Analýza dotačních možností zemědělců ČR doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc. Společná zemědělská politika EU Společná zemědělská politika EU •Kořeny SZP lze najít v 50. letech 20 st. v prostoru západní Evropy, která měla po válce nevýkonné a ochromené zemědělství s nejistými dodávkami potravin •Důraz na: –podporu vyšší zemědělské produkce, –stálou dostupnost potravin spotřebitelům, –životaschopné zemědělství v EU •80.léta – nadprodukce zeměd.produktů •Narušení světových trhů, nákladná opatření na uskladnění/likvidaci přebytků •Earth Summit v Rio de Janeiru v roce 1992 • • Reformy a současná SZP EU •80. a 90. léta.: –Limity na snížení nadprodukce (kvóty mléka 1983) –Důraz na environmentální postupy –MacSharryho reforma z roku 1992 – vyplácení subvencí, ale za předpokladu tržní orientace: •snížení garantovaných cen tak, aby se přiblížily cenám na světovém trhu, a byla omezena rozloha obdělávané půdy –Pokles příjmů zemědělců byl kompenzován přímými platbami •Agenda 2000 - změna financování SZP - zvýšení objemu prostředků na rozvoj venkova, přičemž objem finančních prostředků na SZP byl omezen finančním stropem • • Reformy a současná SZP EU •2002 – Nejradikálnější proměna SZP: –Decoupling - zrušení vazby mezi dotacemi a objemem zemědělské produkce –Jednotná platba na farmu nezávislou na produkci pro zemědělce EU, přičemž omezené propojení produkce a podpory je možné kvůli zachování produkce, tzv. SAPS –Podmíněnost této platby respektováním norem životního prostředí, bezpečnost potravin, zdraví zvířat a rostlin, dobrého zacházeni se zvířaty, zachováni veškeré zemědělské půdy za uspokojivých agronomických podmínek s ohledem na životni prostředí (dodržování zásad správné zemědělské praxe) –Zvyšovaní významu politiky rozvoje venkova a objemu finančních prostředků na ni určených a ochrana krajiny –Aplikace systému finanční disciplíny, který má zajistit dodržení rozpočtu SZP schváleného do roku 2013 –Reformy některých zemědělských komodit: ryýe, ořechů, tvrdé pšenice, škrobových brambor a sušeného krmiva –Redukce přímých plateb (tzv. modulace) určených velkým zemědělským podnikům, přičemž ušetřené prostředky poplynou na rozvoj venkov • Reformy a současná SZP EU •Dnešní SZP řízena poptávkou (zemědělci již nedostávají finance jen na to, aby produkovali potraviny) •Podle nových pravidel zemědělci nadále dostávají přímé platby, aby měli zajištěné stabilní příjmy, ty však již nejsou závislé na objemu produkce •Zemědělci navíc musejí respektovat normy na ochranu životního prostředí, zajištění bezpečnosti potravin, rostlinolékařské normy a normy na zachování dobrých životních podmínek zvířat tzv. welfare... •Požadavky tzv. cross-compliance: –zemědělská výroba napříč všemi členskými státy musí splňovat zhruba stejné kvalitativní či environmentální standardy Reformy a současná SZP EU •2008 – nová průběžná zpráva, potenciální změny: –zvýšená modulace na 13 % v roce 2013 (odvod finančních prostředků z přímých plateb z 1. pilíře PRV do 2. pilíře) –degresivita (celkové snižování velikosti finančních podpor) –tzv. „caping“ (krácení určitého procenta finančních podpor největším zemědělským subjektům) •Téměř likvidační dopady pro české zemědělství (Agrární komora) •V roce 2013 by se měly platby SAPS resp. SPS dorovnat s úrovní původních států EU – 15, což by znamenalo konec plateb TOP-UP –Jak strategické komodity po roce 2013 podporovat, aniž by došlo ke střetu zájmů s EU? Principy fungování současné SZP •3 základní principy: –Fungovaní jednotného zemědělského trhu v rámci EU –Zvýhodnění produkce ze zemí EU (ochranná cla, vývozní dotace) –Finanční solidarita •Společná organizace trhu •Klíčový význam v provádění SZP měl do konce roku 2006 Evropský zemědělský orientační a záruční fond (EAGGF) •Na přelomu 70. – 80. let odčerpával až 70 % rozpočtu •V současnosti je nahrazen Evropským zemědělským fondem pro rozvoj venkova (EAFRD), který již není strukturálním fondem EU, nýbrž spadá přímo pod SZP EU. Principy fungování současné SZP •Komplexní nástroje regulace zemědělského trhu: –přímé platby, –intervenční opatření (nákup, prodej, podpora soukromého skladování), –kvótní systémy, –vývozní a dovozní licence, –vývozní subvence, –strukturální prostředky Zemědělská politika ČR Koncepce agrární politiky ČR na období let 2004 – 2013 •Zásadní přeorientace zemědělské politiky ČR –posílení environmentálních, sociálních a ekonomických principů trvale udržitelného českého zemědělství, při zohlednění jeho specifických podmínek a problémů jako důsledků dlouhodobě uplatňované zemědělské politiky více zaměřené na podporu velkovýrobního industriálního zemědělství a jeho sociální stability • Koncepce agrární politiky ČR na období let 2004 – 2013 •V rámci SZP a dalších společných opatření EU má ČR prostor pro formování vlastní zemědělské politiky v těchto oblastech: –specifické podmínky poskytování přímých plateb (národní řešení zjednodušeného systému poskytování přímých plateb včetně navýšení z národních zdrojů v období 2004 – 2013; podmínky poskytování těchto plateb - „cross-compliance“) –orientace a struktura podpor dříve využívaných programů Horizontálního plánu rozvoje venkova, Operačního programu zemědělství a nyní Programu rozvoje venkova –orientace a struktura národních podpor (state aid), včetně dalších strukturálních podpor k ochraně krajiny, životního prostředí, kulturního dědictví a investičního rozvoje venkova (ze zdrojů MŽP, MMR, ad.).. – Reforma zemědělské politiky ČR v roce 2008 •Základní pilíře reformy: –Zvýšení kvality života na venkově, péče o krajinu a kvalitní potraviny –Podpora konkurenceschopnosti a omezení byrokracie v podnikání –Liberální, ale spravedlivé pojetí zemědělské politiky EU –Narovnání vlastnických vztahů k půdě Využití nástrojů podpory a dotačních titulů EU a ČR Využití nástrojů podpory a dotačních titulů EU a ČR •Před vstupem ČR do Evropské unie pomocí předvstupních programů •Programy zaměřené na investice do zemědělství (investiční projekty): –v rámci programů SAPARD, –OP rozvoj venkova a multifunkčního zemědělství (OP Zemědělství) –Program rozvoje venkova •Přímé platby a platby vztažené na plochu (neinvestiční programy): –LFA, AEO, SAPS a TOP-UP –Z programů HRDP a PRV • Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond (PGRLF) •Národní pomoc (state aid) •Z hlediska právní formy je PGRLF akciovou společností, ve které 100% akcií vlastní Česká republika (MZe) •V rámci současného systému podpor spíše doplňkové uplatnění •2006 – 4 programy: –Investice (31,8 % žádostí): •Zemědělec (91,8 % žádostí) •Půda (1,7 % žádostí) •Odbytová organizace, Zpracovatel a Hygiena (téměř nevyužívány) –Mládí (9,7 % žádostí) –Podpora pojištění –Provoz (21,7 % žádostí) a Zemědělec (nekompatibilita se SZP EU) • Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond (PGRLF) •Od roku 2007 jsou poskytovány podpory pouze ve formě dotace části úroků z úvěru na investiční programy zaměřené zejména na realizaci dlouhodobých investičních záměrů: –Investice – zemědělec – Podprogram zaměřený na vytvoření předpokladů pro rozvoj perspektivních zemědělců prvovýrobců (zahájen již v roce 1999) –Investice půda – Program pro podporu nákupu nestátní zemědělské a omezeně i lesní půdy (od roku 2004) –MLÁDÍ – program podpory mladých podnikatelů na rodinných farmách do 40 let v souběhu s programem Investice (od roku 1994) –Zvláštní programy – patří sem Podpora pojištění, cílem programu je zpřístupnění pojistné ochrany širokému okruhu zemědělců, a tím dosažení vyššího zajištění podnikatelských aktivit proti nepředvídatelným škodám. Účelem podpory je částečná kompenzace pojistného, vynaloženého na zemědělské pojištění •Tento program má dva Podprogramy: –Podprogram – Podpora pěstiteli na úhradu nákladů spojených s pojištěním plodin –Podprogram – Podpora chovateli na úhradu nákladů spojených s pojištěním hospodářských zvířat Typ programu Počet žádostí Z toho schválených Výše úvěru (tis.Kč) Poskytnutí garance Přiznané dotace Vyplaceno z přizn.dot. ČR celkem 2 332 2 034 5 374 383 315 841 710 604 680 848 Investice zemědělec 1 963 1 740 4 345 757 81 817 564 478 550 200 Investice -půda 247 181 443 265 0 134 947 54 369 Mládí - x 480 411 0 0 0 0 Výsledky PGRLF, a.s., v roce 2007 Přehled pojištění podle podprogramů v roce 2007 Podprogram Počet žádostí Pojistné (Kč) Výše podpory (Kč) Výše podpory (%) Ostatní plodiny 2 635 461 211 145 161 422 692 35,0 Speciální plodiny 399 141 065 268 70 532 558 50,0 Hospodářská zvířata 2 195 206 118 634 41 222 864 20,0 Celkem 5 229 808 395 047 273 178 114 33,8 K 3.4. 2008 již evidováno 32 368 žádostí, přičemž 30 158 (93,2 %) bylo schváleno a následně finančně podpořeno o celkové dotaci 20 693 mil. Kč. Výše úvěru na žádané investice se vyšplhala na 114 172 mil. Kč. Národní podpory („state aid“) •Tyto dotační prostředky jsou plně hrazeny ČR, přičemž je pro ně nutno vyjednat povolení ze strany EU •Struktura dotačních opatření v rámci této skupiny podpor se značně s jednotlivými roky mění Národní podpory („state aid“) •Přehled podpor v roce 2008: –Podpora včelařství –Podpora vybudování kapkové závlahy v ovocných sadech, chmelnicích, vinicích a ve školkách –Podpora restrukturalizace ovocných sadů –Udržování a zlepšování genetického potenciálu vyjmenovaných hospodářských zvířat –Podpora ozdravování polních a speciálních plodin –Nákazový fond –Poradenství a vzdělávání –Školní závody –Podpora poradenství v zemědělství –Podpora marketingu a propagace na vybraných mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí –Podpora České technologické platformy pro potraviny –Podpora zpracování zemědělských produktů a zvyšování konkurenceschopnosti potravinářského průmyslu –Podpora mimoprodukčních funkcí rybníků – Programy zaměřené na investice do zemědělství (investiční projekty) •Před vstupem ČR do Evropské unie byly investice do zemědělství podporovány ze dvou základních zdrojů - PGRLF a programu SAPARD •Po přistoupení do EU byl v ČR program SAPARD nahrazen Operačním Programem Zemědělství (OP), který byl aktuální do roku 2006 •V roce 2007 byly všechny platby vydávané v rámci SZP poskytovány a řízeny z nově vytvořeného Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova – EAFRD, z něhož je financován Program rozvoje venkova •Z EAFRD lze v současnosti čerpat finanční prostředky na investiční akce do zemědělského sektoru dle příslušných prioritních os. Program SAPARD •Zahájen byl v dubnu roku 2002 •Za celou dobu realizace programu SAPARD bylo předloženo více než 3000 projektů a bylo uzavřeno 1692 smluv na částku 4,5 mld. Kč •Celkem bylo v rámci celého finančního období programu SAPARD proplaceno 1 557 projektů v celkové výši