Psychologie vzdělávání a výchovy Bohumíra Lazarová ÚPV FF MU lazarova@phil.muni.cz Jan Mareš(PedF a FSS MU) Josef Lukas (CPIV a FSS MU) Literatura FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. HRABAL, V. - PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha : Portál, 2010 LAZAROVÁ, B. Netradiční role učitele :o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno : Paido 2008. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. MAREŠ, J., ČÁP, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001 PIAGET, J. Psychologie inteligence. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha : Portál, STERNBERG, R.J. Kognitivní psychologie. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. . Psychologie vzdělávání a výchovy Analogicky: Educational Psychology • Pedagogická psychologie • Psychologie vyučování a výchovy • Učitelská psychologie Postavení v systému psychologických věd • Základní disciplíny • Aplikované disciplíny Vztah: • k Ψ vývojové (základní), • k Ψ obecné (základní - pojmy), • k Ψ osobnosti (základní) • k Ψ poradenské (aplikovaná) • k Ψ školní …. • …… Vztah k jiným vědám • Pedagogika (řada společných témat), speciální pedagogika • Sociologie • Antropologie • …. Definování… čím se zabývá psychologie V a V? • Psychologickými aspekty výchovných a vzdělávacích procesů.. • Psychikou a osobností člověka v procesu výchovy a vzdělávání … • Průběhem, podmínkami a výsledky výchovy a vyučování… Využití v praxi učitele • porozumět procesu a průběhu učení (porozumět principům, které učení umožňují, aby dítě učení pochopilo, aby si je osvojilo a zapamatovalo). …hledá způsoby, poznat kognitivní styly… • porozumět žákovi, s ohledem na kontext celé učební situace (porozumění prostředí školy a situaci žáka v ní, vnímání školy jako specifického prostředí pro učení…) • porozumět procesům učení ve vztahu k věku učícího se • porozumět faktorům, které učení podporují – inhibují mimo kognitivní sféru sociální zázemí žáka, osobnost, eventuálně nemoc … rodina. Jak zvýšit motivaci žáka k učení. • porozumět třídě jako sociální skupině • pro autodiagnostiku učitele, jeho sebepercepci, psychohygienu • Atd. Pojetí ped. psych. • Pedps: využití poznatků obecné psychologie ve výchově a vzdělávání …Slabá prestiž, slabé využití, vzorem jsou přírodní vědy. Experimenty: vnímání, paměť, inteligence (měřitelné) (19. stol.) • Pedps: využití vývojové psychologie v pedagogické praxi (20. stol. začátek) vliv Piaget, Vygotskij – do centra pozornosti se dostává aktivita a vývoj samotného dítěte. • Snahy nahradit pedagogiku psychologií (psychologie nenabízí své poznatky pedagogice, ale přímo zkoumá, vysvětluje…) • Pedagogická psychologie jako součást pedagogiky (protireakce) • Pedps. jako samostatná disciplína psychologická (prolínání) Vliv psychol. směrů • Asocianismus (Herbart, Ebbinghaus - asociace, paměť – vliv na učení) • Reflexologie (Pavlov – podmiňování jako učení) • Behaviorismus (Thorndike, Skinner, Watson: stimuly – reakce jako základ učení) • Humanistická psych. (Rogers – vliv osobnosti, vliv volby, respekt k individualitě) • Kognitivní směry (Tolman, Kelly - kognitivní cesty mapy, individuální konstrukce poznání)