Téma 10: Neparametrické úlohy o mediánech Úkol 1.: Párový znaménkový test a párový Wilcoxonův test Při zjišťování kvality jedné složky půdy se používají dvě metody označené A a B. Výsledky: Vzorek 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 A 0,275 0,312 0,284 0,3 0,365 0,298 0,312 0,315 0,242 0,321 0,335 0,307 B 0,28 0,312 0,288 0,298 0,361 0,307 0,319 0,315 0,242 0,323 0,341 0,315 Na hladině významnosti 0,05 testujte hypotézu, že metody A a B dávají stejné výsledky. Návod: Testujeme H[0]: z[0,50] = 0 proti oboustranné alternativě H[1]: z[0,50] ≠ 0, kde z[0,50] je medián rozložení, z něhož pochází rozdílový náhodný výběr Z[1] = X[1] – Y[1], … , Z[12] = X[12] – Y[12]. Vypočteme rozdíly mezi výsledky metod A a B: x[i] – y[i]: -0,005, 0, -0,004, 0,002, 0,004, -0,009, -0,007, 0, 0, -0,002, -0,006, -0,008 Párový znaménkový test: Nenulových rozdílů je 9, testová statistika S[Z]^+ = 2. Ve statistických tabulkách najdeme pro n = 9 a α = 0,05 kritické hodnoty k[1] = 1, k[2] = 8. Protože kritický obor neobsahuje hodnotu 2, nemůžeme H[0] zamítnout na hladině významnosti 0,05. Znamená to, že s rizikem omylu nejvýše 0,05 metody A a B dávají stejné výsledky. Párový Wilcoxonův test: Absolutní hodnoty nenulových rozdílů uspořádáme vzestupně podle velikosti: Usp. abs(x[i] – y[i]): 0,002, 0,002, 0,004, 0,004, 0,005, 0,006, 0,007, 0,008, 0,009 Pořadí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Průměrné pořadí 1,5 1,5 3,5 3,5 5 6 7 8 9 S[W]^+ = 1,5 + 3,5 = 5, S[W]^- = 1,5 + 3,5 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 = 40, n = 9, α = 0,05, tabelovaná kritická hodnota pro n = 9 a α = 0,05 je 5, testová statistika = min(S[W]^+, S[W]^-) = min(5,40) = 5. Protože 5 ≤ 5, H[0] zamítáme na hladině významnosti 0,05. Postup ve STATISTICE: Vytvoříme nový datový soubor se dvěma proměnnými A a B a 12 případy. Do proměnné A napíšeme výsledky metody A, do proměnné B výsledky metody B. Provedení párového znaménkového testu: Statistiky – Neparametrická statistika – Porovnání dvou závislých vzorků – OK – 1. seznam proměnných A, 2. seznam proměnných B – OK – Znaménkový test. Vidíme, že nenulových hodnot n = 9. Z nich záporných je 77,78%, tj. 7. Hodnota testové statistiky S[Z]^+ = 9 – 7 = 2. Asymptotická testová statistika U[0] (zde označená jako Z) se realizuje hodnotou 1,3333. Odpovídající asymptotická p-hodnota je 0,182422, tedy na asymptotické hladině významnosti 0,05 nezamítáme hypotézu, že obě metody dávají stejné výsledky. Grafické znázornění výsledků: Návrat do Porovnání dvou proměnných – Krabicový graf všech proměnných – Proměnné X, Y – OK – ponecháme implicitní nastavení krabicového diagramu – OK. Z krabicových diagramů je vidět, že obě metody se poněkud liší v úrovni, ale neliší se ve variabilitě. Provedení Wilcoxonova testu: Návrat do Porovnání dvou proměnných – Wilcoxonův párový test. Výstupní tabulka poskytne hodnotu testové statistiky (ozn. T), hodnotu asymptotické testové statistiky U[0] a p-hodnotu pro U[0]. (STATISTICA tedy nezohledňuje omezení n ≥ 30 pro použití U[0].) V tomto případě je p-hodnota 0,038153, tedy nulová hypotéza se zamítá na asymptotické hladině významnosti 0,05. Ze srovnání p-hodnot pro znaménkový test a pro Wilcoxonův test plyne, že Wilcoxonův test je silnější. Úkol 2.: Jednovýběrový znaménkový test a jednovýběrový Wilcoxonův test Vyráběné ocelové tyče mají kolísavou délku s předpokládanou hodnotou mediánu 10 m. Náhodný výběr 10 tyčí poskytl tyto výsledky: 9,83 10,10 9,72 9,91 10,04 9,95 9,82 9,73 9,81 9,90 Na hladině významnosti 0,05 