Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE Student: Richard Ehl Studijní program: Geografie a kartografie Studijní obor: Učitelství geografie a kartografie pro střední školy Ředitel Geografického ústavu PřF MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje diplomovou práci s tématem: Současný stav říční krajiny spojené Bečvy Present state of the Bečva Riverscape Zásady pro vypracování: 1. Sestavte literární rešerši věnovanou konceptům a modelům říční krajiny a jejich syntézám. 2. Proveďte vymezení rozsahu (hranic) říční krajiny Spojené Bečvy pomocí různých přístupů (geomorfologický, pedologický, kvartérně geologický, vodohospodářský, ...). Porovnejte výsledky jednotlivých přístupů a diskutujte rozdíly. 3. Na základě existujících pramenů a vlastního terénního průzkumu zhodnoťte hydromorfologickou kvalitu Spojené Bečvy. 4. Ve třech vybraných transektech nivou Bečvy proveďte analýzu krajinné struktury a vyhodnoťte ekologickou stabilitu území. 5. Charakterizujte a diskutujte současný stav územní ochrany přírody a krajiny a další nástroje využitelné pro ochranu a optimalizaci využití zkoumaného území. 6. Součástí práce bude i vypracování výukových projektů a prezentací, popř. i vytvoření pracovních listů k využití uvedené problematiky pro vzdělávání na středních školách. Rozsah grafických prací: mapa krajinných struktur pro tři transekty, mapa tříd hydromorfologické kvality, fotodokumentace krajinných struktur v transektech a geomorfologických prvků koryta Bečvy Rozsah průvodní zprávy: cca 60 až 80 stran Seznam odborné literatury: Haslam, S. M. (2008): The Riversacape and the River. Cambridge University Press, Cambridge, 404 s. Malanson, G. P. (1993): Riparian landscapes. Cambridge University Press, Cambridge, 296 s. Štěrba, O. a kol. (2008): Říční krajina a její ekosystémy. UP, Olomouc, 391 s. Vedoucí diplomové práce: Mgr. Zdeněk Máčka, Ph.D. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání diplomové práce: říjen 2011 Datum odevzdání diplomové práce: do 10. května 2013 RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Zadání práce převzal(a): ............................................................... dne ...................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE Student: Petr Skácel Studijní program: Matematika Studijní obor: Učitelství matematiky pro střední školy Ředitel Geografického ústavu PřF MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje diplomovou práci s tématem: Regionálně geografické aspekty zemědělství ČR po vstupu do EU Regional geographical aspects of agriculture of Czech republic after accession to the EU Zásady pro vypracování: Hlavním cílem práce bude regionálně geografická analýza základních regionálních diferencí, které se v zemědělství ČR vytvořily zejména po vstupu ČR do EU. Součástí práce bude i analýza vývoje zemědělství ČR po roce 1990. Na vybraných ukazetelích zemědělství bude zpracován vývoj nejvýznamnějších regionálně geografických diferencí, tyto změny budou zpracovány rovněž graficky a tabelárně. V závěru práce budou zdůrazněny hlavní pozitiva a negativa vývoje českéh zemědělství po vstupu do EU. Součástí práce bude i vypracování výukových projektů a prezentací, jakož i vytvoření pracovních listů k uvedené problematice na středních školách. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 60 až 80 stran Seznam odborné literatury: Bičík, Ivan - Jančák, Vít. Transformační procesy v Českém zemědělství po roce 1990. Praha : UK Praha, 2005. 103 s. ISBN 80-86561-19-4 Fajmon,H. (2007): Čeští zemědělci a Společná zemědělská politika EU. Praha, EPP-ED, 127 s. Věžník, A., Konečný, O. Agriculture of the Czech republic after accession to the EU: Regional differentiation. Moravian geographical reports, 1/2011, vol. 19:50-60. Zemědělství 2004-2011. Mze ČR, Praha Vedoucí diplomové práce: doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání diplomové práce: říjen 2011 Datum odevzdání diplomové práce: do 10. května 2013 RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Zadání práce převzal(a): ............................................................... dne ...................