https://is.muni.cz/auth/elearning/warp.pl?fakulta=1441;obdobi=5084;kod=SC4BK_SoPs;furl=%2Fauth%2Fel%2F1441%2Fpodzim2010%2FSC4BK_SoPs%2Findex.qwarp;qurl=%2Fel%2F1441%2Fpodzim2010%2FSC4BK_SoPs%2Findex.qwarp;prejit=2503517 Cíle lekce: Studenti by měli být schopni po prostudování této lekce mluvit o mezilidských vztazích v termínech sociální psychologie. Měli by chápat vznik a vývoj přátelského či mileneckého vztahu, poznat rizika vztah ohrožující a naučit se předcházet zbytečným vztahovým rozpadům. Čas: Potřebný čas ke studiu lekce a ke splnění zadaných úkolů je cca 5 hodin. 1 Definice afiliace Pojem afiliace lze přeložit jako přijetí nebo také přátelské, akceptující, otevřené sociální chování, které se vyznačuje vyhledáváním přítomnosti druhých lidí, zájmem o spolupráci nebo komunikaci. K sociální podstatě člověka patří jeho potřeba sociálního kontaktu, která nachází uspokojení v sociálních interakcích. Afiliace tedy přesněji vyjadřuje potřebu člověka navozovat kladné a těsné vztahy s jinýmilidmi, které mohou mít podobu spolupráce, přátelství či lásky. Opakem afiliace je hostilita, která se projevuje nepřátelstvím, odmítáním spolupráce a kladných sociálních vztahů ve skupině. Lidé přikládají jednotlivým příčinám navazování vztahů různou důležitost. Lidé se také liší obecně intenzitou touhy po navazování vztahů (např. extraverti a introverti v Eysenckově pojetí) a také dovednostmi, které se při utváření vztahů projevují. Interakce s druhými lidmi je důležitá z několika důvodů. * Poskytuje ověření našeho chápání sociální reality (ve vztahu krespektovanému člověku si můžeme ověřit, co je dobré, vhodné atd.), na čem se shodneme s (významnými) druhými, tomu věříme. * Tendence k afiliaci vzrůstá v nejistotě a zejména v situacích ohrožení. Pouhá přítomnost druhého člověka snižuje úzkost a napomáhá nalezení vhodných způsobů reakce na ohrožující situace. * Přítomnost blízké osoby umocňuje pocity štěstí v radostných chvílích a naopak poskytuje úlevu při zármutku, bolesti a zklamání neboli sdílená radost, dvojnásobná radost, sdílený žal, poloviční žal. * Interakce poskytuje podněty pro srovnávání, osvojování nových poznatků a zpětnou vazbu pro akty našeho vlastního chování. * V interakci se očekává odměna (např. pochvala) za úspěšné vynaložené úsilí. Ocenění od jiných zvyšuje sebehodnocení. * Spolupráce, sdílení názorů, postojů a možnost jejich prodiskutování, sdílení důvěrných (jiným nepřístupných) informací přináší uspokojení. * Těsné vztahy přináší pocit bezpečí, vědomí, že se máme na koho obrátit ve složitých životních situacích. Literatura * HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 1998, 165 s. ISBN 80-7178-198-3 * HEWSTONE, Miles. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006, 776 s. ISBN 80-7367-092-5 * VÝROST, Jozef, SLAMĚNÍK, Ivan. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008, 416 s. ISBN 978-80-247-1428-8 K zamyšlení Zkuste si zodpovědět následující otázky. Pokud si nejste odpověďmi příliš jisti, vyhledejte v textu příslušné pasáže a zkuste otázku znovu promyslet. 1. Co je to afiliace? 2. Jaký je rozdíl mezi osamělostí a samotou? Trpí senioři osamělostí nebo samotou? 3. Co si pamatujeme o lidech, s nimiž jsme se někdy setkali? 4. Jak je možné analyzovat vztahy podle jejich struktury? 5. Co můžete dělat pro udržení dobrých přátelských vztahů? 6. Jaká je Sternbergova teorie týkající se lásky? Jaké druhy vztahů dostanete, když bude chybět některá z komponent jeho modelu? Úkol k vypracování Vyberte si nějaké dílo (literární, filmové), jehož obsahem je vznik, vývoj, transformace či zánik vztahů mezi hlavními hrdiny. Tyto vztahy analyzujte a popište v termínech probíraných v této lekci. Vysvětlete pomocí vhodných teorií a vysvětlete, proč vztah skončil tak, jak skončil (uveďte alespoň čtyři různé teorie, modely, hypotézy apod., uvedené v této lekci). Jak by se mohl vztah vyvíjet jinak a za jakých podmínek (tzn. uveďte alternativní konce, popište opět terminologií této lekce)? Rozsah 3 normostrany. Napsanou práci vložte do Odevzdávárny "Afiliace" nejpozději v pátek 29. 10. 2010.