KERAMIKA Keramika • soudržná polykrystalická látka, získaná převážně z přírodních anorganických nekovových surovin s určitým podílem skelné fáze, získaná zpracováním do tvaru a vypálením v žáru, při kterém dojde slinováním ke zpevnění a dosažení požadovaných fyzikálně mechanických vlastností • výrobky vzniklé pálením keramických surovin, k nimž patří zejména hlíny, jíly, kaolíny, spraše, jílovité břidlice, lupky atd.,tedy využívání anorganických nerudných surovin. Pro keramický průmysl je typické, že výrobky jsou tvarovány za studena a potom zpevňovány pálením, případně se vyrábí odléváním taveniny 1) těžba, úprava a zpracování surovin 2) vytváření za normální teploty 3) sušení výrobků 4) výpal za vysokých teplot Technologický postup výroby a) za mokra - častěji • rozplavování suroviny v přebytku vody za vzniku suspenze kalu, z něhož se usazováním nebo na sítě odstraní hrubší zrna příměsí b) za sucha • drcení, mletí a třídění vhodnými zařízeními - drtící válce, různé drtiče, sušící mlýny, hrotové mlýny a síta účelem použití obou způsobů je dosažení stejnorodosti výrobní směsi 1) úprava a zpracování surovin Vytváření ruční nebo strojní převedení výrobní směsi s upravenými vlastnosti do předepsaného tvaru Podle obsahu vody (konzistence) tři vytvářecí způsoby: vytváření z plastického těsta tažením na šnekových lisech, lisováním nebo vytáčením na hrnčířském kruhu obsah rozdělávací vody okolo 25 % vytváření ze zavlhlé směsi (= drolenky) suchý způsob - vytváření lisováním, kde obsah vody od 8 do 12 % vytváření z břečky litím do tlustostěnných vysušených sádrových forem, tzn. při přebytku vody, které se pohybuje okolo 40 % 2) vytváření za normální teploty • výrobek (zvláště z plastického těsta) obsahuje značné množství vody - nutno před pálením odstranit sušením 3) sušení probíhají dva základní děje – dehydratace a smršťování; odstraňuje se mechanicky vázaná voda různými způsoby: – volně v přírodě – nejjednodušší – např.u ručně zhotovovaných cihel – v krytých kůlnách – v uzavřených prostorách kolem pecí – v příhradách nad pecemi 4) výpal • výrobek získává své charakteristické vlastnosti - stálost tvaru, pevnost, barvu, tepelně technické vlastnosti, odolnost proti působení povětrnosti, agresivním látkám apod. • teploty 900 - 1400 °C • kompaktace pórovité látky o malé pevnosti (syrového střepu) na výrobek (vypálený střep) mnohonásobně pevnější • zpevňování se děje slinováním - v žáru dochází k chemickým reakcím v tuhé fázi za částečného vzniku taveniny, která utuhne a vytvoří ve střepu spojovací skelnou fázi bez nutnosti tavení • tomuto spojování říkáme keramická vazba suché výrobky se zpevňují pálením: • v jednom ohni – některá hrnčina a kamenina • ve dvou ohních – přežahují-li se před glazováním, nanáší se malba na přežahovaný střep – např. u některé hrnčiny, běliny, kameniny a porcelánu • ve třech ohních – např. při zdobení malbou mezi dvěma glazurami, nebo při vypalování maleb na glazuře Mikrostruktura Keramické suroviny I. dle původu – přírodní syntetické druhotné (piliny, papírenské hmoty - lehčiva) II. dle fce v keramickém střepu - střepové (tvoří vlastní keramický výrobek) nástřepové (suroviny pro povrchové úpravy a zdobení) pomocné III. dle chování po rozdělání vodou - plastické neplastické 1) jílové minerály – kaolinit, montmorillonit, illit, chlorit + obsah neplastických minerálů (křemen, živce, slídy, vápenec, oxidy a hydroxidy železa) => 2) jílové zeminy – jíly, hlíny, kaoliny – tj. dle obsahu jíloviny velikost zrnitých částic - < 2 µm – jílovina 2-50 µm – prachovina 50 µm – 2 mm - pískovina jíly - obsah nad 50 % jíloviny hlíny - 20-50 % jíloviny a 50-80 % prachoviny s pískovinou kaoliny - 45-65 % jíloviny, zbytek prachoviny (prachy nad 30 % prachoviny, pod 50 % pískoviny a pod 20 % jíloviny písky nad 50% pískoviny a pod 20 % jíloviny) Plastické suroviny PlastickPlastickPlastickééé surovinysurovinysuroviny jílové minerály (kaolinit, montmorillonit, illit, chlorit) + nejílové minerály (křemen, slídy, živce, vápenec) skupina kaolinitu – dvouvrstvé minerály - kaolinit Al2O3.2SiO2.2H2O (pravidelně uspořádané dvojvrstvy) - halloysit Al2O3.2SiO2.4H2O (méně pravidelně uspořádané dvojvrstvy) skupina montmorillonitu chem.složení, Al2O3.2SiO2.nH2O, kationty a voda mezi vrstvami – možnost bobtnání skupina illitu (= jílových slíd či hydroslíd) nK2O.Al203.3SiO2.nH2O ve své struktuře podobné montmorillonitu skupina chloritu vyskytující se hojně v cihlářských zeminách, chem. 10MgO.2Al2O3.6SiO2.8H2O Mineralogické složení jílovitých zemin PlastickPlastickPlastickééé surovinysurovinysuroviny Mineralogické složení jílovitých zemin nejílové podíly v jílových zeminách Křemen – ostrohranný, jemně rozptýlený, snižuje citlivost k sušení Živce – méně tvrdý než SiO2, snižuje teplotu slinutí a žáruvzdornost Slídy – ve formě průhledných (muskovit)/černých (biotit) šupinek Vápenec – tavivo snižující dobu slinování Organické látky – dávají zemině barvu, v přítomnosti oxidů Fe lepší slinutí střepu Hydroxidy železa – zabarvení zeminy Těžba Kaolinity – Karlovarsko, Plzeňsko Jíly – Chebsko, Žatecko, Velké Opatovice, Chomutovsko Neplastické keramické suroviny rozděláním s vodou netvoří plastické těsto - ostřiva, taviva, lehčiva OSTŘIVA – snižují citlivost k sušení a smrštění sušením krystalický křemen, křemelina (usazené schránky rozsivek), šamot, korund, vápenec, dolomit TAVIVA – snižují teplotu výpalu, spojují krystalické fáze střepu, reaguje s nimi ze živců – ortoklas, albit; syenit, pegmatit LEHČIVA – snižují objemovou hmotnost střepu • působící přímo jsou látky s malou objemovou hmotností, např. křemelina. • působící nepřímo vytvářejí po vyhoření póry, čímž zlehčují střep, např. rašelina, piliny, dřevěná drť, příp. organické látky - polystyren, naftalin. Suroviny pro úpravu keramického střepu zušlechťování keramických výtvorků GLAZURY - sklovité povlaky na keramice, zajišťují neprosákavost výrobku, estetická funkce • glazura se nanáší na vysušený nebo přežahnutý výtvorek • nanášení glazur: – za mokra – poléváním nebo máčením v glazuře – za sucha – poprašováním VYBARVOVÁNÍ STŘEPU • provádí se u některých druhů užitkového a ozdobného porcelánu • probarvení střepu se dociluje přídavkem barvících oxidů (výběr omezen vzhledem k vysokým teplotám) Suroviny pro glazury Kmenové (základní) suroviny – křemen, živce, vápenec, křemen, borax Kaliva – zakalují bezbarvé glazury – pro krycí nebo polokrycí glazury Barviva – do bezbarvých nebo bílých glazur k probarvení - oxidy a soli kovů Druhy glazur Průhledné glazury - bezbarvé i barevné • Bezbarvé - základní glazury užívané převážně na překrytí podglazurních