Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Symbolická antropologie 1 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Symbolická antropologie  60. a 70. léta 20. století  kultura jako relativně autonomní systém sdílených symbolů a významů  T. Parsons – kultura jako systém sdílených norem a hodnot, jejichž význam je závazný pro členy dané společnosti a určuje přípustné formy chování a myšlení  sociální jednání:  kulturní systém  sociální systém  systém osobnosti  kultura jako sociální konstrukce (sémiotický systém), který vzniká během sociální interakce  M. Douglas, V. W. Turner, C. Geertz, M. Sahlins 2 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Symbolická antropologie  lidé jednají na základě významů, které přikládají věcem a jevům, které je obklopují  sdílené kulturní významy a symboly nejsou vlastností věcí a jevů, ale produktem sociální interakce  významy a symboly nejsou stabilní, ale mohou být neustále pozměňovány a reinterpretovány na základě nových interakcí  klíčem k pochopení jednání lidí jsou sdílené významy a kulturní kontext, ve kterém se sociální interakce odehrává  výzkum kultury je možné koncipovat jako interpretaci kulturních textů – znakových systémů, které členům určité společnosti slouží k výkladu a organizaci světa 3 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Mary Douglas (1921-2007)  syntéza strukturální a symbolické antropologie  kmen Lele (D. R. Kongo): výzkum 1949-1950  strukturální analýza nečistoty jako „něčeho nemístného“  nečistota je univerzálním morálním symbolem označujícím hranice mezi sociálními kategoriemi  úzkost z poskvrnění a ztráty tělesné kontroly je nejsilnější ve společnostech s přísnými sociálními kategoriemi  symbol získává svůj význam prostřednictvím vztahu, který zaujímá k jiným symbolů v nějaké struktuře  přirozené symboly  srovnávaní kultur pomocí metody souřadnice/skupina  souřadnice – měřítko odloučení nebo omezení, které je způsobeno individuální izolaci  skupina – měřítko skupinové soudržnosti  výsledkem analýzy je stanovení čtyř alternativ – boxů (A, B, C, D) 4 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Mary Douglas (1921-2007)  metoda souřadnice/skupina B „Fatalist“ Vysoké souřadnice Nízká skupina (Izolace a převaha individuálních interakcí založená na možnosti volby) C „Hierarchist“ Vysoké souřadnice Vysoká skupina (Striktní začlenění do sociální skupiny s autoritativní hierarchií) A „Individualist“ Nízké souřadnice Nízká skupina (Aktivní individualismus často spjatý se soutěživostí či konkurencí) D „Egalitarian“ Nízké souřadnice Vysoká skupina (Striktní začlenění do sociální skupiny bez autoritativní hierarchie)  kritika moderní společnosti  představy o příčinách nebezpečí a ohrožení nejsou založeny na objektivních reálných důvodech nebo empirické prognóze, ale představují kulturní konstrukce, jež staví do popředí některá rizika a nebezpečí ve společnosti na úkor jiných 5 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Mary Douglas (1921-2007)  interpretace nečistého  „špína“ jako hrozba pro řád  kategorie nečistoty jako kulturní konstrukce, která slouží v různých společnostech k eliminaci toho, co je považováno za „nemístné“, asociuje nepořádek a narušuje sociální řád  Purity and Danger: An Analysis of Concepts of Pollution and Taboo (1966), Natural Symbols (1970), Risk and Culturr: An Essay on the Selection of Technological and Environmental Dangers (s A. Wildavsky, 1982)  kmen Kwaio (Šalamounovy ostrovy) – nečisté a posvátné, sídelní uspořádání  zákaz konzumace vepřového masa  symbolické sociální poselství posilující integritu a stabilitu společenství 6 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Victor Witter Turner (1920-1983)  symbolická antropologie  kmen Ndembu (Zambie): výzkum 1950-1954  rozpracování teorie konfliktů  interpretace symboliky rituálů  analýza strukturálních konfliktů  analýza standardních konfliktních sociálních situací  porušení norem – krize – urovnání – reintegrace  způsob urovnání konfliktů  rituál jako sociální postup, jehož prostřednictvím jsou do života dané společnosti opakovaně symbolicky uváděny kulturní ideje  přechodové rituály (odloučení, pomezí a přijetí)  studium liminální fáze rituálu  struktura (společnost jako diferencovaný a často hierarchický systém)  komunita (nestrukturovaná a relativně nediferencovaná jednota vzájemně si rovných jednotlivců) 7 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Victor Witter Turner (1920-1983)  studium symbolické interakce  analýza rituálů, kdy nejmenší jednotkou rituálního chování je symbol  SYMBOL – základní jednotka specifické struktury v rituálním kontextu; symboly vystupují v podobě předmětů, činností, vztahů, událostí, gest a prostorových útvarů  interpretativní a hermeneutický přístup při studiu kultury  pochopení významu specifických situací a smyslu symbolických interakcí v konkrétním sociokulturním kontextu  kultura jako symbolický systém  The Ritual