w A frequency table of nominal data The location of sparrow nests. Nest site Number of nests observed A. Vines SB B. Building eaves BQ C. Low tree branches 4B D. Tree and building cavities 49 ts s e Ne J*. e -Q 7Q BQ SQ 4Q 3Q 2Q 1Q Q ABCD Nest site A bar graph of the sparrow nest data. An example of a bar graph for nominal data. VÝUKA: Biostatistika - základní kurz CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ A frequency table of nominal data The location of sparrow nests. Nest site Number of nests observed A. Vines SB B. Building eaves BQ C. Low tree branches 4B D. Tree and building cavities 49 ts s e Ne f o r e b i B1 S9 S7 SS S3 S1 49 47 4S A bar graph of the sparrow nest data, drawn with the vertical axis starting at 45. Compare this with bar graph, where the axis starts at 0. i i i i ■ i ABCD Nest site VÝUKA: Biostatistika - základní kurz CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ A frequency table of ordinal data Numbers of sunfish, tabulated according to amount of black pigmentation Pigmentation class o Amount of pigmentation No black pigmentation Faintly speckled Moderately speckled Heavily speckled Solid black pigmentation Number of fish 13 68 44 21 8 s o e -Q BG 7G SG 5G 4G 3G 2G 1G G G1234 Pigmentation class A bar graph of the sunfish pigmentation data. An example of a bar graph for ordinal data. VÝUKA: Biostatistika - základní kurz CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ A frequency table of discrete data Frequency of occurrence of various litter sizes in foxes Litter size Frequency 3 10 4 2ľ 5 22 6 4 ľ 1 O v. •Q 3D 25 2D 15 1D 5 D A bar graph of the fox litter data. An example of a bar graph for discrete, ratio scale, data. 34567 Litter size VÝUKA: Biostatistika - základní kurz CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ ľUA r* A frequency table of a discrete data Number of aphids observed per clover plant Number of aphids on Number of plants Number of aphids Number of plants a plant observed on a plant observed O 3 2O 17 1 1 21 1B 2 1 22 2S S 1 2S 17 4 2 24 ig 5 3 25 1B 6 5 26 ig ľ 7 2ľ 21 B 8 2B 1B g 11 2g 1S 10 10 SO 10 11 11 Si 14 12 13 S2 g 1S 12 SS 10 14 16 S4 B 15 13 S5 5 16 14 S6 4 17 16 Sľ 1 1B 15 SB 2 ig 14 Sg 1 4O 0 41 1 Total number of observations = 424 VÝUKA: Biostatistika - základní kurz CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ r* A frequency table of a discrete data Number of aphids observed per clover plant Number of aphids on a plant Number of plants observed 0 -3 6 4 -ľ 17 B -11 40 12 -15 54 1B -19 59 20 - 23 75 24 - 2ľ 77 2B - 31 55 32 - 35 32 3B - 39 8 40 - 43 1 f fo SD BD 7D SD SD 4D SD 2D 1D D A bar graph of the aphid data. An example of a bar graph for grouped discrete data. 0 - 3 4 - 7 8 - 11 12 - 15 16 - 19 20 - 23 24 - 27 28 - 31 32 - 35 36 - 39 40 - 43 Observed Number of Aphids per Plant VÝUKA: Biostatistika - základní kurz CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ r* A frequency table of continuous data Determinations of the amount of phosphorus in leaves Phosphorus (mg/g of leaf) Frequency (i.e.,number of determinations) Cumulative frequency Starting with low values Starting with high values 8,15 -8,25 2 2 130 8,25 -8,35 6 8 128 8,35 -8,45 8 16 122 8,45 -8,55 11 27 114 8,55 -8,65 17 44 103 8,65 -8,75 17 61 86 8,75 -8,85 24 85 69 8,85 -8,95 18 103 45 8,95 -9,05 13 116 27 9,05 -9,15 10 126 14 9,15 -9,25 4 130 4 Total frequency = 130 3D 25 2D 15 1D 5 D A histogram of the leaf phosphorus data. An example of a histogram for continuous data (based on equal interval width).. 