Vzdělávání a učení v jednotlivých vývojových fázích Bohumíra Lazarová lazarova@phil.muni.cz Literatura • Atkinson, R. a kol. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. • Čáp,J.; Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. • Kern a kol. Přehled psychologie. Praha: Portál, 1999. • Langmeier,J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. • Macek, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003 • Pouthas,V., Jouen, F. Psychologie novorozence. Chování nejmenšího dítěte a jeho poznávání. Praha: Grada, 2000 • Stuart-Hamilton,I. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. • Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. • Atd. (Říčan… Švancara….) Základní otázky Předmět vývojové psychologie Vývojová psychologie zkoumá souvislosti a pravidla vývojových proměn v jednotlivých oblastech lidské psychiky a usiluje o porozumění jejich mechanismům. • Zkoumání psychického vývoje lidského jedince od narození do smrti (v tomto pojetí = ontogenetická psychologie). • Sleduje involuci a evoluci psychických procesů, stavů a vlastností osobnosti ve všech obdobích života. • Předmět zkoumání vývojové psychologie je možné rozšířit o fylogenetické a antropogenetické hledisko vývoje. Evoluční vývoj Ch. Darwin (1859): evoluční vývoj je organizován podle dvou základních kritérií: • přežití • reprodukce Ti, kteří přežívají a prosperují, předávají svým potomkům genetickou informaci. Méně adaptivní nejsou tak odolní. Darwinova teorie - impuls pro evoluční biology. Teorie vývoje zvířat, ale i implikace pro vývoj člověka: • etologie • sociobiologie. Nezabývají se přímo vývojem mentálních procesů. Kvalitativní a kvantitativní změny • Vývoj: kvantitativní i kvalitativní změny • Růst: týká se kvantitativní stránky vývoje (zvětšování a množení buněk) • Zrání: zákonitá posloupnost vývojových změn (funkce genotypu), stanoví limity, je podmínkou, předpokladem pro učení • Učení: většinou důsledek působení sociálního prostředí, obecná nebo specifická zkušenost Činitelé utváření osobnosti a znaky jedince Podle: Smékal, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister & Principal. ISBN 80-85947-80-3 získané konstituční kongenitální vrozené zděděné genotyp fenotyp Souhrn genetické informace Mutace genů Prenatální a perinatální vlivy Konstantní vlivy fyzikálněchemické, toxické, senzorické Variabilní vlivy přírodního a sociálního prostředí. Výchova a výuka. Socializace. početí porod vývoj Teorie životní cesty (biodromální) Zkoumání lidského života jako celku, vývoj jako sled vzájemně závislých událostí P. Baltes (1987): tři skupiny vývojových vlivů: • Vlivy determinované fyzickým věkem (biologické, psychické, a kulturní faktory automaticky korelují s věkem a jsou předpověditelné na základě věku, dají se více méně vztáhnout na každého jedince) • Vlivy determinované historicky (dlouhodobé historické vlivy - období krize, urbanizace, industrializace atd.) (krátkodobé historické vlivy, vztahující se na jednu epochu - válka, epidemie…) • Non-normativní vlivy (biologické či kulturní události, které jsou jedinečné ve vztahu k jedinci) Jejich souběžnost či následnost se nedá předpovědět (případové studie). L. S. Vygotskij Zóna nejbližšího vývoje Období, které těsně předchází nové vývojové etapě, bývá vnímavější, pohotovější zareagovat na vnější podněty, takže se v něm dá nástup změn urychlit. Zóna nejbližšího vývoje - období, kdy se dítě blíží k nové vývojové etapě - za určitých podmínek (za pomoci dospělého) ji může dosáhnout snadněji. ZNV - vzdálenost mezi aktuální úrovní výkonu (tj. současnou, realizující se úrovní schopnosti dítěte řešit určitý úkol) a potenciální vývojovou úrovní. Dobré je jen takové učení, které jde před vývojem. Vývojové úkoly R. J. Havighurst (1948): • Ve vývojovém úkolu jsou zahrnuty jak potřeby a očekávání společnosti, ve které