6_10_bioending_Medlanky 009 Úvod do studia systematické biologie (Grulich, Schenková) Program •v úterý 16-17:50 BR3 jedenkrát za 14 dní (střídání s předmětem Vědecká práce v botanice a zoologii) §20.9. Úvod (Schenková) §4.10. Výzkum vegetace (Chytrý) §18.10. Systematika rostlin (Bureš) §1.11. Ekologie rašelinišť (Hájek, Horsák) §15.11. Parazitologie (Gelnar) Terestričtí bezobratlí (Vaňhara) §29.11. Hydrobiologie (Helešic) §13.12. Vertebratologie (Řehák) logo §přírodovědné obory –matematika, fyzika, chemie, biologie, vědy o Zemi § §dříve struktura kateder –na biologii bylo 7 kateder § §přechod na strukturu ústavů –na biologii jsou nyní 3 ústavy: – §Ústav antropologie §Ústav botaniky a zoologie § Ústav experimentální biologie – –ústavy garantují studijní obory – studijní obor pak má zaměření: – –Systematická biologie a ekologie – zaměření Botanika –Systematická biologie a ekologie – zaměření Zoologie – Přírodovědecká fakulta §Řečkovice, budova 10 §vznikl spojením kateder botaniky a zoologie –7 pracovních skupin: §Biosystematika cévnatých rostlin §Výzkum vegetace §Ekologie rašelinišť §Terestričtí bezobratlí §Hydrobiologie §Vertebratologie §Parazitologie • § Ústav botaniky a zoologie Řečkovice Kotlářská http://botzool.sci.muni.cz/ prace 001 §„zelená“ (tedy terénní) biologie –laboratorní (domácí) zpracování je nezbytností § §práce s terénními daty §často vlastní sběr §znalost metod sběru Co obnáší systematická biologie? 6_15_pijavka 039 §Moravská zemská knihovna, Ústřední knihovna PřF §Budova 10, přízemí (Podpěrovo náměstí) §reprezentativní výběr českých přírodovědných periodik 20. století §řada významných periodik zahraničních Knihovna prace 005 Doc. RNDr. Petr Bureš, Ph.D. - vedoucí knihovny Iva Adamová, DiS. - knihovnice, distributor publikací katedry botaniky Mgr. Lucie Jarošová, DiS. - knihovnice §(téměř) kompletní soubor diplomových a disertačních prací zdejších absolventů §reprezentativní výběr flór, faun, atlasů a determinačních příruček k evropským zemím §orientačně k i zámoří §aktuální knižní literatura §zejména k studovaným problémům §vzácné historické tisky §meziknihovní výpůjční služba Knihovna Mathioliho herbář, 1562 §entomologické §asi 55 000 kusů §zejména Diptera a Coleoptera §množství typového materiálu §uloženy v přízemí v dezinfekční místnosti § Zoologické sbírky §vertebratologické §1300 kusů §765 dermoplastických preparátů §uloženy v místnosti Vertebratologické sbírky v 1. patře Zoologické sbírky prace 006 prace 007 prace 008 §výukové § §srovnávací sbírka bezobratlých §slouží studentům zejména hydrobiologie, kteří se začínají učit určovat vodní bezobratlé §uložena po částech podle jednotlivých taxonů u různých specialistů § §sbírka bezobratlých pro přípravu ke státnicím § Zoologické sbírky §herbář §přes 600 000 herbářových položek §asi 100 typů §jedna ze 4 největších sbírek v ČR §rozsáhlé badatelské aktivity §výpůjčky tuzemských badatelů i do zahraničí §studijní herbář pro přípravu ke zkouškám • • Ing. J. Danihelka, Ph.D. • kurátor herbáře Botanické sbírky IMG_2351 §autonomní součást fakulty §sídlí na Kotlářské §skleníky §tropická a subtropická flóra §technické zázemí §venkovní expozice §flóra mírného pásu §ukázka Linnéova systému třídění rostlin podle počtu tyčinek v květu §ekologická společenstva se zaměřením na Moravu: květena moravských stepí, Pavlovských vrchů, jihomoravských niv a jihomoravské lesostepi §exotické země – např. Japonsko, Čína botzah botzah2 Botanická zahrada §naše studijní plochy za budovou ústavu § § § §místo pro táborák Řečkovická zahrada prace 003 prace 004 IMG_1914 §povinné základní §Mohelno, Znojemsko, Bílé Karpaty, Bransouze (Vysočina) § §nepovinné §tuzemské § § § § § § § §zahraniční – středoevropské hory (Alpy, Karpaty) a oblast Středozemí (Turecko, Chorvatsko, Francie) – botanické, Brač - zoologické § § Exkurze pozorování syslů na Medláneckém letišti Ukončení předmětu §zpracování eseje 1 - 2 str. A4 §zamyšlení nad biologií – motivy pro výběr oboru, co vás zaujalo na jednotlivých přednáškách §co naopak bylo nuda nebo příliš složité nebo pro vás zbytečné §anonymně (ale my musíme vědět, od koho esej je), jen nebudeme vyučujícím vykládat, co kdo o nich napsal §zpětná vazba: pokud se ale nějaký názor bude opakovat, tak to vyučujícímu řekneme Prostor pro vaše dotazy 27_31_5_11_Bransouze 092