Zpracování datového souboru získaného z dotazníkového šetření o mobilech Autor: Bc. David Fiedor Tabulky rozložení četností pro proměnné nominálního typu: Tab.1.: Rozložení absolutních a relativních četností a kumulativních četností pro proměnnou Značka mobilního telefonu. Četnost Kumulativní - četnost Rel.četnost Kumulativní - rel.četnost Nokia 42 42 62,69 62,69 Sony Ericsson 11 53 16,42 79,10 Samsung 8 61 11,94 91,04 jiná 4 65 5,97 97,01 LG 2 67 2,99 100,00 Tab.2.: Rozložení absolutních a relativních četností a kumulativních četností pro proměnnou Operační systém mobilního telefonu. Četnost Kumulativní - četnost Rel.četnost Kumulativní - rel.četnost žádný 44 44 65,67 65,67 Symbian 8 52 11,94 77,61 jiný 9 61 13,43 91,04 Windows Mobile 3 64 4,48 95,52 Android 3 67 4,48 100,00 Tab.3.: Rozložení absolutních a relativních četností a kumulativních četností pro proměnnou Pořízení nového mobilního telefonu. Četnost Kumulativní - četnost Rel.četnost Kumulativní - rel.četnost ne 53 53 79,10 79,10 ano 14 67 20,90 100,00 Tab.4.: Rozložení absolutních a relativních četností a kumulativních četností pro proměnnou Barva mobilního telefonu. Četnost Kumulativní - četnost Rel.četnost Kumulativní - rel.četnost černá 29 29 43,28 43,28 stříbrná 17 46 25,37 68,66 jiná 17 63 25,37 94,03 bílá 4 67 5,97 100,00 Tab.5.: Rozložení absolutních a relativních četností a kumulativních četností pro proměnnou Pohlaví dotazovaného. Četnost Kumulativní - četnost Rel.četnost Kumulativní - rel.četnost žena 46 46 68,66 68,66 muž 21 67 31,34 100,00 Komentář k získaným výsledkům: V těchto prvních pěti tabulkách zobrazujících absolutní a relativní četnosti nemají přílišný význam kumulativní varianty ať už absolutních, nebo i relativních četností. Samozřejmě nám poskytují informace, ale tyto informace nejsou pro naše šetření zásadní. Proto se v tomto komentáři kumulativními četnostmi nebudeme zabývat. Informací, které nám poskytují tabulky četností je mnoho. Například se dozvídáme, že nejpoužívanější značkou mobilního telefonu u našich respondentů je Nokia (62 %), operační systém nepoužívá 65 % procent mobilních telefonů, 79 % neplánuje pořízení si nového telefonu do konce roku a nejčastější barvou je černá (43 %). Dvourozměrné kontingenční tabulky s řádkově podmíněnými četnostmi pro proměnné nominálního a ordinálního typu: Značka mobilního telefonu Tab.6.: Kontingenční tabulka pro proměnné Značka mobilu a Operační systém. Značka mobilu žádný Symbian jiný Windows Mobile Android Řádk. - součty Nokia 28 6 6 1 1 42 66,67% 14,29% 14,29% 2,38% 2,38% Sony Ericsson 9 1 1 0 0 11 81,82% 9,09% 9,09% 0,00% 0,00% Samsung 4 1 2 1 0 8 50,00% 12,50% 25,00% 12,50% 0,00% jiná 2 0 0 1 1 4 50,00% 0,00% 0,00% 25,00% 25,00% LG 1 0 0 0 1 2 50,00% 0,00% 0,00% 0,00% 50,00% Vš.skup. 44 8 9 3 3 67 Tab.7.: Kontingenční tabulka pro proměnné Značka mobilu a Úroveň spokojenosti. Značka mobilu Naprostá spokojenost Spokojenost Neutrální postoj Nespokojenost Řádk. - součty Nokia 10 23 8 1 42 23,81% 54,76% 19,05% 2,38% Sony Ericsson 4 6 1 0 11 36,36% 54,55% 9,09% 0,00% Samsung 1 5 2 0 8 12,50% 62,50% 25,00% 0,00% jiná 0 4 0 0 4 0,00% 100,00% 0,00% 