jedinec žije, stejně jako jeho individuální potřeby a očekávání. Pro naplnění vývojového úkolu nabízí konkrétní společnost (kultura) určité osvědčené vzorce chování (patterns). • “Teachable moment", (Havighurst,1948), tj. senzitivní okamžik pro zahájení učení. Je-li toto krátké období optimálního startu promeškáno, je mnohem obtížnější úkol následně zvládnout. Také předběhnutí vývojového úkolu je spojeno s řadou obtíží. • Jedno stádium je přípravou na druhé Periodizace vývoje Jean Piaget • Fáze senzomotorické inteligence (do 2 let). Fáze praktického - senzomotorického poznávání objektů v čase a prostoru. Orientace v okolí. • Fáze symbolického/předpojmového myšlení (do 4 let). Schopnost používat symboly – slova, gesta, obrázky, které nahrazují reálné objekty. Učí se pracovat s jazykem a výtvarným vyjádřením. • Fáze názorného myšlení (do 7 let) Mentální operace, dítě dokáže pracovat s představami. • Fáze konkrétních logických operací (do 11 let). Dítě systematicky uvažuje o objektech, číslech, čase, prostoru, příčinnosti apod. Uvědomuje si vztahy (např. stejné množství může měnit tvar…) • Fáze formálních logických operací (od 11-12 let). Člověk začíná přemýšlet o světě jinak než jen na úrovni činností nebo jednoduchých symbolů. Domýšlí důsledky, testuje hypotézy. Hlavním hlediskem pro členění vývoje je vývoj myšlení. Důležité je, jakým způsobem dítě uvažuje. Vstup do školy • Povinnost. Vliv názorů a postojů rodičů Způsobilost pro školní práci: • Školní zralost - kompetence pro zvládnutí nároků základní školy spíše závislé na zrání (např. zralost kognitivních funkcí, unavitelnost, pozornost, emoční a sociální zralost). Zrání NS. Lateralizace ruky. Motorická obratnost a jemná motorika. • Školní připravenost – kompetence pro zvládnutí nároků základní školy, na nichž se podílí učení (např. sebeobsluha, pracovní návyky, poslušnost…). Hodnota a smysl vzdělávání, chování, způsob komunikace, sociální připravenost – rozlišování rolí, normy chování. Posuzování školní způsobilosti Orientačně v mateřských školách, při zápisu (screening), lékaři. Někdy psycholog, příp. speciální pedagog . Odklad ŠD. Školní věk - do puberty (do 12 let) Vnímání - smysl pro detaily, všímavost k odlišnému. Myšlení - fáze konkrétních logických operací (Piaget). Myšlenkové operace. Číselné operace, čas, úvahy. Proměnlivost jako základní vlastnost reality. Období realismu – dítě akceptuje skutečnost jako danost. Posuzují skutečnost z více hledisek. Učení Nápodobou, pokusem a omylem, logickým odvozením. Školní věk – emoční a sociální vývoj Sebepojetí Rozvoj sebehodnocení. Potřeby seberealizace přibývá postupně. Emoční vývoj Větší vyrovnanost ve středním školním věku. Sociální vývoj Převzetí role školáka. Konfrontace a srovnávání se spolužáky, hodnocení výkonu. Potřeba uznání. Vázanost na učitelku v raném školním věku, pak přibývá kritičnosti. Vztah s vrstevníky, ve středním a starším školním věku uspokojují mnohé potřeby. Specifický způsob komunikace. Konformismus. Vlastní skupinové normy. Ve starším věku přibývá solidarity. Identifikace se skupinou stejného pohlaví až do puberty. Hry pohybové, námětové, konstruktivní a kresba. Začíná četba. Vliv médií. Ideály. Vztah ke zvířatům. Školní věk Příčiny negativního sebehodnocení: - Opakované neúspěchy (i dílčí) – školní neúspěch - Osobnostní charakteristiky, nízká frustrační tolerance - Handicap - Vliv prostředí, rodiny - ....................... --------------------------------------------- - Zrcadlová teorie (podceňování ze strany rodičů, učitelů...) - Teorie modelu (vliv vlastního sebehodnocení rodičů) Pubescence Vliv sekulární akcelerace (urychlování vývoje) Výrazné změny tělesné. Růst a vývoj svalů. Hormonální produkce. Vliv na psychiku - emoční vypětí, rozkolísanost. Přecitlivělost, podrážděnost, vzdor a vztahovačnost. Ztráta jistot, potřeba nové