VektorizováníVektorizování rastrového podkladu G5221 Elektronické zpracování geologie území podzim 2010 Vojtěch Šešulka Otevření ovládacího panelu Editor 1) v nabídce view > toolbars 2) kliknutím pravým tlačítkem myši kdekoliv v prostoru pracovních lišt Popis vybraných nástrojů v panelu Editor uložení změn a ukončení editace start editace uložení změn bez ukončení editaceuložení změn bez ukončení editace právě editovaná třída prvkůvýběr typu prováděné operace funkce přichytávání atributová tabulka prvkuvýběr prvků různé způsoby tvorby vertexů Vytvoření okraje mapy klineme na plochu pravým tlačítkem a vytvoříme nový shapefile Vytvoření okraje mapy název nového shapefilu vybereme typ shapefilu (v tomto případě polyline) nastavíme koordinační systém shapefilu Nastavení koordinačního systému nového shapefilu vybereme: select > projected coordinate systems > national grids > S-JTSK Krovak EarthNorth.prj Nově vytvořený shapefile okraje mapového listu mezi ostatními soubory rozeznáme shapefile velmi rychle podle zelené ikonky (piktogram uvnitř zelené ikonky blíže identifikuje typ shapefilu, obdobně jako u feature classů uvnitř databáze, které však mají ikonku šedivou) Vytvoření okraje mapy přidáme vrstvu zgeoreferencované mapy a shapefilu okraje mapy Editace shapefilu okraje mapy nejprve započneme s editací Editace shapefilu okraje mapy zapneme funkci přichytávání vybereme přichytávání ke koncovému bodu tvaru Editace shapefilu okraje mapového listu pro vytvoření lomené rovné čáry použijeme funkci sketch tool postupně obtáhneme hranice mapového listu je potřeba hlídat, zda editujeme potřebnou vrstvu vybereme create new feature Editace shapefilu okraje mapového listu ukončíme editaci (uložíme/neuložíme změny) uložíme změny a pokračujeme v editacipokračujeme v editaci Změna barvy obrysu vlastnosti shapefilu měnime zde symbologii (např. typ čáry, barvu) měníme takto Změna barvy obrysu vybereme např. modrou plnou čáru Vlastní vektorizace geologické mapy 1) obtažení hraničních linií 2) vytvoření bodů s informací o horninové náplni ( nejlépe v místech, kde chceme mít později umístěn index) 3) vygenerování ploch z linií a bodů Otevření databáze přidáme datasety a vrstvy z naší databáze Úprava atributové tabulky vrstvy otevřeme atributovou tabulku Úprava atributové tabulky vrstvy přidáme do tabulky další sloupec Úprava atributové tabulky vrstvy pojmenujeme sloupec (v našm případě vybereme formát sloupce (např. textový) (v našm případě např. typ linie) nastavíme max. počet znaků v buňce sloupce Postup vektorizace linií začneme editovat Postup vektorizace linií vybereme vrstvy, které chceme editovat Postup vektorizace linií zapneme přichytávání (přichytávat budeme k okraji mapy a ke koncovým bodům nových linii Postup vektorizace linií nejprve budeme vektorizovat linie Postup vektorizace linií vybereme vhodný editační nástroj Postup vektorizace linií postupně obtahujeme všechny linie a můžeme je hned pojmenovathned pojmenovat linie obtahujeme vždy od křížení ke křížení s jinými liniemi Postup vektorizace linií prvky stejného typu (linie nesoucí stejný název) můžeme hromadněmůžeme hromadně pojmenovat pomocí funkce field calculator Postup vektorizace linií název prvku je potřeba zadávat v uvozovkáchzadávat v uvozovkách Postup vektorizace linií tímto způsobem hromadně pojmenujeme všechny vybrané linie (všechny označené v modrém řádku) Postup vektorizace linií po skončení editace všech linií nastavíme symbologii podle naší legendy Postup vektorizace bodů v atributové tabulce vytvoříme jeden sloupec pro označení horninové náplněhorninové náplně Postup vektorizace bodů body vkládáme pomocí tužtičky Postup vektorizace bodů pro všechna tělesa umístíme min. jeden bod s informací o horninové náplni (nejlépe v místech, kde budeme chtít mít index), pro větší tělesa můžeme umístit i více bodů (všechny však musejí néstbudeme chtít mít index), pro větší tělesa můžeme umístit i více bodů (všechny však musejí nést stejnou informaci Postup vektorizace bodů Tvorba ploch z linií a bodů v datasetu geologie importujeme polygony z linií nový feature class Tvorba ploch z linií a bodů jako zdroj linií vybereme vrstvu námi zvektorizovaných linií nový feature class pojmenujeme jako plochy jako zdroj informací o plochách zvolíme naší vrstvu bodyvrstvu body Tvorba ploch z linií a bodů nově vytvořená vrstva s plochami vybereme kategorii hodnot Tvorba ploch z linií a bodů vybereme hodnoty ploch, které chceme obarvit přidáme všechny hodnoty a obarvíme je podle našíobarvíme je podle naší legendy Výsledek vektorizace