Geografie služeb maloobchod příklad Brna klasická hierarchie maloobchodu è4 hierarchické úrovně: ¥okrsková úroveň – základní vybavenost; ¥obvodová/sekundární vybavenost – typickým je supermarket a samostatné specializované jednotky; ¥čtvrťová vybavenost – obsluha až několika desítek tisíc obyvatel; obchodní dům, nebo hypermarket; ¥centrální vybavenost – často specializované obchody, centrum měst. průzkum maloobchodní sítě 2009 èucelená řada průzkumů maloobchodu 1997 - 2009 1997 2000 2003 2006 2009 průzkum spotřebního chování 2004 èrespektování jednotné metodiky a struktury sledovaných ukazatelů è èmožnost srovnání a analýzy dlouhodobých trendů metodika 2009 èulice è èčíslo orientační è ètyp prodejny ¥ samoobslužný typ l pultový typ ¥ èprodejní plocha ¥ odhadovaná čistá prodejní plocha ¥ èsortiment ¥ AUTO l DOM l DROG l EL l HUD l KL l NAB l OBL l OBUV l OST l PAP l PC l POTR l SP l STAV l ZOO ¥ ¥ èprostorová lokalizace prodejen dle adresních bodů vývoj prodejní plochy 1997 - 2009 èpokles počtu prodejen è 4446 (2003) è 4392 (2006) è 3918 (2009) èkoncentrační tendence èdiferencovaný vývoj ve velikostních kategoriích prodejen è ètrvalé nárůsty prodejní plochy è ènárůsty plošně náročných typů prodeje è èoscilace ostatních sortimentních skupin è èstagnace plochy potravin (130 000 m2), snížení podílu na celkové prodejní ploše è vývoj v sortimentních skupinách 1997 - 2009 prostorový vzorec maloobchodu MCprodejny èkoncentrace v centru è ètradiční nákupní třídy è è densityA prostorový vzorec maloobchodu v Brně rasterA èdvoujaderná struktura è ènapětí mezi centrem a příměstskou zónou è ¥ ènárůst plochy: Brno-jih, Bohunice, Slatina, Černovice a Líšeň èúbytek plochy: Brno-střed, Nový Lískovec, Řečkovice a Mokrá Hora è městské části 2006 - 2009 vývoj celkové plochy a plochy potravin v MPR městské centrum MPR rok celková prodejní plocha v centru (m2) podíl na celkové prodejní ploše v Brně (%) 1976 36764 42,0 1989 36427 31,9 2003 50178 9,7 2006 47878 8,2 2009 40927 6,2 Jižní centrum scénář vývoje èobjem plánovaných nových prodejních ploch v Jižním centru > 100 000 m2 è èpříležitost ¥koncentrace maloobchodu konkurenceschopná vůči okrajovým nákupním centrům ¥výchozí podmínky ¥blízkost historického jádra ¥exponovaná dopravní poloha ¥rozvíjející se blízká koncentrace pracovních příležitostí edge of centre edge of town Jižní centrum blízkost centra edge of centre edge of town èpředpoklady ¥rozšiřování funkčního městského regionu Brna ¥pracovní a obslužná spádovost ¥uživatelé města ¥zajištění komfortní dostupnosti hromadnou dopravou a vyřešení bezproblémové pěší prostupnosti daného území ¥ èmírné navýšení nepokrytého obyvatelstva (45 000 obyv.) èpotenciálně problémové oblasti: potr_dist èMedlánky, Mokrá Hora, Jehnice, Ořešín, Ivanovice, Útěchov, Soběšice; èMaloměřice a Obřany; èčást Černých Polí, část Husovic; èPisárky, Stránice; èBosonohy, Kníničky; èoblast Kšírova a Bednářova, Přízřenice; èKomárov, Černovice; èčást Líšně; èBrněnské Ivanovice, Holásky, Chrlice, Tuřany. prostorové vzorce maloobchodu rozložení prodejen potravin nad 200 m2 ènavýšení celkové prodejní plochy prodejen nad 4000 m2 è èzměny struktury: ¥NC Campus Square, rozšíření NC Olympia (Modřice) èproblematická spádovost do velkých nákupních center velké maloobchodní jednotky SOvc prumdist èzastavení atomizace maloobchodní sítě è koncentrační trendy è ènarůst mobility obyvatelstva è polarizace mobilní l imobilní è èprůmyslové město è post-industriální ¥spotřeba jako organizační / městotvorný faktor IS vývoj počtu obyvatel v Brně městský maloobchod výhled substand1 herny3 herny èk říjnu 2009 v Brně sečteno 232 heren herny3 katastr počet heren Město Brno 33 Zábrdovice 31 Veveří 22 Kr. Pole 18 St. Brno 16 Ponava 14 Trnitá 14 Židenice 13 Žabovřesky 12 Líšeň 10 stabilita x změna èstabilní území ¥vilové čtvrti ¥konsolidované obytné oblasti vnitřního a širšího vnitřního města èúzemí fluktuace ¥obytné a produkční typy navázané na staré průmyslové okrsky ¥vybrané sídlištní celky ¥