stabilizace. Sklon k dennímu snění, riziko depresí. Myšlení Důraz na uvažování, stádium formálních logických operací. Hypotetické uvažování. Systematičnost. Úvahy o budoucnosti. Polemika. Nevyzrálost postojů. Mechanismus kyvadla. Zhoršená pozornost. Pubescence Korekce sebepojetí. Pohled do sebe – období introverze. Hledání sebe sama, pochybnosti, nespokojenost. Vliv vrstevníků na sebehodnocení. Důležitost zevnějšku. Po neúspěchu mnohdy klesají aspirace. Sociální vývoj Odmítá podřízené role. Tendence osamostatnit se. Kritičnost, obranné reakce. Frustrace a nedorozumění s dospělými. K dospělým netolerantní. Konflikty. Nechuť ke kompromisům, odmítání zbabělosti, submisivity, formalit, apod. Specifický komunikační styl. Odpoutání od hodnot rodiny. Normy vrstevníků. Peer programy. Mají povinnosti, ale ne mnoho práv. Erotické city. Estetické city. Profesní orientace Vyhraňují se zájmy, četba, hudba. Ideály. Výchova k volbě (sebepoznání – informace – rozhodování). • Výchovné zásady Adolescence (od 16 let) Zpomalení až zastavení růstu. U chlapců později. Tělesná krása, pohlavní zralost. Tělo středem pozornosti. Zlepšení výkonnosti. Sport. Rozpory – někdy bouřlivý separační proces, postupná stabilizace, psychické osamostatňování, zlepšení vztahů s okolím kolem 20. roku. Ukončování přípravy na život a profesi. Snaha rychle dosahovat cílů. Často ukvapenost. Formální dospělost. Cíle a úkoly dospívání • Rozvíjet citovou, postojovou, hodnotovou a názorovou nezávislost • Emancipovat se ve vztahu k rodině a vytvářet si nový vztah k autoritám • Vytvářet nový vztah k vrstevníkům, orientovat se ve vztazích, zbavovat se konformity • Vyrovnat se s eroticko-sexuální potřebou, vytvořit nový vztah k opačnému pohlaví • Rozvíjet životní cíle, vytvořit si vlastní názor na svět • Rozvinout pocit osobní identity, vytvořit si reálný obraz o sobě a přijmout ho • Připravit se na převzetí odpovědnosti za svůj život a za životní spokojenost (J. Kožnar). Rizika dospívání Rozhodující rizikové faktory: selhávání při naplňování jednotlivých vývojových úloh • Frustrace z neuvolněné vazby na dospělé (poruchy ve vztahu k dospělým) • Těžkosti s překonáváním dětských výhod (nepřipravenost převzít odpovědnost – selhávání v úkolech, ve škole, nízké ambice…) • Obtíže v hledání místa ve skupině vrstevníků (sociální izolace, antisociální skupiny…) • Problémy v hledání identity – zmatek, méněcennost, bezmocnost (neurózy, úniky do drog…) • Problémy ve vztazích k opačnému pohlaví Neurotická spirála (H. Fensterheim): Neadekvátní reakce – pochybnosti o sobě – narušené pocity – neadekvátní reakce – pochybnosti o sobě… Rizika dospívání • Rizikovost může být chápána ve smyslu ohrožení mládeže (zneužívání apod.), ale především jako ohrožení vývoje – problémy sociální adaptace dospívajících. • Následkem spolupůsobení určitých faktorů je zvýšená pravděpodobnost selhávání v sociální a psychické oblasti. • Poruchy vývoje - nepřiměřené sociální chování spojené s dospíváním se objevují ve všech kulturách (jde o pubertu a adolescenci – období mezi dětstvím a dospělostí). • Podle WHO: nárůst problémů mládeže ve třech formách: - Pasivní: únikové chování, záškoláctví, vyhýbání se požadavkům, suicidia - Agresivní: delikvence, násilí, šikana až extrémy – terorismus… - Kompromisní forma: instabilita, výkyvy v práci, emoční labilita V. Labáth a kol. Rizková mládež. Praha: SLON, 2001 ADOLESCENCE Myšlení a rozvoj inteligence Všechny myšlenkové operace. Převaha práce s pojmy (ne obrazy). Fluidní inteligence (bystrost) na vrcholu. Harmonizace, flexibilita v myšlení, nové způsoby řešení. Divergentní myšlení. Věcnost a snaha o objektivitu. Sociální zájmy, světonázorové diskuse. Preference rychlých a zásadních řešení (krajní, absolutní). Absolutní morálka (autonomní), altruismus. Sebepojetí Vliv vzhledu, atraktivity a vlastního úspěchu. Zdravé