Antropologie občanské společnosti podzim 2010 1. Občanská společnost; antropologie občanské společnosti; koncepty; terminologie Mgr. et Bc. Alena Řiháková alkari@centrum.cz Studium občanské společnosti •Multidisciplinární přístup: antropologie, ekonomie, filosofie, politologie, právo, sociologie,… •Antropologie využívá transdisciplinární přístup F tj. poznatků různých vědních oborů. •Nejasná terminologie spojená s různými přístupy, pojetími a názory. • Občanská společnost Ekonomie Právo Filosofie Politologie Sociologie ANTROPOLOGIE Terminologie •Občanská společnost = občanský sektor + neformální občanské aktivity + hodnoty, normy, zvyklosti. (občanský sektor Forganizovaná občanská společnost). • •Občanský sektor: Vychází ze sektorového rozdělení národního hospodářství; ekonomický pohled. Klíčové termíny Národní hospodářství Ziskový (tržní) sektor (a.s., s.r.o., v.o.s.,…) Hlavní motiv: zisk. Tržní mechanismus. Neziskový (netržní) sektor Sektor domácností Neziskové, neformální, soukromé. Sektor nestátní (třetí sektor) Sektor veřejný Rozhoduje se v něm veřejnou volbou, podléhá veřejné kontrole, řízen veřejnou správou, financování: veřejné finance. PO (příspěvkové organizace) Pokuste se vymyslet konkrétní příklady institucí jednotlivých sektorů. Terminologie •Třetí sektor: kromě státu a trhu máme třetí sektor •Neziskový sektor: nevýdělečný; zásada nerozdělování zisku; not for profit nezaměřené na zisk •Nestátní neziskový sektor: oblast mimo stát a trh •Nevládní: z angl. non-governmental , dříve označení mezinárodních občanských sdružení při OSN – lépe nestátní •Nezávislý sektor: užívání ve VB •Dobrovolnický sektor: užívání v USA, podtrhuje dobrovolný aspekt OOS Terminologie •Vymezení dle cíle jednání a formálnosti/neformálnosti (pravidla daná zákony) Drobná výroba pro vlastní spotřebu či směnu Terminologie Jedinec zde vystupuje coby občan s rovným volebním právem, prostřednictvím kterého se spolupodílí na politickém rozhodování; veřejná moc je nadřazena občanovi Rovnost je pouze v ekonomickém jednání Terminologie Terminologie Klíčové termíny •Smíšené organizace: soukromá střední škola • •Hraniční organizace: •Profesní komory, veřejné vysoké školy •Obchodní společnosti •Společenství vlastníků bytových jednotek > Klíčové termíny Šrafovaná oblast: sociální podniky s průnikem do sektoru ziskového, komunitního a veřejného Sociální ekonomika (občanský samosprávný mix sektor) Koncept občanské společnosti •Sociokulturní: •• Občanská společnost, dle generalistů, představuje celou společnost či politický systém, který je spojen s určitými rysy (například volným trhem, kultivovanými vztahy mezi lidmi). Představiteli tohoto proudu jsou například Ernest Gellner (1925–1995), Victor Pérez-Díaz. http://www.phillwebb.net/topics/society/Gellner/Gellner.htm •Maximalisté jsou představiteli tzv. deštníkového konceptu (umbrella-like concept), dle kterého je občanskou společností vše, co stojí mimo stát a rodinu, tedy i veřejné mínění, politické strany, vysoké školy atd.. Občanská společnost potřebuje trh jako civilizující prostředek. Trh posiluje sebevědomí, učí toleranci a smyslu pro pluralitu. Občanská společnost je podobně jako i jiné sféry oblastí egoismu, individuálního sobectví a svobodného naplňování soukromých cílů. Nicméně spolu s odpovědností a občanským sebeuvědoměním vytváří dynamickou podporu. Zástupci tohoto pojetí v českém prostředí jsou Charles Taylor (*1931), Petr Pithart (*1941) či Václav Havel (*1936). http://www.cojeco.cz/index.php?s_lang=2&detail=1&id_desc=385897 •Minimalisté („Občanská společnost u těchto autorů označuje především doménu kulturních předpokladů, zažitých tradic, hodnot a norem, implicitně sdílených způsobů a mravů, jež podmiňují myšlení i jednání každého člena společnosti. Občanská společnost je zde synonymem hodnotového konsensu, rozvinuté komunity, jež je svázána těsnou sítí interpersonálních vztahů loajality, závazků a solidarity….