žPůvod - z Judaismu na počátku našeho letopočtu; nejprve pronásledováno, poté uznáno za hlavní náboženství Říma; 1054 rozdělení na římskokatolickou a ortodoxní církev žKniha - Bible = soubor knih složený ze starého (uznávají ho i židé, je to vlastně historie jejich národa) a nového zákona C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\bible7.jpg žChrám - Katedrála, bazilika, kostel – oltář, kazatelna, barevná okna, křtitelnice, zpovědnice C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\2007-04-30_10-22-36_0--550x.jpg C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\kostel-sv-jilji.jpg C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\sv_Jan-kazatelna.jpg C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\93e73a5f-6a72-413b-8c97-3b26761d6df8.jpg C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\200906041843_upravit a nar 85 135.jpg C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\krtitelnica.jpeg C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\2352035.jpg žObřady,rituály - křest, příjímání, biřmování, smíření = zpověď a rozhřešení, poslední pomazání, vysvěcení, sňatek ž žSvátky - advent a vánoce, postní doba a velikonoční týden, svatodušní svátky ž C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\fotopas_svatba_120710_denik_clanek_solo.jpg C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\PD21dfc3_advent4.JPG C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\20071222-vanoc_strom.jpg žMotlitba - jedinou motlitbou společnou všem křesťanům bez výjimky, je pouze otčenáš ž C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\P231398388a60_Modlitba.JPG žPůvod - zrodil se kolem roku 610 n.l. v Mekce,kde jej vytvořil prorok Muhammad; částečně vychází ze starého zvykového práva,částečně z Judaismu a Křesťanství žKniha - Korán (al – Qur´án) je složen ze 114 kapitol, súr, které jsou složeny z bezpočtu veršů - áju C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\Koranek.jpg žChrám - Mešita je hlavním místem pro motlitby, většinou jsou prosté; každá mešita má kupoli a 1 nebo 4 minarety; než muslim do mešity vstoupí,musí se řádně omýt (wudú) a uvnitř si musí vyzout boty ž C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\al_aqsa_mosque_dome.jpg C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\blue-mosque-1x7.jpg žObřady,rituály - dávání almužen, půst, vykonat aspoň 1x za život pouť do Mekky, obřady po narození a v mládí, manželství, zákazy žMotlitba - 2 druhy motlitby - rituální(salát) se koná v mešitě a jedině v arabštině; 5x denně - soukromá(du´á) se může vykonávat kdekoli a kdykoli ž C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\MUEZZIN.jpg žPůvod - v tradicích a dějinách Indie, vznikl kolem roku 1800 př.n.l., kolem roku 1500 př.n.l. Indii dobyli Árjové a přinesli s sebou jazyk(předchůdce sánskrtu), zavedli kastovní systém; časem hinduismus převzal mnohé myšlenky i z jiných náboženství; dnes je cílem všech hinduistů odpoutat se od svého těla pomocí meditací a jógy žKniha - jsou 2 - Šruti(co bylo slyšeno) je božského původu, sbírka prastarých védských hymnů(nejstarší a nejposvátnější je Rgvéda) - Smrti(co bylo zapamatováno) je lidského původu, soubor různých příběhů(Rámajána, Mahábharáta) ž C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\Rigveda_MS2097.jpg C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\mahábháráta.jpg žChrám - centrum náboženského života; vždy je zasvěcen některému z bohů(uvnitř je ve speciální místnosti umístěna socha božstva); bohu se přinášejí obětiny; zapaluji se zde svíce, odříkávají se modlitby a každý věřící při odchodu dostane posvěcené jídlo ž ž C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\ind-tawang-chram-buddh-profi-4ae7217fd7423_543x361.jpg