Psychologické aspekty učitelství Zdroje: R. Havlík, J. Koťa J. Křivohlavý K. Paulík J. Průcha E. řehulka, O. Řehulková Nesnáze v profesi (teorie) • „Nemožné povolání“ • Nemožnost zajistit, aby bylo dítě úspěšné • Nižší sociální status, nízké ohodnocení • Subjektivně vnímaná nízká prestiž profese (R. Havlík) • Tzv. „semiprofese“ – nízký profesionalismus (S. Štech) • Pracovní nejistota (subjektivní hodnocení, spravedlnost…) • Kolísání mezi pomocí a mocí (kontrolou) – konfliktnost role (B. Vašina) • Omezené možnosti zvládat nekázeň • Relativní osamělost • Tlak na inovování, nové požadavky Stresory a zdroje nespokojenosti učitelů (dle učitelů) • Nedostatečné ohodnocení • Administrativa • Čas (příprava, ale i řada jiných úkolů) • Rozdílná (a zhoršující se) úroveň žáků (problém inkluze) • Nemotivovanost žáků a chování žáků • Postoje rodičů • Média, společnost – převažuje kritika na pozitivním hodnocením Stres v učitelství • Fyzická zátěž (zvl. poruchy pohybového aparátu a oběhového systému) • Smyslová zátěž, hlasová zátěž • Psychická zátěž – emoční zátěž (stres) • ------------------------------------------------ • 72 % učitelů/učitelek - mírný stres (D. Fontana) • 23 % vážný stres • ---------------------- • 40 % zvýšený neuroticismus (E. Řehulka) – nejvíce u učitelek základních a speciálních škol • 10 % doporučeno raději nepracovat s mládeží Psychické zdraví učitelů a stárnutí v profesi (B. Lazarová) S dobou působení v profesi se zvyšuje zejména: • Únava • Bolesti hlavy • Nervozita • Poruchy spánku (u mužů méně) ----------------------------------- 52 % učitelů/ek v předdůchodovém věku má psychické problémy (Hillert, Schmitz, 2004): deprese, syndrom vyhoření, poruchy adaptability, somatizace, afektivní poruchy, alkoholismus, strach a úzkosti Zvládání stresu • coping strategie (plán) – behaviorální, kognitivní a sociální odpovědi, kterými se jedinec snaží regulovat zátěž • Tzv. odolnost (hardiness) – důležité je subjektivní hodnocení situace, sociální opora, naučené i spontánní strategie – životní styl Strategie jsou obranné i útočné • netečnost (apatie, bezmoc, beznaděj…) • vyhnutí se stresoru • napadení, agrese • posilování vlastních zdrojů (vůle, posilování tělesné i psychické) Učitelky a zvládání stresu (E. Řehulka) • sociální opora (75 %) • režim odpočinku • hobby • léky (49 %)… někdy se uvádí až 80 % • implicitní i explicitní psychologické metody • lékař, psycholog • sport • kouření (30 %) – trend snížení • alkohol (30 %) – trend zvýšení Pracovní spokojenost učitelů (K. Paulík) Pracovní spokojenost učitelů je relativně vysoká, avšak nižší než celková životní spokojenost Co podporuje spokojenost: • Dobré vztahy v kolektivu • Úspěchy žáků • Charakter práce – tvůrčí práce, být s dětmi Prázdniny, volný čas, smysluplnost práce, klid a pracovní podmínky až na posledních místech Stoupá spokojenost s prostředím, relativně vysoká je spokojenost s nadřízenými, nespokojenost je s řízením školství • Asi 10 % učitelů zcela nespokojeno, nevolili by profesi znovu Trendy • Lepší materiální podmínky i platy, avšak velké rozdíly mezi školami • Vzrůstají požadavky na učitele (ŠVP, portfolia, profesní růst, projekty, ICT…) • Snaha o podporu zevnitř (kolegiální podpora, mentoring) i zvnějšku (vzdělávání, výcviky, sítě škol, poradci…)