1 8.2 8.3 8.4 8.5 8.6 8.7 8.8 8.9 9.0 9.1 9.2 Phosphorus (mg/g of leaf) VÝUKA: Biostatistika - základní kurz CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ A frequency table of continuous data Determinations of the amount of phosphorus in leaves 30 25 20 15 10 5 0 i-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1-1 B.2 B.3 B.4 B.5 B.B B.ľ B.B B.9 9.0 9.1 9.2 A frequency polygon for the leaf phosphorus data Phosphorus (mg/g of leaf) VÝUKA: Biostatistika - základní kurz CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ r* Grafický popis rozložení - příklad ď1 CD O CD > CD 4— > -i—> J? CD Histogram: relativní frekvence 25 20 15 10 5 0 01 23456789 10 11 12 Věk (měsíce) □ Kuřáci Histogram: kumulativní relativní frekvence £ 100 8 80 | 60 -j J| 40 20 H 0 012 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Věk (měsíce) Nekuřáci Křivka relativní kumulativní frekvence 4 6 8 Věk (měsíce) 10 12 Věk prvního růstu zubů u dětí kuřáků (- ) a nekuřáků (-------) (Rantakalio and Mákinen, 1984) CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ VÝUKA: Biostatistika - základní kurz ruA Příklad: spojitá čísla mohou mít různá rozložení
(x)
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
ruA
Histogram - tvar rozložení a relevantní
ukazatel středu
o,o8 o,o7 o,o6 o, o 5 o,o4 o, o 3 o,o2 o,o1 o
o,25 o,2 o,15
o,i
o,o5
o
o,1 5 o,1 3 o,1 1 o,o 9 o,o 7 o,o 5 o,o 3
o,o 1
-o ,o 1
Symetrické rozložení, medián je blízko průměru
Asymetrické rozložení, kde průměr je menší než medián
Asymetrické rozložení, kde průměr je větší než medián
Reálný význam mediánu a průměru jako ukazatelů středu rozložení bude záviset na charakteru sledovaného znaku (např. znečištění vody v určité oblasti dusičnany; respirace půdy po ovlivnění
kontaminantem; koncentrace látky v krvi pokusných zvířat).
Při posuzování rozložení sledovaného znaku v cílové populaci je nutné uvážit jak velký výběr (n), na
základě kterého byly zobrazené histogramy spojeny.
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
ruA
r*
3
>
Q)
O
O i-
O
35G
3GG
25G
2GG
15G 1GG 5G
G
35 3Q
25
2Q
15
1Q
5
Q
G
Příklad: věk účastníků vážných dopravních nehod
Správný histogram ?
td
1G
2G3G4G
Věk (roky)
5GSG7GBG
Správný histogram ?
Věk
Q -4
5 -g
1Q -15
16 -1g 2Q - 24 25 - 5g
> 6Q
Q
1Q2Q3Q4Q 5Q6Q7Q8Q Věk (roky)
f
28 46 58 2Q
114 316
1Q3
VÝUKA: Biostatistika -základníkurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
ľUA
w
r*
Sumární statistiky středu
Modus
Medián
Aritmetický průměr
X
n
Geometrický průměr
Harmonický průměr
X 1 n
1Z1 Z1
n
1
n
n
i=1
C
n
i Xi
x4
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
ruA
i
r*
Výpočet mediánu z primárních dat
A. Lichý počet (n)
B. Sudý počet (n)
Vzorek:
5; 1; 8; 3; 4
Vzorek:
1; 3; 4; 5; 7; 8
Medián - pořadí: (n + 1) I 2 = 3. číslo
= 4
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
Medián - pořadí:
(n I 2) ; [(n + 2) I 2]
= (4 + 5)I2 = 4.5
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
ruA
Průměr a medián u frekvenčně tříděných dat
I. Dostupná původní data
x: Měsíční výdaje rodiny na bydlení f: frekvence
xi 3,3 3,4 3,5 3,6 3,7 3,8 3,9 4,Q 4,1 4,2 4,3 4,4 4,5
fi 1 0 1 2 1 S S 4 S 2 2 2 1
Průměr:
Medián:
x
Zí
13-té číslo = 4,Q
3,976
Při současném odhadu mediánu a průměru jako ukazatelů středu symetrických rozložení je medián méně přesný než průměr.
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
Examples
Example 3.1
A sample from a population of butterfly wing lengths.
Xi(cm) Xi(cm)
3.3 4.0
3.5 4.0
3.6 4.0
3.6 4.1
3.7 4.1 Z Xi
3.S 4.1 n
3.S 4.2
3.S 4.2
3.9 4.3 X
3.9 4.3
3.9 4.4
4.0 4.5
95.0 cm
ZX, _ 95.0 cm
n
24
Figure 3.1
A histogram of the data in Example 3.2. The mean (3.96 cm) is the center of gravity of the histogram, and the median (3.975 cm) divides the histogram into two equal areas.