C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\india-temple.jpg žObřady,rituály - 16 obřadů(sanskár),které vyznačují nejvýznamnější události v životě(3 před narozením, pojmenování, udělení posvátné šňůry, svatba, pohřební obřad žSvátky - velké množství, nejdůležitější – svátek světel(diválí), dašahrá, sarasvatí, navarátri, poutě na posvátná místa(pohoří Himalájí, hora Kailásu, řeky Indus, Ganga, Jamuna, Gódávrí, Narmada, Sarasvatí, Káverí) žMotlitba - jóga,meditace; uctívání v domácnostech mají na starost ženy ž C:\Users\Martin\Desktop\skola\obrazky na prezentacku\jogin-3.jpg žŽidovské dejiny siahajú 4000 rokov do minulosti žIzrael – 20% židov, USA – 30% žOtec národa: Abrahám žMojžiš: dal tvar a formu náboženskej viere ž Vyviedol novo zrodený národ z egyptského otroctva až na okraj zasľúbenej zeme- Kenaanu (Palestína) - exodu žTanach - spísaný v hebrejčine, 39 kníh - ako Starý zákon, ale iné poradie, 3 časti: žTóra (Zákon): plán vesmíru, učenie o Bohu, 5 Mojžišových kníh žProroci (Nevi' im): 8 kníh, prvé 4 - Raní proroci, historické, zvyšné 4 – Neskorší proroci žSpisy (Ktuvim): obsahujú i žalmy Chrám – Jeruzalem, postavený Šalamúnom, v r. 70 n.l. zborený Rimanmi, uchovávaná Archa úmluvy Synagoga – ústredný bod: svätostánok stojaci pred stenou obrátenou smerom k Jeruzalemu, pripomína „vnútornú svätyňu“ starého Chrámu, obsahuje zvitky Tóry Modlitba –micva (povinnosť, príkaz), symboly: talit = plášť fylaktéria (tfilin) = krabičky so 4 pasážami s písma, priväzujú sa k hlave a ľavej ruke jarmulka = čiapočka zid izrael žSabat - každotýždenný deň odpočinku, začína v piatok pri západe slnka a trvá až do sobotnej noci, Boh po stvorení sveta 7. deň odpočíval, zákaz akejkoľvek práce, čas na modlitby a bohoslužby, štúdium Tóry žPotravinové predpisy = kašrut, jedlo musí byť pripravené v zhode s pravidlami šchity žPesach – oslava exodu, v Izraeli 7 dní, u Židov v diaspore 8 dní žSeder – pred pesachom dom nesmie v dome zostať potrava z kvaseného cesta - chamecu žObriezka = brit mila - 8. deň po narodení, vykonáva cvičený špecialista – mohel žŽidovský rok zahajuje Nový rok a Deň zmierenia žTrvá už 2500 rokov, od Indie až po Európu a Ameriku žZakladateľom bol Siddhártha Gautama žVnímajú ho ako filozofiu života, nie ako náboženstvo žVeria v reinkarnáciu a následné dosiahnutie nirvány žHlavné centrum buddhistickej zbožnosti je kláštor – vihára: miesto duchovnej činnosti i výuky a štúdia, mnísi učia ľudí poznať dharmu – „vesmírny zákon“ žUctievanie tiež v chráme a svätyni buddhistického domova ž buddha mních ž žPísma: 2 skupiny – od samotného Buddhu ž - spisy rôznych učencov a svätých mužov ž2 hlavné školy: majú svoje vlastné písma: žPísma théravády- rané učenie sangha, zapísané v 1.stor. PNL na Srí Lanke, známe ako pálijský kanón, zvané Tipitaka (Tri koše), má 3 oddiely žPísma mahájány – najranejšie spísané v sanskrte, Tibetskí buddhisti veria, že mnoho písiem bolo ukrytých žČlánky viery: Štyri vznešené pravdy ž Osemdielna cesta žPomôcka pri modlení v Nepále a Tibete – ruženec = mála – 108, 54 alebo 27 guličiek – na každú z nich zaspievajú mantru alebo vyslovia meno Buddhu alebo bódhisattvy, 3 väčšie guličky pripomínajú 3 útočišťa: Buddhu, dharmu a sanghu žMeditácia – snaha oslobodiť myseľ od agresivity, závisti a chtivosti žBuddhisti nehodnotia sviatky príliš vysoko, dátum a zmysel každého z nich závisí na tradíciách a kultúre jednotlivých zemí žUposáthové dni – späté s mesačnými fázami a špeciálnymi dňami lunárneho kalendára žVésákh – oslavuje sa narodenie, osvietenie i skon Buddhu (veria, že k nim došlo v rovnaký deň v mesiaci květen-červen) žNajnovšie svetové náboženstvo – zákon Sikh Gurdwara Act z 1925 v Indii definuje sikha žVznikol pôvodne v Indii (v oblasti patriacej dnes Pakistanu), dnes roztrúsení po celom svete žSikha verí v jediného Boha, učenie 10 guruuov a Ádigranth a nepatrí k žiadnemu inému náboženstvu žZaložil ho Guru Nának (nar. 1469) žKonečným cieľom ľudskej existencie je pre sikkhov obnova jednoty ľudskej duše s Bohom žChrám = gurdvára, hlavné miesto bohoslužieb, žltá vlajka: khanda – meč s dvomi ostriami a kirpány – dva krátke meče a kruh, hlavná miestnosť = díván ž •Ádingranth alebo Guru Granth Sáhib – „Pán, kniha učiteľov“ umiestnená v gurdváre na „tróne“ – tacht pod baldachýnom, hodnostár granthí sa o ňu stará a ovievaju ju vejárom čaurí, 1.časť – Džapdží Sáhib – tento hymnus sa recituje, podčiarkuje najzákladnejšie články sikkhskej viery •Gurpúrby – oslavy pripomínajúce •narodenie a smrť desiatich guruuov •(predstavujú nepretržitú líniu •božieho zjavenia), súčasťou je •akhand páth = nepretržité čítanie •celého Ádingranthu • sikh sikhovia sikhizmus ž3 hlavné sviatky si vypožičali od hinduistov – sú známe ako mély = „jarmarky“: žVaišákhí – 13. duben, oslava sikhského Nového roku, v Pandžábe sa časovo zhoduje s jarnou žatvou pšenice žDiválí = sviatok svetiel – oslava príchodu svetla do prírody a zároveň symbol vnútorného svetla žHóla móhallá – „napadnúť“ alebo „byť napadnutý“, oslavuje vojenskú zdatnosť celosvetovej sikhskej obce, súperí sa v zápase, lukostreľbe a streľbe z pušiek ž ž ž Mužský prvek v NÁBOŽENSTVÍ Jitka Wiesnerová žPůvodně racionální jednání na pozemském světě žJevy se dělily na ¡Všední (rozdělání ohně) ¡Nevšední (přivolání deště) ž ž ž ¡ žBohové- původně věci skrývající nějakou sílu (oheň) žVývoj- kulty božstev, později panteony žV roli božstev jak muži tak ženy žVzestup hlavního boha -> vznik univerzálního Boha -> monoteismus ž ž4 typy náboženských systémů jejichž hranice se mohou prolínat ¡1. božství nedefinováno ¡2. božství definováno jako bezrodý duchovní princip ¡3. božství založeno na dualitě a komplementaritě mužství a ženství ¡4. bůh je abstraktní, ale jeho dominující charakteristiky jsou mužské ¡ ž ž ž žIndický buddhismus ž ž ž ž ž ž ž žČínský konfucianimus ž žpůvodní čínský taoismus ž ž 神道 ž žjaponský šintoismus ž ž ž žtaoismus ž ž ž ž ž ž ž ž ž žhinduismus ž žjudaismus křesťanství ž ž ž ž ž ž ž ž žislám ž žKatolicismus a pravoslaví ¡vyloučení žen z kněžského a z biskupského svěcení žProstestanství ¡ omezení pro službu žen ve 20. století padla žAnglikánství ¡liberálové- světí muže i ženy na kněze a biskupy ¡konzervativci- světí pouze muže ž ž ž žtradice omezující chování ženy na veřejnosti - závoj. Podle Koránu by se žena měla zkrášlovat závojem počestnosti a zdržet se všech skutků a gest, které by mohly rozdmýchat vášeň jiných lidí než jejího zákonného manžela. Žena je nabádána, aby neukazovala své fyzické půvaby a kouzlo před cizinci. Závoj chrání její duši od slabosti, její mysl od domýšlivosti a její osobnost od demoralizace žJudaismus žsňatek, děti -náboženská povinnost, ženská role -manželka a matka žhodnota domova -šalom bajit (pokoj domova), zahrnuje zákony hierarchie a úcty k rodičům. Výsadní pozici - manželka a matka žzvláštní role ženy při šabatu: žena zdraví nastávající šabat zapálením svící a vyslovuje nad nimi požehnání žtradici levirátního manželství ž žIslám žSpojována s domácím rodinným prostředím a veřejný prostor - mužská doména žVelkorodiny - vazby mezi příslušníky pevné. Žena většinou žije v rodině svého manžela. Výchova dítěte - dohlíží tchýně (ale též sestry manžela a manželky jeho bratrů). Vztah mezi tchýní a snachou - pevně stanovená pravidla, závislá na počtu potomků (hl. chlapců) žsyn - pokračovatel rodu ceněn více než dcera žHinduismus žzplodit a vychovat potomky (hl. syna). Znakem vdané ženy - bindí žVelkorodiny –žena po svatbě - do