř geoinformatiky a kartografie * Obdobně jako analogové atlasy mají svoji logickou strukturu (mapová sekvence, návaznost měřítek) * tvorba webových atlasů od konce 80. let 20. století * prvním Atlas of Arkansas (Smith, 1989) * tehdy sbírka statických map přístupná přes jednotné menu * nejprve webové atlasy jako doprovod k tradičním analogovým atlasům * zásadní omezení velikostí a rozlišením monitoru * až na přelomu století vznik interaktivních a analytických webových atlasů * dnes: referenční, tematické a národní webové atlasy Webové atlasy Laboratoř geoinformatiky a kartografie * referenční atlasy - jednoduché jako např. klipartové sbírky (mapy států světa,...) - vstupy do jednotlivých článků encyklopedie - komerční atlasy (např. sada map s pobočkami společnosti) - existují placené podrobnější varianty - za referenční atlas můžeme považovat i Google, Seznam či Atlas mapy * tematické atlasy - Nejčastějšími příklady jsou historie, SLDB, volby,... Slovenský atlas životného prostredia Laboratoř geoinformatiky a kartografie http://atlas.sazp.sk/viewer/?id=globus 5 Atlas životního prostředí v Praze Laboratoř geoinformatiky a kartografie http://www.wmap.cz/atlaszp/ Atlas krajiny České republiky Laboratoř geoinformatiky a kartografie http://www.atlas.upol.cz/ Webové atlasy Laboratoř geoinformatiky a kartografie * národní atlasy - elektronická verze je dokladem národní vyspělosti - nejznámější atlasy Kanady, USA, Švýcarska - http://atlas.nrcan.gc.ca/site/english/index.html - http://nationalatlas.gov/natlas/Natlasstart.asp - http://www.atlasderschweiz.ch/index.html - nejen pro informaci, ale i jako rozcestník a vyhledávací mechanismus - důkaz aktuálních digitálních dat na určité úrovni agregace Atlas of Canada Laboratoř geoinformatiky a kartografie The National Atlas of the United States of America Laboratoř geoinformatiky a kartografie Atlas der Schweiz Laboratoř geoinformatiky a kartografie