Úvod do online výuky Informační a komunikační technologie přinesly nové široké možnosti pro využití ve spoustě oborů a nejinak je tomu i ve vzdělávání. Především v distanční vzdělávací technologii mají informační a komunikační technologie své zásadní využití při tvorbě a používání multimediálních distančních opor, při komunikaci mezi vzdělávanými a vzdělavateli, při organizování a administrování distančního studia atd.. Informační a komunikační technologie se však mohou uplatnit i při kombinované výuce či jako doplněk pro prezenční formu studia. Výukový model, založený na nových ICT, online výuka, nemá prostorová a časová omezení. Ve srovnání s klasickým modelem nabízí studentům mnohem více informací. Možnost sdílet informace v celosvětovém měřítku vytváří zejména z webu bohaté médium pro výuku a rozsáhlou, globální spolupráci učitelů a studentů. Doc. Ing. Karel Květoň, DrSc., Základy online výuky a eLearning, materiál zpracován jako podklad k panelové diskusi konference BELCOM ´02 na téma Metodologie implementace eLearning a distančního vzdělávání, Praha 2002. Studující v online výuce Studujícím nabízí online prostředí některé dříve nebývalé výukové možnosti, klade však na ně také i zvýšené požadavky. K minimálním požadavkům na účast studenta v online kurzu patří přístup k počítači a k Internetu a motivace studenta uspět v netradiční formě výuky. Student musí umět spolupracovat s učitelem i s ostatními studenty, věnovat připojení do kurzu potřebný čas, aktivně komunikovat a plnit průběžně zadané úkoly. Nezbytností je alespoň minimální praktická zkušenost s informačními technologiemi. Studující si musí být jist, že učitel i vzdělávací instituce pro ně zajistí dostatečnou podporu při odstraňování případných studijních i technických obtíží. Instruktor online výuky Vedení výuky v online kurzu je záležitostí speciálně vyškoleného pedagoga - instruktora. Základem práce instruktora je podpora vlastního učení se studujících, ke které patří podnětné náměty k přemýšlení a k diskuzi, pomoc při překonávání studijních obtíží a hodnocení výsledků studujících. V online prostředí nelze předávat informace stejně, jako v prezenční výuce. Instruktor proto potřebuje znát hlavní možnosti, výhody i nevýhody technologií pro přenos informací. Musí také ovládat alespoň základy práce se systémy pro řízení studia (např. se systémem typu WebCT), ve kterých se moderní online kurzy stále častěji vytvářejí. Studijní materiály Metody předávání informací v prostředí webu, ve kterém se vytvářejí online kurzy, jsou jiné, něž metody, používané v prezenční výuce. Návrháři online kurzů i instruktoři potřebují vědět, jaké výhody i nevýhody mají jednotlivé technologie pro přenos informací (tisk, audio, video, zdroje na www, atd.), aby mohli online kurzy optimálním způsobem navrhnout a výuku studujících pomocí online kurzů kvalitně podporovat. Technologie Tvorba multimediálních výukových materiálů vyžaduje znalosti příslušných HW i SW technologií (např. nástrojů typu Authorware, ToolBook Instructor, X.Help Designer, produktů firem Macromedia, Click2Learn, X.Help Technologies, atd.). Počítačový expert ovšem musí mít od učitele k dispozici pedagogicky a odborně připravený obsah příslušného výukového materiálu a scénář řazení jednotlivých prvků, který často vytváří specialista na scénář.