evropský sociální fond v ČR EVROPSKÁ UNIE MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, mládeže a tělovýchovy 8 t OP Vzděláváni pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ Sbírka pro předmět Středoškolská fyzika v příkladech 1 a 2 Mechanika: kapaliny a plyny - zadání 1. ** Ve dně nádoby je otvor, kterým vytéká voda. Hladina vody v nádobě je 30 cm nade dnem. Jakou rychlostí vytéká voda v těchto případech: (a) Nádoba je v klidu. (b) Nádoba se pohybuje rovnoměrně vzhůru. (c) Nádoba se pohybuje nahoru se zrychlením 120 cm.s~2? [(a) 242 cm.s-1, (b) jako v (a), (c) 257cm.s-1] 2. * Na vodorovném stole je nádoba, v jejíž svislé stěně je několik otvorů jeden nad druhým. Nádoba je naplněna vodou a z jejich otvorů tryskají proudy kapaliny. (a) Dokažte, že voda z každého otvoru dopadá na stůl se stejnou rychlostí. (b) Dokažte, že voda ze dvou různých otvorů dopadá na na totéž místo stolu, jestliže vzdálenost jednoho otvoru od hladiny vodní v nádobě je stejná jako vzdálenost druhého otvoru od hladiny stolu. (c) V kterém místě nádoby musí být otvor, aby proud vody z něj tryskající dopadal na rovinu stolu nejdále od nádoby? [(c) V polovině vzdálenosti mezi rovinou stolu a hladinou vody v nádobě.] 3. *Válcová nádoba s otvorem ve stěně blízko dna je postavena na vozíček, který se může pohybovat s velmi malým třením na opačnou stranu, než je otvor nádoby. Nádobu naplníme vodou a vodu necháme vytékat. Jednou necháme vodu vytékat, když je vozíček držen v klidu, a po druhé, když se vlivem reakce vytékajícího proudu vody pohybuje. Je doba potřebná k vyprázdnění nádoby v obou případech stejná? [V nádobě, která se pohybuje se zrychlením, není hladina vodorovná. Tím se zvětšuje rychlost vytékání vody a doba vytékání se zkracuje.] 1 evropský sociální fond v ČR EVROPSKÁ UNIE MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, mládeže a tělovýchovy 8 t OP Vzděláváni pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ 4. ** Válcová nádoba výšky H = 70 cm a s plochou dna S = 600 cm2 je naplněna vodou. Ve dně nádoby uděláme otvor plochy Si = 1 cm2. (a) Jak se pohybuje hladina vody v nádobě? (b) Kolik času je zapotřebí k úplnému vyprázdnění nádoby? (c) Kolik času je potřeba k vyprázdnění nádoby do poloviny? [(a) rovnoměrně zpomaleně (b)í = f ./M = 227 s (c) 162 s] 5. ** Prohlédněte si přístroj, který je nakreslen na obrázku 1, kterým se demonstruje reakce vytékající kapaliny. Dokažte: Obrázek 1: (a) Rychlost vytékání vody v případě, že neexistuje tření, je v = \/2hg + R2lu2, kde h je výška kapaliny v nádobě, R je vzdálenost otvoru, kterým vytéká kapalina, od osy otáčení a u je úhlová rychlost otáčení. (b) Otáčivý moment je M = SvpR(v — ujR) , kde S je plocha otvoru a p je hustota kapaliny. (c) V případě, že neexistuje tření, je otáčivý moment roven nule v okamžiku, kdy kapalina úplně vyteče. 6. * Plocha pístu ve stříkačce (viz obrázek 2) je .Si = 1,2 cm2, plocha otvoru stříkačky je ^2 = 1 mm. Jak dlouho bude vytékat voda ze stříkačky, bude-li působit na píst síla F = 5 N a posune-li se píst o / = 4 cm? [* = fi-vW = 0'53s-] 2 evropský sociální fond v ČR EVROPSKÁ UNIE MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, mládeže a tělovýchovy 8 t OP Vzděláváni pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ Obrázek 2: 7. * Aby nebylo nutné zastavovat vlak při doplňování zásoby vody na lokomotivě, dělá se to někdy takto: