Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Osobnost a kultura (Antropologie a psychoanalýza) 1 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Osobnost a kultura  30. léta 20. století, „Personality and Culture Approaches“  snaha antropologů využít psychologické metody a techniky v antropologickém výzkumu kultury  projekční testy (Rorschachův test, TAT)  neobehaviorismus, psychoanalýza  genetický determinismus vs. kulturní determinismus  eugenika  M. Mead, R. Linton, A. Kardiner, C. DuBois 2 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Margaret Mead (1901-1978)  studium dospívání, socializace, mužských a ženských rolí  výzkumy na Samoi, ostrov Manus, Nová Guinea  kulturní determinismus, výchovné praktiky, akulturace  vizuální antropologie  Coming of Age in Samoa: A Psychological Study of Primitive Youth for Western Civilization (1928), Growing Up in New Guinea (1930), Sex and Temperament in Three Primitive Societies (1935), Male and Female (1949) 3 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Margaret Mead (1901-1978)  Samoa: výzkum 1925  kultura a výchova hrají rozhodující význam v procesu socializace  výzkum prožívání a chování adolescentních dívek v kontextu jejich výchovy a socializace  „…kultura ohromující nenucenosti, bezstarostnosti, vyznačující se nedostatkem hlubokých citů, volnými rodinnými svazky, neznalostí viny a téměř žádnými konflikty.“  „dospívání na Samoi nebylo obdobím krizí a stresů, ale dobou spořádaného rozvíjení soustavy pomalu dozrávajících zájmů a činností.“  výzkumem potvrzena hypotéza o rozhodujícím vlivu kulturních faktorů na lidskou psychiku – doktrína kulturního determinismu  Coming of Age in Samoa: A Psychological Study of Primitive Youth for Western Civilization (1928) 4 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Margaret Mead (1901-1978)  ostrov Manus: výzkum 1928  význam technik socializace a výchovy na dozrávání a formování osobnosti  socializace dětí:  místní jazyk  adaptace  symbolické oddělení světa dospělých od světa dětí  Growing Up in New Guinea (1930)  Nová Guinea: výzkum 1931-1932  analýza různých typů mužské a ženské role v primitivní společnosti  význam vzorců chování spjatých s mužskou a ženskou rolí je nezbytné studovat vždy v kontextu hodnot a norem té kultury, která je zrodila  kmeny Arapeš, Mundrugumor, Čambuli  Sex and Temperament in Three Primitive Societies (1935) 5 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Margaret Mead (1901-1978)  Arapeš  poklidné a šťastné společenství založené na vzájemné spolupráci  nerozlišují mezi psychikou ženy a muže  typické ženské kulturní vzorce a stereotypy 6 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Margaret Mead (1901-1978)  Mundrugumor  žádný smysl pro spolupráci, hrubé a agresivní chování  nerozlišují mezi roli ženy a muže  typické mužské kulturní vzorce a stereotypy 7 Margaret Mead (1901-1978)  Čambuli  rozlišují ženské a mužské role  pro muže typické ženské kulturní vzorce a stereotypy  pro ženy typické mužské kulturní vzorce a stereotypy Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 8 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Margaret Mead (1901-1978)  ostrov Bali: výzkum 1936-1939  interakce matky a dítěte  analýza výchovných praktik balijských žen  ostrov Manus: výzkum 1953  akulturační změny  možnost rychlých změn, jejichž nositeli jsou mladí lidé  snaha stanovit vztahy mezi metodami výchovy a typy dospělých osobností, mezi institucemi a určitou strukturou hodnot dané kultury  vizuální antropologie, psychologická antropologie 9 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Ralph Linton (1893-1953)  studium statusu a role, kulturní změny, akulturace  kultura je konfigurace naučeného chování a jeho výsledků, jehož komponenty jsou sdíleny a předávány členy dané společnosti  naučené chování  výsledky chování – psychické a materiální  psychické stavy jednotlivce (postoje, znalosti, systémy hodnot)  produkty lidské činnosti (artefakty)  tři dimenze kultury  materiální jevy  kinetické jevy (zjevné chování)  psychické jevy  forma, význam, užití a funkce kulturních prvků  The Study of Man (1936), The Cultural Background of Personality (1945), One Hundred Percent American (1937) 10 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Ralph Linton (1893-1953)  status a role  status – pozice člověka v sociálním systému  role – činná stránka statusu (chování, které se od držitele daného statusu očekává)  společnost a sociální skupiny vyžadují, aby každý jednotlivec v rámci svých společenských pozic plnil určité role – choval se v souladu s právy a povinnostmi, jež vyplývají z jeho statusů  statusy vrozené (pohlaví), připsané (věk), získané (společenská prestiž, vzdělání)  během jediného dne člověk prochází řadou odlišných statusů a je nucen generovat modely chování, které jsou s nimi v souladu  základní osobnost, statusová osobnost  každá společnost má svůj vlastní typ základní osobnosti a vlastní škálu statusových osobností, které vymezují příslušné role – postoje, hodnoty a způsoby reagování  difuze kulturních prvků, kulturní změna  psychologická antropologie 11 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Géza Róheim (1891-1953)  