3.96 cm
Example 3.2
The data from Example 3.1 recorded as a frequency table.
X(cm) f
3.3 1 3.3
3.4 o o
3.5 1 3.5
3.6 2 7.2
3.7 1 3.7
3.S 3 11.4
3.9 3 11.7
4.0 4 16.0
4.1 3 12.3
4.2 2 S.4
4.3 2 S.6
4.4 1 4.4
4.5 1 4.5
3.3 3.4 3.5 3.6 3.7 3.8 3.9 4 4.1 4.2 4.3 4.4 4.5
Wing Length (Xi) in cm
Z f _ n _ 24
n
95.0 cm 24
3.96 cm
median _ 3.95 cm + í ~W1 cm)
3.95 cm + 0.025 cm
3.975 cm
Z f, _ 24 Z fiXi _ 95.0 cm
VÝUKA: Biostatistika -základníkurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
ruA
4
3
2
1
Q
r*
Examples
Example 3.3
Life expectancy of two hypothetical species of birds in captivity.
Species A X(mo)
34
36
37
39
40
41
42
43
79
n = 9
median = X5 = 40 mo X = 43.4 mo
Species B X(mo)
34
36
37
39
40
41
42
43
44
45
median
n = 10
X 5 + X6
2
40 mo + 41 mo
2
= 40.5 mo X = 40.1 mo
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
w
r*
Příklady - rozložení, odhady
Rozložení náhodné veličiny, charakteristiky dat, Testy hypotéz, odhady
Příklad 1.
Nakreslete schematicky graf Gausovy křivky pro standardizované normální rozložení a pomocí symbolu A vyjádřete následující pravděpodobnosti:
Pravděpodobnost, že hodnota sled. veličiny Symbol
leží mezi 0 a Z A
leží mezi -Z a Z 2A
leží mimo interval -Z,+Z 1-2A
je menší než Z (Z je kladné) 2A+(1-2A)/2=1/2+A
je menší než Z (Z je záporné) (1-2A)/2
je větší než Z (Z je kladné) (1-2A)/2
je větší než Z (Z je záporné) 2A+(1-2A)/2=1/2+A
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
r*
Příklady - rozložení, odhady
Příklad 2.
A. Zakreslete schematicky následující dvojice rozložení:
a) N(n = 5,a = 1) a N(u. = 3, a = 1)
b) N(n = 0, a = 2) a N(u. = 6, a = 2)
a) f
b) f
D1 23456 78
-6 -4 -2 D 2 4 6 8 1D 12
Příklad 2.
B. Najděte následující kvantily.
a) 95 % kvantil Studentova rozložení pro výběr o n = 20
b) 95 % kvantil Studentova rozložení pro výběr o n = 120
t
(20-1)
0,95 (
0,95
= 1,7291
t0 95(120-1) = 1,65 7 8
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
ruA
Příklady - rozložení, odhady
C. „Z skóre"
Hodnota kostní dřeně je u pacientů s určitým typem onkologického onemocnění hodnocena podle tzv. „Z skóre", vycházejícího z přepočtu na standardizované normální rozložení
a) Vysvětlete jakou formou takové hodnoty vznikají, jaký mají smysl a jak probíhá hodnocení konkrétního pacienta
b) Jakou pravděpodobnostní pozici má v dané populaci jedinec s hodnotou Z skóre - 0.6
c) Je porovnávání jedinců z různých populací pomocí Z skóre závislé na variabilitě (rozptylu) původních dat ?
Hodnoty Z-skóre vycházejí z přepočtu na standardizované normální rozdělení. Pro jejich získání se od každé odečte střední
hodnota souboru a podělí směrodatnou odchylkou souboru. z = x " ^
a
Tyto hodnoty maji potom střední hodnotu nulovou s jednotkovým rozptylem. Z grafu rozloženi je potom možné odečítat jednotlivé hodnoty Z-skóre. Z-skóre je závislé na variabilitě původních dat.
f
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
Příklady - rozložení, odhady
Příklad 3.
a) Jak velká část hodnot náhodné veličiny X, která má normální rozložení, leží mezi -1,76s a +1.76s?