0,00% LG 0 2 0 0 2 0,00% 100,00% 0,00% 0,00% Vš.skup. 15 40 11 1 67 Tab.8.: Kontingenční tabulka pro proměnné Značka mobilu a Nový mobil. Značka mobilu Ne Ano Řádk. - součty Nokia 34 8 42 80,95% 19,05% Sony Ericsson 8 3 11 72,73% 27,27% Samsung 7 1 8 87,50% 12,50% jiná 2 2 4 50,00% 50,00% LG 2 0 2 100,00% 0,00% Vš.skup. 53 14 67 Tab.9.: Kontingenční tabulka pro proměnné Značka mobilu a Barva mobilu. Značka mobilu Černá Stříbrná Jiná Bílá Řádk. - součty Nokia 20 11 9 2 42 47,62% 26,19% 21,43% 4,76% Sony Ericsson 5 3 2 1 11 45,45% 27,27% 18,18% 9,09% Samsung 2 1 5 0 8 25,00% 12,50% 62,50% 0,00% jiná 1 1 1 1 4 25,00% 25,00% 25,00% 25,00% LG 1 1 0 0 2 50,00% 50,00% 0,00% 0,00% Vš.skup. 29 17 17 4 67 Tab.10.: Kontingenční tabulka pro proměnné Značka mobilu a Pohlaví. Značka mobilu Žena Muž Řádk. - součty Nokia 29 13 42 69,05% 30,95% Sony Ericsson 8 3 11 72,73% 27,27% Samsung 6 2 8 75,00% 25,00% jiná 2 2 4 50,00% 50,00% LG 1 1 2 50,00% 50,00% Vš.skup. 46 21 67 Komentář k získaným výsledkům: Ačkoliv nám program Statistica, kvůli svému implicitnímu nastavení, vyznačil červenou barvou v tabulkách hodnoty vyšší než 10, tak nás zajímat budou především hodnoty procentuálně vysoké. Většina mobilních telefonů v našem vzorku je bez operačního systému. V případě telefonů Nokia je to asi 66%, nicméně u telefonů značky Sony Ericsson je procentuální podíl telefonů této značky, které nemají operační systém, ještě větší – celých 81%. Spokojenost s mobilním telefonem vyjadřuje u všech značek mobilních telefonů více než polovina respondentů. V tabulce číslo 8 je zajímavé, že Nový mobil si plánuje pořídit právě polovina respondentů vlastnících mobil jiné než uvedené značky. Musíme si ovšem uvědomit, že v našem vzorku se nachází pouze 4 lidé vlastnící mobil jiné značky. Proto musíme být velice opatrní se závěry vycházejícími z tohoto šetření. Nejobvyklejší barvou mobilních telefonů jakékoliv značky je barva černá. Za povšimnutí ale také stojí vysoké procento jiné barvy u mobilů značky Samsung (62,50%). Tabulka číslo 10 nám nepřináší nijak významné výsledky. Nelze říci, že ženy mají oblíbenou značku mobilního telefonu, které se muži vyhýbají a naopak. Operační systém Tab.11.: Kontingenční tabulka pro proměnné Operační systém a Značka mobilu. Operační systém Nokia Sony Ericsson Samsung jiná LG Řádk. - součty žádný 28 9 4 2 1 44 63,64% 20,45% 9,09% 4,55% 2,27% Symbian 6 1 1 0 0 8 75,00% 12,50% 12,50% 0,00% 0,00% jiný 6 1 2 0 0 9 66,67% 11,11% 22,22% 0,00% 0,00% Windows Mobile 1 0 1 1 0 3 33,33% 0,00% 33,33% 33,33% 0,00% Android 1 0 0 1 1 3 33,33% 0,00% 0,00% 33,33% 33,33% Vš.skup. 42 11 8 4 2 67 Tab.12.: Kontingenční tabulka pro proměnné Operační systém a Úroveň spokojenosti. Operační systém Naprostá spokojenost Spokojenost Neutrální postoj Nespokojenost Řádk. - součty žádný 11 26 7 0 44 25,00% 59,09% 15,91% 0,00% Symbian 1 5 1 1 8 12,50% 62,50% 12,50% 12,50% jiný 1 5 3 0 9 11,11% 55,56% 33,33% 0,00% Windows Mobile 1 2 0 0 3 33,33% 66,67% 0,00% 0,00% Android 1 2 0 0 3 33,33% 66,67% 0,00% 0,00% Vš.skup. 15 40 11 1 67 Tab.13.: Kontingenční tabulka pro proměnné Operační systém a Nový mobil. Operační systém Ne Ano