sebehodnocení: znalost své hodnoty, slabých a silných stránek, zvládají neúspěchy, zvládají úspěch – chybí pokora. Vrchol zápasu o identitu (znát se, rozumět svým citům, čemu věřím, co dokážu, kam směřuji, vědomí vlastní jedinečnosti, vědomí kontinuity...) Adolescentní moratorium (Erikson) – chráněný prostor (dočasnost), experimentace s novými rolemi a zkušenostmi, pozastavení, odklad úkolů – orientace na jeden zájem či roli (např. hudba, sport, sex...), může být rizikové – separace mládeže od života dospělých (nepřebírání odpovědnosti), vznik subkultur Adolescence Emoce • Silné zážitky, nadšení, potřeba úspěchu a jeho prezentace Sociální situace • Nová sociální pozice. Plnoletost, zodpovědnost. Závislost na rodině. Zaměření na budoucnost, první trvalejší vztahy, ideál partnera. • Identifikace se skupinou. Faktory ovlivňující výběr přátel (zájmy, tradice, status, věk, rasa, pohlaví, vzhled, intelekt, zájmy, hodnoty…, apod.). Vliv part (kladné i záporné), stereotypy v chování, filozofie. • Zábavy v adolescenci (potřeba hry, soutěže, poznání, vybití energie….sport, cestování, hudba a tanec, literatura, média, filmy a divadlo). • Mění se vztah k víře. Nové hodnoty. Důležitá je svoboda. • Příprava na povolání. Učení a profese jsou často pojímány jako nutné zlo. Adolescence výzkumy (P. Macek) • Specifika české adolescence, první svobodná generace, prostor pro seberealizaci • Symptomy postotalitní psychiky – transgenerační přenos (odmítání a delegování odpovědnosti, nedůvěra…) • Ale dnes již nízká odlišnost od adolescentů z jiných evropských zemí • Odlišnost byla zejména v trávení volného času • Důležitost přikládají budoucnosti, cílům, kariéře • Potřeba udržet pozitivní vztahy • Problémy: spojení se školou, nedostatkem peněz a potřebou soukromí • Menší spokojenost se sebou samými, ale optimismus ve vztahu k budoucnosti • Změny ve výsledcích výzkumů (1992 a 2001) – trávení času: doba trávená ve škole, příprava do školy a čtení, sportování (pokles), necílené trávení času a televize (nárůst) + počítač. • Změny v hodnotách: zvýšil se věk plánu manželství a dětí i dosažení profese, zvýšila se důležitost peněz, vzdělání, úspěchu, čas s přáteli a snížila prospěšnost, mít děti, mít dobré vztahy Dospělost Období mladé dospělosti 20 – 35 let Období střední dospělosti 35 – 50 let Období starší dospělosti 50 – 65 let Znaky dospělosti: • Samostatnost, relativní svoboda vlastního rozhodování a chování, • Větší sebejistota a sebedůvěra, • Větší osobní vyrovnanost. • Schopnost přijímat zodpovědnost. • Nárůst povinností, ekonomická samostatnost. • Sexuální zralost, • Vyrovnaný vztah k lidem. Raná dospělost Velká rozmanitost ve vývoji. Přijetí profesní role, často stabilní partnerství i rodičovství. Obtížně se hledají zákonitosti. Velká naděje, ne iluze. Srovnávání očekávání a reality. Pragmatické myšlení. • Samostatnost, ekonomická nezávislost. Potřeba peněz, seberealizace, sebeprosazování. • Tělesná i pracovní výkonnost. Vrchol svalové síly. Počátky involuce. Neví si rady se svým potenciálem. U některých profesí předčasný vrchol kariéry. Postformální myšlení: kontext problému - komplexnost problému, změna přístupu k řešení problému. Vliv zkušenosti. Myšlení je flexibilní a dynamické. Mladá (raná) dospělost • Emoční a sociální stránka Sebekritičnost i nekritičnost, optimismus, velká odolnost, nadšení, pragmatismus, adaptabilita, potřeba perspektivy. Orientace na právo a pořádek. Občanské a profesní aktivity. Dovednost být sám a zvládat intimitu. Žít svůj vlastní život. Důvody manželství a rodičovství. Altruismus, zodpovědnost, péče o druhé • Ženy – role manželky a matky. Orientace na rodinu. Dilema rodina – profese. Střední dospělost do 45 let – 50 let Celková stabilizace mezi 30 – 40 rokem. Dobrá výkonnost i dobré zdraví. Vše „naplno“. Tělesné změny. Sklon k ukládání podkožního