1.76 je hodnota kvantilu normálního rozložení up pro p=0,96, tedy v intervalu -1,76s a +1.76s leží 96% hodnot náhodné veličiny X
b) Koncentrace toxické chemikálie v tkáních ryb z jezera, které je kontaminováno továrnou produkující celulózu, byla shledána přibližně normální s průměrem 67.56 ng/kg tkáně a směrodatnou odchylkou
2.57 ng/kg. Rozložení této sledované veličiny bylo odhadováno na základě mnohonásobné analýzy vzorků ryb (každý o 30 rybách); výsledkem analýzy každého vzorku je průměrná koncentrace látky na 1 kg tkáně.
Jak velký podíl vzorků má koncentrace nižší než 62 ng/kg?
m = 67.56; s = 2.57
X<
62 - 67.56 2.57
P(X <-2.16) = P(X > 2.16) = 1 - F(2.16) = 0.015
tedy vzorků s koncentrací nižší než 62ng/kg je 1.5%.
Najděte takovou koncentraci chemikálie, kterou může v jezeře překročit 5 % populace ryb.
hledáme hodnotu, pro kterou bude platit, že 95% vzorků má nižší koncentraci než tato hodnota, tedy:
í
0.05 = P
X>
ju- 67.56
2.57
í
=1-P
0.95 = F
A- 67.56
2.57
F (1.65)
X<
A- 67.56
2.57
=1 -F
A- 67.56
2.57
5% populace ryb překročí hodnotu chemikálie 71.08ng/kg
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
I = 1.65*2.57 + 67.56 = 71.08
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
r*
Příklady - rozložení, odhady
Příklad 3.
c) Předpokládejme, že podle mezinárodních norem nesmí koncentrace vysoce toxických látek v mléčných výrobcích překročit hranici 30 pg/kg tuku (jde o vymyšlené hodnoty). Výrobce, který hodlá začít zpracovávat mléko od nového dodavatele zjistil, že je schopen produkovat výrobky s průměrnou koncentrací 28 pg/kg, ale se směrodatnou odchylkou 1.6 pg/kg.
Jaký podíl jeho nových výrobků by pravděpodobně nesplnil podmínky pro uvedení na trh?
X>
30 - 28
l.6
= l - P
X<
30 - 28
l.6
= 1 - F(1.25) = 1 - 0.8943 = 0.1057 1(\6% "°vých výr°°bků nesp'ní v ' podmínky pro uvedeni na trh
Zavedením přísné kontroly dodávaného mléka by bylo možné snížit rozptyl hodnot při zachování průměrné koncentrace sledovaných látek v mléce na 28 pg/kg.
Jaká by musela být směrodatná odchylka, aby pouze 2 % nové produkce překračovalo povolený limit?
0.02 = P
X>
30-28
0.98 = F
30 - 28
G
G
í
= l - P
F (2.06)
X<
30 - 28
G
=l-F
30-28
G
g = 2/2.06 = 0.97
aby produkce překračovala povolený limit pouze o 2% musí být sm. odchylka jen 0.97 pg/kg
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
ruA
r*
Příklady - rozložení, odhady
Příklad 4.
a) U následujícího souboru dat (koncentrace zinku v půdě na deseti sousedících kontaminovaných lokalitách) navrhněte vhodné charakteristiky polohy a rozptylu a vypočítejte je. 40.60, 40.29, 37.51, 38.90, 38.13, 38.15, 34.81, 37.00, 39.95, 40.43
jako charakteristiku polohy použijeme průměr:
X
1 n
ti
Z X
i=1
1 10
385,77 = 38,58
jako charakteristiku rozptylu použijeme směrodatnou odchylku:
SX=
i=1
10
30,65 = 1,75
b) Jaké charakteristiky souboru dat lze přibližně zjistit z histogramu četností? Popište co nejpřesněji soubory dat, které jsou zobrazeny na následujících histogramech:
ní
v o
r
o z o
Q. t
e č o P
ní
v o
r
o z o
Q. t
e č o P
ní
v o
r
o z o
Q. t
e č o P
0 1 2 3 4 5 6 Počet zlomenin za rok
0 1 2 3 4 5 6 Počet dětí v rodině
123456789 10 Počet zdravých listů
Z histogramu četností se dá přibližně zjistit modus, minimální a maximální hodnota, kvantily.
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
D
Příklady - rozložení, odhady
Příklad 5.
a) Při stanovení průměrného obsahu dusičnanů v říční vodě iontově selektivní elektrodou má měření směrodatnou odchylku a = 1.5 mg/l.
