Opakování ­ základy značkování Úvod do online výuky Informační a komunikační technologie přinesly nové široké možnosti pro využití ve spoustě oborů a nejinak je tomu i ve vzdělávání. Především v distanční vzdělávací technologii mají informační a komunikační technologie své zásadní využití při tvorbě a používání multimediálních distančních opor, při komunikaci mezi vzdělávanými a vzdělavateli, při organizování a administrování distančního studia atd.. Informační a komunikační technologie se však mohou uplatnit i při kombinované výuce či jako doplněk pro prezenční formu studia. Výukový model, založený na nových ICT, online výuka, nemá prostorová a časová omezení. Ve srovnání s klasickým modelem nabízí studentům mnohem více informací. Možnost sdílet informace v celosvětovém měřítku vytváří zejména z webu bohaté médium pro výuku a rozsáhlou, globální spolupráci učitelů a studentů. Doc. Ing. Karel Květoň, DrSc., Základy online výuky a eLearning, materiál zpracován jako podklad k panelové diskusi konference BELCOM ´02 na téma Metodologie implementace eLearning a distančního vzdělávání, Praha 2002. Studující v online výuce Studujícím nabízí online prostředí některé dříve nebývalé výukové možnosti, klade však na ně také i zvýšené požadavky. K minimálním požadavkům na účast studenta v online kurzu patří přístup k počítači a k Internetu a motivace studenta uspět v netradiční formě výuky. Student musí umět spolupracovat s učitelem i s ostatními studenty, věnovat připojení do kurzu potřebný čas, aktivně komunikovat a plnit průběžně zadané úkoly. Nezbytností je alespoň minimální praktická zkušenost s informačními technologiemi. Studující si musí být jist, že učitel i vzdělávací instituce pro ně zajistí dostatečnou podporu při odstraňování případných studijních i technických obtíží. > více Instruktor online výuky Vedení výuky v online kurzu je záležitostí speciálně vyškoleného pedagoga - instruktora. Základem práce instruktora je podpora vlastního učení se studujících, ke které patří podnětné náměty k přemýšlení a k diskuzi, pomoc při překonávání studijních obtíží a hodnocení výsledků studujících. V online prostředí nelze předávat informace stejně, jako v prezenční výuce. Instruktor proto potřebuje znát hlavní možnosti, výhody i nevýhody technologií pro přenos informací. Musí také ovládat alespoň základy práce se systémy pro řízení studia (např. se systémem typu WebCT), ve kterých se moderní online kurzy stále častěji vytvářejí. > více Studijní materiály Metody předávání informací v prostředí webu, ve kterém se vytvářejí online kurzy, jsou jiné, něž metody, používané v prezenční výuce. Návrháři online kurzů i instruktoři potřebují vědět, jaké výhody i nevýhody mají jednotlivé technologie pro přenos informací (tisk, audio, video, zdroje na www, atd.), aby mohli online kurzy optimálním způsobem navrhnout a výuku studujících pomocí online kurzů kvalitně podporovat. > více Technologie Tvorba multimediálních výukových materiálů vyžaduje znalosti příslušných HW i SW technologií (např. nástrojů typu Authorware, ToolBook Instructor, X.Help Designer, produktů firem Macromedia, Click2Learn, X.Help Technologies, atd.). Počítačový expert ovšem musí mít od učitele k dispozici pedagogicky a odborně připravený obsah příslušného výukového materiálu a scénář řazení jednotlivých prvků, který často vytváří specialista na scénář. > více Převzato z http://elearning.cesnet.cz/pages/teorie_uvod.html