1 Školní pedagogika (XS050/01) podzim 2011 sylabus Vyučující: Jiří Zounek, Martin Sedláček Posluchárna: IBA1 Čas: úterý 13,00 – 14,50h. Anotace předmětu Předmět poskytne přehled o základních tématech (školní) pedagogiky. V úvodních částech kurzu se studenti seznámí a porozumí základům pedagogiky a postupně se přejde k tématům souvisejícím s denní praxí a životem škol, např. pedagogické komunikaci nebo vztahům školy a rodiny. Pozornost bude věnována i řízení školy či hlavním aktérům vzdělávání, tj. učiteli a studentovi. Studenti budou mít na konci semináře přehled o pedagogice, jejích základních otázkách či tématech. Budou schopni identifikovat a rozčlenit informační zdroje z oblasti výchovy a vzdělávání. Studenti budou znát problematiku učitelské profese z mnoha pohledů, podobně budou mít přehled o žákovi, jako dalším klíčovém aktérovi výuky. Studenti budou rovněž schopni objasnit podstatu a pravidla pedagogické komunikace a aplikovat je do vlastní práce. V neposlední řadě budou schopni vysvětlit principy současné školské reformy v kontextu jejich konkrétních oborů. Program kurzu: 20.9.: Úvodní setkání: Organizace a podmínky kurzu. 27.9.: Výběr a příprava seminární prezentace. 4.10.: přednáška: Pedagogika jako věda, pedagogický výzkum, terminologie. 11.10.: přednáška + seminární prezentace (1. a 2. téma) Učitel 18.10.: přednáška + seminární prezentace (3. téma): Žák 25.10.: přednáška + seminární prezentace (4. téma): Pedagogická komunikace 2 1.11.: přednáška + seminární prezentace (5. a 6. téma): Kurikulum - učební zdroje (učebnice, knihy) + ICT 8.11.: přednáška + seminární prezentace (7. a 8. téma): Škola jako vzdělávací instituce 15.11.: přednáška + seminární prezentace (9. a 10. téma): Vztahy mezi rodinou a školou 22.11.: přednáška + seminární prezentace (11. téma): Vzdělávací politika I. 29.11.: přednáška + seminární prezentace (12. a 13. téma): Vzdělávací politika II. Alternativní školy 6.12.: přednáška + seminární prezentace (14. téma): Výsledky pedagogického výzkumu v práci učitele 13.12.: přednáška + seminární prezentace (15. téma): Zápočtový test Povinnosti k zápočtu a hodnocení:  Vypracování a přednesení seminární prezentace – 25 min. skupinová prezentace vybraného tématu  Prezentace či vystoupení musí být připraveno jako část výuky (i jako skupinová výuka), tedy např. formou výkladu daného tématu, který bude doplněn o diskuzi k tématu, ukázky, otázky pro kolegy apod. Zcela nepřijatelné je pouhé čtení prezentace nebo textu!  Odevzdání písemné verze prezentace jako studijní podklad (nejpozději 14 dnů po prezentaci)  Aktivní osobní účast na seminárních konzultacích.  Závěrečný test. Struktura seminární prezentace (příklad)  Představení zdrojů/literatury (O čem celkově byl daný článek? Jeho zhodnocení studenty atp.) - stručně  Jádro práce: Odpovědi na hlavní otázky/téma dané seminární práce (nejen „holé“ odpovědi, ale případné různé pohledy na téma, které jsou ve zdrojích; pokud jsou rozdíly, tak v čem atp.) 3  Zhodnocení tématu/odpovědí studenty: Jak se téma zpracovávalo, jaké nastaly problémy při jeho zpracovávání, ale hlavně – Co Vás překvapilo? S čím souhlasíte? S čím nesouhlasíte? Proč? Co je pro Vás zajímavé pro práci učitele? Aj. Literatura (pouze výběr)  Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. 481 s. ISBN 978-80-7367-503.  Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha : Portál, 2008. 380 s. ISBN 978-80-7367-427.  Fontana, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha : Portál, 2003. 383 s. ISBN 80-7178-626-8.  Kasíková, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-167-3.  Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha : Portál, 2004. 172 s. ISBN 80-7178-966-6.  Janík, Tomáš. Školní vyučování. In Průcha, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha : Portál, 2009. od s. 178-183, 6 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2.  Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. 139 s. ISBN 80-7178-584-9.  Vygotskij, Lev Semenovič - Průcha, Jan. Psychologie myšlení a řeči. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. 135 s. ISBN 80-7178-943-7.  Janík, Tomáš. Obsah vzdělávání. In Průcha, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha : Portál, 2009. od s. 138-142, 5 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2.  Průcha, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002. 154 s. ISBN 80-7178-621-7.  Janík, Tomáš. Oborové a předmětové didaktiky. In Průcha, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha : Portál, 2009. od s. 651-655, 5 s. Výchova a vzdělávání. ISBN 978-80-7367-546-2.  Průcha, Jan - Švaříček, Roman. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická oriemtace, Brno : ČSPd - Konvoj, 19, 2, od s. 89-105, 12 s. ISSN 1211- 4669. 2009.  Zounek, Jiří. Elearning ve školním vzdělávání. In Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009. od s. 277-281, 5 s. Neuvedeno. ISBN 978-80-7367-546-2.  Zounek, Jiří, Šeďová, Klára. Učitelé a technologie. Mezi tradičním a moderním pojetí. Brno: Paido, 2009. 172 s. ISBN 978-80-7315-187-4.  Rabušicová, Milada. Sociální nerovnosti ve vzdělávání. In Průcha, Jan (ed). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha : Portál, 2009. od s. 829-833, 5 s. encyklopedie. ISBN 978- 80-7367-546-2.  Rabušicová, Milada. Rodiče a škola. In Průcha, Jan (ed). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha : Portál, 2009. od s. 319-323, 5 s. encyklopedie. ISBN 978-80-7367-546-2.  Podlahová,Libuše. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. 223 s. ISBN: 80-7254-474-8  Bendl, Stanislav. Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV, 2001. 267 s. ISBN: 80- 85866-80-3.  Kyriacou, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.