dekorů • Barevné - zabarvené oxidy kovů přidávanými do základní bezbarvé glazury • Krycí - glazury zneprůhledněné kalivy, např. oxidem cíničitým (SnO2), oxidem antimoničitým (Sb2O5), příp. oxidem zinečnatým (ZnO) pro alkalické glazury • Matné - obsahují více vápna, oxidu zinečnatého a hlinitých součástí, méně křemíku Stékavé glazury - při vypalování stékají po předmětu dolů a vytvářejí náhodné barevné obrazce. Vyrábějí se průmyslově. Trhlinkové glazury - trhlinky vznikají díky rozdílné teplotní roztažnosti glazury a keramiky Druhy glazur Krystalické - při chladnutí vytvářejí barevné krystaly. Barvy a velikost krystalů lze ovlivnit volbou oxidu kovu Listrové - obsahují 1-5 % oxidu kovu. Po vypálení se listrují v silně redukční atmosféře (při teplotě asi 800 °C). Jako redukovadlo lze použít naftalín, asfalt, dřevěné uhlí… Zemité - připravují se z přírodních materiálů, např. živců, křemene, vápence… Solná glazura - na konci pálení se do pece vhodí kuchyňská sůl, která se rozloží na oxid sodný (Na2O) a chlorovodík (páry se srážejí na povrchu výrobků, reagují s jeho střepem a vedou ke vzniku křemičitanů, které tvoří podstatu tenké sklovité vrstvy) způsoby nanášení engoby: – ponořením – poléváním – natíráním štětcem na polovysušený výrobek – plátování – slisování těstovité, popř. práškovité engobovací vrstvy s podkladovou základní střepovou hmotou – nanesená engoba se vypaluje po případném vysušení výrobku, současně se střepovou hmotou ENGOBY – hutné nezeskelněné vrstvy, nanášeny pod glazury ke zlepšení estetických vlastností, musí se tavit při vyšší teplotě než glazury MALOVÁNÍ výrobky se zdobí: – pod glazurou – malby jsou nejtrvanlivější – na glazuře – výrobky se ještě zpevňují třetím výpalem;nakreslený dekor není chráněn; tento způsob zdobení je přesto více rozšířen techniky zdobení: • tisk – vzor se nanáší pomocí pryžového razítka • obtisk – vzor se nejprve natiskne na jemný papírek (nejlépe cigaretový) a z papírku se přenáší na povrch výrobku • decalcomanie – mnohobarevné hromadné vzory se nanášejí pomocí speciálních obtisků • sítotisk – přímé snímání dekoru ze šablony na výrobek se provádí strojově; tiskovou formu tvoří jemná tkanina – síťovina; při výrobě šablony se zakrývají místa, která se nemají tisknout, kdežto obraz určený k tisku se nechá otevřený, aby se barva mohla stěrkou při tisku volně protlačovat • fotokeramicky – obraz se přenáší na povrch výrobku z diapozitivu; keramické fotografie se uplatňují tam, kde je potřeba zachytit co nejvěrněji základní předlohu (hroby) • ruční malba – keramické barvy se nanášejí na povrch výrobku perem nebo štětcem a zpevňují se vypálením • leptání – je technicky velmi náročná dekorační technika, která se uplatňuje u porcelánu; provádí se obdobně jako u skla pomocí kyseliny fluorovodíkové, která leptá glazuru porcelánu; po umytí asfaltu se vyleptaná místa zlatí • zdobení falešným leptem – výrobek se nejprve pozlatí a pak se leptá – neleptá se tedy glazura, ale nanesený kov Hrubá keramika Cihlářské zboží • střep je pórovitý, nejčastěji tmavočervený, popř. žlutý a neglazovaný • hlavně ke stavebním účelům – cihly plné, duté, lehčené, keramické stropní panely, břidlice, drenážní roury, kachle, podlahové dlaždice, kanalizační roury Žáruvzdorná keramika • je materiál, který má bod deformace nejméně 