Mezi kolejnice se postaví dlouhý kanál, naplněný vodou. Do něj se za jízdy spustí s lokomotivy trubice, která má tvar nakreslený na obrázku 3 . Voda vystoupí v trubici nahoru a přelévá se do cisterny lokomotivy Proč se tak děje? Obrázek 3: Jakou rychlostí v musí jet vlak, aby voda vystoupila do výšky h = 3,5 m a aby za dobu, ve které vlak urazí dráhu / = 1 km nateklo do cisterny ľ = 3m3 vody? Průměr trubice je d = 10 cm. [« = ,M&a- = 32km.h-1.] -í- ■2;.2rf4 8. * Značně široká válcová nádoba A má ve dně otvor, od kterého vede svisle dolů trubka B. K trubce je připevněn manometr C (viz obrázek 4). Je-li spodní otvor výtokové trubice uzavřen zátkou, hladiny kapaliny v nádobě i v manometru jsou ve stejné výši. (a) Co se stane s hladinou v manometru, když kapalinu necháme vytékat? Vnitřní tření kapaliny považujte za zanedbatelně malé. [Klesne na úroveň spodního konce trubice B.] 3 evropský sociální fond v ČR EVROPSKÁ UNIE MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, mládeže a tělovýchovy 8 t OP Vzděláváni pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ (b) Jak se změní odpověď, když trubice B bude směrem dolů zužovat? [Hladina v manometru bude výš, než je dolní konec trubice B.] (c) Jaký vliv na výši hladiny v manometru má vnitřní tření kapaliny? [Stejný jako zúžení trubice.] 9. * Z požární stříkačky stříká proud vody, který dává q = 60 litrů za minutu. Jakou plochu má příčný průřez Si vodního proudu ve výši h = 2 m nad koncem proudnice, je-li blízko ní průřez So = 1, 5 cm2? r O _ Spq I 1 1 y/q*-2ghSlX 10. ** K měření množství plynu, které proteče potrubím, lze použít přístroje, jehož princip je schematicky znázorněn na obrázku 5. Rychlost plynu posuzujeme podle rozdílu tlaků proudícího plynu v bodech A a B. Máme vypočítat hmotnost plynu, který protekl potrubím za hodinu, za těchto podmínek: Vnitřní průměr plynovodu je di = 50 mm. Vnitřní průměr v nejužším místě trubice je d2 = 40 mm. Rozdíl tlaků v bodech A a B je 12 mm H20. Hustota plynu p = 0,0014 g.cm~3. Při 4 evropský sociální fond v ČR EVROPSKÁ UNIE MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, mládeže a tělovýchovy 8 t OP Vzděláváni pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ Obrázek 5: A výpočtu zanedbejte tření a změnu hustoty plynu při změně tlaku. [^ = ^2V^f^=107kg.h-1] 11. ★ (a) Za předpokladu, že odpor při pohybu kuliček másla v mléce je F = Qnr/rv, určete jejich rychlost v době, kdy se nechává mléko ustát. Předpokládejte, že koeficient tření při pohybu kuliček průměru 2/im v mléce je takový, jako v čisté vodě teplé 15°C. Hustota kapaliny je 1,034 g.cm~3, hustota másla 0,94 g.cm~3. [= 2.10-5cm.s-5] (b) Vypočítejte rychlost kuliček másla v případě, že se mléko otáčí v odstředivce ve vzdálenosti r = 5 cm od osy otáčení, při n=6000 obrátek za minutu. Zanedbejte svislou složku rychlosti kuliček másla. [= 4.10-5cm.s-2] 12. Určete výkon potřebný při kmitání kuličky pod vodou (15°C). Průměr kuličky d = 5 cm, amplituda A = 3 cm, perioda T = 0,3 s. Předpokládejte, že za těchto podmínek je možné počítat odpor vody podle vzorce F = 6nr]rv. [střední výkon za periodu je P = ^^ ] 13. Káď podoby komolého kužele (poloměr dna R\ = 4 dm, poloměr otvoru R2 = 3 dm, výška h = 10 cm) je naplněna petrolejem hustoty p = 0, 8 kg.m~3. Vypočtěte tlak na dno. [p = h.p.g = 784,8 Pa] 5 sociální -;- MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OPVzdelavam ?v.