Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Konfiguracionismus v antropologii 1 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Konfiguracionismus  30. léta 20. století  reakce na omezené možnosti difuzionismu  jednotlivé kultury představují integrované systémy, které jsou organizovány v souladu s „kulturní gramatikou“ dané společnosti  kulturní vzorec (culture patterns), kulturní integrace, akulturace, kulturní změna  konfigurace hodnot, norem, idejí a vzorců chování  A. L. Kroeber, E. Sapir, R. Benedickt A. L. Kroeber 19252 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Alfred Louis Kroeber (1876-1960)  zakladatel konfiguracionismu  studium jazyků přírodních národů, archeologické výzkumy v Peru, terénní výzkum indiánů  teorie kulturních oblastí  kulturní intenzita a kulturní klimax  kulturní oblasti severní Ameriky – ohnisko  antropologie je věda o skupinách lidí, jejich chování a produktech chování a má idiografický charakter  historický přístup ke studiu kultury  antropologická data by se neměla rozkládat prostou analýzou, ale měly by se studovat jako části většího celku v širším sociokulturním kontextu 3 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Alfred Louis Kroeber (1876-1960)  teorie kultury: kultura je veškerá neinstinktivní a nereflexivní lidská činnost a její produkty; jazyk, znalosti, hodnoty, zvyky, umění, technologie, ideály, pravidla…  superorganická teorie kultury – kultura tvoří samostatnou dimenzi a zároveň nejvyšší jevovou vrstvu skutečnosti  kultura jako skutečnost jiného řádu, autonomní oblast, kterou lze poznat a pochopit pouze studiem jí vlastních principů a zákonů  kultura je nadindividuální – kultura je obrovská síla, která ovlivňuje všechny lidské bytosti  vymezení kultury jako nadindividuálního fenoménu se blíží pojetí E. Durkheima (1858-1918) „Kultura je produkt, je historická, zahrnuje ideje, vzorce a hodnoty, je selektivní, lze se jí učit, je založena na symbolech a je abstrahována z chování a z produktů chování.“ 4 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Alfred Louis Kroeber (1876-1960)  koncepce kulturních vzorců (culture patterns): „Kulturní vzorce jsou takové konfigurace nebo systémy vnitřních vztahů, které dávají každé kultuře její koherenci a způsobují tak, že není pouhou akumulací jednotlivých nahodilých prvků. Kulturní vzorce tak představují organizační princip, který jednotlivým kulturám vtiskuje systémový charakter.“  primární rysy kultury (kultura reality, „reality culture“) a sekundární rysy kultury (kultura hodnot, „value culture“)  rozvoj vzorce, který postupným vývojem vyčerpává své možnosti, degeneruje a zaniká → regenerace vzorce, nebo jeho nahrazení novým  kultura nemizí, společnost bez kultury nemůže existovat  stylové vzorce a křivky růstu (např. výskyt géniů, studie o módě)  komparativní analýza světových kultur  Configurations of Cultural Growth (1944), Anthropology: Culture Patterns & Processes (1923), The Nature of Culture (1952), Anthropology Today (1952), Culture. A Critical Review of Concepts and Definitions (s C. Kluckhonem, 1952) 5 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Edward Sapir (1884-1939)  teorie lingvistického relativismu  výzkum indiánů kmene Pajutů  determinující role jazyka  Language: An introduction to the study of speech (1921) Benjamin Lee Whorf (1897-1941)  výzkum indiánů kmene Hopi  role jazyka, gramatika  Language, Thought and Reality (1942) 6 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Edward Sapir (1884-1939)  Sapir – Whorfova hypotéza  modely našeho vnímání a interpretace světa jsou ovlivněny jazykovým systémem, v němž jsme byli vychováni a v jehož kategoriích od dětství myslíme  lidé různých kultur jinak vnímají svět v důsledku rozdílu mezi jazykovými systémy, které jsou odrazem různých prostředí  systémový přístup ke kultuře  kultura obsahuje jistý nevědomý vzorec, který se do myšlení nepřenáší  veškeré kulturní chování je symbolické 7 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Ruth Fulton Benedict (1887-1948)  zakladatelka konfiguracionismu; první práce v duchu difuzionismu  studium indiánů (Serrano, Zuni, Cochiti, Pima)  studium rozsáhlé škály zvyků, obyčejů a hodnot  kultura jako integrující prvek – komplexní celek, který zahrnuje všechny zvyky, které si člověk osvojil jako člen společnosti  studium preliterárních společností  teorie kulturních vzorců a integrace kultury  dionýská a apollinská kultura  kulturní konfigurace  Configurations of Culture in North America (1932), Tales of the Cochiti Indians (1931), Zuni Mythology (1935), Patterns of Culture (1934), The chrysanthemum and the sword: patterns of Japanese culture (1946), Race: Science and Politics (1940) 8 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Ruth Fulton Benedict (1887-1948)  každá kultura představuje systém kulturních vzorců  dominantní konfigurace  díky konfiguraci představuje každá kultura jedinečný integrovaný celek; zahrnuje vlastní cíle, směry a motivy kolem nichž se koncentrují a kterým jsou přizpůsobeny všechny stavební prvky kulturního systému Vzorce kultury (1934) – tři typy kmenových kultur apollinský typ (Zuni) dionýský typ (Kwakiutlové) paranoidní typ (Dobu) 9 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Ruth