1 580 °C základními složkami žáruvzdorných hmot jsou žáruvzdorné hlíny nebo minerály např.: • šamot – cihly, tvarovky pro vyzdívku kotlů, topenišť • dinas – k výrobě cihel a tvarovek k vyzdívání elektr. pecí • magnezit – výrobky mají vysokou žáruvzdornost (až 2 000 °C) • mullit – např. hořáky pro plynové pece • korund – čistý oxid hlinitý, svíčky do motorů • sikarbid – výroba ze směsi křemene, koksu, dřevěných pilin a soli v odporové elektrické peci; v chemickém průmyslu zákl. hmota pro výrobu brusiv (karborundum) • grafit – vysoce žáruvzdorná hmota, vysoká chemická odolnost Členění keramiky Jemná keramika Hrnčířské zboží • tzv. hrnčina – má pórovitý a barevný střep, nejčastěji s hnědou glazurou • výroba z lepších cihlářských jílů a hlín • výrobky dobře snáší teplotní změny a dají se zahřívat přímým plamenem Použití: hrnce, sádláky, pekáče, kastroly, lívanečníky, mísy, formy na pečení, pivní holby, odlivky, džbány, kadečky na zelí, sudy na vodu, odpařovače, květináče, misky, • neglazované výrobky se označují jako „režné“ Fajans • má pórovitý bílý střep, opatřený mléčně bílou glazurou • obkladačky, výroba ozdobného a figurálního zboží Majolika • má pórovitý barevný střep s barevnými glazurami; používá se hlavně na ozdobné předměty, figurální, umělecké i užitkové zboží, výroba lidové keramiky (chodské, modranské a slovenské) Pórovina – bělina • má bílý pórovitý střep – je opatřená glazurou • podobný sortiment jako z porcelánu – obkladačky, nápojové a stolní nádobí Terakota • má střep různé struktury, barvy cihlově červené, žlutavé až bělavé, zpravidla neglazovaný • výroba uměleckých předmětů (př. sošky) Kamenina • má barevný nebo bílý střep; surovinou pro kameninu jsou kameninové jíly s přísadou křemene a živce • ke konci vypalování se glazuje solnou glazurou – žlutá až tmavohnědá sklovitá glazura • bělostřepá kamenina se označuje jako kamenina porcelánová – od porcelánu • se liší nedostatečnou průsvitností střepu • užití: kamenina chemická – kádě, cihly pro vany, nádoby na chemické zboží • kamenina kanalizační – roury, tvarovky, kamenina stavební – dlaždice • kamenina hospodářská – koryta, žlaby, kamenina užitková – varné nádobí • lisováním z moučky se vyrábějí dlaždice podlahové a vnější obklady pro stavebnictví (gabřinec) Porcelán • nejušlechtilejší keramické zboží – nejdůležitějšími surovinami pro výrobu jsou: kaolín, živec, křemen • jejich směs se drtí a mele na velmi jemnou zrnitost, hmota se hněte a nakonec tváří tváření – vytáčením na vytáčecích strojích pomocí šablon – ručním nebo strojním lisováním z moučky za sucha – litím řídké hmoty do sádrových forem (lze vyrábět i výrobky složitých tvarů) sušení porcelánu se musí provádět opatrněji než při výrobě jiné keramiky, neboť syrový výrobek nemá zpravidla takovou soudržnost jako jiné keramické hmoty; po vysušení se zpravidla ještě provádí úprava výrobku zabrušováním a hlazením povrchu pálení porcelánu – probíhá ve dvou fázích: • 1. výpal při teplotě 950 °C – vzniká tzv. „biskvit“ • 2. výpal – na 1 400 až 1 450 °C – vzniká skute čný porcelán – mezi jednotlivými výpaly se zpravidla nanášejí glazovací hmoty – dekorování porcelánu je obdobné jako u ostatního keramického zboží • porcelán má slinutý průsvitný, nejčastěji bílý střep podle obsahu taviv se rozeznává porcelán: 1) tvrdý – (evropský), tzv. pravý; např. karlovarský 2) měkký – obsahuje méně kaolinu – je méně odolný vůči náhlým teplotním změnám; a) východoasijský – čínský a japonský – vyznačuje se vysokým obsahem křemene, zelenavě prosvítavým střepem s krásnou olovnatou glazurou b) kostní – fosfátový, anglický – obsahuje 40 – 45% kostního popela; střep se vyznačuje vysokým stupněm bělosti a průsvitnosti; zpravidla olovnatá glazura Členění porcelánu dle použití : 1) užitkový – tlustostěnný – vhodný pro provoz závodů – tenkostěnný – pro domácnosti, prodej kusově nebo v soupravách – varný – je odolný vůči teplotám 2) ozdobný a figurální porcelán – pro bytové interiéry – sošky, figurky, vázy, svícny 3) technický – pro elektrotechnické a laboratorní účely - rozhodujícími vlastnostmi jsou izolační schopnost, mechanická, chemická a tepelná odolnost implantátymožný objemový nárůst ~ 4 % při transformaci ZrO2 tělní tekutiny 37 oC, dlouhý časový interval např. 50 let konstrukční prvky ze zirkoničité keramiky, např. řezné nástroje objemový nárůst ~ 4 % při fázovém přechodu ZrO2 z tetragonální do monoklinické modifikace vodní pára teplota 80-300oC nízkoteplotní degradace TZP* Zirkoničitá keramika (Tetragonal Zirconia Polycrystals vyzdívkyrozpouštěníhorké taveniny pálící pouzdra z SiC, kuličky z Si3N4 pro hybridní ložiska v kosmonautice; pasivní a aktivní oxidace, vznik vrstvy SiO2 resp. SiO (g); koroze ŽM v regenerátorech, vyzdívky při střídání oxidační a redukční atm. horké plynykoroze za vysokých teplot porcelánkyseliny fluorovodíkové naglazurní Pb dekoryorganických kyselin glazura na majolicerozpouštění skelné fázepůsobení alkalických roztokůkapalinová koroze archeologické střepy, cihlářské výrobky, pálená střešní krytina transport rozpustných solí pórovitým střepem na povrch vlhké prostředí a přítomnost ve vodě rozpustných solí výkvěty archeologické střepy, cihly, pálená střešní krytina objemový nárůst při změně skupenství vody v led v pórech střepu voda a mrázpoškození mrazem glazované pórovité obkladové materiály 3. v důsledku 1.a 2. nesoulad roztažnosti střepu a glazury neolitická keramika středověká dlažba současná stavební keramika- Hurdisky vlhkostní roztažnost : 1.rehydratace nestabilních fází nízkopáleného střepu z jílových surovin 2. reakce neprotavených živcových zrn s vodou u střepů pálených pod teplotou tání živců - vlhké prostředístárnutí příklad výrobkupříčinakorozní podmínkynázev degradace Stárnutí • nízký obsah skelné fáze - otevřená pórovitost • výpal při nízkých teplotách 800-1100°C (vzniká metakaolinit místo mullitu) • podstata – rehydratace materiálu, chemisorpce, reakce vody s neprotavenými a nezreagovanými živci – vlhkostní roztažnost – zvětšení objemu • dlažba, hrnčířské výrobky, pórovinové obkládačky – trhlinkování glazury Poškození mrazem • zvětšení objemu vody při přechodu do pevné fáze (9%) • zkoušky – 150 cyklů zmrznutí, rozmrazení Výkvěty • Faktory důležité pro vznik výkvětů jsou: – přítomnost vlhkosti, – přítomnost ve vodě rozpustných látek, – pórovité prostředí umožňující rozpuštění solí a jejich difúzní transport k povrchu při vysychání • výkvěty bílé barvy (nejčastější) – bílé až šedobílé barvy – negativní vliv na vzhled a mechanickou pevnost povrchové vrstvy cihel – tvořeny sírany a uhličitany alkalických kovů a zemin – příčinou