Řádk. - součty žádný 34 10 44 77,27% 22,73% Symbian 7 1 8 87,50% 12,50% jiný 7 2 9 77,78% 22,22% Windows Mobile 3 0 3 100,00% 0,00% Android 2 1 3 66,67% 33,33% Vš.skup. 53 14 67 Tab.14.: Kontingenční tabulka pro proměnné Operační systém a Barva. Operační systém Černá Stříbrná Jiná Bílá Řádk. - součty žádný 21 12 9 2 44 47,73% 27,27% 20,45% 4,55% Symbian 3 2 3 0 8 37,50% 25,00% 37,50% 0,00% jiný 4 1 3 1 9 44,44% 11,11% 33,33% 11,11% Windows Mobile 0 2 1 0 3 0,00% 66,67% 33,33% 0,00% Android 1 0 1 1 3 33,33% 0,00% 33,33% 33,33% Vš.skup. 29 17 17 4 67 Tab.15.: Kontingenční tabulka pro proměnné Operační systém a Pohlaví. Operační systém Žena Muž Řádk. - součty žádný 31 13 44 70,45% 29,55% Symbian 5 3 8 62,50% 37,50% jiný 7 2 9 77,78% 22,22% Windows Mobile 3 0 3 100,00% 0,00% Android 0 3 3 0,00% 100,00% Vš.skup. 46 21 67 Komentář k získaným výsledkům: Z tabulky číslo 11 plyne, že 75% mobilů s operačním systémem Symbian je v telefonech značky Nokia. Tato skutečnost bezesporu odpovídá skutečnosti, kdy tento operační systém je považován za „nokiovský“. Z kontingenční tabulky 12 nám neplyne nic zvláštního. Většina respondentů je nezávisle na operačním systému se svým mobilem spokojena. Ačkoliv mobilů s operačními systémy Windows Mobile a Android není v našem vzorku mnoho, uživatelé jsou s nimi spokojeni, či naprosto spokojeni. Z další tabulky plyne fakt, že uživatelé mobilů s operačním systémem Symbian si v drtivé většině neplánují pořídit nový mobil. Dva ze tří mobilů používajících operační systém Windows Mobile má stříbrnou barvu, která jinak nepatří mezi nejběžnější. Protože je žen v našem vzorku mnohem více, nelze nic usuzovat z výsledků, že ženy používají téměř všechny operační systémy častěji. Určitou zvláštností je pak fakt, že operační systém Android používají pouze muži. Kvůli malému počtu respondentů užívajících právě tento operační systém však nemůžeme brát tento fakt doslovně. Úroveň spokojenosti Tab.16.: Kontingenční tabulka pro proměnné Úroveň spokojenosti a Značka mobilu. Spokojenost Nokia Sony Ericsson Samsung jiná LG Řádk. - součty naprostá spokojenost 10 4 1 0 0 15 66,67% 26,67% 6,67% 0,00% 0,00% spokojenost 23 6 5 4 2 40 57,50% 15,00% 12,50% 10,00% 5,00% neutrální postoj 8 1 2 0 0 11 72,73% 9,09% 18,18% 0,00% 0,00% nespokojenost 1 0 0 0 0 1 100,00% 0,00% 0,00% 0,00% 0,00% Vš.skup. 42 11 8 4 2 67 Tab.17.: Kontingenční tabulka pro proměnné Úroveň spokojenosti a Operační systém. Spokojenost žádný Symbian jiný Windows Mobile Android Řádk. - součty naprostá spokojenost 11 1 1 1 1 15 73,33% 6,67% 6,67% 6,67% 6,67% spokojenost 26 5 5 2 2 40 65,00% 12,50% 12,50% 5,00% 5,00% neutrální postoj 7 1 3 0 0 11 63,64% 9,09% 27,27% 0,00% 0,00% nespokojenost 0 1 0 0 0 1 0,00% 100,00% 0,00% 0,00% 0,00% Vš.skup. 44 8 9 3 3 67 Tab.18.: Kontingenční tabulka pro proměnné Úroveň spokojenosti a Nový mobil. Spokojenost Ne Ano Řádk. - součty naprostá spokojenost 13 2 15 86,67% 13,33% spokojenost 34 6 40 85,00% 15,00% neutrální postoj 6 5 11 54,55% 45,45% nespokojenost 0 1 1 0,00% 100,00% Vš.skup. 53 14 67 Tab.19.: Kontingenční tabulka pro proměnné Úroveň spokojenosti a Barva. Spokojenost Černá