Kolik vzorků vody musí badatel odebrat (n = ?), pokud požaduje odhad průměrné hodnoty se směrodatnou odchylkou 0.2 mg/I?
a = 1.5 mg /1 sx = 0.2mg /1
a
n=
fa]
V sx J
Badatel musí odebrat 57 vzorků, pokud = 57 požaduje odhad průměrné hodnoty se směrodatnou odchylkou 0.2mgl.
b) Odběr jednoho vzorku půdy na běžné stanovení minerálních forem dusíku má cenu 120 Kč. Na průzkum poměrně rozsáhlé lokality máte k dispozici 12 000 Kč.
1. Máte dostatečné finanční prostředky k odhadu průměrné koncentrace minerálního dusíku na lokalitě tak přesnému, že 95% interval spolehlivosti má šířku 4 jednotky (jednotky o rozměru koncentrace, ve kterém je výsledek vyjádřen); předpokládejte rozptyl a = 12.0 jednotek.
2. Jak se změní situace, použijeme-li 90 % interval spolehlivosti?
P(LI < ju < L2) = 1 -a pro 95% interval spolehlivosti je a=0.05. Pro L1 a L2 platí LI,L2 = x ± u
a
4 = L2 - Li = x + u
a
í
0,975
a
x - u
0 975
V
2u
a
0 975
n
n=
1
1,96 • 12
= 139
J
Pokud chceme odhadnout průměrnou koncentraci na lokalitě tak, aby 95% interval spolehlivosti měl šířku 4 jednotky, potřebujeme k tomu 139 vzorků. Finanční prostředky vystačí pouze na 100 vzorků, tedy jsou nedostatečné.
Budeme-li uvažovat jen 90% interval spolehlivosti, u095=1,645. Počet vzorků získáme stejným výpočtem (n=98). V tomto případě budou finanční prostředky dostatečné.
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
ruA
2
2
Příklady - rozložení, odhady
Příklad 5.
c/ Limit EPA pro vypouštění suspendovaných pevných odpadů do řek je maximálně 60 mg na litr denně, s maximálním měsíčním průměrem 30 mg na litr denně. Předpokládejte, že chcete testovat náhodně vybrané vzorky vody z jedné řeky s cílem odhadnout průměrnou denní dávku pevných kontaminantů, které pocházejí z těžebních závodů na břehu řeky.
Pokud chcete získat 95 % interval pro průměr s šířkou 2 mg, jak velký počet vzorků vody musíte zpracovat ? Předchozí zkoušky prokázaly, že výsledky analýzy vodních vzorků jsou přibližně normálně rozloženy se směrodatnou odchylkou 5 mg.
obdobně jako v předchozím příkladu platí
2 = L 2 - Ll = x + u
G
í
0,975
G
x-u
0,975
v
n
2u
G
0,975
n=
(1,96 • 5)2 = 96
Tedy pro získání 95% intervalu spolehlivosti potřebujeme získat 96 vzorků.
d/ Podle Food and Drug Administration (FDA) obsahuje průměrný šálek kávy (7 g kávy) 115 mg kofeinu, a tato hodnota kolísá od 60 do 170 mg (rozsah výsledků provedených analýz). Máte za úkol tyto testy zopakovat tak, aby přesnost vašich závěrů byla v rozsahu 5 mg s 95% pravděpodobností. Kolik šálků kávy musíte přibližně analyzovat k dosažení takových výsledků?
min=BC
max=170
m=115mg
Z rozsahu minimálních a maximálních hodnot vypočítáme směrodatnou odchylku. Platí, že ±3s pokrývají 99,9% všech hodnot normálního rozložení. Tedy 170-60=6s — s=18,3
rozsah 95% intervalu spolehlivosti je 5mg, pro dosažení obdobných výsledků bude zapotřebí 206 šálků kávy.
5 = L2 - Ll = x + u
G
f
0,975
n
x-u
G
0,975
v
n
2u
G
í
0,975
n
n=
1,96 18,3
5
= 206
J
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
ruA
2
r*
Příklady - rozložení, odhady
Příklad 6.