domu manželových rodičů. Dům je buď rozdělen na mužskou a ženskou část, nebo všichni příslušníci rodiny žijí pohromadě s výjimkou šestinedělek, popřípadě mladých manželů žPokud novomanželka nesplňuje představy tchýně - požadovat nedomluvené doplacení věna. Čin upálení „nevyhovujících“ manželek žsyn může zapálit pohřební hranici a provést obřady za mrtvého žFenomén holých větví – 100 žen x 108-125 mužů ž ž žKřesťanství žJudismus ž žZakazuje braní antikoncepce i potrat ž ž žLiší -převažuje ten, který dovoluje hormonální antikoncepci žNegativní pohled na potrat (zabita Boží předtava, akt násilí, „kdokoli zničí jeden život, je to jako kdyby zničil celý svět…..“ žIslám žBuddhismis a Hinduismus ž žspor o antikoncepci žTradicionalisté - striktně odmítají žLiberalisté - podpora informačních projektů či bezplatného rozdávání antikoncepčních prostředků ž žAntikoncepční prostředky – povoleny žX žPotrat zakázán ž ž není zákaz antikoncepčních prostředků (vysoké přelidnění →osvětová kampaň, informovala o možnostech rodičovského plánování) žŽeny v Bibli, ženy dnes : sborník přednášek z cyklu Terezie Dubinové, PhD. žŽena v církvi. Božena Hoferová žŽidovské dejiny siahajú 4000 rokov do minulosti žIzrael – 20% židov, USA – 30% žOtec národa: Abrahám žMojžiš: dal tvar a formu náboženskej viere ž Vyviedol novo zrodený národ z egyptského otroctva až na okraj zasľúbenej zeme- Kenaanu (Palestína) - exodu žTanach - spísaný v hebrejčine, 39 kníh - ako Starý zákon, ale iné poradie, 3 časti: žTóra (Zákon): plán vesmíru, učenie o Bohu, 5 Mojžišových kníh žProroci (Nevi' im): 8 kníh, prvé 4 - Raní proroci, historické, zvyšné 4 – Neskorší proroci žSpisy (Ktuvim): obsahujú i žalmy ž C:\Users\Tomáš\Desktop\úvodn.jpg Zdroj: http://www.info-koktejl.cz/komentare-rozhovory/komentare-glosy/nabozenstvi-aneb-obchod-se-strachem/ žDějiny smrti jsou dějinami sebereflexe žPo většinu dějin má hlavní úlohy v chápání smrti formální teologie a mýty žVíra v posmrtný život je touha zbavit život nedostatků žProstřednictvím pohřebních rituálů národy a náboženství prezentují svoje své představy o smyslu života ž žÚvaha o lidském údělu vyjádřená v mytické formě žGilgamešovo putování za věčným životem je vlastně jeho hledání lidstvem C:\Users\Tomáš\Desktop\Gilgameš.jpg Zdroj: http://myty.info/view.php?cisloclanku=2007040020 žVíra v posmrtný život a vykoupení žMotivace žít dobrý život žÚmluva mezi Bohem a lidmi C:\Users\Tomáš\Desktop\davidova-hvezda.png Zdroj: http://davidova-hvezda.navajo.cz/ žSmrt v křesťanství má spíše usmiřující účinek a umírání funguje jako vykoupení hříchů žVšichni lidé povstanou aby stanuli před božím soudem a pak žili, ti jež jsou ho hodni, život bez konce v nebeském božím království ž C:\Users\Tomáš\Desktop\J. kříž 12x8.jpg Zdroj: http://www.drevene-hracky-kojenecky-textil-charita.cz/krize/kriz-zavesny-olivove-drevo-z-jeruzalema 4-%5B266023%5D?ItemIdx=22 žAdam a Eva jako Biblický mýtus vysvětlující lidskou smrtelnost jako trest v důsledku neuposlechnutí božích přikázání ž„Prach jsi a v prach se obrátíš“ symbolizuje návrat do prachu Země z nějž všichni pochází ž žMuslimové pevně věří ve vzkříšení těla a život po smrti žMuslim musí dodržet 5 pilířů islámu žZa to se dostane do země zaslíbené C:\Users\Tomáš\Desktop\islam.png http://blog.petrmiko.cz/2007/06/verit-v-boha-a-proc/ žV indických náboženstvích není kladen důraz ani na život na tomto světě ani na věčnosti žSmrt je chápána jako veliký cyklus pokračující existence z něhož by se životadárné já mělo vysvobodit žTohoto konečného osvobození lze dosáhnout po mnoha inkarnacích a přísném dodržování pravidel správného chování ž ž žTím je možné „uvědomění“ si základní totožnosti každého jedince žSpása spočívá v osvícení, neboli skutečném