25.11.2010 25.11.2010 Variabilita intelektové výkonnosti dětí v průběhu pracovního týdne Marie Budíková, Jiří Dan Katedra aplikované matematiky Přírodovědecké fakulty MU v Brně, Akademické psychodiagnostické centrum rektorátu MU v Brně 1 Úvod uIntelektová výkonnost – nejdůležitější aspekt kognitivní složky uosobnosti. Stejně jako jiné psychologické a fyziologické charakteristiky uvykazuje kolísání v čase. Zaměříme se na kolísání v průběhu upracovního týdne. u uCelková úroveň intelektové výkonnosti se zjišťuje inteligenčními testy. uPodmínky, které musí kvalitní inteligenční test splňovat: uobjektivita - výsledek nezávisí ani na administrátorovi, ani na prostředí, v němž osoba test řeší ureliabilita - test poskytuje výsledek s dostatečnou přesností, velikost chyby je známá, při opakovaném zadání dosáhnou osoby přibližně téhož výsledku uvalidita - test skutečně měří veličinu, kterou měřit má. u 2 Popis výzkumu uTento příspěvek vychází z naprosto unikátního datového souboru získaného v rámci řešení úkolu vyplývajícího z Usnesení vlády ČR č. 686/1997, které uložilo ministru školství „připravit nové podklady pro testování dětí při zařazování do zvláštních škol….“Pracovní skupina MŠMT ČR doporučila jako první krok standardizaci testu WISC-IIIUK. uPříprava a průběh v letech 1999 – 2001. (Koordinátor J. Dan) u1455 dětí (89 romských dětí, 1366 „českých“ dětí), 130 pracovníků okresních pedagogicko-psychologických poraden (118 žen, 12 mužů), aspoň jeden rok praxe.Charakteristiky praxe: m=12,9, s=8,2. Charakteristiky věku: m=40,2, s=8,8. uVlastní vyšetření dětí proběhlo ve školách v březnu a dubnu 2000. u 3 Výběrový plán uVýběrový plán sestavil RNDr. Petr Boschek, CSc. Základní požadavek: ukaždé dítě příslušné věkové skupiny má mít stejnou pravděpodobnost uzařazení do výběrového souboru. Kombinace stratifikovaného, kvótního a unáhodného výběru. uRegionální rozložení 35 náhodně vybraných okresů (obvodů) u 4 Charakteristiky výběrového souboru - pohlaví a národnost u 5 Charakteristiky výběrového souboru - sídlo a typ školy u 6 Popis testu WISC-IIIUK 7 uWechslerův test je celosvětově nejužívanější test inteligence pro děti. uWISC-IIIUK má 13 subtestů: uDoplňování obrázků uVědomosti uKódování uPodobnosti uŘazení obrázků uPočty uKostky uSlovník uSkládanky uPorozumění uHledání symbolů uOpakování čísel uBludiště Popis testu WISC-IIIUK - pokračování Počet správných odpovědí v každém subtestu (tj. hrubé skóre) se podle tabulek norem převede na vážené skóre. Ze součtu vážených skóre se v převodních tabulkách odečte vážené skóre IQ. Zjišťuje se verbální IQ, performační IQ, celkové IQ a čtyři faktorově založené indexové skóry: slovní porozumění (IQ_F1), percepční uspořádání (IQ_F2), koncentrovanost (IQ_F3) a rychlost zpracování (IQ_F4). 8 IQ_CELK má průměr 100, s.o. 15, řídí se normálním rozložením. Základní charakteristiky IQ_CELK během týdne histIQcelk normpIQcelk 9 Testování hypotéz o parametrech rozložení IQ_CELK uLevenův test shody rozptylů u 10 p=0,032, tedy nulovou hypotézu zamítáme na hladině významnosti 0,05. R2=0,005 Scheffého metoda mnohonásobného porovnávání u u 11 Bonferroniho metoda mnohonásobného porovnávání u u 12 Homogenní skupiny dnů podle Bonferroniho metody 13 První skupina – dny s horšími výkony. Druhá skupina – dny s lepšími výkony. Pátek – den s nejhorším výkonem. Pondělí – den s nejlepším výkonem. Úterý, středa, čtvrtek – dny s neutrálními výkony. Subtesty přispívající k zamítnutí hypotézy o shodě středních hodnot proměnné IQ_CELK uDoplňování obrázků 14 Analýza rozptylu: F=3,08, stupně volnosti 4 a 1426, p=0,015 Bonferroni: liší se pondělí a pátek Kostky Analýza rozptylu: F=2,63, stupně volnosti 4 a 1426, p=0,033 Bonferroni: liší se pondělí a pátek Subtesty