Stříbrná Jiná Bílá Řádk. - součty naprostá spokojenost 7 3 3 2 15 46,67% 20,00% 20,00% 13,33% spokojenost 18 11 10 1 40 45,00% 27,50% 25,00% 2,50% neutrální postoj 4 3 3 1 11 36,36% 27,27% 27,27% 9,09% nespokojenost 0 0 1 0 1 0,00% 0,00% 100,00% 0,00% Vš.skup. 29 17 17 4 67 Tab.20.: Kontingenční tabulka pro proměnné Úroveň spokojenosti a Pohlaví. Spokojenost Žena Muž Řádk. - součty naprostá spokojenost 9 6 15 60,00% 40,00% spokojenost 30 10 40 75,00% 25,00% neutrální postoj 6 5 11 54,55% 45,45% nespokojenost 1 0 1 100,00% 0,00% Vš.skup. 46 21 67 Komentář k získaným výsledkům: Lze si povšimnout čísel v tab. 17, která jsou vyznačena červeně. Říkají nám, že 73% naprosto spokojených uživatelů svých mobilních telefonů, nemají žádný operační systém. Zároveň 65% spokojených uživatelů nemá žádný operační systém. Tato zajímavá čísla jsou však bezpochyby dána velkým počtem uživatelů bez operačního systému. Z další tabulky plyne, že více než 13% naprosto spokojených uživatelů mobilních telefonů, si plánuje pořídit nový mobil do konce roku. Téměř polovina naprosto spokojených respondentů vlastní mobil černé barvy. Naopak nespokojený uživatel má mobil jiné barvy než jsou uvedeny. Výrazně více žen než mužů bylo pouze v kategorii spokojených se svým mobilem. Nový mobil Tab.21.: Kontingenční tabulka pro proměnné Nový mobil a Značka mobilu. Nový mobil Nokia Sony Ericsson Samsung jiná LG Řádk. - součty ne 34 8 7 2 2 53 64,15% 15,09% 13,21% 3,77% 3,77% ano 8 3 1 2 0 14 57,14% 21,43% 7,14% 14,29% 0,00% Vš.skup. 42 11 8 4 2 67 Tab.22.: Kontingenční tabulka pro proměnné Nový mobil a Operační systém. Nový mobil žádný Symbian jiný Windows Mobile Android Řádk. - součty ne 34 7 7 3 2 53 64,15% 13,21% 13,21% 5,66% 3,77% ano 10 1 2 0 1 14 71,43% 7,14% 14,29% 0,00% 7,14% Vš.skup. 44 8 9 3 3 67 Tab.23.: Kontingenční tabulka pro proměnné Nový mobil a Úroveň spokojenosti. Nový mobil Naprostá spokojenost Spokojenost Neutrální postoj Nespokojenost Řádk. - součty ne 13 34 6 0 53 24,53% 64,15% 11,32% 0,00% ano 2 6 5 1 14 14,29% 42,86% 35,71% 7,14% Vš.skup. 15 40 11 1 67 Tab.24.: Kontingenční tabulka pro proměnné Nový mobil a Barva. Nový mobil Černá Stříbrná Jiná Bílá Řádk. - součty ne 24 15 13 1 53 45,28% 28,30% 24,53% 1,89% ano 5 2 4 3 14 35,71% 14,29% 28,57% 21,43% Vš.skup. 29 17 17 4 67 Tab.25.: Kontingenční tabulka pro proměnné Nový mobil a Pohlaví. Nový mobil Žena Muž Řádk. - součty ne 40 13 53 75,47% 24,53% ano 6 8 14 42,86% 57,14% Vš.skup. 46 21 67 Komentář k získaným výsledkům: Asi 64% těch, kteří nemají v plánu koupit si nový mobil je těch, kteří mají v současné době Nokii. Stejně tak 64% těch, co neplánují koupi nového mobilu nemají žádný operační systém. Ještě více procent však je těch, co si koupí nový mobil a v současné době mají mobil bez operačního systému – 71%. Z tabulky číslo 23 plyne, že 42% těch, co si koupí do konce roku nový mobil je těch, kteří jsou se svým stávajícím mobilem spokojeni. Z těch dotazovaných, co si plánují koupit nový mobil, je 57% mužů, což je vzhledem k faktu, že mužů je mezi dotazovanými méně, je poměrně významný fakt. Barva Tab.26.: Kontingenční tabulka pro proměnné Barva a