testujte hypotézu, že předpoklad o mediánu délky tyčí je oprávněný. Návod: Testujeme H[0]: x[0,50] = 10 proti oboustranné alternativě H[1]: x[0,50] ≠ 10. Vypočteme rozdíly mezi naměřenými délkami a konstantou 10: x[i] – 10: -0,17, 0,1, -0,28, -0,09, 0,04, -0,05, -0,18, -0,27, -0,19, -0,1 Jednovýběrový znaménkový test: Nenulových rozdílů je 10, testová statistika S[Z]^+ = 2. Ve statistických tabulkách najdeme pro n = 10 a α = 0,05 kritické hodnoty k[1] = 1, k[2] = 9. Protože kritický obor neobsahuje hodnotu 2, H[0] nezamítáme na hladině významnosti 0,05. Párový Wilcoxonův test: Absolutní hodnoty nenulových rozdílů uspořádáme vzestupně podle velikosti: Usp. abs(x[i] – y[i]): 0,04, 0,05, 0,09, 0,1, 0,1, 0,17, 0,18, 0,19, 0,27, 0,28 Pořadí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Průměrné pořadí 1 2 3 4,5 4,5 6 7 8 9 10 S[W]^+ = 1 + 4,5 = 5,5, S[W]^- = 2 + 3 + 4,5 + 6 + 7 + 8 + 9 +10 = 49,5, n = 10, α = 0,05, tabelovaná kritická hodnota pro n = 10 a α = 0,05 je 8, testová statistika = min(S[W]^+, S[W]^-) = min(5,5;49,5) = 5,5. Protože 5,5 ≤ 8, H[0] zamítáme na hladině významnosti 0,05. Vidíme, že Wilcoxonův test dospěl k odlišnému závěru než znaménkový test. Postup ve STATISTICE: Vytvoříme nový datový soubor se dvěma proměnnými X a konst a 10 případy. Do proměnné X napíšeme měřené délky tyčí, do proměnné konst uložíme číslo 10. Provedení jednovýběrového znaménkového testu: Statistiky – Neparametrická statistika – Porovnání dvou závislých vzorků – OK – 1. seznam proměnných X, 2. seznam proměnných konst – OK – Znaménkový test. Vidíme, že nenulových hodnot n = 10. Z nich záporných je 80%, tj. 7. Hodnota testové statistiky S[Z]^+ = 10 – 8 = 2. Asymptotická testová statistika U[0] (zde označená jako Z) se realizuje hodnotou 1,5811. Odpovídající asymptotická p-hodnota je 0,113846, tedy na asymptotické hladině významnosti 0,05 nezamítáme hypotézu, že medián délky tyčí je 10 Provedení Wilcoxonova testu: Návrat do Porovnání dvou proměnných – Wilcoxonův párový test. Výstupní tabulka poskytne hodnotu testové statistiky (ozn. T), hodnotu asymptotické testové statistiky U[0] a p-hodnotu pro U[0]. (STATISTICA tedy nezohledňuje omezení n ≥ 30 pro použití U[0].) V tomto případě je p-hodnota 0,0249, tedy nulová hypotéza se zamítá na asymptotické hladině významnosti 0,05. Úkol 3.: Dvouvýběrový Wilcoxonův test Majitel obchodu chtěl zjistit, zda velikost nákupů (v dolarech) placených kreditními kartami Master/EuroCard a Visa jsou přibližně stejné. Náhodně vybral 7 nákupů placených Master/EuroCard: 42 77 46 73 78 33 37 a 9 placených Visou: 39 10 119 68 76 126 53 79 102. Lze na hladině významnosti 0,05 tvrdit, že velikost nákupů placených těmito dvěma typy karet se shodují? Návod: Na hladině významnosti 0,05 testujeme H[0]: x[0,50] - y[0,50] = 0 proti oboustranné alternativě H[1]: x[0,50] - y[0,50] ≠ 0. usp. hodnoty 10 33 37 39 42 46 53 68 73 76 77 78 79 102 119 126 pořadí x[i] 2 3 5 6 9 11 12 pořadí y[i] 1 4 7 8 10 13 14 15 16 T[1] = 2 + 3 + 5 + 6 + 9 + 11 + 12 = 48, T[2] = 1 + 4 + 7 + 8 + 10 + 13 + 14 + 15 + 16 = 88 U[1] = 7.9 + 7.8/2 - 48 = 43, U[2] = 7.9 + 9.10/2 - 88 = 20 Kritická hodnota pro α = 0,05, min(7,9) = 7, max(7,9) = 9 je 12. Protože min(43,20) = 20 > 12, nemůžeme na hladině významnosti 0,05 zamítnout hypotézu, že velikosti nákupů placených kreditními kartami Master/EuroCard a Visa se shodují. Postup ve STATISTICE: Utvoříme nový datový soubor se dvěma proměnnými a 17 případy. Do proměnné X napíšeme zjištěné hodnoty nákupů a do proměnné ID napíšeme 7x číslo 1 pro kartu