• •PRŮMYSLOVÉ ZÓNY • • • • • • •Mgr. Ondřej ŠERÝ Úvod a klasifikace §Rozvojové zóny jako významný nástroj regionálního rozvoje. § §Průmyslové zóny • (průmyslové parky) • • - „klasické“ průmyslové • zóny • • - vědeckotechnické • parky § Definice §„Ucelené souvislé území přibližně obdélníkového tvaru, vymezené v závazné části schváleného územního plánu velkého územního celku či schváleného územního plánu obce jako území současně zastavěné převážně objekty pro průmyslovou výrobu, obchod, služby nebo jako zastavitelné území vhodné převážně pro umísťování průmyslové výroby, obchodu, služeb.“ (CzechInvest) § §„Území, které je koncepčně založené, funguje jako jeden celek, podniky využívají společně služby poskytované správcem zóny (parku) na tržním principu.“ (Marián Kulla) § Historie průmyslových zón §územně-výrobní komplexy • koncentrace podniků x bez vnitřních vazeb • §významný porevoluční fenomén § §Česká republika zpočátku pozadu • - Polsko: zákon o zvláštních ekonomických zónách (polovina 90. let – 15 zón), • - Maďarsko: speciální ekonomické zóny • (v roce 1997 – 28 zón). • První průmyslové zóny §Impuls: snaha o řešení ekonomických problémů • §rok 1995 – projekt Plzeň-Borská Pole • snaha přilákat investory, zpočátku bez státních dotací • §rok 1998 – systém podpory průmyslových zón • - první pilotní projekty: Karviná • Bystřice nad Pernštejnem • - vláda uvolnila 56 mil. Kč na aktivní politiku zaměstnanosti • § • Vývoj průmyslových zón §od roku 1999 - systém zařazen do státního rozpočtu, pod MPO ČR • - v roce 1999 podpořeno 18 zón, • - během roku 7 z nich našlo investora (2 900 prac. míst) • §„Program na podporu rozvoje průmyslových zón 1998-2005“ • §rok 2001 – první strategická zóna (Kolín-Ovčáry) • - finanční vklad investora nejméně 3,5 mld. Kč a vznik nejméně 1 000 nových prac. míst • - od 2002 soustředění se na strategické zóny • Vývoj průmyslových zón §rok 2002 – první regenerace brownfield (Žatec) • §od roku 2003 zapojení privátního sektoru • §rok 2006 – původní předpoklad „stavu nasycení“ • - ALE: „Program na podporu podnikatelských nemovitostí a infrastruktury 2006-2010“ • Průmyslové zóny v ČR §období 1998 – 2008: • - podpořeno CzechInvestem 103 průmyslových zón, • - 606 investorů, investice za 210 mld. Kč, • - vytvořeno 103 054 pracovních míst, • - průměrná obsazenost 72 %. • §Moravskoslezský, Ústecký, Středočeský kraj • §databáze: • - CzechInvest (podpořené zóny) • - Centrum pro regionální rozvoj ČR (zóny větší než 30 ha) • Vhodný počet zón §otázka optimálního využití § §Viturka a Halámek (2002) • - města nad 50 000 obyvatel – zóna alespoň 50 ha, • - největší města zónu 100 ha (nebo několik menších), • - u měst do 10 000 obyvatel pouze v případě blízkosti metropolitních center či rozvojových os nebo příslib příchodu investora. • § • § • Greenfield x Brownfield §zelená louka • (greenfield) • - ekologicky čisté • - bez dřívější zástavby • §hnědá louka • (brownfield) • - původně využívané území, • - pravděpodobně kontaminace • nebo jiná devastace • - příčiny vzniku: ekonomické • změny po roce 1989 Využití brownfields? §brownfields odrazují investory • - 4,4x vyšší náklady na rozvoj 1 ha ve srovnání s greenfield • §ALE ! • - nenahraditelná pozice • v blízkosti centra města • - spojitost s životem • vlastního města • - jejich revitalizace přináší • nová pracovní místa • - není třeba budovat zóny • na zelené louce Využití brownfields? §Národní strategie regenerace brownfieldů • - 2005 až 2007: vyhledávány vhodné plochy pro rozvoj • - 2 355 brownfields o celkové rozloze více než 100 km2 • §počet všech brownfields – kolem 10 000 (???) • - otázka vymezení brownfields § §nutný (?) veřejný zásah • - stát, kraj, obec • Budování průmyslových zón §hlavní kritéria • 1) finanční výdaje na zajištění pozemků • - počet vlastníků • - kvalifikovaný management (reakce na trh, komunikace s veřejným sektorem) • • 2) možné způsoby nakládání s pozemky • - koupě, pronájem, možností následného odkoupení, … • • 3) vybavenost zóny technickou infrastrukturou • - vodovodní a kanalizační síť, zásobování el. energií a teplem • • 4) kvalitní silniční napojení • - dálnice a rychlostní silnice, letiště, železniční vlečka, MHD Budování průmyslových zón §vedlejší kritéria • 5) regulace využití území zón • - zaneseno v územně plánovací dokumentaci • • 6) výskyt specifických limitů • - ochrana přírody, vodních zdrojů, nerostných surovin, … • - záplavová území, staré ekologické zátěže, věcná břemena • • 7) akceschopnost správních