Školní úspěšnost a osobnostní faktory Školní úspěšnost a osobnostní faktory • Mimo schopností také temperamentové, charakterové vlastnosti - volní a motivace mají vliv na procesy učení Temperament – emoce: - Energie a rychlost – impulsivita/pomalé tempo - Odolnost/úzkostnost, labilita (vyhraněné typy jsou rizikem) Charakter a vůle • Vztah a postoje k práci, učení • U malých dětí – nezralost NS • Vliv rodičů (zrcadlo, model) • Nastavení norem/požadavků školy (naučitelné), čím dříve, tím lépe • Liknavost/prokrastinace, nedostatek vůle, adolescentní moratorium (odkládání, nechávání na poslední chvíli, neřízení času, mnoho zájmů) Motivace • Gagné: učení je řetězec událostí, je třeba je podpořit: motivace – rozpoznání (upoutání pozornosti) – vštípení – uchování – vybavení – zobecnění (přenášení do nových situací, nové strategie) – výkon (praktické uplatnění) – zpětná vazba (informace o výsledcích). Motivace • motivace vnitřní (zvědavost, zájem, získání schopností, splnění cíle … je přirozená, je třeba ji podporovat), • vnější motivace (tlak, odměna…). Souvisejí spolu. • motivy: potřeby, hodnoty, zájem • Očekávání úspěchu je (v některých případech) motivující. Úspěch je odměna. • Očekávání neúspěchu nemotivuje. • Přemotivování, přílišné očekávání – riziko neúspěchu, rozladění • Střední úroveň motivace, vnitřní i vnější • Schopnosti a motivace –vliv na výkon, někdy je motivace a píle více než schopnosti, motivace je prostředkem k využití inteligence. • Individuální rozdíly v možnostech aktivizace a motivace žáků Motivace a potřeby • Potřeba nových podnětů, potřeba něco umět (zvídavost) • Potřeba přijatelného hodnocení (je důležitá kvalita výkonu nebo/a sociální ocenění) • Potřeba úspěchu nebo vyhnout se neúspěchu (udržet se v průměru) • Potřeba smyslu (k čemu jim to bude) Vývojově podmíněné výkyvy (ne poruchy) (Vágnerová: Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Karolinum, 2005) • Impulzivita a obtíže v sebeovládání • Kolísání aktivační úrovně (fáze útlumu) • Výkyvy v sebehodnocení (důsledek situačního neúspěchu), dospívající potřebuje potvrdit své kompetence • Zkratkovitě generalizující závěry (z jednoho neúspěchu nebo konfliktu se vyvodí radikální závěry) • Ztráta motivace ke školní práci. Odmítání rodinou proklamovaných hodnot – např. vzdělání, škola jako zástupný symbol dětské závislosti) • Změna vztahu k autoritě (kritika norem, oceňují přiznání chyby dospělým, dohody), změna vztahu s učitelem (provokace, odmítání požadavků, snaha projevit názor a být respektován) • Změna postoje ke škole (škola je prostředek n naplnění vyšších cílů, někteří dospívající však stále nemají pracovní návyky) Školsky neúspěšní žáci se dříve osamostatňují, nemají motivaci k učení Aspirace • Souvisí s motivací, každé dítě má jiné cíle, jiné pojetí úspěchu (co je úspěchem pro jednoho, může být neúspěchem pro jiného) • Aspirační úroveň – snaha dosáhnout nějaké úrovně výkonu. Očekávaný vlastní výkon, očekávané dosažení výsledku, pozice. • Riziko přijetí role neúspěšného žáka, sníží se aspirace po opakovaných nezdarech • Diagnostika: pozorování a rozhovory, test výkonové motivace (NOUV), test aspirační úrovně Podpora motivace • podnítit zájem – netradiční formy výuky • společně formulovat cíle, vybrat si úkol, • poskytovat ZV, • oceňovat snahy, • upozorňovat na možnosti využití naučeného, • navodit očekávání úspěchu • zajistit přiměřený tlak třídy – klima, normy, klima školy • přiměřená míra soutěživosti • Atd.