“ OS: odlišení od státu, ekonomiky a sfér, které neposkytují oporu pro vzájemnou solidaritu. Navazují na Alexise de Tocquevilla a Antonia Gramsciho. Tento přístup je využit pro vymezení antropologie občanské společnosti (Jeffrey Alexander). Současní levicoví autoři: Habermas . • •Ekonomické čili redukcionistické pojetí – současné podoby: levicové (socialismus, komunismus-beztřídní znamená bezkonfliktní), kapitalistické (minimalizace role státu, svoboda volby). Marx: OS výsledkem historického vývoje, stát je donucovací instituci, která odráží a rozvíjí konkrétní, historicky dané zájmy občanské společnosti. • http://www.yale.edu/sociology/faculty/pages/alexander/ Maximalisté, OS: synonymum nestrannosti, nositelka univerzálních a transcendentních hodnot. Trh jako civilizující prostředek, OS nemyslitelná bez trhu. Trh posiluje sebevědomí, učí toleranci a smyslu pro pluralitu. Všechny velké organizace usilují o moc a vliv. OS je také oblastí egoismu, individuálního sobectví a svobodného naplňování soukromých cílů, nicméně je–li spojeno s odpovědností a občanským sebeuvědoměním F dynamická podpora. OS je konkurenční vůči demokracii. Soudy, instituce masové komunikace, výzkumy veřejného mínění, univerzity, politické strany, tržní hospodářství,…veřejná sféra Minimalisté Sociologie, představitelé NNO: termín občanský sektor, občanská sféra OS je protikladem státu a trhu, kteří nepodporují solidaritu a občanský étos. Odmítají taktéž církevní instituce. Hlavní formy OS: dobrovolné asociace a sociální hnutí. Článek • Jeffrey C. Alexander a provázanost kapitalistické ekonomie a občanské společnosti: Kapitalistická ekonomie poskytuje občanské sféře výbavu, jakou je: samostatnost, sebe-kontrola, racionalita, rovnost, seberealizace, kooperace, důvěra… Na druhé straně tržní ekonomika a industrializace vytváří bariéry na cestě k občanské společnosti, a to ekonomickými nerovnostmi: třídní dělení, nezaměstnanost, chudoba, dvojí pracovní trh…sociální problémy, polarizace občanské společnosti. http://priyankaseconomicblog.wordpress.com/2010/03/08/capitalism-vs-corruption/ http://www.henrymakow.com/capitalism_is_not_free_enterpr.html Koncept občanské společnosti •Normativní aspekt: Nezávislost (obrana proti rozpínání státní moci) – funkce ochranná. Vytváří společenské zdroje politické moci, legitimizuje stát a vládu. Participační funkce (zapojení občanů do správy veřejných věcí, politická sdružení jsou dle Alexise de Tocqueville mezičlánkem mezi státem a občanskou společností). Vytváří vztahy přináležitosti a loajality, tj. funkce integrační. FPředpokladem je vyzrálá občanská politická kultura se smyslem pro zájmovou a názorovou pluralitu (tolerance, odpovědnost, autonomie, kompromisy) Zamyslete se nad konkrétními příklady jednotlivých funkcí občanské společnosti. Koncept občanské společnosti •Koncept (pojetí, uchopení tématu): normativní (určující závaznou normu, co je třeba, co je povinné) a empirický (založený na zkušenosti). • •Antika-konec 18. století: •Termín občanská společnost (lat. civilis societas) synonymem městské politické společnosti či státu. •Tento význam vtisknut M. T. Cicerem (106-43 př. n. l.), znovu užíván kolem roku 1400. http://original.britannica.com/eb/article-9082616/Marcus-Tullius-Cicero Koncept občanské společnosti •V pozdně novověkých koncepcích je pojem občanské společnosti protikladem necivilizovanosti (vlastní despotickému a hypotetickému přirozenému způsobu vlády) – opakem je stav vlády práva, vztahy a spory jsou upraveny právem, převládá slušnost a občanské partnerství. •Občanská společnost: městský způsob života, aktivní občanský život, obchodní dovednosti, výrazný morální náboj a etická sféra života. •Klíčové je oddělení občanské společnosti od státu. https://www.msu.edu/~lotz/classes/f2006intersubjectivity/ Koncept občanské společnosti •Dle Ch. Taylora (1988): společenský a mocenský řád středověké Evropy obsahuje klíčové předpoklady vzniku OS v moderním slova smyslu, resp. distinkce státu a OS •Středověká představa společnosti: •1. politická autorita jen jedním z mnoha orgánů (starověk-feudální vazby, soudy, cechy, provinční privilegia) •2. církev jako nezávislá společnost (2 ohniska moci