^-^^ fond V CR EVROPSKÁ UNIE mládeže a tělovýchovy pro konkurenceschopnost ^4NA* INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ 14. V jednom rameni spojených nádob stojí voda (pi = 1 g.cm 3) do výše hi = 8 cm a v druhém petrolej do výše h2 = 10 cm. Vypočtěte hustotu petroleje p2. Výšky hladin nad společným rozhraním jsou v obráceném poměru s hustotami obou kapalin (viz 6) Obrázek 6: [hi : h2 = P2 ■ Pi 92 = 0, 8 g.cm s] 15. Kterým zrychlením padá těleso hustoty p = 2,5 g.cm 3 ve vodě? Odpor prostředí zanedbáváme. [g> = £-±.g g' = 5,886 m.sek"2] 16. V hloubce h = 5 m pod hladinou vody byla puštěna korková kulička (p = 0,25 g.cm 3). Kterou rychlostí vyplove na povrch? [v = ^2.h.1-f^.g = 17,2m.S-1] 17. Mosazný předmět váží na vzduchu 1,494 kg a ve vodě 1,314 kg. Kolik obsahuje mědi (pi = 8,9 kg.dm-3) a kolik zinku (p2 = 7,1 kg.dm~3)? [mi = 1, 068 kg m2 = 0,426 kg.] 18. Válcová nádoba průřezu S = 25 cm a výšky h = 10 cm byla naplněna vodou, přikryta listem papíru a obrácena dnem vzhůru. Jak velkou silou je tlačen papír k válci, je-li atmosférický tlak normální? [S.(p-h.p.g) = 250, 86 N] 6 evropský sociální fond v ČR EVROPSKÁ UNIE MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, mládeže a tělovýchovy 8 t OP Vzděláváni pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ Literatura a prameny k dalšímu procvičování [1] Kolářová Růžena, Sálach S., Plazak T., Sanok S., Pralovszký, B.,500 testových úloh z fyziky pro studenty středních škol a uchazeče o studium na vysokých školách. Prométheus, Praha 2004, 2.vydání. [2] Široká Miroslava, Bednařík Milan, Ordelt Svatopluk Testy ze středoškolské fyziky. Prométheus, Praha 2004, 2. vydání [3] Lepil Oldřich, Široká Miroslava Sbírka testových úloh k maturitě z fyziky. Prométheus, Praha 2001,1. vydání [4] Ostrý Metoděj, Fysika v úlohách 516 rozřešených příkladů, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1958 [5] TypBeB JI. T., KopTHeB A. B., Kyu,eHKo A. H., JlaTBeB B. B., MiiHKOBa C. E., IlpoTononoB P. B., PyÔJieB K). B., TniijeHKO B. B., IIIeneTypa M. H., CôopnuK 3adaH no o6cw,eMy nypcy KeHu,eB B. B., MaKHnieB T.JL, 3adanu no (pumne ôjičt nocmynawv^ux e ey3u, HayKa, MocKBa 1987 [9] Koubek Václav, Lepil Oldřich, Pišút Ján, Rakovská Mária, Široký Jaromír, Tomanová Eva, Sbírka úloh z fyziky 11.díl pro gymnázia, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1989 [10] Ungermann Zdeněk, Simerský Mojmír, Kluvanec Daniel, Volf Ivo, 27. ročník Fyzikální olympiády brožura, Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1991 [11] Klepl Václav, Elektrotechnika v příkladech, Práce, Praha 1962 [12] Říman Evžen, Slavík Josef B., Šoler Kliment, Fyzika s příklady a úlohami, příručka pro přípravu na vysokou školu, Státní nakladatelství technické literatury, Praha 1966 [13] Bartuška Karel, Sbírka řešených úloh z fyziky pro střední školy I, Prométheus, Praha 2007 [14] Bartuška Karel, Sbírka řešených úloh z fyziky pro střední školy II, Prométheus, Praha 2008 [15] Bartuška Karel, Sbírka řešených úloh z fyziky pro střední školy III, Prométheus, Praha 2008 7 evropský sociální fond v ČR EVROPSKÁ UNIE MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, mládeže a tělovýchovy 8 t OP Vzděláváni pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ [16] Bartuška Karel, Sbírka řešených úloh z fyziky pro střední školy IV, Prométheus, Praha 2008 [17] vlastní tvorba 8