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE Student: Svatava Rumlová Studijní program: Biologie Studijní obor: Učitelství biologie pro střední školy Ředitel Geografického ústavu PřF MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje diplomovou práci s tématem: Současné problémy Latinské Ameriky Actual problems of Latin America Zásady pro vypracování: Hlavním cílem práce bude analýza současných geopolitických problémů ve vybraných zemích Latinské Ameriky. V první části bude rovněž zpracována základní geografická charakteristika studovaných zemí. Dále bude pozornost věnována aktuálním otázkám současné Latinské Ameriky, jako je složitost politické situace, míra korupce, urbanizace domorodého obyvatelstva, produkce a obchod s drogami apod. Součástí práce budou i vybrané aplikace pro výuku zeměpisu na středních školách. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 60 až 80 stran Seznam odborné literatury: Chalupa, P., Hübelová, D. (2007): Latinská Amerika a její proměna. Geografia, Bratislava, Geo-servis, 15, 1, ISSN 1335-9258. Knox, P., Agnew, J. A., Mc Carthy, L. (2008): The geography of the world economy. 5th ed., London, Hodder Educations. 646 s. ISBN 978-0-340-94835. Pulsipher, L. M., Pulsipher, A. (2002): World regional geography: global patterns, local lives. 2nd ed. New York: W. H. Freeman, 601 s. ISBN 0716738414. Gorry, C. (2003): Jižní Amerika. Praha, Svojak and Co., 1059 s., ISBN 80-7237-487-7. Vedoucí diplomové práce: doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání diplomové práce: říjen 2011 Datum odevzdání diplomové práce: do 10. května 2013 RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Zadání práce převzal(a): ............................................................... dne ...................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE Student: Michal Krejči Studijní program: Geografie a kartografie Studijní obor: Učitelství geografie a kartografie pro střední školy Ředitel Geografického ústavu PřF MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje diplomovou práci s tématem: Environmentální dějiny Táborska Environmental history of Tabor region Zásady pro vypracování: Vymezte a stručně chrakterizujte zájmové území. V několika časových obdobích popište a zhodnoťte nejvýzmnamnější změny v zájmovém území. Práci koncipujte jako vzdělávací materiál o regionu, ve kterém žiji. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 60 až 80 stran Seznam odborné literatury: Borovský, F.A. (1892): Čechy. Díl VIII. Táborsko. J. Otto, Praha, 228 s. Hejna, A. (1970): Tábor. Odeon, Praha, 226 s. Hnízdo, A. Z. (1948): Přírodní památky a krásy Táborska. Místní okresní a osvětová rada, Tábor, 180 s. Hudges, J.D. (2006): What is Environmental history. Polity Press, Cambridge, 181 s. Archivní materiály, místní tisk a další literatura na doporučení školitele. Vedoucí diplomové práce: Mgr. Jarmila Burianová, Ph.D. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání diplomové práce: říjen 2011 Datum odevzdání diplomové práce: do 10. května 2013 RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Zadání práce převzal(a): ............................................................... dne ...................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE Student: Andrea Pecinová Studijní program: Biologie Studijní obor: Učitelství biologie pro střední školy Ředitel Geografického ústavu PřF MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje diplomovou práci s tématem: Environmentální seminář – lokální témata Environmental seminar – local issues Zásady pro vypracování: Cílem diplomové práce je vypracování příručky pro environmentální seminář zaměřený na výuku lokálních environmentálních témat. V úvodních kapitolách práce se zaměřte na rešerši literatury věnující se problematice environmentální výchovy v rámci výuky zeměpisu/geografie, rozeberte cíle environmentální výchovy a zařazení tohoto tématu do RVP G. Jádro práce bude tvořit rozpracování vybraných lokálních environmentálních témat do podoby návrhu výukové příručky, která bude obsahovat jak pasáže využitelné při frontální výuce (včetně elektronických výukových prezentací v příloze na CD), tak i návrh úkolů a cvičení pro samostatnou práci žáků a pro kontrolu zpětné vazby. Nedílnou součástí práce dále budou i propracované návrhy a náměty na projektovou výuku či scénář terénní výuky jako nedílné součástí geografického gymnaziálního vzdělávání. V poslední části práce vytvořte metodické pokyny pro učitele, jak s příručkou pracovat. Dále se pokuste v rámci pedagogické praxe na klinické škole některé výsledky Vaší diplomové práce prakticky ověřit a získané poznatky využijte při koncipování závěrů práce. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 60 až 80 stran Seznam odborné literatury: Činčera, J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno, Paido, 2007. 116 s. Dlouhá, J. (ed.). Inovace vysokoškolské výuky v environmentálních oborech. Praha, Univerzita Karlova, Centrum pro otázky životního prostředí, 2002. 185 s. Dlouhá, J. a kol. Vědění a participace: teoretická východiska environmentálního vzdělávání. Praha, Karolinum, 2009. 226 s. Matějček, T. Ekologická a environmentální výchova: učební text k průřezovému tématu Environmentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2007. 50 s. Studium časopisů Geografické rozhledy, Dnešní svět, Geografia a další literatury doporučené při konzultacích. Dále práce A. Hynky, P. Trnky, D. Kvasničkové, diplomové a bakalářské práce obhájené na Geografickém ústavu. Vedoucí diplomové práce: RNDr. Vladimír Herber, CSc. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání diplomové práce: říjen 2011 Datum odevzdání diplomové práce: do 10. května 2013 RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Zadání práce převzal(a): ............................................................... dne ...................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE Student: Petra Schwarzbachová Studijní program: Biologie Studijní obor: Učitelství biologie pro střední školy Ředitel Geografického ústavu PřF MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje diplomovou práci s tématem: Biotická složka fyzickogeografické sféry v gymnaziálním vzdělávání Biotic component of physical geography in secondary school education Zásady pro vypracování: Cílem diplomové práce je vypracování příručky pro gymnaziální výuku tématu „Biotická složka krajiny“. V úvodních kapitolách práce se zaměřte na rešerši literatury věnující se problematice výuky biogeografie a zařazení tohoto tématu do RVP G. Jádro práce bude tvořit návrh výukové příručky, která bude obsahovat jak pasáže využitelné při frontální výuce (včetně elektronických výukových prezentací v příloze na CD), tak i návrh úkolů a cvičení pro samostatnou práci žáků a pro kontrolu zpětné vazby. Nedílnou součástí práce dále budou i propracované návrhy a náměty na projektovou výuku či scénář terénní exkurze jako nedílné součástí geografického gymnaziálního vzdělávání. V poslední části práce vytvořte metodické pokyny pro učitele, jak s příručkou pracovat. Dále se pokuste v rámci pedagogické praxe na klinické škole některé výsledky Vaší diplomové práce prakticky ověřit a získané poznatky využijte při koncipování závěrů práce. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 60 až 80 stran Seznam odborné literatury: BAILEY, R. G. Ecosystem Geography. New York: Springer-Verlag, 1996. 204 s. ČERVINKA, P. Ekologie a životní prostředí: učebnice pro střední odborné školy a učiliště. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2005. 118 s. DEMEK, J.; QUITT, E.; RAUŠER, J. Úvod do obecné fyzické geografie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1976. 400 s. HORNÍK, S. a kol. Fyzická geografie II. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 319 s. JENÍK, J. Ekosystémy: úvod do organizace a azonálních biomů. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1998. 135 s. LOMOLINO, M. V. Biogeography. 4th ed. Sunderland, Mass.: Sinauer Associates, 2010. 878 s. MIČIAN, Ľ. a kol. (1984): Zeměpis pro 1. ročník gymnázií. SPN, Praha, 296 str. MOLDAN, B. (2009): Podmaněná planeta. Karolinum, Univerzita Karlova v Praze, Praha, 419 s. PRACH, K.; ŠTECH, M.; ŘÍHA, P. Ekologie a rozšíření biomů na Zemi. 1. vyd. Praha: Scientia, 2009. 151 s. WALTER, H. Vegetation of the earth and ecological systems of the geo-biosphere. 2-nd edit. New York: Springer-Verlag, 1979. 274 s. Vedoucí diplomové práce: RNDr. Vladimír Herber, CSc. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání diplomové práce: říjen 2011 Datum odevzdání diplomové práce: do 10. května 2013 RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Zadání práce převzal(a): ............................................................... dne ...................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE Student: Tereza Smejkalová Studijní program: Biologie Studijní obor: Učitelství biologie pro střední školy Ředitel Geografického ústavu PřF MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje diplomovou práci s tématem: Globální environmentální témata Global environmental issues Zásady pro vypracování: Cílem diplomové práce je vypracování příručky pro výuku zaměřenou na studium globálních environmentálních témat. V úvodních kapitolách práce se zaměříte na rešerši literatury věnující se této problematice v rámci výuky zeměpisu/geografie, rozeberte cíle environmentální výchovy a výchovy k myšlení v globálních souvislostech a věnujte se rovněž zařazení tohoto tématu do RVP G. Jádro práce bude tvořit rozpracování vybraných (výběr zdůvodněte) globálních environmentálních témat do podoby návrhu výukové příručky, která bude obsahovat jak pasáže využitelné při frontální výuce (včetně elektronických výukových prezentací v příloze na CD), tak i návrh úkolů a cvičení pro samostatnou práci žáků a pro kontrolu zpětné vazby. Nedílnou součástí práce dále budou i propracované návrhy a náměty na projektovou výuku a scénář terénní výuky jako nedílné součástí geografického gymnaziálního vzdělávání. V poslední části práce vytvořte metodické pokyny pro učitele, jak s příručkou pracovat. Dále se pokuste v rámci pedagogické praxe na klinické škole některé výsledky Vaší diplomové práce prakticky ověřit a získané poznatky využijte při koncipování závěrů práce. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 60 až 80 stran Seznam odborné literatury: HARRIS, F. (2012): Global environmental issues. Oxford; Hoboken, N.J., Wiley-Blackwell, 345 s. HINCHLIFFE, S.; BLOWERS, A. ; FREELAND, J. (2003): Understanding environmental issues. Chichester, John Wiley & Sons, 179 s. HODAČ, J.; KOTRBA, T. (2011): Učebnice globalizace. Barrister-Principal, Brno, 308 s. LOMBORG, B. (2006): Skeptický ekolog: jaký je skutečný stav světa? Praha, Dokořán, Liberální institut, 587 s. MOLDAN, B. (2009): Podmaněná planeta. Karolinum, Univerzita Karlova v Praze, Praha, 419 s. NOVÁČEK, P. (2011): Udržitelný rozvoj. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, 430 s. SEITZ, J. L. (2008): Global issues: an introduction. Malden, Mass., Blackwell, 308 s. SMITH, K. (2004): Environmental hazards: assessing risk and reducing disaster. London, Routledge, 306 s. Vedoucí diplomové práce: RNDr. Vladimír Herber, CSc. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání diplomové práce: říjen 2011 Datum odevzdání diplomové práce: do 10. května 2013 RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Zadání práce převzal(a): ............................................................... dne ...................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE Student: Veronika Pacáková Studijní program: Biologie Studijní obor: Učitelství geografie a kartografie pro střední školy Ředitel Geografického ústavu PřF MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje diplomovou práci s tématem: Náčrty, schémata a grafy v geografickém vzdělávání Sketches, Charts and Diagrams in Geographical education Zásady pro vypracování: Cílem diplomové práce je návrh, vytvoření a praktické ověření vybraných didaktických prostředků - výukových materiálů v podobě náčrtů, schémat a grafů pro potřeby gymnaziálního geografického vzdělávání. V první části práce se věnujte didaktickým prostředkům (s důrazem na náčrty, schémata a grafy) a jejich významu a funkcím ve výukovém procesu. V další části práci představte a zdůvodněte výběr stěžejních geografických témat a okruhů (ve vazbě na RVP), která budou v diplomové práci zpracována. Stěžejní část práce budou tvořit náčrty, schémata a grafy jako účinný nástroj pro intenzifikaci vyučovacího procesu. V poslední části práce vytvořte metodické pokyny pro učitele, jak s náčrty, schématy a grafy pracovat. Dále se pokuste v rámci pedagogické praxe na klinické škole některé výsledky Vaší diplomové práce prakticky ověřit a získané poznatky využijte při koncipování závěrů práce. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 60 až 80 stran Seznam odborné literatury: Kunský, J. (1954): Zeměpisný nákres: blokdiagram. 2. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 263 s. Macek, Z. (1984): Obraz jako didaktický prostředek. Pedagogika, 1984, 34, 3, s. 453-469. Mareš, J. (1995): Učení z obrazového materiálu. Pedagogika, 1995, 45, 4, s. 318-325. Nagle, G. (2000): Advanced geography. 1st pub. Oxford : Oxford University Press, 464 str. Nagle, G.; Spencer, K. (2001): AS and A level geography through diagrams. Oxford: Oxford University Press, 176 str. Ondrůj, A. (1948): Náčrtník pro učitele zeměpisu. Státní nakladatelství v Praze, 100 str. Řezníčková, D. (1995): Nezapomněli jsme na schémata? Geografické rozhledy. 1994/95, roč. 4, č. 4, s. 115-117. Skalková, J. (1994): Pedagogika a výzvy nové doby. Brno, Paido, 158 str. Sobotová, M.; Sobota, K. (1996): Zeměpisný náčrtník. Česká geografická společnost. Praha, 30 str. Vedoucí diplomové práce: RNDr. Vladimír Herber, CSc. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání diplomové práce: říjen 2011 Datum odevzdání diplomové práce: do 10. května 2013 RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Zadání práce převzal(a): ............................................................... dne ...................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE Student: Iveta Navrátilová Studijní program: Biologie Studijní obor: Učitelství geografie a kartografie pro střední školy Ředitel Geografického ústavu PřF MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje diplomovou práci s tématem: Kojetínsko v geografickém vzdělávání The Kojetín Region in Geographical education Zásady pro vypracování: Geografie místního regionu se v 90. letech 20. století zařadila mezi nosná témata geografického vzdělávání nejen u nás, ale i v zahraničí. Významné místo této problematice přiřazuje i jeden nejvýznamnějších mezinárodních dokumentů geografického vzdělávání Mezinárodní charta geografického vzdělávání (1993). Cílem diplomové práce je vypracování příručky pro výuku lokální geografie Kojetínska. V úvodních kapitolách práce se zaměřte na rešerši literatury věnující se problematice výuky geografie místního regionu a místní krajiny a zařazení tohoto tématu do RVP G. Jádro práce bude tvořit návrh výukové příručky, která bude obsahovat jak pasáže využitelné při frontální výuce (včetně elektronických výukových prezentací v příloze na CD), tak i návrh úkolů a cvičení pro samostatnou práci žáků a pro kontrolu zpětné vazby. Nedílnou součástí práce dále budou i propracované návrhy a náměty na projektovou výuku a scénář terénní exkurze jako nedílné součástí geografického gymnaziálního vzdělávání. V poslední části práce vytvořte metodické pokyny pro učitele, jak s příručkou pracovat. Dále se pokuste v rámci pedagogické praxe na škole některé výsledky Vaší diplomové práce prakticky ověřit a získané poznatky využijte při koncipování závěrů práce. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 60 až 80 stran Seznam odborné literatury: Čižmárová, K. (1998): Didaktické aspekty geografie miestneho regiónu. In: Geografické štúdie Nr. 5, B. Bystrica, UMB FPV, s. 68-71. Kűhnlová, H. (1997): Vybrané kapitoly z didaktiky geografie i. Praha, karolinum, 55 str. Kűhnlová, H. (1998): Zeměpis místního regionu - příroda, kultura a životní prostředí. Geografické rozhledy, r. 7, č. 4, 1997-1998, s. 116-119. Vencálek, J. (2000): Je “region” opravdu novým fenoménem v učebnicové tvorbě 90. let? In: Učebnice geografie 90. let. Ostrava, Ostravská univerzita, s. 198-203. Vencálek, J. a kol. (1997): Haná a horní Pomoraví - geografie místního regionu pro základní školy. Český Těšín, Olza, 111 str. Vedoucí diplomové práce: RNDr. Vladimír Herber, CSc. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání diplomové práce: říjen 2011 Datum odevzdání diplomové práce: do 10. května 2013 RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Zadání práce převzal(a): ............................................................... dne ......................................