Značka mobilu. Barva Nokia Sony Ericsson Samsung jiná LG Řádk. - součty černá 20 5 2 1 1 29 68,97% 17,24% 6,90% 3,45% 3,45% stříbrná 11 3 1 1 1 17 64,71% 17,65% 5,88% 5,88% 5,88% jiná 9 2 5 1 0 17 52,94% 11,76% 29,41% 5,88% 0,00% bílá 2 1 0 1 0 4 50,00% 25,00% 0,00% 25,00% 0,00% Vš.skup. 42 11 8 4 2 67 Tab.27.: Kontingenční tabulka pro proměnné Barva a Operační systém. Barva žádný Symbian jiný Windows Mobile Android Řádk. - součty černá 21 3 4 0 1 29 72,41% 10,34% 13,79% 0,00% 3,45% stříbrná 12 2 1 2 0 17 70,59% 11,76% 5,88% 11,76% 0,00% jiná 9 3 3 1 1 17 52,94% 17,65% 17,65% 5,88% 5,88% bílá 2 0 1 0 1 4 50,00% 0,00% 25,00% 0,00% 25,00% Vš.skup. 44 8 9 3 3 67 Tab.28.: Kontingenční tabulka pro proměnné Barva a Úroveň spokojenosti. Barva Naprostá spokojenost Spokojenost Neutrální postoj Nespokojenost Řádk. - součty černá 7 18 4 0 29 24,14% 62,07% 13,79% 0,00% stříbrná 3 11 3 0 17 17,65% 64,71% 17,65% 0,00% jiná 3 10 3 1 17 17,65% 58,82% 17,65% 5,88% bílá 2 1 1 0 4 50,00% 25,00% 25,00% 0,00% Vš.skup. 15 40 11 1 67 Tab.29.: Kontingenční tabulka pro proměnné Barva a Nový mobil. Barva Ne Ano Řádk. - součty černá 24 5 29 82,76% 17,24% stříbrná 15 2 17 88,24% 11,76% jiná 13 4 17 76,47% 23,53% bílá 1 3 4 25,00% 75,00% Vš.skup. 53 14 67 Tab.30.: Kontingenční tabulka pro proměnné Barva a Pohlaví. Barva Žena Muž Řádk. - součty černá 17 12 29 58,62% 41,38% stříbrná 13 4 17 76,47% 23,53% jiná 14 3 17 82,35% 17,65% bílá 2 2 4 50,00% 50,00% Vš.skup. 46 21 67 Komentář k získaným výsledkům: Nejméně polovina mobilů jakékoliv barvy je značky Nokia. Také více než 29% mobilů jiné než uvedené barvy je značky Samsung. Pouze 53% procent mobilů jiné barvy nemá operační systém. S 62% mobilů černé barvy jsou uživatelé spokojeni. S tímto faktem se potkáváme také u mobilů stříbrné a jiné barvy, přičemž procentuální rozdíly jsou minimální. Z tabulky číslo 29 vyplývá, že 75% respondentů vlastnících mobil bílé barvy, si chce pořídit do konce roku nový mobil. Pohlaví Tab.31.: Kontingenční tabulka pro proměnné Pohlaví a Značka mobilu. Pohlaví Nokia Sony Ericsson Samsung jiná LG Řádk. - součty žena 29 8 6 2 1 46 63,04% 17,39% 13,04% 4,35% 2,17% muž 13 3 2 2 1 21 61,90% 14,29% 9,52% 9,52% 4,76% Vš.skup. 42 11 8 4 2 67 Tab.32.: Kontingenční tabulka pro proměnné Pohlaví a Operační systém. Pohlaví žádný Symbian jiný Windows Mobile Android Řádk. - součty žena 31 5 7 3 0 46 67,39% 10,87% 15,22% 6,52% 0,00% muž 13 3 2 0 3 21 61,90% 14,29% 9,52% 0,00% 14,29% Vš.skup. 44 8 9 3 3 67 Tab.33.: Kontingenční tabulka pro proměnné Pohlaví a Úroveň spokojenosti. Pohlaví Naprostá spokojenost Spokojenost Neutrální postoj Nespokojenost Řádk. - součty žena 9 30 6 1 46 19,57% 65,22% 13,04% 2,17% muž 6 10 5 0 21 28,57% 47,62% 23,81% 0,00% Vš.skup. 15 40 11 1 67 Tab.34.: Kontingenční tabulka pro proměnné Pohlaví a Nový mobil. Pohlaví Ne Ano Řádk. - součty žena 40 6 46 86,96% 13,04% muž 13 8 21 61,90% 38,10% Vš.skup. 53 14 67 Tab.35.: Kontingenční tabulka pro proměnné Pohlaví a Barva. Pohlaví Černá Stříbrná Jiná Bílá Řádk. - součty žena 17 13 14 2 46 36,96% 28,26% 30,43% 4,35% muž 12 4 3 2 21 57,14% 19,05% 14,29% 9,52% Vš.skup. 29 17 17 4 67 Komentář k získaným výsledkům: Kontingenční tabulka znázorňující proměnné pohlaví a značka mobilu neukazuje žádný významnější rozdíl mezi muži a ženami. Jak muži tak ženy si pořizují v podstatě stejné značky mobilu. 