Jsou naměřena následující čísla (opakovaná měření délky jednoho objektu v cm): 15; 13; 12; 11
a) Vypočítejte aritmetický průměr, směrodatnou odchylku a standardní chybu.
b) Vyjádřete správně přesnost odhadu průměru a vysvětlete použitý způsob vyjádření.
c) Jaký význam v tomto případě má interval spolehlivosti pro odhad průměru?
d) Změnil by se odhad ukazatelů variability při měření na 1 desetinné místo? (např. 15.3; 12.7; 12.2; 10.8)
e) Změnil by se odhad ukazatelů variability při zvětšení počtu měření?
a) X = Y X, = 12,75
i =1
S2
SE
n
Y(Xt -X)) = 2,19
S = 1,48
i=1
S
n
0,74
d) X = - Y X, = 12,75
i =1 4
S2
SE
n
Y(X, -X)2 = 2,65
S = 1,63
i=1
S
0,82 Variabilita při měření na 1 desetinné místo vzroste.
c) interval spolehlivosti pro odhad průměru nám říká, pokud budeme znovu provádět vzorkování na souboru, ze kterého byl interval spolehlivosti spočítán, průměrná hodnota nového souboru se bude s 95% pravděpodobností vyskytovat v daném intervalu spolehlivosti
e) Při zvětšení počtu měření vy variabilita klesla.
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
ruA
1
1
Příklady - rozložení, odhady
Příklad 7.
Měření vzorku 25ti malých semenáčků ve školce (zadáno jako odhad pro celou výsadbu přibližně 600 jedinců) vedlo k následujícím výsledkům:
Průměr: 62.8 cm; SD: 11,8 cm
Vypočítejte 95% interval spolehlivosti pro odhad průměru.
L1 = x - u0 975 = 62,8 -1,96 118 = 58,17
' -\ n a/25
95% interval spolehlivosti: (58,17; 67,43)
?= = 62,8 +1,96118
n 25
L2 = x + m0 975 = 62,8 +1,96= 67,43
Příklad 8.
Bylo provedeno vzorkování na dvou polních lokalitách s cílem posoudit aktivitu extracelulární ureázy v půdě. Na každé lokalitě bylo odebráno 10 vzorků s následujícími výsledky:
a) Průměr 15,1 U/g (d.w.) / SD 3,1 U/g (d.w.)
b) Průměr 241 U/g (d.w.) / SD 25,8 U/g (d.w.) Která z obou lokalit je v daném znaku variabilnější ?
Má smysl porovnávat intervaly spolehlivosti pro odhad průměru mezi lokalitami A a B?
Pro posouzení variability určíme koeficient variance: C = S /X
Ca = slx = 3?1/15 51 = 0,205 Větší variabilitu má vzorek a. Spíše než intervaly spolehlivosti samotné
= sjx = 25 8/241 = 0 107 by bylo lepší porovnávat šířku těchto intervalů.
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
ruA
Příklady - rozložení, odhady
Příklad 9.
Když je medián 15. číslo ve vzestupně seřazeném souboru, jak velký je celkový vzorek (n = ?) Spočítejte medián pro následující vzorky
a) Vzorek I: 5; 1; 8; 3; 4
b) Vzorek 3; 4; 5; 7; 8
Pokud je medián 15.číslo, celkový vzorek obsahuje 2n-1=29 čísel.
a) medián vzorku I. je 4, protože při lichém počtu prvků je medián (n+1)/2 prvek
b) medián vzorku II. je 4,5, protože při sudém počtu prvků je medián průměrem n/2 prvku a n/2+1 prvku.
Příklad 10.
X: originální data (g) Ln (X)
otnosti rostlin v g) izované podobě spolehlivosti (95%). )to proveďte. 10,2 2,32
15,3 2,73
14,1 2,65
11,2 2,42
18,2 2,90
11,2 2,42
22,5 2,97
23,5 3,02
27,5 3,11
Průměr 17,1 2,78
Medián 15,3 2,72
SD 6,2 D,36
SE 2,1 D,12
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
r*
Výpočet mediánu z frekvenčních dat
a) Určete medián tohoto souboru dat: 1,3,4,5,7,8 [4,5]
b) Určete medián tohoto souboru dat: 5,1,8,3,4 [4]
c) Tento příklad je ukázkou výpočtu mediánu u velkého souboru dat. V následující tabulce je uveden rozbor rozložení souboru dat od 179 krav, kde sledovanou veličinou byl počet dní od narození telete do znovuobnovení menstruačního cyklu. Uvedená data jsou velmi zjednodušena a jsou zde uvedena pouze pro ilustraci:
Class limits (days) 0,520,5 20,540,5 40,560,5 60,580,5 80,5100,5 100,5120,5 120,5140,5 140,5160,5 160,5180,5 180,5200,5 200,5220,5
Frequency 8 33 50 32 15 20 11 6 2 1 1
Cumulative frequency 8 41 91 123 138 158 169 175 177 178 179
Frekvence zastoupení dosahuje nejvyšší hodnoty u třídy od 40,5 - 60,5 dnů. Druhý (menší) frekvenční pík lze pozorovat u intervalu od 100,5 do 120,5 dní. Existence dvou maxim (bimodální data) je důkazem nenormality tohoto
konkrétního souboru.
