KONSTRUKCE DŮLNÍ MAPY A GEOTECHNICKÉHO ŘEZU  Z PRIMÁRNÍ DOKUMENTACE    1. Nejprve  se  podívejte,  jaké  máte  zadány  primární  dokumentace,  mohou  se  vyskytnout  čtyři případy. Podle toho jaké máte podklady je po vás žádána konstrukce důlní mapy a  geotechnického řezu – jejich umístění naleznete v níže uvedených obrázcích:  A – celý profil tunelu  B – ražba na kalotu a dvě jádra   C – ražba na kalotu a jedno jádro  D – pouze kalota  2. Co je na primární dokumentaci  a. V hlavičce každé dokumentace je uvedena poloha zdokumentované čelby: první  je číslo čelby a označení výstuže – může být vzrůstající i klesající (př. BTX 45), na  druhém  místě  je  staničení  v tunelometrech  –  tedy  skutečná  metráž  (př.  TM  156,6), na třetím místě je zkratka pro místo K – kalota, J – jádro, JL – levé jádro, JP  – pravé jádro.  b. Náčrtek zastižené geologické situace – čelní pohled na čelbu + průmět obou boků  v daném postupu (ve vašem případě jsou čelby kaloty od sebe 1 – 2,5; u jádra 2 –  5 m). Jeden čtverec v náčrtku je 2x2 m.  c. Pod  náčrtkem  je  vynesena  orientace  ploch  diskontinuit  a  orientace  čelby  vůči  severu  d. Následuje popis hornin zastižených čelbou podle normy ČSN EN ISO 14689‐1  e. Přehled  měřených  ploch  diskontinuit  (čím  nižší  číslo,  tím  přednější  systém):  orientace, vzdálenost, průběžnost, tvar a drsnost, rozevření a výplň  f. Další informace – pro vás podstatná pouze délka záběru  g. Dokumentace jádra je vždy jedno jádro na dvě kaloty               Ukázka stavění čeleb za sebou    3. Konstrukce důlní mapy – spočívá ve zkreslení jednotlivých čeleb do vodorovné roviny  proložené  tunelem  (umístění  viz  výše).  Platí  zde  všechna  pravidla  pro  konstrukci  geologických map, jak je znáte z metod geologického mapování. Mapa bude obsahovat:  a. Všechny horniny a tektonické poruchy procházející linií mapy  b. Horniny označeny řádně barvou a indexem  c. Měření foliací, puklin (ploch diskontinuit)  d. Přítoky iniciální vody (na čelbách označeny kolečkem se šipkou)  e. Staničení v tunelometrech  f. Vedle mapy legenda  g. Bude orientována vůči severu a sever označen  h. Měřítko libovolné, minimálně však 1:100 či více podrobné    Ukázka výřezu z důlní mapy  4. Konstrukce geotechnického řezu – spočívá ve zkreslení jednotlivých čeleb do vertikální  roviny  proložené  osou  tunelu.  Platí  zde  všechna  pravidla  pro  konstrukci  geologických  map, jak je znáte z metod geologického mapování. Řez musí obsahovat:  a. Všechny horniny a tektonické poruchy procházející linií mapy  b. Horniny označeny řádně barvou a indexem  c. Staničení v tunelometrech  d. Vedle řezu legenda  e. Měřítko libovolné, minimálně však 1:100 či více podrobné a musí být stejné jako  u důlní mapy  f.  Pod  řezem  tabulka  s charakteristikami  horninového  masivu  (stejné  hodnoty  z více čeleb slučte, aby odpovídaly vzdálenosti, po kterou jsou shodné) – stručný  popis, pevnost, stupeň zvětrání, vzdálenost diskontinuit  Ukázka výřezu z geotechnického řezu  5. Postup  při  vynášení:  nejprve  si  do  připravené  mapy/řezu  vyneste  úrovně  všech  čeleb  podle staničení. Do těchto vynesených čeleb zaznačte všechny hranice hornin, tektonické  poruchy apod., které protínají linii mapy/řezu. Postupně se vám tak bude jevit celková  stavba.  Nezapomeňte  pak  při  spojování  těchto  bodů  respektovat  sklony  poruch  a  základní chování geologické stavby. Všechny zadané úseky jsem vybral z krystalinika, tak  by to nemělo být složité. Po zkreslení základní stavby nezapomeňte horniny vybarvit a  označit  indexem  –  jak  znáte  z mapování.  Do  zkreslené  mapy  vyneste  přítoky  iniciální  vody  (pokud  je  tam  máte)  a  strukturní  měření  –  to  ale  tak  aby  bylo  reprezentativní,  především  první  3  řády  puklinatosti  a  foliace.  Do  řezu  pak  nezapomeňte  na  spodní  tabulku (viz výše), do ní zapište geotechnické charakteristiky. Vždy stejné hodnoty z více  čeleb slučte do delších úseků.  6. Vše stačí kreslené v ruce, naskenované a vložené do odevzdávárny v ISu. Případné  nejasnosti můžeme vyřešit v bloku 7. 12. či mě kontaktujte e‐mailem. DOKUMENTACE  NEZNIČTE, BUDU JE CHTÍT VRÁTIT...