rozpracování Freudovy teorie člověka a kultury  kultura jako sublimace  vznik kultury v prodlouženém dětství  ontogenetická teorie kultury  univerzální trauma  Oidipův komplex  The Origin and Function of Culture (1943), Psychoanalysis and Anthropology (1950) 12 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Abram Kardiner (1891-1981)  vliv psychoanalýzy, neofreudismus  přehodnocení klasického freudismu  základní osobnostní struktura - v každé zkoumané kultuře lze izolovat určitou osobnostní konfiguraci, která je sdílená většinou členů společnosti jako výsledek společných zkušeností z dětství  modální osobnost – nejčetnější soubor typických osobnostních rysů určité kultury  rané dětské zážitky  The individual and his society (1939), The psychological frontiers of society (1945) 13 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Abram Kardiner (1891-1981)  koncepce primárních a sekundárních institucí  projektivní systémy  základní otázky výzkumu osobnosti a kultury:  objasnění problému člověka jako tvůrce a zároveň produktu kultury  vysvětlení příčiny, proč členové určité kultury vykazují podobné osobnostní rysy  metodologické přístupy k výzkumu kultury  získání etnografického materiálu se zřetelem na praktiky socializace  prostudování a analýza projektivních systémů  aplikace projektivních testů Primární instituce → Základní osobnostní struktura → Sekundární instituce (příbuzenské systémy, rodina, zákl. disciplíny) (osobnostní konfigurace sdílená členy společnosti) (náboženství, umění, hra, folklor, ideologie) 14 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Cora Alice Du Bois (1903-1991)  mezikulturní studie, využití psychologických testů  ostrov Alor: výzkum 1938-1939  studium okolností souvisejících s výchovou dětí a formováním modální osobnosti  problematika způsobu výchovy dětí, absence matky, restriktivní výchovné techniky  The People of Alor (1944) 15 John W.M. Whiting (1908-1999)  behavioristický přístup  pět základních a univerzálních systémů chování (orální, anální, sexuální, dependenční, agresivní)  pozitivní a negativní fixace  základní subsystémy kultury – rozhodují o charakteru výchovných metod, struktuře základní osobnosti a o symbolické kultuře Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012  exogenní a endogenní změny, projektivně-expresivní systém  studium člověka jako integrované a aktivní bytosti, která, i když je vystavena značnému vnějšímu tlaku, tvořivě reaguje na poměry prostředí  projekt Šest kultur (1953)  Child Training and Personality (1953), Children of Six Cultures: a psychocultural analysis (1975) 16 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Studiu kultury na dálku a národního charakteru  R. Benedict, G. Gorer, M. Mead, R. Métraux  40. léta 20. století  výzkum moderních společností souvisejících s americkou expanzi  Japonsko, SSSR, země vých. Evropy  vypracování metod studia kultury na dálku  Research in Contemporary Cultures  M. Mead – R. Métraux: The Study of Culture at a Distance (1953)  zdroje dat:  práce s informátory  obsahová analýza dokumentů vzniklých ve zkoumané kultuře  analýza filmů  využití projekčních testů  analýza představ  aplikace přístupu „end linkage“ 17 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Studiu kultury na dálku a národního charakteru  národní charakter – členové určité společnosti v konkrétním čase a prostoru jednají v souladu se sdílenými explicitními a implicitními vzorci chování  princip sociální kontinuity – společnost přetrvává, i když se její členové obměňují  princip sociální kongruence (shody) – cíle různých institucí, které tvoří společnost, spolu navzájem souvisí  v 60. letech se od výzkumů využívajících projekční testy upouští 18 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Anthony Francis Clarke Wallace (*1923)  studium mechanismů a prostředků umožňujících skupinám rozdílných jednotlivců vytvářet stále více integrované, vysoce adaptivní a dynamicky se rozvíjejících společností  studium konfliktů v procesu kulturní změny  princip maximální organizace, mazeway  kognitivní mapy  model světa, který každému jednotlivci umožňuje vnímat, chápat a osvojovat si skutečnost v intencích své vlastní kultury  kognitivní disonance, kognitivní model, kognitivní konzistence  výzkum a analýza revitalizačních hnutí  kognitivní antropologie  Culture and Personality (1961), The Social Context of Innovation (1982) 19 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Anthony Francis Clarke Wallace (*1923)  revitalizační hnutí:  revitalizace mazeway  ochrana a péče  diferenciace členů hnutí  stanovení zásad  rutinizace  indiánské revitalizační hnutí  „cargo kulty“ v Melanésii 20 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Osobnost a kultura  30. léta 20. století  snaha antropologů využít psychologické metody a techniky v antropologickém výzkumu kultury  M. Mead – kult. determinismus, geny vs. kultura  R. Linton – základní osobnost, status a role  A. Kardiner – neopsychoanalýza, projekční testy  C. Du Bois – modální osobnost, socializace  J. W. M. Whitng – socializace v mezikulturní perspektivě  R. Métraux – metody studia kultury na dálku  A. F. C. Wallace – mazeway, kognitivní mapa, revitalizace 21