tuku. Nutnost udržovat kondici. Dojem, že muži v tomto období „stárnou“ pomaleji. Vyhraňování názorů, vliv zkušenosti. Budování společenského postavení. Orientace na domov a zaměstnání. Životní téma: milovat a pracovat (generativa - Erikson, Říčan). Stabilizace příslušnosti k určité sociální vrstvě – vrchol kariéry. Tendence předávat zkušenosti. Kariérové plató – kolem 40 let někdy změna profese. Krize středního věku – kolem 40 let. Všechno už/ještě můžeme a smíme. Osvobození od dřívějších tlaků (uvolňování z vazby na rodinu). Mění se i představa o partnerství. Ožívá problém vlastní identity. „Obroda“. Někdy silný pocit nutnosti změny. Roste tendence zabývat se sám sebou. Bilancování minulosti. Skupinová krize – manželů i dospívajících dětí. Krize středního věku • 35 – 50 let je středním věkem Úkoly: - Akceptovat nevratnost krátícího se času: změny v pohledu na svět - Akceptovat stárnoucí tělo - Rozvinout zralý partnerský vztah - Přehodnotit rodinné vztahy a akceptovat odchod dětí - Akceptovat obrat rolí ve vztahu k vlastním stárnoucím rodičům - Rozvinout přátelství středního věku - Přijmout roli učitele mladší generace - Dát hře a koníčkům nové významy - Stát se prarodičem …. Hrdlička a kol., Krize středního věku. Praha: Portál, 2006. Starší dospělost do 60 - 65 let Počátek stárnutí výrazný po 50 roce. Stín stáří. „Druhý dech“. Tělesné změny, častější nemoci – nosofobie (strach z nemoci), hypochondrie. Pozvolný úpadek tělesných funkcí. Zhoršování smyslových funkcí. Méně síly, pomalejší reakce. Mění se postoj k vlastnímu tělu (fáze prvních signálů, fáze smlouvání, fáze přijetí reality). Někdy rezignace. Intelektová složka Velká zásoba informací, zkušenost, rozvoj určitých funkcí, oslabení jiných. Dobrá schopnost dobře využívat informací a svých schopností. Snaha předávat zkušenosti. Výkony kolísají. Snížená flexibilita myšlení, zhoršená krátkodobá paměť. Úbytek kognitivních funkcí závisí na: dědičnosti, vzdělání a aktivitě, partnerství a rodině, životním stylu, osobní spokojenosti a vyrovnanosti. Výhody: nemusí si nic dokazovat, klid a radost z práce, vytrvalost, trpělivost. Ne protivník, ale partner mladých. Starší dospělost Sociální vztahy a profese • Odmítání změn v životním stylu. Preference pohody a jistoty. Člověk se více uzavírá. • Postupné uzavírání profesní kariéry: postoje od workholismu až po vyhoření. Bilance, nové představy o budoucnosti. Mění se postoj k hodnotám. Hledání alternativy, která je přijatelná i pro období stárnutí. Pocit prázdnoty , potřeba ocenění, úspěchu, pochvaly. • Syndrom prázdného hnízda - odchody dětí. Je třeba myslet na separaci. Nutný odstup. Někdy promítání vlastní ctižádosti do dětí. • Nemoci a umírání rodičů. Vztahová proměna v partnerství – partnerská nuda. Mnohdy pasivní akceptace partnera. Vzájemná opora manželů. Druhá manželská krize (Plzák). • Prohlubování introverze. Mění se postoje k lidem. Změny u žen jsou výraznější. Péče o staré rodiče, podpora dětí a jejich rodin. Role prarodiče. Vzdělávání dospělých • Děti i dospělí mají důvod se učit. Dospělý si jej (více) uvědomuje. Dospělí se učí, jestliže chtějí v životě (práci) dosáhnout lepších výsledků. • Učící se přicházejí s nějakými zkušenostmi. Dospělý jich má více (přednost nebo riziko?) • Dospělý se chce učit nezávisle. Přesto však má podmíněnou představu, že bude veden. 32 Učení dospělých (Malcoma Knowles) • Učící se řídí sám sebe nezávisle. Má však podmíněnou představu, že bude závislý a že bude veden. • Účastník kurzu přichází s určitými zkušenostmi. V mnoha případech to znamená, že účastníci jsou si navzájem nejbohatším zdrojem poznání. • Dospělí jsou ochotni se učit, jestliže cítí potřebu dosáhnout lepších výsledků v některých oblastech svého života. • Dospělí se neučí jen pro proces učení; učí se, aby dovedli lépe zvládat situaci, něco udělat, zlepšit svůj život. 