Témata seminárních prací XS050 Školní pedagogika 2) Socializace do profese učitele 29. 9.2011 Vypracují (2-3): Barbora Pekáčová, Lenka Fárková Jak probíhá první rok učitele ve škole? Co jej čeká? Jak žáci popisují své učitele? Musí se učitel učit být učitelem? Literatura: • Kasíková, Hana. Naučit se být učitelem. Pedagogika, 1995, roč. XLV, s. 147-153. ISSN 0031-3815. • Rendl, Miroslav. Učitel v žákovském diskurzu. Pedagogika, 1994b, roč. XLIV, č. 4, s. 347-354. • Svaříček, Roman. Zkoumání konstrukce identity učitele. In Svaříček, Roman, Seďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Pravidla hry. Praha: Portál, 2007, s. 335-355. ISBN 978-80-7367-313-0. 2) Učitel a stres 29. 9.2011 Vypracují (2): Veronika Břečková, Jana Vitoulová V čem je učitelská profese specifická? Jaké jsou zdroje a příčiny pracovní zátěže učitelů? S jakými obtížemi se musejí učitelé vyrovnávat? Literatura: • Hennig, C, Keller, G.: Antistresový program pro učitele: projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Praha: Portál, 1996. 99 s. ISBN 80-7178-093-6. • Vašutová, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004, 190 s. ISBN 80-7315-082-4. • Míček, L., Zeman, V. Učitel a stres. Opava: Vademecum, 1997. 195 s. ISBN 80-86041-25-5. 3) Gender ve škole 6. 10. 2011 Vypracují (2-3): Andrea Smejkalová, Petra Sedlmajerová Projevují se ve vzdělávání nějakým způsobem gender ové stereotypy? Kdo je ve škole zvýhodňován — chlapci, nebo děvčata? K čemu je dobrá generová korektnost? Literatura: • Jarkovská, L., Lišková, K. Genderové aspekty českého školství. Sociologický časopis 4/2008, str. 683 - 701. • Kaščák, O. Feministický pohľad na socializáciu pohlaví. E- pedagogium 4/2004. Dostupné na: http ://epedagog .upol.cz/eped4.2004/clanek05 .pdf 1 • Smetáčková, L, Vlková K. Gender ve škole. Dostupné na: http://www.osops.cz/cz/projekty/genderova-rovnost/publikace-gender-ve-skole • Smetáčková, I. Běžný den v životě žen a mužů - představy dívek a chlapců o vlastní budoucnosti. Studia paedagogica, 2010, 15, 1, s. 107-124. • Smídová, I, Janoušková, K. Katrňák, T. 2008. „Faktory podmiňující vzdelanostní aspirace a vzdelanostní segregaci dívek a chlapců v českém vzdělávacím systému." Sociologický časopis, 1/2008, s. 23-53. 3) Žák 6. 10. 2011 Vypracují (1): Tereza Kopecká • Gavora, P. Smelosť verzus ostýchavosť v komunikácii gymnazistov. Studia paedagogica, 2011, 16, 1, s. 119-137. • MAREŠ, J. Tradiční a netradiční podvádění ve škole. Pedagogika, 2005, 4 310-335. 3) Problémový žák 6. 10. 2011 Vypracují (2): Jan Martiník, Irena Ředinová Co je to problémové chování a čím je způsobeno? Má žákovské zlobení nějakou logiku? Jak s ním může učitel efektivně zacházet? Literatura: • Auger, M. T., Boucharlat, Ch. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. • Bendi, S. Ukázněná třída. Praha: Triton, 2005. • Keogh, B. Temperament ve třídě. Praha: Grada, 2007. (kapitola7) • Kyriacou, Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. • Ondráček, P. Františku, Přestaň konečně zlobit, nebo ... Praha: ISV, 2003. 4) Střední školství - ideální proporce všeobecného a odborného vzdělávání 13. 10. 2011 Vypracují (2): Kateřina Jurková, Ludmila Raisingerová, Veronika Firlová Co je to všeobecně zaměřené a odborné středoškolské vzdělávání? Jaké existují trendy z hlediska proporce středoškolského vzdělávání? Jaká existují rizika výrazné preference všeobecného proudu a jaká rizika jsou zmiňována při zdůrazňování odborného vzdělávání? Jaké přístupy převládají v evropských (světových) zemích? Literatura: • Průcha, J.: Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999. (kap.5) • Greger, D.; Ježková, V. (Eds.). Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace. Praha: Karolinum, 2006. • Liessmann, K: Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, 2008. • Keller, J., Tvrdý, L.: Vzdelanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. 2 5) Učitel a výuka přírodovědných předmětů v současné škole pohledem výzkumu 20. 10. 2011 Vypracují (3): Filip Hanzlík, Martin Kejík, Vítězslav Klíma Jsou učitelé přírodovědných předmětů tvořiví? Proč se žáci učí fyziku ? Jak používat pojmové mapy pro výuku přírodovědných předmětů? V čem spočívá specifikum výuky přírodovědných předmětů? Je možné učinit přírodovědné předměty oblíbené? Literatura: • Žák, V. Zjišťování parametrů kvality výuky fyziky. Pedagogika, 2008, roč. LVIIL, č. 1, s. 60-72. • Žák, V. Důvody, proč se čeští žáci učí fyziku. Pedagogika, 2009, č. 3, s. 269-282. • Skoda, Jiří. Výzkum dětských pojetí vybraných přírodovědných fenoménů z učiva fyziky a chemie na základní škole. Pedagogika, 2006, roč. 56, č. 3, s. 231-245. • Skoda, Jiří. Uplatňování vybraných vzdělávacích postupů při výuce chemie na víceletých gymnáziích a jejich diagnostika. Pedagogická orientace, č.4 (2002), s.66-72. • Janík, T. Cílová orientace výuky fyziky: exkurz do subjektivních teorií učitelů. Pedagogická orientace, 2007, roč. 17, č. 1, s. 12-33. ISSN 1211-4669. Dostupné online (http://www.ped.muni.cz/weduresearch/publikace/0018.pdf). • Janík, T.; MIKOVA, M. Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-127-8. • Výuka přírodovědných předmětů ve školách v Evropě. Koncepce a výzkum. Praha: Ustav pro informace ve vzdělávání, 2008 (Eurydice 2006). 96 s. Dostupné z: http://eacea.ec.europa.eu/eurydice/ressources/eurydice/pdf/0 integral/081CS.pdf 5) Nižší gymnázia versus II. stupně ZŠ 20. 10. 2011 Vypracují (2): TerezaPechová, Simona Kaupová Co je to selekce ve vzdělávacích systémech? Jaké hlavní argumenty jsou uváděny zastánci uplatňování selekce a jaké argumenty zdůrazňují odpůrci? Jaké přístupy převládají v evropských zemích? Literatura: • Průcha, J.: Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999. (kap. 4) • Greger, D.; Ježková, V. (Eds.). Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace. Praha: Karolinum, 2006. • Greger, D. (Guest editor). Education, Equity and Sociál Justice - Thematic issue. Orbis scholae, 2008/2. (http://www.orbisscholae.cz/) 6) RVP a ŠVP: Co na to učitelé? 27. 10. 2011 Vypracují (2): Dana Pohanková, Petra Procházková Jak vidí současnu reformu učitelé? Proč se učitelé chtějí/nechtějí měnit? Co je největšípřekážkou reforem? Literatura: 3 • Beran, J., Mareš, J., Ježek, S. Rezervované postoje učitelů k dalšímu vzdělávání jako jeden z rizikových faktorů kurikulární reformy. Orbis scholae, 2007, roč. 2, č. 1, s. 111-131. (on-line) • Janík, Tomáš a kol. Kurikulární reforma na gymnáziích v rozhovorech s koordinátory pilotních a partnerských škol. Praha: VUP, 2010. 161 s. ISBN 978-80-87000-36-6. (on-line) • Lazarová, B. Psychologické aspekty profesionálního rozvoje učitelů: Rezistence vůči změně. Pedagogika, 2005, roč. LV, s. 102 - 118. 6) Konstruktivismus je když... 27. 10. 2011 Vypracují (2-3): Zuzana Šimková Co je konstruktivismus? Je konstruktivismus vše, co dnes najdeme ve škole? Čím se vyznačuje konstruktivismus? Literatura: • Petrová, Zuzana, Pupala, Branislav. K súčasným pedagogickým diskusiám o zóne najbližšieho vývinu. Pedagogika, 2008, roč LVIII, s. 117-130. • Kaščák, Ondrej. Poznávanie a učenie sa v teorii radikálneho konštruktivizmu. Pedagogická revue, 2002, roč. 54, č. 5, s. 418-430. ISSN 1335-1982. • Rendl, Miroslav. O konstruktivismu ve vyučování matematiky. Pedagogika, 2008, roč. LVIII, s. 167-203. 7) Vyučování a rozvoj dětského myšlení 3. 