Využití jazykových korpusů v akademickém psaní Petr Sudický Katedra anglistiky a amerikanistiky FF MU Cíle semináře ● pochopit, jak mohou jazykové korpusy usnadnit psaní a zlepšit úroveň akademických textů ● porozumět struktuře akademického jazyka ● zlepšit úroveň vlastních jazykových dovedností při řešení praktických úloh Úvod do použití jazykových korpusů Podívejte se na následující věty a snažte se zjistit, zda jsou gramaticky/stylově správné či nesprávné. Můžete použít jakékoli zdroje. ● If the sun is too hot perhaps you would like to sit in the shadow? ● The amount of accidents is very increasing. Co je to vlastně ten korpus? Ve dvojicích nebo malých skupinkách zkuste vymyslet několik bodů o tom, co je to jazykový korpus a jak je možná možné využít jej ve vlastní praxi. Jazykový korpus ● soubor textů připravených k elektronickému zpracování a analýze ● struktura a obsah odpovídají zaměrům výzkumu, použití a celkovému účelu zdroje ● typy korpusů: ● obecný x specializový ● jedno- x vícejazyčný ● malých x velkých rozměrů Jak mi může korpus pomoci? ● řešení specifických jazykových problémů ● slovníky neobsahují dostatek informací o používání konkrétního jazykového prvku ● zlepšení stylu a kontrola textu ● inspirace pro vlastní psaní ● „modelový jazyk“ ● zlepšení vlastních jazykových dovedností Jak vlastně funguje anglický jazyk? ● angličtina je z velké části frazeologický, idiomatický jazyk ● tvorba textu probíhá skládáním funkčních bloků jazyka, jakýchsi „prefabrikovaných“ jednotek ● funkční bloky plní důležité funkce: ● usnadňují produkci a porozumění textu ● zvyšují idiomatičnost jazykového projevu ● jsou důlěžitým indikátorem odborného stylu Je důležité si uvědomit, že význam většiny slov není pevně daný, ale zavisí na jazykovém kontextu, tedy na tom, jaká slova se vyskytují v jejich okolí v textu. Význam a použití slovních jednotek tak nelze oddělovat, ale je nutné je chápat jako celek. Při rozlišování významově blízkých slov se tak často nejedná o nuance ve významu, ale způsob použití a chování v textu (kolokace aj.). Typické korpusové dotazy ● Správné užití slova, které často nepoužívám (significant) ● Nevím, jaké z dvojice blízkých slov použít? (therefore x thereby) ● Jaká je správná předložka? (the main idea ___ this approach) ● Jaké přídavné jméno použít, abych dodržel správnou formu akademického stylu? ('lots of' evidence) Korpusové nástroje základní řešené otázky: frekvence frazeologie kolokace Základní (a nut/(d)ná?) terminologie ● search string, simple search ● lemma, word (form), phrase ● KWIC concordance ● context ● text-type ● noun, adjective, verb, adverb, preposition Začínáme s korpusem increase ● Kolikrát se vyskytuje v BNC? ● Kolikrát se vyskytuje jako sloveso/podstatné jméno? ● Je častější s předložkou IN nebo OF? ● Jaké jsou typické kolokace? ● Jaká jsou podobná slova? ● Jaký je rozdíl mezi increase a go up? Začínáme s korpusem research ● Jak často se vyskytuje v korpusu? ● V jakých typech textů se vyskytuje nejčastěji? ● Jaké jsou časté typy výzkumu? ● Jaké jsou typické vazby? Problematické oblasti Přemýšlejte, jaké oblasti jazyka vám dělají problémy (oblasti gramatiky, konkrétní slovíčka, předložkové vazby apod.) a jak by bylo možné tyto problamatické jevy řešit pomocí korpusu. Problematické oblasti významově blízká slova pretty, quite and rather ● Jak často se vyskytují v korpusu? ● V jakých typech textů? ● Jaké jsou jejich typické vazby? Problematické oblasti předložkové vazby deal, focus and study ● Jaké jsou typické předložky? ● Jak může předložka souviset s významem? Problematické oblasti struktura text on the other hand, however, though ● V jakých pozicích ve větách se vyskytují? ● Jak jsou používány čárky? ● V jakých typech textů se vyskytují? Problematické oblasti skrytý význam cause ● Jak byste použili sloveso cause? ● S jakými slovy se typicky pojí? ● Jak toto spojení ovlivňuje význam textu? Samostatná činnost Na základě získaných znalostí a dovedností se pokuste jazykově a stylově vylepšit některý se svých předchozích anglických textů (např. abstrakt magisterské práce). Jaké jsou vaše nejčastější problémy? Korpus akademických abstraktů ● geografické a příbuzné disciplíny ● 40 PhD abstraktů studentů na UM, USA ● výzkumný a referenční zdroj ● postupně doplňováno o nové texty a další obory Specializovaný odborný korpus geografické angličtiny ● specifický styl jazyka každé odborné disciplíny ● hledání odborné terminologie ● funkce a zapojení terminologie do textu ● referenční a podpůrný zdroj pro psaní textů každý 5 významných článků svého oboru (odborná periodika, renomovaní autoři) Děkuji za pozornost! :-) A přeji hodně úspěchů s odborným psaním! Petr Sudický Katedra anglistiky a amerikanistiky FF MU sudicky@phil.muni.cz