33 Principy vzdělávání dospělých • Doplňujeme dovednosti (výcvik, trénink). • Vzdělávání dospělých musí být efektivní a důstojné. • Účastníci musí spolurozhodovat o náplni a účelu učení. • Účastníci si jsou navzájem zdrojem zkušeností. • Při zapojení do procesu učení jsou účastníci motivováni tím, co okamžitě využijí v praxi. • Účastník si musí v procesu učení vyzkoušet, prodiskutovat a naplánovat možnou aplikaci. Trendy ve vzdělávání dospělých • Partnerský, ne-expertní vztah k učícím se • Důraz na potřeby • Propojení teorie a praxe • Důraz na konstrukci znalostí Hlavní trendy v práci vzdělavatelů dospělých (Beneš, 2003) • Vzdělavatelé se mění ze zprostředkovatelů vědění v poradce pro učení. • Opouštějí didaktiku „předvést a nechat procvičit“, ale zadávají úkoly k samostatnému řešení. • Nepředávají informace, ale nechávají účastníky samostatně je získávat. • Nepomáhají při hledání řešení, ale umožňují nalézt vlastní řešení a zkušenosti. • Nevědí předem, co mají zprostředkovávat, ale zjišťují konkrétní vzdělávací potřeby. • Netvrdí, že znají, co je dobré a špatné, ale animují diskusi o hodnotách a cílech. Stárnutí a stáří Fyzické změny a změny ve smyslových funkcích Zpomalení, nejistota, horší pohyblivost, úbytky smyslů - zrak, sluch, horší Odhad, změny orientace v prostředí Úbytky v paměti, obtíže v učení. Horší přizpůsobivost. Změny v inteligenci: Krystalická inteligence je spíše nedotčena (moudrost, vědomosti…) Fluidní inteligence patrně více s věkem slábne (důvtip, bystrost, pohotovost). Teorie nepoužívání. Lze trénovat - omezeně. Věk versus složitost. Pozornost Problémy s rozdělenou pozorností (věk versus složitost) Paměť Slábne, ale v některých aspektech zůstává zachována, dobrá prospektivní paměť (motivace, zodpovědnost) Horší paměť na jména, větší počet TOT stavů (mít na jazyku) Řeč Změny závislé na změnách smyslových funkcí i sociálních změnách. Změny ve čtenářských návycích. Stárnutí a stáří Prožívání a chování – změny v osobnosti Citová labilita - výkyvy, zvýšená lhostejnost, introverze (více u mužů), změny vůle, horší rozhodování, Někdy vyšší trpělivost. Zdůraznění některých vlastností (samotářství, žvanivost…). Někdy opatrnost, puntičkářství, úzkostnost, sklon k nespokojenosti, egocentrismus. Nejistota - tendence opakovat sdělené. Změny v sebeobrazu (sebepojetí) vlivem nemocí, tělesných změn, příležitostí… Riziko nepřiměřených reakcí a postojů Životní styl Odchod do důchodu – ekonomické faktory. Změny v rolích. Nižší sociální status. Pokles potřeby změny. Potřeba naděje.. Potřeba sociálního kontaktu i samoty (příklon ke zvířatům, médiím…). Sociální teritorium (sousedé…). Úmrtí partnerů. Teorie odcizování. Při zhoršení zdravotního stavu ztráta jistoty, soukromí, změna životního stylu. Životní spokojenost Zdraví, finance, sociální síť - manželství, zájmy. Úloha rodiny. Stárnutí a stáří Akceptace x odmítání stárnutí (viz Erikson). Někdy rezignace a pesimismus. Zaměření do minulosti, bilancování. Integrita – pochopení smyslu života. Podmínky integrity: - pravdivost k sobě samému - smíření – přijetí vlastního života - nadhled, kontinuita – vlastní život jako součást celku „Pohled z mostu“ Důležitost aktivizace přiměřených obranných a kompenzujících mechanismů. - Selekce (činností…) - Optimalizace (optimální využití…) - Kompenzace (nahrazování…) Význam víry (přispívá k vyrovnanosti). Strachu ze smrti ubývá s přibývajícím věkem. Geragogika - gerontagogika • Spíše rozvoj než vzdělávání (výchova), jiné cíle • Velké individuální rozdíly (podle kontextu – kde žijí), individuální přístup • Odhad schopností, kompenzační mechanismy • Respekt ke smyslovým úbytkům • Respekt k fyzickým úbytkům • Ne - komplexní situace (jeden úkol, jeden podnět) • Vhodná témata (zajímají se o zdraví, rodinu a patologii… počítače) • Práce se zkušeností • Ocenění (labilita), motivace