transport roztoků těchto solí póry na povrch cihly, voda se odpaří → krystalizace – Pokud obsahují krystalickou vodu, postupné zvětšení objemu. V pórovité struktuře mohou dosáhnout krystalizační tlaky údajně až 100 MPa porušení povrchu cihlářského výrobku. – Nejčastěji Na2SO4, MgSO4, K2SO4 a CaSO4 • barevné výkvěty proces je shodný jako u výkvětů bílých, soli navíc obsahují příměsi, které zabarvují povrch např. červenohnědě nebo hnědě - Fe, Mn. • sušárenské výkvěty vznikají při sušení ve výrobě a vyskytují se na čerstvě vypálených cihlách • vápenný nálet mléčný závoj na čerstvém zdivu. Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3 + H2O • vápenaté závoje tvoří různě intenzivní bílé pásy kolmé k maltové spáře. Deštěm se vyplavuje vápenný hydrát z malty a působením vzdušného oxidu uhličitého karbonizuje na uhličitan vápenatý Zdroj rozpustných solí: • v surovině obsažený sádrovec, pyrit FeS2 ( během výpalu se rozkladem vytvářejí ve vodě rozpustné soli) • v surovině obsažené dolomit nebo kalcit • sírany se mohou tvořit sorpcí SO2 z kouřových plynů v povrchových vrstvách střepu • uložením cihel na vlhkou půdu • vzlínáním rozpustných solí z malty • působením kyselého deště (voda okyselená oxidy síry) • půdní vlhkost pronikající zdivem bez náležité hydroizolace atd. Materiály pro konzervování předmětů z porcelánu a keramiky ČIŠTĚNÍ Typy nečistot: • oxido-solné, včetně karbonátových jsou běžné na porcelánu a keramice archeologických nálezů (jsou těžko odstranitelné) • kapky a rozteklé barvy • asfalt a bitumen (živce), přírodní pryskyřice • zbytky potravin a produkty jejich rozkladu • zbytky různých lepicích materiálů, používaných při předchozích restaurátorských zásazích - pro ně je typické, že mají dobrou adhezi k povrchu porcelánu a keramiky. V případě pórovitých materiálů navíc pronikají do značné hloubky. • opatrně odstranit mechanicky (skalpel, kartáčky, smirkový papír, mikrobruska, … K odstranění stop restaurátorského lepení je zapotřebí předmět pomalu zahřát ve vodě při plném ponoření. Lepidla na bázi epoxidových a polyvinylbutyralových polymerů v horké vodě botnají a lze je potom z povrchu odstranit rovněž mechanicky. Minerální nečistoty • rozpouštědla (ethanol, lakový benzin, aceton, chlorované uhlovodíky) • dobře odstraňují organické nečistoty různé omývací směsi, např. směs dimethylformamidu s toluenem • je možné také použít vodné roztoky polyfosforečnanů sodných s přídavkem povrchově aktivních látek Nečistoty organického původu Kompozice na bázi polymerních filmotvorných látek (Na-KMC, PVAlk, PVAD). Směsi obsahují glycerin jako plastifikátor, pro zesílení mycího účinku ethanol a amoniak. Nejhůře se odstraňují nečistoty z keramických povrchů. Lze je odstranit společně s vytvořeným filmem pomocí kompozice následujícího složení: Odstranění povrchových nečistot pomocí kompozic Hm. díly do 100voda 0,1-0,7PAL (alkylsulfonát sodný, alkyldimethylaminoxid) 5glycerin 5-10cyklohexanon 5-10dimethylsulfoxid 5-10ethylendiamin 20-30polyvinylalkohol Viskózní čisticí pasta se nanese na očišťovanou část povrchu v tloušťce 2-4 mm a zakryje se polyethylenovou fólií. Za 30-40 minut (někdy déle) se sejme polyethylenová fólie a vrstva pasty se společně s nečistotami sejme mechanickým způsobem pomocí stěrky nebo tamponem. Lze použít i proud vody. Na-KMC - sodná sůl karboxymethylcelulózy PVAlk - polyvinylalkohol PVAD - polyvinylacetátová disperze LEPENÍ Pro lepení předmětů z porcelánu a keramiky se používá omezené množství lepicích látek: glutinová lepidla voskopryskyřičné tmely PVB, PBMA* epoxidové pryskyřice kyanakrylátová (vteřinová) lepidla vápenato-kaseinová lepidla lepidla na bázi vodního skla Nejpohodlnější kyanakrylátová lepidla - nízká viskozita, vytvrzování vlhkostí přítomnou ve vzduchu, tenký lepený spoj, rychlost lepení *PVB - polyvinylbutaryl PBMA - polybutylmetakrylát LEPENÍ • pro lepení velkých a těžkých fragmentů se používají epoxidové pryskyřice (zabezpečují značnou mechanickou pevnost lepeného švu). • keramika se dá slepit pomocí šelakových laků 30% roztok šelaku v lihu se nanese na oba povrchy lomu, spojí se a nechají se přitisknuté zaschnout Zpevnění keramického střepu lze dosáhnout i odstraněním rozpustných solí a sádry • předmět se obkládá vrstvou mokrého rozmělněného papíru o tloušťce 1-1,5 cm a zabalí se do polyethylenové fólie • proti rozvoji mikroorganismů přídavek se 0,5-1,0% roztok thymolu v lihu • difúze solí z hloubky keramického střepu probíhá pomalu - několik měsíců • mokrý papír je nutno měnit každé 2-3 měsíce ZPEVŇOVÁNÍ DOPLŇOVÁNÍ • doplňovací hmota pro keramiku se zhotovuje obvykle ze sádry • do rozdělávací vody se přidávají pro zpomalení tuhnutí glutinová lepidla, PVAD, PMAK a jiné přídavky (1-5 %) • pro zvýšení pevnosti odlitků se přidává např. HNO3, šťavelová, citronová, H3BO3, borax, AlOH(NO3)2 • sádru vysoké pevnosti lze získat přídavkem PVAD (do 20 %) do rozdělávací vody • sádrová směs se odlévá do formy ze silikonového kaučuku. Odlitek se po ztvrdnutí zpevňuje impregnací vodnými 10-20 % roztoky PVAD, tónuje se akvarelovými barvami • použitím 30-50% roztoku PMAK jako rozdělávací vody pro sádru se získá doplňovací hmota, která tvrdne za 12-24 hodin za vzniku hutné, velmi pevné, nekřehké hmoty podobné porcelánu • odlitky se opracovávají mechanickými způsoby – leští se, zdobí akvarelovými barvami a pokrývají se bezbarvým lakem. PVAD - polyvinylacetátová disperze PMAK – kyseliny polymethylakrylová Doplňovací hmoty pro porcelán, keramiku a barevný kámen je možno zhotovit přídavkem odpovídajícího plniva do polymerních směsí nejrůznějšího složení. Používají se: sádra mramorová nebo keramická jemná drť jemně mletý barevný kámen • pro lepení výrobků z porcelánu a keramiky a pokrývání ochrannými laky se používá řada polymerních materiálů • nejjednodušším a zcela bezpečným způsobem derestaurování, tj. rozdělení lepeného švu na jednotlivé části, je pomalé zahřívání předmětu v destilované vodě nebo ve vodě s povrchově aktivními látkami (v nejjednodušším případě s mýdlem) • voda postupně proniká pod vrstvu lepidla a v důsledku odlišné hodnoty koeficientu tepelné roztažnosti dochází při botnání ke zvětšování jeho objemu a rozlepení jednotlivých dílů porcelánového výrobku • pro odstranění polymerních laků a lepidel je možno použít organická rozpouštědla (ethanol, aceton, xylen, lakový benzin, chlorované uhlovodíky jako jsou perchlorethylen, chlorid uhličitý, ethery a estery, atd.) • klihy na bázi šelaku a voskopryskyřičných tmelů se odstraňují pomocí pyridinu, směsí cyklohexanonu, cyklohexanolu a ethylendiaminu DERESTAUROVÁNÍ VÝROBKŮ Z PORCELÁNU A KERAMIKY