67% žen a 61% mužů nemají mobily s operačními systémy. 65% žen je spokojeno se svým mobilním telefonem. Necelých 87% všech žen si neplánuje pořídit nový mobil. Naopak 38% mužů si plánuje pořídit nový mobilní telefon. Většina mužů vlastní mobil černé barvy. Naopak takřka stejné procento žen vlastní mobily černé, stříbrné, nebo jiné barvy. Grafy znázorňující jednotlivé charakteristiky naprostá spokojenost spokojenost neutrální postoj nespokojenost Úroveň spokojenosti 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 Početpozorování Obr.1.: Histogram znázorňující úroveň spokojenosti. Komentář k získaným výsledkům: Histogram znázorňující úroveň spokojenosti je značně asymetrický. V dotaznících se neobjevila odpověď naprostá nespokojenost a nejvíce respondentů je s mobilním telefonem spokojena. ne ano Nový mobil 0 10 20 30 40 50 60 Početpozorování Obr.2.: Histogram znázorňující plány dotazovaných na koupi nového mobilu. Komentář k získaným výsledkům: Značná převaha těch, kteří si neplánují koupit nový mobil – více než 50 odpovědělo záporně. žena muž Pohlaví 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 Početpozorování Obr.3.: Histogram znázorňující pohlaví dotazovaných. Komentář k získaným výsledkům: Mezi respondenty převažovaly významně ženy nad muži. Značka mobilu LG; 3% jiná; 6% Samsung; 12% Sony Ericsson; 16% Nokia; 63% LG; 3% jiná; 6% Samsung; 12% Sony Ericsson; 16% Nokia; 63% Obr.4.: Výsečový diagram znázorňující zastoupení jednotlivých značek mobilních telefonů vyskytujících se u respondentů. Komentář k získaným výsledkům: Výsečový diagram nám graficky znázorňuje fakt, že mezi respondenty byla většina s mobilním telefonem značky Nokia. Operační systém Android; 4% Windows Mobile; 4% jiný; 13% Symbian; 12% žádný; 66% Android; 4% Windows Mobile; 4% jiný; 13% Symbian; 12% žádný; 66% Obr.5.: Výsečový diagram znázorňující zastoupení operačního systému u mobilních telefonů vyskytujících se u respondentů. Komentář k získaným výsledkům: Podobný tvar jako předchozí diagram znázorňující značky mobilů má i diagram znázorňující proměnnou operační systém. Zde dominují mobily bez operačního systému, následovány jsou mobily s operačním systémem Symbian a mobily s jiným než uvedeným operačním systémem. Barva černá; 43% bílá; 6% jiná; 25% stříbrná; 25% černá; 43% bílá; 6% jiná; 25% stříbrná; 25% Obr.6.: Výsečový diagram znázorňující barvu mobilních telefonů vyskytujících se u respondentů. Komentář k získaným výsledkům: Mezi barvami mobilů vévodí mobily černé barvy, následovány jsou stříbrnou a jinou než uvedenou barvou. Základní statistické tabulky a grafy u zbývajících proměnných poměrového typu Tab.36.: Základní statistiky proměnných Hmotnost, Výška, Šířka a Hloubka mobilů. Průměr Minimum Maximum Sm.odch. Šikmost Špičatost Hmotnost 96,64925 42,00000 180,0000 21,23943 0,967871 4,322784 Výška 104,6045 84,0000 120,0000 8,1365 -0,5171 0,2987 Šířka 46,3144 40,0000 55,7000 