SEMINÁŘ PSYCHOLOGIE VYUČOVÁNÍ A VÝCHOVY (XS150) Literatura; Autoregulace Kontakt ¨Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. ¤jmares@fss.muni.cz nProsím uvádět v předmětu kód předmětu a seminární skupinu! ¤diskusní fórum předmětu ¤konzultační hodiny: středa 12:50-13:50; njindy jen po předchozí domluvě n(Katedra psychologie, Joštova 10, Brno, místnost 2.53) Literatura ¨Jak se pozná v humanitních oborech odborná informace (vědecky ověřená) ? ¤Čím se liší od informace získané od autority? ¤Čím se liší od praktické zkušenosti? nS vlastní školní docházkou nS vlastní výukovou aktivitou n ¤Jakým způsobem je možné tyto zdroje informací v odborném životě využívat? ¤=>Practice Based Approach, Evidence Based Approach ¤ (Psychoquackery – Norcross et al.) ¤Jedná se i o otázku odbornosti a etickou otázku ¨ Literatura ¨Doporučená literatura (vč. přednášek a odkazů v ISu) ¨Odborná periodika (obvyklá s důrazem na) ¤Zahraniční zdroje - http://knihovna.fss.muni.cz/index.php?sekce=31&podsekce=55 ¤Pedagogika - http://userweb.pedf.cuni.cz/pedagogika/ ¤Psychológia a pato psychológia dieťaťa, Čs. psychologie ¤Studia Paedagogica ¤Orbis Scholae, Pedagogická orientace, Pedagogický časopis / Journal of Pedagogy (…) ¤Školský psychológ (…) ¨Populární periodika ¤Moderní vyučování ¤Učitelské noviny (...) ¨Internetové zdroje ¤eBrary http://site.ebrary.com/lib/masaryk ¤Stránky např. www.ceskaskola.cz ¤Databáze (ERIC, JSTOR…) ¤Svépomocné skupiny, projekty – např. http://www.nadanedeti.cz/ Jak se dívat na učení a vývoj? ¨Video na úvod: K. Robinson a jeho přednáška pro TED http://www.ted.com/talks/ken_robinson_changing_education_paradigms.html ¨ AUTOREGULACE UČENÍ Terminologie ¨učení se vs. řízení vlastního učení ¨ (Kulič, 1992) ¨součást procesu učení i jeho produkt ¨řízení učení: ¤vnější n(více rozpracováno – pedagogika, psychologie), ¤vnitřní nautoregulace ¤ ¤„Jsme odpovědní za své vlastní učení, ale je otázkou, jestli všichni mohou být odpovědni za řízení svého učení“ ¨(Candy, 1987, Garrison, 1992) Autoregulace v psychologii ¨Obecně (ps. osobnosti, vývojová ps., sociální ps.) ¨autoregulace (sebepojetí, sebehodnocení) ¨mění se s věkem ¨zdroje ¤vnější (rodiče, učitelé, kamarádi) ¤vnitřní (vč. tzv. osobnostní autoregulace) ¤ ¨V psychologii učení ¨autoregulace učení – aktivita v procesu učení po stránce činnostní, motivační i metakognitivní; stanovuje si cíle, iniciuje a řídí své úsilí a používá specifických strategií s ohledem na kontext učení ¨(Zimmerman, 1998) Autoregulace - předpoklady ¨potencialita každého žáka ¨výuka musí umožnit získat dovednost „jak se učit“ ¨vnější řízení má stimulovat autoregulaci ¨v prepubertě rozvoj metakognitivních strategií ¨postupným zdokonalování se žák stává nezávislým na vnějším řízení ¨může postupně lépe zvládat své emoce při učení ¨postupně aktivní přístup k prostředí pro učení ¨rozvoj vázán na rozvoj „já“ (self) ¨není ryze individuální proces; utváří se ve spolupráci s druhými (párové, skupinové, vrstevnické učení...) ¨je to aktivní proces; nelze „předat návod“ ¨rozvíjí se více při souladu s vnějším řízením ¨celoživotní proces (vývojové změny a jejich integrace) ¨(Mareš, 1998) Teorie ¨přehled vlivných teorií – Čáp, Mareš, s. 508 (...) ¤př. teorie cyklických fází (Zimmerman, 1998) Provádění a volní kontrola Uvažování cíle, strategie Sebereflexe bilancování Autoregulace v praxi - uvažování (Zimmerman, Schunk) ¨Začátečníci ¨ ¨cíle chaotické, nespecifické ¨orientace na výkon, výsledek ¨nízké self-efficacy ¨nezájem ¨Pokročilí ¨ ¨cíle hirarchické, specifické i perspektivní ¨orientace na proces učení ¨dostatečně vysoké self-efficacy ¨vnitřní motivace Autoregulace v praxi - provádění a volní kontrola (Zimmerman, Schunk) ¨Začátečníci ¨mají nejasný plán ¨ ¨nedůvěřují si, projevy sebesnižování ¨ ¨kontrolují jen výsledky ¨Pokročilí ¨mají jasný plán ¨ ¨věří si ¨ ¨kontrolují průběh i výsledky Autoregulace v praxi - sebereflexe (Zimmerman, Schunk) ¨Začátečníci ¨vyhýbají se sebehodnocení ¨ ¨příčiny úspěchu a neúspěchu hledají ve svých schopnostech (neovl.) ¨ ¨reagují na sebe negativně ¨ ¨v měnících se podmínkách zmatení ¨Pokročilí ¨snaží se o sebehodnocení ¨ ¨příčiny úspěchu a neúspěchu hledají v použité strategii (ovlivnitelné) ¨ ¨reagují na sebe pozitivně (zkoušejí si naučené v běžných situacích) ¨ ¨dobrá adaptace i měnícím se prostředí Výkon žáka (studenta) a jeho souvislosti ¨(…) ¨cíle, které si žák stanovuje ¨jeho motivace ¨autoregulace ¨výkon (průběh zkouškové situace) ¨ ¨ovlivněny i širším kontextem Vedení k autoregulaci ¨není možný pouhý „nácvik“; nutný rozvoj „já“ (sebesystém) ¨zdroje ¤sociální ¤osobnostní ¤situační ¨cílený nácvik: ¤vyučování strategiím, praktické provádění a. strategií, zpětná vazba o účinnosti a. strategie, monitorování sebe samého, sociální opora, sebereflexe Metody ¨Pod vedení učitele ¨verbální instruování ¨předvedení vzoru (nápodoba) ¨supervize ¨reciproční vyučování ¨podpůrné vyučování ¨ ¨S vrstevníky ¨vrstevnické učení ¨kooperativní učení ¨skupinové učení ¨Využití techniky ¨CAL systémy ¨ ¨Pod vedením sebe samého ¨sebemonitorovací protokoly ¨žákovský deník ¨domácí příprava ¨samostatná praxe Možnosti při diagnostice – můžeme sledovat indikátory: ¨Kognitivní učební strategie ¨Metakognitivní strategie ¨Strategie vedoucí k poznání sebe samého ¨Motivační strategie ¨ ¨nejlepším empirickým postupem je kombinace kvantitativního a kvalitativního přístupu Záznamový arch (Lan, 1998) >