Cvičení 3.1 Z8155 podzim ‘11 ¡Výchozí mapa: § 1:200 000 (ArcČR 500) §vrstvy kraje, obce a sidlap. ¡Vytvořte mapu 1:1 000 000 §sídla bodovými značkami. §odstupňujte velikosti značek podle počtu obyv. ¡Proč ArcČR 500 je najednou 1:200 000? §Změna účelu => §Kvalitativní × kvantitativní generalizace §Všechna sídla ¡Viz Lauermann, TK I., kap. 4.12 § ¡Všechna sídla od 1:200 000 (ArcČR?) ¡Zaplnění mapy + názvy < 15 % ¡Hustota sídel 200/dm2 (max. 300/dm2) §Digitální raději 150 – 200 ¡Značka musí být větší než obrys ¡TK 6.3 ¡Vytvořit centroidy z obcí ¡Porovnat hodnoty zaplnění za celou ČR a jednotlivé kraje §Shloučit obce dle jednotlivých krajů ¡TZ pro ČR i kraje – kolik obcí zbude? ¡Které obce vybrat? §TK 6.3... §Ty největší ¡ ¡ Cvičení 3.2 Z8155 podzim ‘11 ¡Výchozí mapa: § 1:200 000 (ArcČR 500) §vrstvy kraje, obce, sidlap, silnice, železnice ¡Vytvořte mapu 1:1 000 000 ¡ ¡1. Generalizace „do pův. měřítka“ §Výběr, TZ §Kraj - nelze zrušit hranici §Převedení na planární graf §Min. déka hrany při vektorizaci 0,33 – 0,5 mm ¡2. Výběr ¡3. Zjednodušení ¡4. Shlazení ¡5. Kontrola ¡Hranice nelze vybírat ¡Silnice §Do 1:200 000 vše, pak dle druhu a důležitosti komunikace, TZ, výběr dle atributů §Křižovatky a výjezdy musí zůstat na místě §Napojení sídel ¡Železnice §Skoro všechny do 1:200 000, u topo i 1:100 000. §Dle významu ¡Vodní toky – viz později § ¡Redukce vertexů §Kritérium vyřazení: blízkost vertexů §Sloučení do jednoho (klastrování) §Brute-force O(n) § http://softsurfer.com/Archive/algorithm_0205/Pic_reduce.gif ¡Douglasův-Peuckerův algoritmus §Redukce počtu vertexů v křivce §Kritérium vyřazení: Blízkost vertexu k hraně segmentu http://softsurfer.com/Archive/algorithm_0205/Pic_DP-1.gif ¡Douglas-Peucker §Postup: ▪1. Hrubý odhad zjednodušené křivky – hrana spojující první a poslední vrchol (extrémní vrcholy) ▪2. Pokud všechny vertexy mezi nimi spadají do pásma vyřazení, jsou vyřazeny ▪3. Pokud ne, nalezne se z nich nejvzdálenější vertex a hrana spojující první a prostřední vrchol se rozdělí a vede přes tento vertex. ▪4. Postup se opakuje na jednotlivé vzniklé segmenty do té doby, dokud podmínka v bodu 2 není splněna. § http://softsurfer.com/Archive/algorithm_0205/Pic_DP-2.gif ¡Douglas-Peucker §Výpočetně náročnější ▪Omax(nm), Oexp(n log m) §Ostré výstupky („spikes“) §Topologicky problematický http://www.scielo.br/img/revistas/jbcos/v9n3/06f02.gif http://www.scielo.br/img/revistas/jbcos/v9n3/06f03.gif ¡Postup §Převod na planární graf ▪Překryv hranic, problém s orientací křivek... ▪Nejsou zachovány atributy ØTools è Edit Geometry è Convert è Planar Graph... ▪ Ö Edge ØTools è Edit Geometry è Node-Lines §Zjednodušení ▪ § ▪ § ¡Implementace Douglas-Peuckera ØPlugins è Map Generalization è Not Scale Dependent Algorithms è Lines è LineSimplifyJTS15... ØTools è Generalization è Symplify(JTS15...) ØTools è Analysis è Geometry Functions Ö Symplify (D-P), (Topology) §Parametr: Polovina šířky signatury linie (v jednotkách modelu) §Velikost souboru po provedení? § ØPlugins è Map Generalization è Not Scale Dependent Lines è Line Smoothing... ¡Parametr: polovina šířky singnatury linie ¡Parametr: Segments používat jen pro člověkem vytvořené objekty ¡Problematické §Náročné §Zacyklení ¡Jak se změní velikost souboru? § ØToolbox è Cartography tools è Generalization è Simplify Line ¡Point Remove (D-P) §Parametr: polovina šířky linie §Komprese dat či malé zjednodušení §Nezachovává stranovou topologii ¡Bend Simplify §Parametr šířky linie (není zcela jasné kolik, je třeba zkoušet §Linie jako série oblouků §Lepší, hladší výsledky ØToolBox è Cartography tools è Generalization è Smooth Line ¡PAEK §Parametr: ? ▪Raději začínat s menším §Vážený průměr