3,2814 0,7896 0,6783 Hloubka 15,7492 8,0000 26,0000 4,6257 0,3629 -0,8631 Komentář k získaným výsledkům: Průměrná hmotnost mobilních telefonů je asi 96,6 g, přičemž minimum je 42 a maximum 180 g. Hmotnost je parametrem, který má jednoznačně největší rozptyl a směrodatnou odchylku. Je to také proměnná výrazně kladně zešikmená. Průměrná výška mobilního telefonu je 104,6 mm, směrodatná odchylka je již nižší než u hmotnosti a jako jediná proměnná je záporně zešikmená. Průměrná šířka mobilního telefonu je 46,3 mm. Směrodatná odchylka je pouze minimální. Průměrná hloubka dosahuje 15,7 mm, nejtenčí mobil má hloubku 8 mm. Tab.37.: Korelace proměnných Hmotnost, Výška, Šířka a Hloubka mobilů. Hmotnost Výška Šířka Hloubka Hmotnost 1,00 0,08 0,33 0,37 Výška 0,08 1,00 0,10 -0,21 Šířka 0,33 0,10 1,00 0,03 Hloubka 0,37 -0,21 0,03 1,00 20 40 60 80 100 120 140 160 180 200 Hmotnost 80 85 90 95 100 105 110 115 120 125 Výška Obr.7.: Dvourozměrný tečkový diagram znázorňující závislost Výšky na Hmotnosti mobilu. 20 40 60 80 100 120 140 160 180 200 Hmotnost 38 40 42 44 46 48 50 52 54 56 58 Šířka Obr.8.: Dvourozměrný tečkový diagram znázorňující závislost Šířky na Hmotnosti mobilu. 20 40 60 80 100 120 140 160 180 200 Hmotnost 6 8 10 12 14 16 18 20 22 24 26 28 Hloubka Obr.9.: Dvourozměrný tečkový diagram znázorňující závislost Hloubky na Hmotnosti mobilu. 80 85 90 95 100 105 110 115 120 125 Výška 38 40 42 44 46 48 50 52 54 56 58 Šířka Obr.10.: Dvourozměrný tečkový diagram znázorňující závislost Šířky na Výšce mobilu. 80 85 90 95 100 105 110 115 120 125 Výška 6 8 10 12 14 16 18 20 22 24 26 28 Hloubka Obr.11.: Dvourozměrný tečkový diagram znázorňující závislost Hloubky na Výšce mobilu. 38 40 42 44 46 48 50 52 54 56 58 Šířka 6 8 10 12 14 16 18 20 22 24 26 28 Hloubka Obr.12.: Dvourozměrný tečkový diagram znázorňující závislost Hloubky na Šířce mobilu. Komentář k získaným výsledkům: Již z hodnot tabulky korelací vyplývá, že nejvíce spolu korelují šířka-hmotnost a hloubka-hmotnost. U obou těchto variant pozorujeme středně silnou přímou korelaci. Naopak výška-hloubka spolu korelují slabě nepřímo. Tzn. že do jisté míry platí, že čím má mobilní telefon větší výšku, tím je tenčí. Tato korelace je ovšem pouze slabá, takže to zdaleka neplatí vždy. Všechno dokládají předchozí dvourozměrnétečkové grafy. Regresní analýza závislosti proměnné Hmotnost na Objemu Tab.38.: Regresní analýza závislosti Hmotnosti na Objemu vypočítaném ze získaných proměnných Výška, Šířka a Hloubka. Výsledky regrese se závislou proměnnou : Hmotnost (Datový soubor o mobilech v Datový soubor o mobilech) R= ,47981635 R2= ,23022373 Upravené R2= ,21838102 F(1,65)=19,440 p b* Sm.chyba - z b* b Sm.chyba - z b t(65) p-hodn. Abs.člen 63,37816 7,887016 8,035759 0,000000 Objem 0,479816 0,108824 0,00045 0,000101 4,409095 0,000040 Bodový graf z Hmotnost proti Objem Datový soubor o mobilech v Datový soubor o mobilech 11v*67c Hmotnost = 63,3782+0,0004*x; 0,95 Int.spol. 20000 40000 60000 80000 1E5 1,2E5 1,4E5 Objem 20 40 60 80 100 120 140 160 180 200 Hmotnost Obr.13.: Bodový graf znázorňující závislost Hmotnosti na Objemu mobilu proložený regresní přímkou.