VÝUKA: Biostatistika -základníkurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
ruA
Výpočet mediánu z frekvenčních dat
Jelikož n =179, pak je medián devadesátá hodnota od počátku souboru, a dále je zřejmé, že bude velmi blízko horní hranici třídy 40,5 - 60,5 dní. Za předpokladu, že 50 hodnot této třídy je v ní rovnoměrně rozmístěno lze použít následující vzorec:
XL = hodnota X (sledované veličiny) na spodní hranici třídy obsahující medián: zde 40,5 dní
g = pořadová hodnota mediánu minus kumulativní frekvence do horní hranice předchozí třídy, tj. 90 - 41= 49
l = třídní interval: 20 dní
f = frekvence ve třídě obsahující medián
• Dosadíme-li do uvedeného vzorce, získáme odhad mediánu jako 60 dní. Průměr tohoto datového souboru je 69,9, což je významně odlišná hodnota, a potvrzuje znovu nenormální charakter dat.
• U velkých vzorků z normálních populací je výběrový odhad mediánu normálně rozložen kolem populační hodnoty se směrodatnou odchylkou 1,253 g /'Vn U normálního rozložení, kde medián i průměr představují odhad stejné hodnoty, je medián méně přesný než průměr. Proto hlavní význam mediánu spočívá u nesymetrických distribucí.
• Existuje velmi jednoduchá metoda pro výpočet intervalu spolehlivosti pro odhad mediánu a jako horní a spodní hranice slouží pořadová čísla vypočítaná podle následujícího vztahu:
i n + 1 )
2
±
z
2
kde
n představuje velikost datového souboru, z je kvantil standardizovaného normálního rozložení pro příslušnou pravděpodobnost. U našeho příkladu je n = 179 a pro 95% interval spolehlivosti je z přibližně rovno 2. Horní a spodní limit pro odhad mediánu tedy je 90±J 179 = 77 a 103. 95% interval spolehlivosti je tedy tvořen počty dní, které mají pořadí 77 a 103:
77: Počet dní = 40,5+(36)(20)/50 = 55 dní 103: Počet dní = 60,5+(12)(20)/32 = 68 dní
Medián cílové populace byl tedy odhadnut 95% intervalem spolehlivosti jako hodnota ležící mezi 55 a 68 dny. Interpretujte tento výsledek.
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
ruA
Průměr a medián u frekvenčně tříděných
dat: příklad
II. Symetrická rozložení
y X: třídně uspořádaná koncentrace látky zjišťovaná v n = 27 jedincích
Třída fi
1,S5 - 1,95 2
1,95 - 2,05 1
2,05 - 2,15 2
2,15 - 2,25 3
2,25 - 2,35 5
2,35 - 2,45 6
2,45 - 2,55 4
2,55 - 2,65 3
2,65 - 2,75 1
Medián (M) ~ 14. číslo
M = XL +
g • ' = 2,35 + ±^1
f
2,367
Průměr = 2,33
Modus = 2,4
XL ... hodnota x na spodní hranici třídy
obsahující medián g ... požadovaná hodnota mediánu - kumulativní
frekvence do horní hranice předchozí třídy l . třídní interval
f ... frekvence ve třídě obsahující medián
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
ruA
w
Příklady - rozložení a testy pro dva výběry
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
ruA
Příklady
Příklad 1:
Hodnotili by jste následující sumární statistiky jako smysluplné ( tedy jako interpretovatelné a správně spočítané ?) Je-li to možné, pojmenujte typ rozložení pro každou takto specifikovanou proměnnou.
ZNAK X1
= počet dnů v roce s deštivým počasím
- hodnoceno pro 20 relativně hodně vzdálených lokalit ( n = 20)
Průměr: 189,6 Medián: 142
SD: 85,3
log-normální rozložení
ZNAK X2
hmotnost myší pod vlivem určitého typu diety hodnoceno pro 20 jedinců ( n = 20)
Průměr: 100
MIN / MAX: 20 / 180
SE: 15,9
normální rozložení
ZNAK X3
nosnost slepic za určité období - hodnoceno pro 20 jedinců ( n = 20)
Geometrický průměr: 42,3
Medián: 38
MIN / MAX : 15 / 114
log-normální rozložení
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
Příklady
Příklad 2:
Čtete vědeckou literaturu a v ní naleznete následující údaj o výšce rostliny:
n = 20
Geometrický průměr: 42,3 MIN / MAX : 10 / 114
Dovedete přibližně určit v jakých hranicích se pohybuje spolehlivý odhad průměru (uvažujte pro výpočet 95 % spolehlivost) ?