orgánů • • Role soukromého sektoru §zóny vlastněné veřejným sektorem • - do regionů postižených restrukturalizací průmyslu, vyšší nezaměstnaností, v periferní poloze • §zóny vlastněné a provozované soukromým developerem • - v blízkosti velkých aglomerací, tj. trhů a poptávky • - k výstavbě zóny potřebuje až o polovinu méně času než veřejný sektor § §soukromé firmy • - CTP Invest (Nizozemsko), VGP (Belgie), ProLogis (USA) • - Investorsko inženýrská (ČR) CTP Invest §největší a nejvýznamnější firma v tomto oboru • - vstup v roce 1996, ovládá 60 % trhu • - sídlo v Humpolci • - tři zájmové regiony: • I. brněnská aglomerace • II. širší ostravská aglomerace • III. Plzeňsko • § § Brněnská aglomerace CTP Brno Širší ostravská aglomerace CTP Ostrava Plzeňská aglomerace CTP Plzeň Dopady průmyslových zón §pozitivní • a) pokles nezaměstnanosti • b) pracovní příležitosti pro ohrožené skupiny obyvatel (pracovníci s nižším vzděláním) + práce u subdodavatelů • c) kontakty mezi zahraničními investory a domácími firmami • d) aktivizace soukromého podnikání • e) zvýšení životní úrovně a kupní síly obyvatel • § § • Dopady průmyslových zón §negativní • a) výroby s nízkou přidanou hodnotou (montovny) • b) neestetičnost staveb a zábor kvalitní zemědělské půdy • c) podpora komerční suburbanizace • d) nepříznivé k „pěším“ chodcům • § § • •PRŮMYSLOVÉ ZÓNY • •NOŠOVICE a HOLEŠOV • • • Průmyslová zóna Nošovice §Které dva významné průmyslové podniky se nacházejí na území Nošovic? § • - Hyundai • - Pivovar Radegast Průmyslová zóna Nošovice §historie • - březen 2002: vymezena v závazné části územního plánu velkého územního celku Beskydy • - květen 2002: zařazena mezi strategické průmyslové zóny • • - schválena jako výrobně-komerční zóna nadmístního významu • • - ocenění „Podnikatelská • nemovitost 2006“ • • § § Průmyslová zóna Nošovice §276 ha § §stavební úpravy • - zpevnění cest – převezení 150 tisíc tun hlušiny z dolu Paskov • §blízkost hlavních rozvodů technické infrastruktury • - rozvodna elektrické energie, • - tranzitní plynovod, • - oblastní vodovod, • - kanalizační sběrač na čistírnu odpadních vod. • §nemá žádná zvláštní omezení (ŽP, technické hledisko, …) §hlavní urbanizační osa Podbeskydské oblasti §R48, I/48: Český Těšín – Frýdek-Místek – Příbor – Nový Jičín §R56: Frýdek-Místek - Ostrava • §hlavní urbanizační osa Podbeskydské oblasti §R48, I/11: Nošovice – Žilina §D1: Ostrava – Brno - Praha • §letiště Ostrava-Mošnov §kolejové napojení • §katastr obcí Nošovice a Nižní Lhoty §velikost: 260 ha • Průmyslová zóna Nošovice §Hyundai Motor Manufacturing Czech • - květen 2006: podepsáno memorandum o výstavbě výrobního závodu Hyundai, investice za 1,1 mld. eur • - listopad 2008: Hyundai zahájil výrobu • - březen 2009: sériová výroba § §první výrobní závod v Evropě § §počet zaměstnanců: 2 200 § §plánovaná plná výrobní kapacita • - v průběhu roku 2011 • - 300 000 vozů ročně, 3 500 zaměstnanců Průmyslová zóna Nošovice §Dopady • - vysoká míra nezaměstnanosti –> vytvoření pracovních míst • - zapojení domácích firem do sítě subdodavatelů –> další pracovní místa • - rozvoj terciární sféry –> oblast služeb vyžadovaných výrobou –> další pracovní místa • § • § § Průmyslová zóna Nošovice §Změny v nezaměstnanosti (5/2006 -> 9/2010) • - Frýdek-Místek • 10,7 % (62.) -> 8,7 % (38.) • - Nový Jičín • 9,5 % (54.) -> 10,7 % (59.) • - Karviná • 18,1 % (76.) -> 14,0 % (74.) • - Ostrava-město • 14,3 % (74.) -> 11,7 % (67.) • •ČR: 7,9 % -> 8,5 % Průmyslová zóna Nošovice §pozitiva • - kompenzace pro domácnosti 2 x 50 000 Kč (Nošovice, Nižní Lhoty) • §negativa • - stavba hal v rozporu • s projektovou dokumentací • - pozemky pro pěstitele zelí • - výkup pozemků • - spory s ekology • - ??? Průmyslová zóna Holešov §na místě vnitrostátního veřejného letiště, s jeho dalším provozem se již nepočítá § §360 ha § §strategická průmyslová zóna § §příprava zóny: Industry Servis ZK § §rovinatá oblast bez svahových deformací, mimo zátopová území §není v rozporu se zájmy ochrany přírody a krajiny Průmyslová zóna Holešov §přání x skutečnost Průmyslová zóna Holešov §pozitiva (Zahradník, Jedlička) • - zvýšení zaměstnanosti • - vyrovnání rozdílů mezi průměrnými výdělky v regionu a ČR • - zvýšení podílu kraje na HDP České republiky • - zlepšení dopravní infrastruktury v celém regionu • - zkvalitnění občanské vybavenosti v okolí zóny Průmyslová zóna Holešov §negativa • - příliš magalomanské ? • - dopad na ŽP (příchod některých investorů) • - dopad na dopravní infrastrukturu