duchovní a světská) •3. vývoj zákonné představy osobních práv – přirozenost feudálních vztahů autority (vzájemné povinnosti feudála a poddaného). Osobní právo jako právo přirozené (17/18. století) •4. existence relativně nezávislých samovládných měst •F5. vláda monarchy s občasnou a nejistou podporou stavů • •Dle Maxe Webera příčinou vzniku absolutních monarchií: technické potřeby vlády a vznik odborného úřednictva… •Návrat identifikace společnosti s její politickou organizovaností • • Koncept občanské společnosti •John Locke (1632-1704) •Definuje „vládu“ jako důvěru. •Společnost existuje před vládou, která bere individuum z přirozeného stavu. Přirozený stav: člověk jedná dle přirozeného zákona, jeho provádění je v rukou každého člověka a má právo trestat přestupky proti němu. Přirozený zákon je v myslích lidí a pochopitelný rozumným tvorům. Člověk se vzdává výkonné moci přirozeného práva – prvotní smlouvou, z níž vzniká vláda. Ztrácí-li vláda důvěru nutí lidi opět jednat „svobodně“. Lidé zřizují vládu, neboť postrádají bezpečí osoby, života a majetku. • •Komunita je postavena nad všechny politické společnosti lidstva – platí v nich přirozené právo, je to i transformovaná středověká představa osobních práv. • •Občanská společnost je Lockovi synonymem společnosti politické. • • http://mrfootespage.com/Locke.htm Koncept občanské společnosti •Charles-Louis de Socondat Montesquieu (1689-1755) •Monarchistická vláda je v jeho pojetí neodstranitelná, člověk s mocí má tendenci ji zneužívat, proto má být vláda omezena právem – oddělení moci výkonné, zákonodárné a soudní. •Svoboda není nezávislost, ale právo dělat to, co dovolují zákony. •Položil základ distinkce občanské společnosti a státu svým pojetím společnosti jako rovnováhy mezi centrální mocí a spletí poskytnutých práv. http://www.psyco.com/memoriali/cultura/filosofistorie/filosofivite.html •G. W. F. Hegel (1770-1831) •Občanská společnost v jeho pojetí: sféra mezi rodinou a státem. •Důraz na samoregulující ekonomiku, hraje centrální úlohu na úrovni občanské společnosti. •Individuální práce jedince se proměňuje v obecný výsledek práce. •Občanská společnost se stává měřítkem dosaženého stupně lidskosti. •Dělba práce-specializace-závislost: stavovská občanská společnost. •Korporace: přechod OS ke státu, otevřené pro propracující v odvětví, obecná vědomá činnost. • • Koncept občanské společnosti •V návaznosti na • • •Locka: OS-existence volných sdružení, mimopolitičnost, nezávislost na politické moci, mimo stát. •Montesquieuovskou tradici: společnost se strukturuje a koordinuje skrze sdružení nezávislá na státní moci, přičemž tyto asociace mohou státní moc zpětně vymezovat a ohýbat. Projevem OS je vlastní vláda občanů. • • •Změny ve společnosti; Hobbes, Locke, Rousseau, Kant, Montesquieu, Ferguson a Smith (17.-18.století) – předpoklad vzniku moderního pojetí OS. http://www2.winthrop.edu/english/seasecs2009.htm Koncept občanské společnosti •Význam dobrovolné, spontánní činnosti občanů ve veřejném zájmu začal vystupovat do popředí v 19. století… • •souvislosti: •růst moci státu (po VFR) •industrializace (spojena s hmotnou i mravní bídou) •sekularizace (Armáda spásy-křesťanský základ, nicméně vlastní, na církvi nezávislá organizace •národní hnutí (České prostředí, kde národ nemá svůj stát). http://18-stoleti.navajo.cz/ http://blogs.princeton.edu/writingart2/archives/2004/11/page_one.html Společnost Modernizace, urbanizace Mobilita Na státu nezávislá hospodářská moc Zhroucení tradičních struktur místní organizace Stmelování společnosti na základě veřejné společné komunikace Nosič:jazyk A/ národní a jazykově homogenní státy Fposílení demokratických tendencí B/ „nové národy“ se organizují mimo stát Fcíle: nejdříve kulturní a jazykové… Poté politické Jak uplatňovat koncepty občanské společnosti mimo euroamerickou civilizaci? www.nahaafrika.cz PRAMENY •Skovajsa et. al. (2010): Občanský sektor. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-681-0. •Donalová et al. (2003): Modul 17: Občanská společnost: Minulost-současnost-budoucnost.