Intelektové faktory školní úspěšnosti Kognitivní psychologie • Kognitivní psychologie: jak lidé vnímají informace, učí se jim, pamatují si je a přemýšlejí o nich. • Racionalisté (Platon, Descartes) – vše lze logicky odvodit • Empiristé (Aristoteles, Locke) – zásadní je zkušenost • Konsensus (Kant) Logika versus zkušenost Zkoumání kognice • Strukturalisté: W. Wundt (analýza vjemů), snaha poznat struktury, zájem o obsahy – co je v mysli • Funkcionalisté (jak a proč mysl pracuje – W. James; J. Dewey) – pragmatici, je důležité pochopit smysl učení, pochopit praktické využití poznání Struktura versus procesy Novodobí kognitivisté • G.A. Miller, U. Neisser, H. Simon, • R. J. Sternberg (Kognitivní psychologie) • Kognitivní psychologie: jak se lidé učí, jak strukturují, uchovávají a využívají vědomosti (Neisser) • Kognitivní styly, kognitivní mapy, kognitivní stereotypy • Individuální konstrukce reality Mentální modely • P. Senge (5. disciplína pro učící se organizace) 1. Co mohu vidět 2. Co si vybírám 3. Význam, který tomu přikládám 4. Předpoklady (proč…. 5. Závěr 6. Zobecnění – přesvědčení o „světě“ Témata kognitivní psychologie • Kognitivní neurověda • Pozornost a vědomí • Vnímání • Paměť • Reprezentace poznatků – představy • Jazyk • Řešení problémů a tvořivost • Usuzování a rozhodování • Kognitivní vývoj • Lidská inteligence Stárnutí kognitivních funkcí • Fluidní inteligence – úbytky • Krystalická inteligence – stabilnější • Plasticita kognitivních funkcí (modifikovatelnost schopností) • Patologické změny – specifické neuropsychologické poruchy (velmi individuální) • Kompenzační mechanismy • Moudrost – výjimečný vhled do situací, dobré posuzování alternativ, poradit si při řešení životních problémů Školní úspěšnost - vlivy • Intelektové faktory (inteligence) • Mimointelektové faktory (motivace, vůle – osobnost, vnější stimulace) • Poruchy učení Inteligence – definice Definice: • mentální úroveň, • schopnost řešit problémy (protikladné k instinktu) • schopnost efektivně řešit abstraktní úkoly, • schopnost učit se ze zkušenosti, • adaptovat se na nové situace • schopnost abstraktního myšlení a účelného jednání. • způsobilost určující kognitivní operace, objevování a chápání různých vztahů, • dispozice k myšlení, • Metakognice – porozumění vlastním myšlenkovým procesům a schopnost řídit je Inteligence – klasické teorie Spearman faktor g – obecný – podílí se na všech výkonech, faktor s Vícefaktorová teorie (Thurstone, 1938) - více specifických mentálních schopností: • Chápání slov, slovní plynulost, induktivní usuzování, numerická způsobilost, • prostorová představivost, percepční rychlost, paměť. Dva druhy inteligence (Hebb, 1949) • environmentální (získaná učením) • vrozená Cattell (1965) fluidní obecná inteligence – vrozená (flexibilní myšlení...) krystalizovaná - naučené poznatky Diskuse o vlivu kultury na inteligenci. Kulturně relevantní testy inteligence. Inteligence Flynnův efekt (Flynn, 1994) - vliv prostředí na inteligenci, růst IQ od roku asi 1930. Nejméně 15 bodů za generaci. Vyšší přírůstek u fluidní inteligence. Měření inteligence - tendence Psychometrické testy (výkonové) Dynamické hodnocení (jedinec se u testování učí a na základě tohoto reaguje). Zjišťuje se rozdíl mezi skutečně rozvinutou schopností a latentní kapacitou. Proč měření? předpověď úspěchu ve škole, v práci, rodičovství, snižování pravděpodobnosti delikventního chování, snižování rizika sociální potřebnosti, pravděpodobnost genetického přenosu na generaci, rasové a etnické rozdíly Poruchy inteligence Inteligence - nové přístupy Pravá inteligence (Perkins, 1995) 3 základní aspekty inteligence : neurologický (rychlost a přesnost neurologických systémů - genetické), zkušenostní (co jsme se naučili) reflexivní (strategie při řešení problémů, reflexe). Emocionální inteligence (Goleman, 1995) Schopnost předvídat, vyhodnocovat (prožívat, rozumět jim) a vyjádřit (řídit, tvořivě uplatnit) emoce Multifaktoriální pojetí H. Gardnera Úspěšná inteligence (Sternberg, 1997) schopnost adaptovat se, utvářet a vybírat si prostředí k dosažení cíle. Rozpoznání svých slabých a silných stránek (jak využít silné a kompenzovat slabé). Tři komplexní schopnosti úspěšné inteligence: analytické, kreativní a praktické (udělat analýzu, vymyslet jak vyřešit... a realizovat). Podpora u žáků – emoční inteligence, personální formy inteligence (Gardner), úspěšná inteligence Inteligence a školní úspěšnost • Hlavní faktor školní úspěšnosti (ale ne jediný) • Jde o schopnost – možnost rozvoje v určitých složkách • Školní nezralost – nerovnoměrné rozložení intelektových složek (možnost stimulace některých složek) • Nadaní žáci (speciální pozornost, integrace nebo segregace?) • Integrace/segregace žáků s poruchou intelektových schopností