přispívající k zamítnutí hypotézy o shodě středních hodnot proměnné IQ_CELK uSlovník 15 Analýza rozptylu: F=2,91, stupně volnosti 4 a 1426, p=0,020 Bonferroni: liší se pondělí a pátek Bludiště Analýza rozptylu: F=2,63, stupně volnosti 4 a 1426, p=0,033 Bonferroni: nic se neprokázalo Vliv délky praxe psychologa na variabilitu IQ_CELK během týdne u u 16 Závěr: na hladině významnosti 0,05 se v jednotlivých dnech týdne neliší rozptyly IQ_CELK pro tři skupiny psychologů, ale ve čtvrtek a pátek se liší střední hodnoty pro skupiny 2 a 3. Výsledky podle národnosti 17 Romské děti Normalita - na hladině významnosti 0,05 zamítnuta K-S testem pouze v pondělí. Homogenita rozptylů – Levenův test nezamítá na hladině významnosti 0,05. ANOVA: F = 1,23, stupně volnosti 4 a 84, p = 0,304, na hladině významnosti 0,05 nezamítáme hypotézu o shodě středních hodnot. Neromské děti Normalita - na hladině významnosti 0,05 zamítnuta K-S testem pouze v pondělí. Homogenita rozptylů – Levenův test nezamítá na hladině významnosti 0,05. ANOVA: F = 2,38, stupně volnosti 4 a 1335, p = 0,0501, na hladině významnosti 0,05 nezamítáme hypotézu o shodě středních hodnot. Výsledky podle pohlaví 18 Chlapci Normalita – na hladině významnosti 0,05 zamítnuta K-S testem pouze ve středu. Homogenita rozptylů – Levenův test nezamítá na hladině významnosti 0,05. ANOVA: F = 1,27, stupně volnosti 4 a 713, p = 0,279, na hladině významnosti 0,05 nezamítáme hypotézu o shodě středních hodnot. Dívky Normalita – na hladině významnosti 0,05 nezamítnuta K-S testem. Homogenita rozptylů – Levenův test nezamítá na hladině významnosti 0,05. ANOVA: F = 1,51, stupně volnosti 4 a 706, p = 0,198, na hladině významnosti 0,05 nezamítáme hypotézu o shodě středních hodnot. Výsledky podle sídla 19 Děti z města Normalita – na hladině významnosti 0,05 nezamítnuta K-S testem. Homogenita rozptylů – Levenův test nezamítá na hladině významnosti 0,05. ANOVA: F = 0,95, stupně volnosti 4 a 776, p = 0,144, na hladině významnosti 0,05 nezamítáme hypotézu o shodě středních hodnot. Děti z venkova Normalita - na hladině významnosti 0,05 zamítnuta K-S testem pouze v pondělí. Homogenita rozptylů – Levenův test nezamítá na hladině významnosti 0,05. ANOVA: F = 1,84, stupně volnosti 4 a 524, p = 0,120, na hladině významnosti 0,05 nezamítáme hypotézu o shodě středních hodnot. Závěr 20 u u Cílem analýzy bylo porovnat intelektovou výkonnost měřenou testem WISC-IIIUK v jednotlivých dnech pracovního týdne u dětí ve věku 6 let až 16 let, 11 měsíců. Byly prezentovány výsledky zjištěné pro - celkový výkon vyjadřovaný na stupnici IQ celkové (na hladině významnosti 0,05 byla zamítnuta hypotéza o shodě středních hodnot, liší se pondělí a pátek) - dílčí výkony dosažené v jednotlivých subtestech (na hladině významnosti 0,05 byla zamítnuta hypotéza o shodě středních hodnot pro subtesty Doplňování obrázků, Kostky, Slovník, Bludiště - liší se pondělí a pátek). Byl zkoumán vliv délky praxe administrátora na variabilitu celkového IQ během týdne (na hladině významnosti 0,05 se pro čtvrtek a pátek liší střední hodnoty celkového IQ ve skupinách psychologů s délkou praxe 5 až 20 let a délkou praxe aspoň 20 let). Byly porovnávány skupiny tříděné - podle pohlaví, - podle sídla - podle příslušnosti k „české“ majoritě nebo romské komunitě. (Zde se na hladině významnosti 0,05 žádné rozdíly neprokázaly.) Literatura 21 1. Anděl J.: Matematická statistika. SNTL/ALFA Praha 1978. 2. Boschek, P.: Tabulky norem a psychometrické vlastnosti české verze testu WISC-IIIUK. Institut pedagogicko- psychologického poradenství ČR, Praha 2000. 3. Dan, J.: Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Masarykova univerzita v Brně, Brno 2002 4. STATISTICA for Windows. StatSoft, Inc. 2000.