Fulton Benedict (1887-1948) Apollinský typ kultury (Zuni)  trpělivost, uměřenost a sbeovládání  zdrženlivost, klid a skromnost  hlavní motiv: ritualizace, tradice, hodnotový systém Dionýský typ kultury (Kwakiutlové)  individualismus, výstřednost a agresivita  opojení a extáze, bohatství, potlač  hlavní motiv: boj o prestiž, rivalita, statusové soutěžení Paranoidní typ kultury (Dobu)  všudypřítomný stav úzkosti, podezíravost a ohrožení  smutek, žárlivost, závist, svárlivost  hlavní motiv: strach o život, nedůvěra, nepřátelství a zlomyslnost 10 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Ruth Fulton Benedict (1887-1948)  každá kultura je analogická lidské osobnosti tím, že má více nebo méně konzistentní vzorec myšlení a jednání  žádný člověk se na svět nedívá čistým zrakem, ale přijímá jej prostřednictvím souboru zvyků, institucí, způsobu myšlení sdílených členy své kultury  život každého jedince je utvářen vzorci chování, principy a tradicemi společnosti, ve které žije  žádný celek není pouze souhrnem jednotlivých částí, ale je výsledkem neopakovatelného uspořádání a vztahů, které vytvářejí jedinečnou entitu  integrace kultury  integrace kulturních prvků  psychika jedince, emocionální základ  kultura jako jev „sui generis“ – autonomní vrstva reality  vztah kultury a prostředí  vztah osobnosti a kultury  chování a prožívání člověka je primárně determinováno kulturou  v důsledku plurality kultur různé kultury produkují zcela odlišné typy osobností 11 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Morris Edward Opler (1907-1996)  teorie kulturních témat („cultural themes“)  kulturní témata kontrolují, stimulují a regulují chování jednotlivců uvnitř společnosti a zabezpečují celistvost a dynamickou rovnováhu kulturního systému  počet témat je omezený  vztah témat a kontratémat („counter-themes“)  kulturní témata jako podstatné kulturní prvky  kulturní témata jako ústřední sociální normy a hodnoty  studium kultury jako organizovaného celku, jako integrovaného systému kulturních témat a jejich potenciálních kontratémat, která ve vzájemné interakci zajišťují fungování dané kultury, udávají její směr a vtiskují jí jedinečný charakter  pouze systémová analýza kulturních témat jako celku umožní provést adekvátní deskripci a interpretaci zkoumané kultury 12 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Clyde Kluckhohn (1905-1960)  výzkum indiánů kmene Navaho  etnopsychologicky orientované výzkumy, socializace a sociální kontrola  každá kultura má v sobě vlastní organizaci a specifický obsah  vzorce chování jako společensky přijatá a standardizována schémata pro jednání, jako modely chování a sociokulturní regulativy, v souladu s nimiž členové určité společnosti jednají a na jejichž základě jsou hodnoceni  explicitní (vnější) a implicitní (vnitřní) kultura  hierarchie pojmů vzorec – konfigurace – étos  kulturní hodnoty  mezikulturní komparace pomocí kulturních hodnot  univerzální kategorie kultury  Mirror for Man (1949), Personality in Nature, Society, and Culture (1953), Culture and Behavior (1954) 13 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Florence R. Kluckhohn  základní lidské otázky  mezikulturní výzkumy George Peter Murdock (1897-1985)  Cross-Cultural Survey  kartotéka oblastí lidských vztahů (HRAF)  etnologický atlas 14 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Robert Redfield (1897-1958)  univerzální kulturní hodnoty  kulturní dynamika a kulturní změna  studium procesů akulturace  akulturace zahrnuje jevy vzniklé v době, kdy skupiny jednotlivců pocházející z různých kultur vstupují do stálého, bezprostředního kontaktu, který vede k následným změnám v původních kulturních vzorcích jedné nebo obou skupin  akulturace:  konfrontace kultur  akceptování některých cizích kulturních obsahů  adaptace těchto kulturních obsahů  souběžná modifikace vlastního kulturního systému a přijeti/eliminace cizích kulturních prvků  akulturační reakce  The primitive world and its transformations (1953), The Little Community and Peasant Society and Culture (1956), Tepoztlan, a Mexican village: A study in folk life (1934) 15 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Melville Jean Herskovits (1895-1963)  studium afrických kultur a afroamerické kultury  akulturace Afričanů v Americe  kulturní ohnisko  psychologická perspektiva  dynamická síla kultury  úvahy, myšlení a diskuze členů dané kultury  akulturace  enkulturace – projevy naučeného chování a získávání sociokulturních zkušeností  enkulturace vs. socializace  enkulturace je způsob, kterým si jednotlivec osvojuje kulturu své společnosti  socializace je způsob, kterým se jednotlivec zapojuje do sociální struktury a připravuje se na plnění daných sociálních rolí ve společnosti  The Myth of the Negro Past (1941), Man and His Works (1948), Economic Anthropology (1952), Cultural Anthropology (1955) 16 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Konfiguracionismus  30. léta 20. století  kritika difuzionismu  výzkum kulturních systémů  kulturní konfigurace, která dává každé kultuře její jedinečný ráz  kultura jako nadindividuální realita  vliv na další společenské vědy (historie, sociologie)  kulturní vzorec  na přelomu 50. a 60. let zaniká  psychologická antropologie 17