Příklad 3:
Chemický experiment (n = 5)
Výsledky jednotlivých opakování:
X1 = 5,3; X2 = 5,6; X3 = 5,9; X4 = 8,2; X5 = 5,0
Do jaké míry by mohlo být oprávněné vyloučit hodnotu X4 = 8,2 ?
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
Příklady
Příklad 4:
Toxikologická laboratoř musela přejít na nový způsob chovu morčat, které používala na průzkum vlivu organických kontaminantů na tělesnou hmotnost organismu v době intenzivního růstu. Dvacet těchto nových morčat ze specializované laboratoře je živeno touto speciální kontaminovanou dietou. jejich průměrný přírůstek na hmotnosti je během dvou měsíců 28g. V předchozích experimentech s bývalou populací o relativně velkém rozsahu (n > 500) byl průměrný přírůstek morčat za těchto podmínek 29,8g a rozptyl s2 = 25. Testujte hypotézu, zda je nová populace srovnatelná s předchozí.
Test se bude provádět využitím jednovýběrového t-testu s nulovou hypotézou: X = jU
t =
t
(l9)
2,093
0,975
protože
t < t
(l9)
nulovou hypotézu nezamítáme.
Nová populace je srovnatelná s předchozí.
0,975
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
Příklady
Příklad 5:
Máte za úkol testovat, zda nově vyvinuté antibiotikum proniká do mléka, je-li podáváno kravám po dobu dvou týdnů. Stanovte cíl experimentu, typ sledované veličiny a uspořádání experimentu. Diskutujte pravděpodobnosti a význam možných chyb. Dále diskutujte předpokládané rozložení sledované veličiny a navrhněte způsob testování. Za normálních podmínek se antibiotikum v mléce vůbec nevyskytuje.
Formulujte hypotézu a systém testování pro následující situace:
a) již stopový průnik antibiotika mléko znehodnotí
b) antibiotikum znehodnotí mléko až od koncentrace Ck
Cílem experimentu bude ověřit hypotézu, že antibiotikum do mléka neproniká. Experiment můžeme uspořádat jako párový test, tedy vyšetřit skupinu krav před podáváním antibiotika a po podávání antibiotika. Tím zajistíme, že výskyt antibiotika v mléce po jeho podávání nebude ovlivněn jeho přítomností před podáváním. hypotéza a) množství antibiotika v mléce po jeho podávání je nulové hypotéza b) množství antibiotika v mléce po jeho podávání není větší než koncentrace ck
Na Iontově selektivní elektrodě je napsáno, že průměrný obsah dusičnanů ve vzorku naměříse směrodatnou odchylkou 1,5 mg/ml. Jak velký počet opakovaných měření musíte udělat, je-li stanovení průměrné koncentrace požadováno s přesností danou standardní chybou 0,2 mg/ml ?
Příklad 6:
g = 1.5 mg /1 se = 0.2mg /1
se =
n=
V se J
= 57
musíme udělat 57 měření, pokud požaduje odhad průměrné hodnoty se směrodatnou odchylkou 0.2mgl.
VÝUKA: Biostatistika - základní kurz
CENTRUM BIOSTATISTIKY A ANALÝZ
Příklady
Příklad 7:
Nepříliš čistá protilátka není jako směs proteinů přesně definovaná a její složení je kolísavé, což zvyšuje variabilitu opakovaných stanovení při reakci s antigenem. Jelikož není k dispozici lepší zdroj, je nutné před každým pokusem danou šarži testovat na standard - tedy na antigenní vzorek o přesně známé koncentraci. Je-li rozptyl stanovení pod hranicí o02, lze látku použít k nejdůležitějším stanovením a naopak, překročí-li hodnotu am2, nelze daný preparát použít vůbec.
Navrhněte standardní způsob testování takových experimentů i pro následující konkrétní situaci: Pravdivá koncentrace testovaného antigenu je 115,2 ug/ml ve standardním vzorku.
n = 10