všech bodů linie, polynomy 2. stupně §Zvyšuje počet vertexů ¡Bezier Interpolation §Parametr: Není §Beziérovy křivky §Zvětší velikost souboru i 4x §Topologicky problematický §Raději nepoužívat Cvičení 4.1 Z8155 podzim ‘11 ¡Nepravidelné polygony §Buffer +, buffer – (OpenJumpu agregace moc nejde) §Lesy pro mil. Automapu, ▪Generalizace do výchozího měřítka (plan. graf, zjednod. linie) Øbuffer +, PlugIns è Not Scale Dependent è Polygon è Merge Polygons, buffer - ▪Parametr: 2 mm2 v jednotkách modelu ▪Vybrat v tabulce – nelze použít algoritmus na budovy ▪zjednodušit, JTS, následně zhladit ▪Některé malé polygony jsou součástí velkých multipolygonů – proto nezmizely. Musíme dodělat ručně. ▪kontrola podle Topfera §Myš v sýru ne § ¡Aggregate Polygons §Parametr: Min. vzdálenost mezi objekty, min. plošky. §Nikdy nedojde k agregaci 2 částí multi-objektu §Nezachovává atributy ¡Simplify Polygon §totéž co linie, umí vypustit malé plošky, zachovat přiléhající hranice §Pokud nejsou polygony souvislé, hlídáme min. vzdálenost ¡Dissolve §sloučí na základě atributů §Převádí se jen určené atributy – lze udělat jejich sumu, průměr apod. ¡Eliminate polygon §sloučí se sousedním polygonem o nejdelší společné hranici/o největší ploše. §Atributy zůstanou, jen zmizí řádek eliminovaného polygonu. Cvičení 4.2 Z8155 podzim ‘11 ¡Prakticky obtížné ¡Postup §Převést na výchozí měřítko ▪Bude se výsledném měřítku kreslit dvoulinkou? ▪Jestli ne, tak převést na jednolinku. ▪Kolik zbyde? Odstranit všechny toky pod 1 cm(?) na mapě. ▪Ty co zůstanou, musí být zobrazeny od pramene! ▪Zkontrolovat, jestli to neublížilo vodní síti. ▪Zjednodušit a zhladit. Případně opravit ručně. § ¡Papírová mapa viz TK s. 257, tab. 17 ¡Digitální: ¡ ¡ ¡ ¡ §Dvoučaře o světlosti 0,5 mm (1 mm celkem) Měřítko (1: tis.) 25 50 100 200 500 1000 Dvoučaře >= [m] 6 12 25 50 125 250 Půdorysem >= [m] 25 50 100 200 500 1000 ¡Strahlerovo schéma §Tok nižšího řádu má přednost před vyšším. ¡Cenzální výběr §0,5 – 1 mm v mapě §Vod. plocha min. 1 – 2 mm2 ¡DP - se zachováním topologie a shlazení. §Shlazení moc nefunguje. ¡ISA algoritmus §nepotřebuje zhlazení ale tvoří topologické chyby ¡Jestliže nejde uložit do SHP z důvodu různých geometrií: Øtlačítko Edit-Extract Layers by Geometry Type §Jestliže ani to nejde, tak musíme ručně vybírat v tabulce a ručně editovat. ¡Jsou-li linie příliš blízko: ØScale Dependent è Lines è Displace Lines ¡viz Veverka – velmi systematická práce – více než toky ¡Postup: §generalizace orografického schématu s ohledem na měřítko §vykreslení úseků hlavních vrstevnic v místech hřbetnic údolnic a spádnic §vyznačení vrcholů vyvýšenin a sedel §dokreslení hlavních vrstevnic na ucelený průběh §doplnění ostatních vrstevnic a dalších prvků výškopisu ¡ ¡barevná hypsometrie: §nejběžnější stupnice (Sydow) na všeobecně geografických mapách. §modrozelená – zelená (nížiny) – žlutozelená-žlutá-žlutohnědá-oražovohnědá-hnědá (hory)-hnědočervená ¡ ¡Na mapách s různými typy povrchu (od nížin až po vrchoviny) lze použít i vrstevnice místo hypsometrie, ale nesmí mít jednotné intervaly. §Interval vrstevnic pro mapu = Měřítkové číslo/5000 §výběr vrstevnic §zjednodušení? ▪na vrstevnici by měly zůstat body, které se nemění – jsou styčnými body mezi novou a původní vrstevic ¡ ¡Zásady §Vrcholy se mohou sloučit jen když jsou v jednom hřebeni. Sopky se sjednocovat nesmí. §Když je vypouštěn oblouk, který ve vrstevnici ukazuje existenci údolí, musí se vypustit i ve všech sousedních vrstevnicích (v celém údolí). ¡ ¡Za 14 dnů (8. 11.) ¡Konflikty ¡Zaplnění ¡Zákon odmocniny ¡Zjednodušování hran a linií ¡Generalizace a agregace §Body, linie, polygony (geogr. prvky) ¡Douglas – Peuckerův algoritmus