pochopení žTuto doktrínu zastávají např. zoroatrismus, buddhismus, sikhismus ž C:\Users\Tomáš\Desktop\image82723156.jpg Zdroj:http://www.timah.ic.cz/nabozenstvi.html žČlověk má možnost se překonat neboť se obnoví žV této obnově spočívá „cesta na onen svět“ ž C:\Users\Tomáš\Desktop\changingbodiesbetter.jpg Zdroj: http://www.harekrsna.cz/cvs/2007/co_je_reinkarnace žDějiny smrti jsou více méně dějinami společnosti žVýjimkou pouze společnosti komunistické ž C:\Users\Tomáš\Desktop\May-Communism.png Zdroj: http://www.popculturemadness.com/Trivia/May/ žFilosofie, teologie antropologie, sociologie, psychologie, umění, hudba a architektura se snaží poodstoupit od člověka a porozumět mu a tím i smrtelnosti žUmožňují zaujmout člověku ž postoj vůči smrti ž C:\Users\Tomáš\Desktop\bosch1.jpg Zdroj: http://madamepickwickartblog.com/gardens-of-earthly-delights/ žNáboženství je nejvýznamnějším prostředkem pro vyrovnání se se smrtí žNáboženské rituály slouží ke zbavení se mrtvých a naplnění naší víry v posmrtný život žNáboženství vysvětluje co se s mrtvými děje po smrti především skrz morálku, zásluhy a soud ž žSmrt vyrůstá z naší touhy vrátit se do organické hmoty z níž pocházíme žA to i přes to že každý jednotlivec cítí svou nesmrtelnost ž„pud smrti“ (thanatos) sráží ž lidskou tvořivost a touhu žít C:\Users\Tomáš\Desktop\freud.jpg Zdroj: http://www.risk-management.cz/index.php?clanek=1115&cat2=3 žPotřeba odstranit mrtvé tělo žVelký prostor pro byznys žNekonečný přísun obchodního „artiklu“ ž C:\Users\Tomáš\Desktop\Krematorium-Pardubice.jpg Zdroj: http://cleverblog.cz/den-otevrenych-dveri-v-pardubickem-krematoriu/ žVznik v rodině Foxů na konci 40. let 19. stol. žVyužívá paměť ž„vyvolávání mrtvých prostřednictvím média“ žSnaha vytvořit vztah mezi pozemským životem a těmi kdož jsou na druhé straně ž C:\Users\Tomáš\Desktop\sitters.jpg Zdroj: http://parapsychologie.ac.at/programm/ws199900/sommer-2/sitters.htm žÚzemí dnešního Chile žMumifikovali své předky a uchovávali je ve společnosti živých ž2000 let před Egypťany C:\Users\Tomáš\Desktop\images.jpg Zdroj: http://www.saborizante.com/cl/santiago/documental-chinchorro-3-000-anos-antes-que C:\Users\Tomáš\Desktop\1242760481851_f.jpg Zdroj: http://www.fotolog.com/aricasiemprearic/64220654 žMalgašové žSmrt není neštěstí žPřechod do stavu relativního blahobytu a štěstí žMrtví nesmějí mít pocit že se na ně zapomnělo žNebožtíka je potřeba bavit od okamžiku smrti po uložení do hrobu ž C:\Users\Tomáš\Desktop\mad_12.jpg Zdroj: http://www.fotolog.com/aricasiemprearic/64220654 žSnaha uchovat tělo pro posmrtný život v co nejlepším stavu – mumifikace ž ž C:\Users\Tomáš\Desktop\egypt-pyramidy.jpg Zdroj: http://kikcakikca.blogerka.cz/_/Egypt C:\Users\Tomáš\Desktop\egypt.jpg Zdroj: http://prezentace.smd.cz/03.html žElementové pohřbení: voda, země, oheň (kremace), vzduch (likvidace nebožtíka divokou zvěří a ptactvem) žMumifikace pouze u vysokých hodnostářů tibetské církve ž C:\Users\Tomáš\Desktop\tibet-prayer-flags.jpg Zdroj: http://prezentace.smd.cz/03.html C:\Users\Tomáš\Desktop\nebesky_pohreb.jpg Zdroj: http://prezentace.smd.cz/03.html žDuše přicházejí z onoho světa a tam se také vrací žOnen svět na nebi, v horách a mořích žPři svátku zemřelých se tyto duše vracejí na tento svět, v tento den je pro ně připraveno uvítaní a pohoštění C:\Users\Tomáš\Desktop\020-hrbitov.jpg Zdroj: http://lubos.vrbka.net/archives/61 žD.J. Davies (2005): Stručné dějiny smrti. - Volgox Globator, Praha. žHans Waldenfels (1980): Světová náboženství jako odpovědi na otázku po smyslu života a světa. – Zvon, Praha. žSimona Hlaváčová (ed.) (2001): Svět živých a svět mrtvých. – Česká orientální společnost, Praha žMichael Keene (2002): Světová náboženství. – Euromedia group, Praha ž