Process: Structure and Anti-Structure (1969), Process, Performance and Pilgrimage: A Study in Comparative Symbology (1979) 8 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 David M. Schneider (1918-1995)  symbolická antropologie, studium příbuzenství  ostrov Jap (Mikronésie, 1947-1948), kmen Meskalerů (Apači, 1955-1960)  sociální systém, kulturní systém a psychologický systém  příbuzenství jako kulturní konstrukce, která je produktem vědecké tradice evropské a americké vědy a nemá univerzální platnost  kultura představuje symboly a významy, které tvoří autonomní systém  třída kulturních jevů zahrnuje kulturní kategorie nebo jednotky a pravidla o vztazích a způsobech chování a uměle vytvořené představy – kulturní konstrukce o světě přírody a společnosti  kulturní pravidla, jednotky a konstrukce jsou nositeli významů, které lidé určité společnosti přikládají světu, a tak vyjadřují jeho podstatu a smysl  studium kultury v jejích vlastních pojmech jako koherentní systém symbolů a významů, nezávislé na vnějších sociálních, psychologických nebo biologických projevech chování lidí  emické hledisko studia kultury 9 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 David M. Schneider (1918-1995)  systém norem a systém symbolů a významů  symbol a znak, norma  výsledkem kulturní analýzy by mělo být odhalení vztahů mezi symboly a významy (kulturní systém) a premisami a principy (normativní systém)  rozpracování teorie sociálního jednání  analýza amerického příbuzenství  American Kinship: A Cultural Account (1968) 10 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Clifford Geertz (1926-2006)  antropologie jako interpretace kulturních textů  výzkumy na Jávě (1952-1954) a Bali (1957-1958)  kultura jako uspořádaný systém sdílených hodnot, významů a symbolů  cílem kulturní antropologie je interpretace esencí sociálního života lidí, které legitimují mocenské struktury a usměrňují lidské motivy nabízením smysluplných cílů v kulturně strukturovaném světě  studium javánského náboženství a zemědělství  studium náboženství prostřednictvím ideálních typů  dva typy zemědělství  statická involuce – neplodné zdokonalování, které nevede ke skutečnému pokroku  balijská kultura – obyvatelé jako odevzdaní, esteticky působící herci, kteří jsou zapojení v nekonečné kulturní hře  rituální divadelní představení s ústřední postavou vladaře 11 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Clifford Geertz (1926-2006)  antropologie jako osobitý literární žánr  interpretace kultur jako unikátních znakových systémů  každá kultura je jedinečná, a tedy s ničím nesrovnatelná entita  snaha o sblížení antropologických metod s postupy užívanými ve filozofii, uměnovědách a literární kritice  zakladatel interpretativní antropologie jako vědy o významu a porozumění lokálním formám poznání a kultury  antropologie na hranici mezi uměním a vědou  kultura jako soubor řídících mechanismů, plánů, pravidel a instrukcí, které vystupují jako veřejně sdílené determinanty činnosti lidí, zapojených do symbolického jednání  výzkum zaměřen na studium toho, jak jsou významy a symboly sdíleny v procesu sociální interakce 12 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Clifford Geertz (1926-2006)  kultura představuje na jedinci nezávislou, relativně autonomní vrstvu reality – sémiotický systém  základ tvoří veřejné symboly, které se konstituovaly v procesu sociální interakce  kultura je veřejná – veřejné jsou významy, které lidé přikládají svému jednání  kultura musí být popsána z hlediska významů, jejichž prostřednictvím lidé vnímají, prožívají a interpretují realitu  úkolem antropologa je interpretovat podstatu světa kulturních významů a symbolů, jejichž prostřednictvím si lidé sdělují své poznatky o světě a utvářejí životní strategie  sémiotický a hermeneutický přístup ke kultuře  odhalování sdílených kódů symbolů a významů  SYMBOL – jakýkoliv objekt, čin, událost, vlastnost nebo vztah sloužící k přenosu myšlenek nebo významů  symboly jako modely něčeho (výklad a interpretace reality)  symboly jako modely pro něco (návod a informace k organizaci reality)  interpretace kultury jako souboru textů zahrnujících vedle abstraktních ideových systémů především sociální aktivity lidí, kteří jsou zapojení do symbolických akcí 13 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Clifford Geertz (1926-2006)  výklad kultury se musí opírat o dokonalou znalost sociokulturního prostředí a situace, pochopení pravidel sociální interakce a analýzu jazykového kontextu  antropologický výzkum nesmí být omezen pouze na vnější, objektivní popis kultury tak, jak se projevuje v empiricky pozorovatelném chování  důraz kladen na hloubku porozumění sociokulturních jevů a procesů  porozumění lze dosáhnout empirickým výzkumem jeho veřejného projevu v procesu sociální interakce – studiem všemi sdílené skutečnosti  zhuštěný popis, jehož cílem je dospět k velkým závěrům z drobných, ale velmi jemně propletených údajů