finanční pomoci 4 126,3 mil.Kč •Proplácení projektů spolufinancovaných z programu SAPARD bylo ukončeno v roce 2006. Program SAPARD •Hlavní cíle: –posílení konkurenceschopnosti prvovýroby a zpracovatelských odvětví, –dosažení vysoké kvality zemědělských a potravinářských výrobků s vyšší přidanou hodnotou, –dokončení restrukturalizace zemědělských a zpracovatelských podniků, –posílení pozice zemědělské prvovýroby na trhu •Specifickým úkolem bylo vytvoření podmínek pro jasnou identifikaci vlastnictví půdy a rozvoj trhu s pozemky a zaměření se na podporu ostatních funkcí zemědělství OP Zemědělství •Hlavní cíle: –zajištění trvale udržitelného rozvoje venkova, –podpora zemědělské prvovýroby a zpracování zemědělských produktů –navíc zde byla zahrnuta i podpora lesního a vodního hospodářství •Posilování konkurenceschopnosti zemědělství se zaměřovalo na zavádění nových úsporných technologií šetrných k životnímu prostředí, na zlepšování kvality produktů, na vyšší úroveň welfare a zlepšení situace v lesním a vodním hospodářství OP Zemědělství •OP RVMZ: 3 priority, 7 opatření s celkem 14-ti podopatřeními z fondu EAGGF a FIFG •OP Zemědělství jen na roky 2004 – 2006, nicméně propláceny a dodatečně schváleny byly projekty i v roce 2007 a 2008 •Alokováno 250 922 tis. EUR (69,3 % z rozpočtu EU) •V rámci OP Zemědělství navazují na program SAPARD: –Opatření 1.1. Investice do zemědělského majetku –1.2. Zlepšení zpracování zemědělských produktů a jejich marketing a některá další opatření, které však již nejsou tak úzce spjata se zemědělstvím •Ve vztahu k zemědělské výrobě je ještě důležitá podpora v rámci Podopatření 2.1.4. Rozvoj venkova (podopatření typu LEADER+), která podporuje činnost místních akčních skupin (MAS), v jejichž realizačních týmech se zpravidla vyskytují i zástupci zemědělských subjektů. Opatření 2005 2005 2005 2006 2006 2006 OP-RVMZ Celkem mil.Kč Z toho ČR Z toho EU Celkem mil.Kč Z toho ČR Z toho EU 1.1. - Zemědělství 907 272 635 1 567 470 1 097 1.2. Potr. průmysl 42 13 29 174 52 122 1.3. Lesnictví 42 13 29 183 55 128 2.1. Rozvoj venkova 504 101 403 1 523 305 1 218 2.2. Odb. vzdělání 0 0 0 17 3 14 2.3. Rybářství 17 5 12 121 36 85 3.1. Tech.pomoc 4 1 3 7 2 5 celkem 1 516 405 1 111 3 592 923 2 669 Podpora z Operačního programu Rozvoj venkova multifunkčního zemědělství za roky 2005 a 2006 Program rozvoje venkova (PRV) •Dotace na zemědělství a rozvoj venkova v letech v letech 2007 – 2013, jsou spolufinancovány z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EAFRD) a ze státního rozpočtu •Hlavní cíle: –rozvoj venkovského prostoru formou trvale udržitelného rozvoje, –zlepšení stavu životního prostředí a snížení negativních vlivů intenzivního zemědělského hospodaření, –zvýšení konkurenceschopnosti zemědělství, lesnictví a potravinářství •PRV podporuje rozšiřování a diverzifikaci ekonomických aktivit ve venkovském prostoru s cílem rozvíjet podnikání, vytvářet nová pracovní místa, snížit míru nezaměstnanosti a posílit sounáležitost obyvatel na venkově Program rozvoje venkova (PRV) •PRV: 4 základní osy: –Osa I – zlepšení konkurenceschopnosti zemědělství a lesnictví •např. Modernizace zemědělských podniků; Zahájení činnosti mladých zemědělců; Předčasné ukončení zemědělské činnosti –Osa II – zlepšování životního prostředí a krajiny •Např. Platby za přírodní znevýhodnění poskytované v horských oblastech a platby poskytované v jiných znevýhodněných oblastech; Platby v rámci oblastí Natura 2000 na zemědělské půdě; Agroenvironmentální opatření ; Zalesňování zemědělské půdy –Osa III – kvalita života ve venkovských oblastech a diverzifikace hospodářství venkova –Osa IV – Leader •Celkové poskytnuté veřejné finance mohou činit až 3,6 miliardy EUR Regionální operační programy (ROP) •7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro celé území České republiky s výjimkou Hlavního města Prahy •Jihomoravský kraj + Kraj Vysočina = NUTS 2 Jihovýchod •Řízeno Regionální radou (RR) příslušného regionu soudržnosti NUTS 2 •De facto nevyužitelné pro zemědělství Přímé platby a platby vztažené na plochu (neinvestiční programy) •Základní jednotná platba na plochu (SAPS) •Doplňková platba k platbě na plochu (TOP-UP) •Podpora méně příznivých oblastí a oblastí s ekologickými omezeními (LFA) •Obdobně také platby na agroenvironmentální opatření (AEO) Platba SAPS •Dostávají všechny zemědělské subjekty, které: –si o ni zažádají A ZÁROVEŇ –obhospodařují zemědělskou půdu, která je na žadatele vedena v Evidenci využití zemědělské půdy podle uživatelských vztahů (tzv. LPIS) A ZÁROVEŇ –jejíž výměra je 1 ha a více •Na druhu zemědělské kultury nezávisí výše podpory Platba SAPS •V roce 2004 na úrovni 25 % podpor zemí EU 15, v roce 2005 dosáhla úrovně 30 % podpor zemí EU 15 •Možnost jejich navýšení z národních zdrojů (TOP-UP) pro většinu komodit na úroveň 55 % (2004) a pro rok 2005 na úroveň 60 % podpor stávajících zemí EU –V případě nových členských států, které vstoupily do EU v květnu 2004, byla výše plateb v roce 2007 na 50 % přímých plateb poskytovaných v rámci EU a ke každému dalšímu započatému roku se zvyšuje o 10 %, přičemž 100 % přímých plateb poskytovaných v rámci EU bude dosaženo v roce 2013 Platba SAPS •Sazba na 1 ha se dle vyjednaných podmínek každoročně zvedá, přičemž v současnosti je negativně ovlivněna silnou korunou, která výši skutečné podpory oproti původním letům snižuje Rok 2004 2005 2006 2007 platba na v Kč 1860 2110 2517 2791 meziroční nárůst v % 100,0 113,4 119,3 110,9 Platby TOP-UP •Dorovnávání plateb na komodity, které jsou systémem plateb SAPS nejvíce znevýhodněny •Žadatel plateb TOP-UP je shodný s žadatelem o platbu SAPS •Pokud není žadateli přiznána platba SAPS, nemá nárok ani na platbu TOP-UP Platby TOP-UP •Specifikace jednotlivých doplňkových plateb TOP UP v ČR - 2008: –Platba na pěstování lnu na vlákno na zemědělské půdě vedené v Evidenci jako druh zemědělské kultury na orné půdě –Platba na pěstování chmele na zemědělské půdě vedené v Evidenci jako druh zemědělské kultury chmelnice –Platba na chmel dle stavu v Evidenci k 31.3.2007 –Platba na přežvýkavce dle stavu ve střední evidenci vedené podle plemenářského zákona k 31.3.2007 –Platba na chov ovcí, popřípadě chov koz na hospodářstvích registrovaných v ústřední evidenci podle plemenářského zákona –Platba na chov krav bez tržní produkce mléka na hospodářstvích registrovaných v ústřední evidenci podle plemenářského zákona –Platba na zemědělskou půdu vedenou v Evidenci –Platba na brambory pro výrobu škrobu Platby LFA •Smyslem plateb LFA je finanční vyrovnání méně výhodných podmínek k hospodaření v příslušných územích, neboť jde v zásadě o podhorské a horské oblasti, kde není možné objektivně dosáhnout srovnatelných výnosů s produkčními lokalitami •Podpory LFA jsou poskytovány na travní porosty a sazba dotace je odstupňována zařazením oblasti do 6 různých pásem •V období let 2004 – 2006 byly platby LFA poskytovány v rámci HRDP a od roku 2007 jsou tyto platby hrazeny z PRV Platby LFA •Vymezení LFA: –Horské oblasti HA –Horské oblasti HB –Ostatní méně příznivé oblasti typu OA –Ostatní méně příznivé oblasti