Master/EuroCard a 9x číslo 2 pro kartu Visa. Statistiky – Neparametrická statistika – Porovnání dvou nezávislých vzorků – OK – Proměnné – Seznam závislých proměnných X, Nezáv. (grupov.) proměnná ID – OK – M-W U test. Ve výstupní tabulce jsou součty pořadí T[1], T[2], hodnota testové statistiky min(U[1], U[2]) ozn. U, hodnota asymptotické testové statistiky U[0] (ozn. Z), p-hodnota pro U[0 ]a přesná p-hodnota (ozn. 2*1str. přesné p – ta se používá pro rozsahy výběrů pod 30). V našem případě přesná p-hodnota = 0,252273, tedy H[0] nezamítáme na hladině významnosti 0,05. Výpočet je vhodné doplnit krabicovým diagramem typu Median/Quart/Range . Úkol 4.: Kruskalův – Wallisův test a mediánový test Voda po holení jisté značky se prodává ve čtyřech různých lahvičkách stejného obsahu. Údaje o počtu prodaných lahviček za týden v různých obchodech: 1.typ: 50 35 43 30 62 52 43 57 33 70 64 58 53 65 39 2.typ: 31 37 59 67 44 49 54 62 34 42 40 3.typ: 27 19 32 20 18 23 4.typ: 35 39 37 38 28 33. Posuďte na 5% hladině významnosti, zda typ lahvičky ovlivňuje úroveň prodeje. Návod: Všech 38 hodnot uspořádáme vzestupně podle velikosti a stanovíme součet pořadí hodnot patřících do 1. až 4. výběru. T[1] = 379, T[2] = 257, T[3] = 24, T[4] = 81 , Protože , H[0] zamítáme na asymptotické hladině významnosti 0,05. Postup ve STATISTICE: Vytvoříme nový datový soubor o dvou proměnných X a typ a 38 případech. Do proměnné X napište zjištěné údaje o prodeji, do proměnné typ 15 x jedničku, 11 x dvojku, 6 x trojku a 6 x čtyřku. Statistiky – Neparametrická statistika – Porovnání více nezávislých vzorků - OK – Seznam závislých proměnných X, Nezáv. (grupovací) proměnná typ – OK – Shrnutí: Kruskal-Wallisova ANOVA a mediánový test. Ve dvou výstupních tabulkách se objeví výsledky K-W testu a mediánového testu. Oba testy zamítají hypotézu o shodě mediánů v daných čtyřech skupinách, ale K-W test je poněkud silnější (p-hodnota = 0,0003, zatímco p-hodnota pro mediánový test je 0,0005). Grafické znázornění výsledků: návrat do Kruskal-Wallisova ANOVA a mediánový test – Krabicový graf – Proměnná X – OK – Typ grafu: Medián/kvartily/Rozpětí – OK. Je vidět, že úroveň prodeje pro 1. typ je nevyšší, zatímco pro 3. typ nejnižší. Nyní provedeme mnohonásobné porovnávání, abychom zjistili, které dvojice typů lahviček se liší na hladině významnosti 0,05: návrat do Kruskal-Wallisova ANOVA a mediánový test, Vícenás. porovnání průměrného pořadí pro vš. sk. Vidíme, že se liší typy (1, 3) a (2, 3). Úkoly k samostatnému řešení 1. Ve skupině 12 studentů se sledovala srdeční frekvence při změně polohy z lehu do stoje. Získaly se tyto rozdíly počtu tepů srdce za 1 minutu: -2 4 8 25 -5 16 3 1 12 17 20 9. Za předpokladu, že tyto rozdíly mají symetrické rozložení, testujte na hladině významnosti 0,05 hypotézu, že medián rozdílů obou tepových frekvencí je 15 proti oboustranné alternativě. (Výsledek: znaménkový a Wilcoxonův test nulovou hypotézu nezamítají na hladině významnosti 0,05, avšak asymptotická varianta Wilcoxonova testu ano.) 2. Z produkce tří podniků vyrábějících televizory bylo vylosováno 10, 8 a 12 kusů. Byly získány následující výsledky zjišťování citlivosti těchto televizorů v mikrovoltech: 1.podnik: 420 560 600 490 550 570 340 480 510 460 2.podnik: 400 420 580 470 470 500 520 530 3.podnik: 450 700 630 590 420 590 610 540 740 690 540 670 Ověřte na hladině významnosti 0,05 hypotézu o shodě úrovně citlivosti televizorů v jednotlivých podnicích. (Výsledek: na hladině významnosti 0,05 se liší televizory vyráběné ve 2. a 3. podniku.)