s přesně doloženými komplexními specifikacemi  klíčem k pochopení studovaných jevů je kulturní kontext, v rámci něhož nabývají konkrétní fenomény a události svůj význam  práce antropologa tak spočívá v analýze významových struktur – sdílených symbolických kódů a zjišťování toho, jaký význam má určité sociální jednání pro lidi, kteří jej vykonávají  antropologova interpretace kultury musí být konstruována z pozice „aktéra“, tzn. z perspektivy významů, které svému jednání připisují studovaní domorodci 14 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Clifford Geertz (1926-2006)  interpretativní antropologie jako předchůdce postmoderního antropologického výzkumu  interpretativní symbolická antropologie  The Religion of Java (1960), Negara: The Theatre State in Nineteenth-Century Bali (1980), The Interpretation of Cultures (1973), Works and Lives: The Anthropologist as Author (1988) 15 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Symbolická a kognitivní antropologie  kognitivní antropologie ve výzkumech koncentruje zájem na sdílené kognitivní obsahy lidského vědomí, zatímco symbolická antropologie akcentuje nejen mentální struktury, ale také interakční situaci, v rámci které se konstituuje svět významů, a kulturní kontext, ve kterém komunikace probíhá  kognitivní antropologie vidí cíl svých výzkumů v postižení organizace lidského myšlení a rekonstrukci „kulturní gramatiky“ dané společnosti, zatímco symbolická antropologie usiluje o výklad významů a struktury textů – hermeneutickou interpretaci dané kultury  kognitivní antropologie ve výzkumech preferuje analýzu vazeb mezi lexémy a jejich významy a sémantickými vztahy mezi oblastmi („doménami“) určité kultury, zatímco pro symbolickou antropologii je typický zájem o výzkum metaforických souvislostí mezi doménami uvnitř textu, žánru, rituálu nebo kulturního systému 16 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Symbolická a kognitivní antropologie  metodologicky se kognitivní antropologie opírá spíše o scientistický model vědy (matematické, statistické, kybernetické a lingvistické formalismy), zatímco symbolická antropologie preferuje stále více protipozitivistické, humanistické a interpretativní pojetí antropologie jako umění a literárního žánru a při analýze určité kultury využívá literární a uměnovědné přístupy zdůrazňující zhuštění, polysémii, interpretační virtuozitu a tvůrčí představivost  symbolická antropologie přispěla k postmodernistickým snahám, které odmítají redukovat lidské chování na skrytá pravidla a implicitní očekávání a vnášejí do antropologie bohatě protkané popisy blízké umělecké výstavbě literárního díla 17 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Historická antropologie/antropologie dějin  80. léta 20. století  vliv symbolické antropologie na interpretaci dějin cizích kultur  etnohistorie  výzkum kognitivních a symbolických systémů, jejichž prostřednictvím příslušníci určité společnosti popisují a interpretují dějiny své kultury  v různých kulturách existují odlišné varianty výkladu historie včetně interpretace období kolonialismu  úkolem historické antropologie není pouze analýza toho, jak byly dějinné události determinovány symbolickou kulturou, ale také to, jak byla v tomto procesu kultura reorganizována a jak reprodukce struktury vedla k její transformaci  snahou antropologů je rekonstrukce dějin studovaných kultur z perspektivy domorodců v jejich taxonomiích a významech, které historickým událostem přikládají 18 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Marshall David Sahlins (*1930)  využití symbolické antropologie při interpretaci dějin  výzkum na Fidži (1954-1955), Sýrie (1967-1969)  symbolická dimenze kultury  kultura jako symbolický řád a determinující síla, která se projevuje ve všech typech společností  metafora příbuzenství – státní náboženství – ekonomický výroba  moderní totemy – symboly, které podávají zprávu o tom, že člověk je definován tím, co jí, pije, obléká si nebo řídí  kultura lidem zprostředkovává vnímání a interpretaci přírody a formuje tak jejich způsob života  kulturní logika představuje objektivování významů, které jsou podstatné pro danou kulturu a nejsou pouhou produkcí utilitárních předmětů spotřeby  kritika západního myšlení  Culture and Practical Reason (1976), Historical Metaphors and Mythical Realities (1981) 19 Dějiny antropologického myšlení (Bi1221 Ekonomická a politická antropologie) podzim 2012 Symbolická antropologie  60. a 70. léta 20. století  kultura jako relativně autonomní systém sdílených symbolů a významů  kultura jako sociální konstrukce (sémiotický systém), který vzniká během sociální interakce M. Douglas Strukturální analýza symbolických forem V. W. Turner Interpretace symbolů a rituálů u Ndembu D. Schneider Studium příbuznosti jako kulturní konstrukce C. Geertz Kultura jako systém symbolů a výzanmů M. D. Sahlins Emická deskripce dějin cizích kultur, mýty jako kulturní scénář, mytopraxe 20