Ústav fyzikální elektroniky PřF MU Učebnicový obraz středoškolské fyziky 2 Pracovní list Výuka elektřiny a magnetismu na střední škole Otázky k zamyšlení pro všechny: 1. Kdy je vhodné začít učit elektřinu a magnetismus na střední škole? Pokud ano, kdy (v kterém ročníku, po jaké matematické a fyzikální průpravě)? Je případně možné výuku rozdělit mezi několik ročníků a k již probranému se znovu vracet? 2. Jaké používat učební pomůcky? (učebnice, populární knihy, elektronické zdroje, internet, původní články,...)? učebnice ano někdy ne popularizační knihy ano někdy ne elektronické zdroje ano někdy ne původní články ano někdy ne informace z internetu ano někdy ne další zdroje Za vhodné pro výuku považuji následující tituly: Dosud neznám materiál, který bych ohodnotil(a) jako vhodný, poradím si takto: 3. Jaké partie probrat, jak zahájit výklad? 1 4. Učitel by měl při výuce elektřiny a magnetismu dělat experimenty pouze vyjímečně, protože pouze demonstrační, protože co nejvíce frontálních, protože 5. Pomůcky použité při experimentování by měly být co nejkvalitnější a nejlépe zajištěné proti nežádoucí manipulaci stran studentů, protože v co největším počtu a nejnižší ceně, protože co nejlevnější a nejméně zakrytované, protože 6. Měl by učitel při výuce elektřiny a magnetismu provádět s žáky laboratorní úlohy? ne, protože 2 jen několik, protože co nejvíce, protože Pokud ano, jak si zajistit, aby v hodině nebyla celá třída, ale například pouze polovina žáků? 7. Měl by učitel při výuce elektřiny a magnetismu vykonat s žáky nějaké exkurze do výroby, zkušebny, laboratoře, ..., ve kterých probíhá činnost související s tématem výuky? ne, protože jen několik, protože co nejvíce, protože Pokud ano, které provozy by bylo vhodné navštívit? Jak zdůvodnit nutnost exkurze na ředitelství školy a jak se domluvit na náhradě takto odpadlé výuky jiných předmětů? 3 Návrhy jednotlivých referátů: Uvedený seznam referátů není uzavřený, student po dohodě s vyučujícím může referovat o libovolném tématu. Též seznam literatury je pouze orientační. 1. Historický přehled vzniku a vývoje nauky o elektřině a magnetismu. referuje: Návrh obsahu referátu: Referující nastíní historický přehled vzniku a vývoje nauky o elektřině a magnetismu. Pokusí se zodpovědět otázku, od kdy se objevují pokusy o popularizaci těchto disciplín, respektive jejich začlenění do výuky, a s jakým úspěchem. ———————————– Poznámky k referátu (obsah, připomínky, přínosnost, odborný a umělecký dojem): 2. Původní články o elektřině a magnetismu jako výukový materiál referuje: 1. 2. Návrh obsahu referátu: Referující vyhledá původní odborné články, kterými byla (nebo v současné době je) vědecká veřejnost seznámena s novinkami v oblasti elektřiny, elektroniky a magnetismu, přečte je a jejich obsah přetlumočí účastníkům semináře. Zhodnotí jejich vhodnost pro výuku (úplnost, vědecká správnost, didaktická hlediska). ———————————– Poznámky k prvnímu referátu (obsah, připomínky, přínosnost, odborný a umělecký dojem): Poznámky k druhému referátu (obsah, připomínky, přínosnost, odborný a umělecký dojem): 4 3. Elektřina a magnetismus ve středoškolských učebnicích referuje: Návrh obsahu referátu: Referát shrne učebnicové zpracování elektřiny a magnetismu, srovná jednotlivé přístupy, upozorní na případné odborné či didaktické chyby. Nástin literatury: [1] Lepil O., Šedivý P.: Fyzika pro gymnázia, Elektřina a magnetismus. [2] Vachek J. a kol: Fyzika pro I. ročník gymnázií [3] Svoboda E. a kol.: Fyzika pro II. ročník gymnázií [4] Lepil O. a kol.: Fyzika pro III. ročník gymnázií [5] Pišút J. a kol.: Fyzika pro IV. ročník gymnázií [6] Škola mladých fyziků (SPN na pomoc FO): F. Černický: Úlohy z elektřiny, K. Hofman: Kirchhoffovy zákony, K. Hofman: Vektorové znázornění střídavých proudů / Symbolická metoda, O. Lepil: Elektrické kmity, střídavý proud, Z. Vitamvás: Teorémy při řešení elektrických obvodů, R. Baník, I. Baník: Polovodiče v obrazových úlohách, F. Golab, F. Kamenčák: Termoelektrické jevy a jejich užití ———————————– Poznámky k referátu (obsah, připomínky, přínosnost, odborný a umělecký dojem): 4. Výuka elektřiny a magnetismu pomocí internetu a multimedií referuje: 1. 2. Návrh obsahu referátu: Referát shrne výhody a nevýhody textů a multimediálních materiálů, získatelných například z internetu, zhodnotí jejich výhody a nevýhody vůči běžnějším knihám. Mohou studenti tyto materiály používat samostatně nebo je nezbytná i role vyučujícího? 5 Nástin literatury: [1] http://www.gjwprostejov.cz/projekty/sipvz06/elektrina a magnetismus.htm [2] http://webfyzika.fsv.cvut.cz/1elmg.htm [3] http://www.aldebaran.cz/elmg/ [4]http://fyzika.jreichl.com [5]http://elektross.gjn.cz/ ———————————– Poznámky k prvnímu referátu (obsah, připomínky, přínosnost, odborný a umělecký dojem): Poznámky k druhému referátu (obsah, připomínky, přínosnost, odborný a umělecký dojem): 5. Použitelnost popularizačních knih ve výuce referuje: 1. 2. Návrh obsahu referátu: Referát shrne použitelnost takovýchto textů ve výuce. Mohou studenti tyto materiály používat samostatně nebo je nezbytná i role vyučujícího? Nástin literatury: [1] Landau: Fyzika pro každého [2] Nahodil: Fyzika v běžném životě [3] Opava: Elektřina kolem nás [4] a řada dalších ———————————– Poznámky k prvnímu referátu (obsah, připomínky, přínosnost, odborný a umělecký dojem): 6 Poznámky k druhému referátu (obsah, připomínky, přínosnost, odborný a umělecký dojem): 7