Výchova Psychologie odměn a trestů Literatura: J.S. Cangelosi J. Čáp + J. Mareš D. Fontana Z. Matějček Výchova - definice • proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k určitému cíli • celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. • vzájemné působení vychovávajících a vychovávaných, jejich vzájemná interakce, komunikace... Psychologie výchovy - otázky • jaké jsou účinky výchovných metod a výchovných stylů • které odměny a tresty jsou funkční • za jakých okolností působí vysvětlování a přesvědčování • za jakých podmínek působí osobní příklad • jak výchovu ovlivňují vrstevnické skupiny • jaké jsou výchovné účinky her a zábav • jak formovat zájmy dětí, postoje ke vzdělávání a hodnoty • jak lze měnit návyky.... Výchovné cíle • dlouhodobé, střednědobé i krátkodobé • Dlouhodobé: např. formování zájmů, postojů, hodnot, morálních aspektů osobnosti… rozvoj osobnosti žáka • Střednědobé a krátkodobé: např. změnit určité návyky –hygiena..., změna postoje (např ke škole, k druhému), slušné chování.... apod. Výchovné vlivy - rodina Rodičovská výchova: - životní zkušenost rodičů, - vzdělání rodičů, - osobnostní vlastnosti, - zdraví, - sociální status, - životní cíle, - osobní problémy a životní události, - sociokulturní podmínky… S věkem stoupá vliv kamarádů dětí, zájmů, módy – Obvyklé problémy: čas příchodu domů, řízení styku s kamarády, kapesné, oblékání a účes… Výchovné vlivy - škola • Klima školy (velikost školy, vedení, pravidla…), • Charakter třídy a školy (výběrová, alternativní…) • Sestavení kolektivu a klima třídy • Osobnost a odborné kompetence třídního učitele • Počet a osobnosti dalších učitelů • Kurikulum (skladba a obsah vyučovaných předmětů) • Výchovné poradenství ve škole • Jiné okolnosti a situace Výchovné metody záměrné a systematické způsoby, postupy a prostředky, které směřují k výchovnému cíli - Příklad a osobní příklad, každodenní chování - Odměna - Trest - Příkaz, kladení požadavků - Domluva, komunikace, diskuse - Smlouvy... - Hry - Vztah!!! - Atd. Kladení požadavků - základ - založeno na normách a pravidlech, - přiměřenost požadavků, smysluplnost, jejich akceptace, - důslednost při kontrole plnění, - autorita dospělého, vzor, - hodnocení splnění. Odměny a tresty Odměna: - Pozitivní společenské hodnocení - Uspokojení nějaké potřeby - Umožnění nějaké výhody - Materiální odměna Problém zevšednění odměn Tresty • Negativní společenské hodnocení • Omezení potřeb, odejmutí výhody • Náhrada škody Funkce trestu: Ukázat na problém, navodit i smýt pocit viny, ukázat řešení, náprava, ale i odstrašení. Rizika trestu: Narušuje vztah, stimuluje vytváření strategií, jak se trestu vyhnout, nemusí nic napovědět o správném chování, vyvolávají úzkost a odpor, mohou mít jen krátkodobý účinek, mnohdy neřeší příčiny. Diskutabilní či rizikové tresty: Zákaz zájmové činnosti, ukládání práce, trest učením, psychické a fyzické tresty – týrání. Fyzické a psychické tresty Mezinárodní úmluva o právech dětí Fyzické tresty: - Cílem je způsobit fyzickou bolest. Rizika: - Stimulace agresivity a strachu - Silnější má právo na své straně - Často v afektu (cílem = bolest) - Nejasný vztah k nápravě chování Psychické tresty: - Odepření projevů náklonnosti, odměřené chování (tichá domácnost), urážení a ponižování. Rizika: Vydírání, narušení vztahu, silná emoční zátěž, nejasný konec, nejasný vztah k nápravě chování (týrání dětí) „Efektivní“ trestání: • snažit se trestům předejít, předvídat chování • dát příležitost vysvětlit prohřešek (spravedlnost) • vyjednání trestu – pochopení trestu žákem, nejde o zlovůli učitele, jednání ku prospěchu žáka • přiměřenost věku a prohřešku, • neodkladnost, ale netrestání v afektu – střídmé uvažování, • jednorázovost (ukončení), otevřená budoucnost • vysvětlit správné chování/řešení • odsuzujeme čin, ne žáka • záleží na formě komunikace (pro nenarušení vztahu) • ale musí být nepříjemný • trest musí být konkrétní (jak vede k nápravě chyby) • ve škole: domlouvat se na trestech s rodiči • Tresty jsou v souladu s „politikou“ školy Další tresty • Metoda přirozených následků/logických důsledků (Rousseau) • Smlouvy o dalším postupu, vyjednávání • Vyjednávání, přechod k povzbuzování a pomoci Výchovné styly K. Lewin Autokratický styl ............. Integrační .................. Liberální Schaefer, E.S. Silné řízení Slabé řízení Záporný vztah Kladný vztah Integrační, přísná a laskavá Bez požadavků, kamarádská Autokratická Liberální s nezájmem, zanedbávající Výchovné styly (Čáp, 1994) Řízení Emoční vztah silné střední slabé rozporné Záporný Výchova autokratická, tradiční, patriarchální Liberální s nezájmem o dítě Rozporné řízení, záporný vztah Záporně kladný Výchova emočně rozporná, jeden z vychovatelů zavrhující, druhý extrémně kladný, koalice s dítětem... Kladný Výchova přísná a laskavá Optimální forma se vzájemným porozuměním a přiměřeným řízením Laskavá výchova bez požadavků a hranic Rozporné řízení relativně vyvážené kladným emočním vztahem Extrémně kladný Kamarádský vztah, dobrovolné dodržování norem Modifikace chování ve třídě (Fontana) vycházejí z toho, že: – učitel je modelem, musí si všímat vlastního chování – chování je možné popsat, je třeba přesně popsat to, co se má změnit – chování je naučené – chování je možné změnit (změna posilujících reakcí, které chování vyvolávalo – behaviorální přístup) – zákon účinku – chování má nějaký účel, něčeho chtějí dosáhnout – důležitost porozumění a kontextu (nesprávná interpretace prostředí dítětem – kognitivní přístup) Zvládání třídy (management třídy) • Techniky organizace výuky a motivace žáků. Učitel = manager školní třídy (atmosféra společného dosahování cíle, týmy...). Podpora „podnikatelské“ atmosféry: • využití začátku roku (domluvy, normy, podmínky, představy žáků…) • pečlivá konkrétní příprava a organizace výuky • zkrácení přechodových časů na minimum (nestačí začít zlobit) • výběr stylu komunikace (práce s chybou, vyjadřovat obavy…) • jasné stanovení požadavků • být vzorem „podnikatelského“ postoje