typu OB –Oblasti se specifickými omezeními S –Oblasti se specifickými omezeními SX – Platby LFA •Pro získání podpory je nutné, aby se zemědělský podnikatel zavázal, že bude provozovat a udržovat zemědělskou činnost v souladu se Zásadami správné zemědělské praxe po dobu minimálně pěti let od prvního roku platby vyrovnávacího příspěvku •Kromě jiného je podmínkou pro čerpání těchto prostředků dodržení stanovené intenzity chovu skotu, ovcí či koz •Do LFA je v České republice po zpřesnění zařazeno přibližně 1,75 miliónů hektarů zemědělské půdy, což je 49,8 % z celkového zemědělského půdního fondu Platby na AEO •Agroenvironmentální opatření (AEO) mají za úkol podpořit způsoby využití zemědělské půdy, které jsou v souladu s ochranou a zlepšením životního prostředí, krajiny a jejich vlastností •Dále podporují zachování obhospodařovaných území vysoké přírodní hodnoty, přírodních zdrojů, biologické rozmanitosti a údržbu krajiny. •V rámci HRDP, který platil v období 2004 – 2006, se jednalo o opatření s největším objemem finančních prostředků poskytovaných do zemědělství z tohoto programu Platby na AEO •Struktura AEO v rámci PRV (2007-2013) v ČR –Podopatření A: Postupy šetrné k životnímu prostředí •Titul A1: Ekologické zemědělství •Titul A2: Integrovaná produkce¨ –Podopatření B: Ošetřování travních porostů –Podopatření C: Péče o krajinu •Titul C1: Zatravňování orné půdy •Titul C2: Pěstování meziplodin •Titul C3: Biopásy Druh podpory Prostředky ČR Prostředky EU Celkem I.Přímé platby (PP) 7 920 677 (Top-Up) 10 187 627 (SAPS) 18 845 545 II.Společná organizace trhu (SOT) celkem 366 191 823 549 1 189 740 III.Program rozvoje venkova celkem (PRV) 570 508 2 257 028 2 827 536 IV.Hor.plán rozv.venkova celkem (HRDP) 791 705 3 163 097 3 954 802 V.Marketingová podpora celkem 186 234 0 186 234 VI.propagace spotřeby výrobků celkem 401 966 1 367 VII. Ostatní výdaje celkem 1 940 791 0 1 940 791 Podpory dle SZP celkem 11 796 507 17 149 508 28 946 015 Přehled o výdajích SZIF za rok 2007 (tis.Kč) Další literatura •Knižní publikace: –Fajmon, H. a kol. (2006): Čeští zemědělci a Společná zemědělská politika EU. Centrum pro studium demokracie a kultury , Praha, 128 str. –Měrtlová,L. (2007): Některé aspekty konkurenceschopnosti českých zemědělských podniků. Disertační práce, ESF MU Brno, 163 str. –Mokřejšová, L. (2005): Dopady rozšíření EU o země střední a východní Evropy na společnou zemědělskou politiku. Diplomová práce, ESF MU Brno. 99 str. –Program rozvoje venkova ČR na období 2007-2013. Mze ČR, Praha , 321 str. –Strážnický,A. (2006): Společná zemědělská politika EU – vybrané problémy. Diplomová práce, ESF MU Brno, 87 str. –Zemědělství 2006. Mze ČR , Praha, 2007, 140 str. –Zemědělství 2007. Mze ČR, Praha, 2008., 128 str. –Zpráva o stavu zemědělství v ČR za rok 2005. (Zelená zpráva) Mze ČR, Praha. 224 str. • Publikace na internetu: –Horizontální plán rozvoje venkova ČR pro období 2004-2006. Mze ČR. Dostupný na: http://81.0228.70/attachments/Definitivní-verze HRDP –Podpora zemědělství v rozšířené Evropě. Mze ČR. Dostupný na: http://www.mze.cz/attachments/venkov –Příručka pro žadatele 2008 (SAPS,TOP –UP, LFA). SZIF ČR. Dostupný na: http://www.szif.cz/irj –Reforma zemědělské politiky. Mze ČR. Dostupný na: http://81.0.228.70/attachments –Společná zemědělská politika. Evropská komise. Dostupný na: http://ec.europa.eu/agriculture –Zásady pro poskytování dotací pro rok 2008. Mze ČR. Dostupný na: http://81.0.228.70/attachments/zásady –Závěrečná zpráva programu sapard v ČR.SZIF. Dostupný na: http://www.szif.cz