11.2011 Vypracují (2): Veronika Hájková Požaduje škola od dětí memorování nebo tvořivé výkony? Učí učitelé myslet? Jakým způsobem mohou žákovské myšlení rozvíjet? Literatura: • Fischer, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2004. • Kolář, Z., Šikulova, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007. • Lokšová, L, Lokša, J.: Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. • Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál, 2004. 9) Jak fungují školy? 24. 11.2011 Vypracují (2-3): Aneta Krhovská, Jakub Havel, Alžběta Kučerová Jaké funkce má v moderní společnosti škola? Jaká jsou očekávání veřejnosti od škol? Jak školy fungují z hlediska řízení? Jaká je úloha řídících pracovníků ve školách? Je škola konzervativní instituce? Literatura: • Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. • Sedláček, M. Řízení školy na vesnici. Studia paedagogica, 2008/1. 4 • Sedláček, M. Škola a její ředitel. In Svaří ček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Pravidla hry. Praha: Portál, 2007 • Svaří ček, Roman. Pomluvy jako mikropolitická strategie učitelů základní školy. Studia paedagogica, 2009, 14, 1, s. 87-108. • Pol, M. Škola v proměnách. Brno: MU, 2008. (kap. 1,2 a 9) 9) Efektivita a kvalita ve škole 24. 11.2011 Vypracují (2): Žaneta Blahová, Miroslav Vacl Jaké vlastnosti mají efektivní školy? Co to je kvalita ve škole? Jaké principy vzdělávací politiky jsou uplatňované pro zvyšování efektivity škol? Existují nějaká rizika takové vzdělávací politiky! Literatura: • Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. • Nezvalová, D.: Kvalita ve škole. Olomouc, UP, 2002. • Pol, M. Škola v proměnách. Brno: MU, 2008. (kap. 3) • PRÁŠILOVÁ, M.; VAŠŤATKOVÁ, Jana. Současné pohledy na procesy vnitřní evaluace škol v českém prostředí. Pedagogika, 2006, roč. 3, s. 273-284. 10) Vztahy mezi školou a rodinou 1. 12. 2011 Vypracují (2): Tereza Cuprová Ovlivňuje vztah rodičů ke škole vzdělávací dráhu dítěte? Jak ovlivňuje zázemí školní dráhu žáka? Literatura: • Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., Ciháček, V.: Škola a /versus/rodina. Brno: MU, 2004. • Katrňák, T. Odsouzeni k manuální práci. Praha: SLON, 2004. • VIKTOROVA, I. Změny rodičovského vztahu ke škole a vzdělávání dětí". Pedagogika, 2004, 4 389-405. Vypracují (2): Tereza Vachutková, Petra Smolinková Jsou vztahy mezi rodinou a školou partnerské nebo konkurenční? Podrývají rodiče autoritu učitelů? • Šeďová, Klára. Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia paedagogica, 2009, 14, 1, s. 27-52. • Stech, S. Vývoj poznatků o vztahu rodiny a školy. Československá psychologie 6/1997. s. 487 - 502. • Stech, S., Viktorova, I. Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In Kolláriková, Z., Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. 11) Budoucnost školy a vzdělávání 5 8. 12. 2011 Vypracují (2): Co je to společnost vědění? Žijeme v takové společnosti? Jaká je budoucnost školy ve společnosti vědění — přežije v podobě, v jaké ji známe dnes? Jaké jsou scénáře budoucnosti škol (dokumenty OECD) ? Literatura: • Keller, J., Tvrdý, L. Vzdelanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON, 2008. • Kotásek, J. Modely školy budoucnosti. Pedagogická revue, 2003/1. • Liessman, K. P. Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, 2008. • Veselý, A.: Společnost vědění jako společenský koncept. Sociologický časopis 2004/4. 12) Kritika alternativních škol 15. 12. 2011 Vypracují (2-3): Marek Hudec Jsou alternativní školy přínosné i pro současný svět? Které nedostatky odhaluje kritika waldorfských škol? A přínosy? Literatura: • Stampach, O. Anthroposofie. Votobia: 2000. • Steiner, R. Eurytmie jako viditelná mluva. Nebo jiná jeho kniha. • Pol, M. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Brno: MU, 1996. 166 s. ISBN 80-210-1097-5. 6